گلستان از ظرفیت تبدیل به محلی برای تعاملات فرهنگی و هنری برخوردار است

گرگان - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: سکونت اقوام گوناگون در این استان و برخورداری از ظرفیت موسیقی نواحی، این استان را به محلی برای تعاملات فرهنگی و هنری در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی تبدیل کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا محمد رعیت شامگاه پنجشنبه در آیین اختتامیه پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران در تالار فخرالدین اسعد گرگان اظهارداشت: گوش جان مردم گلستان با نغمه‌های موزون اقوام ایرانی‌ بیگانه نیست و از جای جای این استان، موسیقی دلنواز وحدت و همدلی اقوام شنیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: موسیقی اقوام و نواحی ایران بزرگ، یک ظرفیت عظیم فرهنگی است که هنوز هزاران حرف نگفته و زمز و راز در دل مانده دارد و این رسالتی برای اهل تحقیق و ‍پژوهش ایجاد می‌کند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: موسیقی اقوام و نواحی باید از جشنواره‌ای شدن محض عبور کرده و به دل مردم بازگردد، برای مردم نواخته شود و در بطن زندگی آنان باشد.

رعیت افزود: موسیقی اقوام و نواحی باید ضبط و ثبت شود تا در آینده غم نشنیدن و ندیدن هنر پیران چنگی و خنیاگران و بخشی‌ها و عاشیق‌ها و هنرمندان بزرگ را نداشته باشیم و متولیان امور فرهنگی و هنری و رسانه‌ای در این زمینه رسالتی مهم دارند و داشتن اعتبارات کافی هنرمندان و محققان و دست اندرکاران را در تحقق این هدف یاری خواهد کرد.

وی بیان کرد: یکی از برکات رونق موسیقی نواحی، تجربه استودیوها و موسسات هنری برای کاری جدید و انتقال نغمه‌ها به دور افتاده‌ترین مکان‌ها است.

وی خاطرنشان کرد: فراموش نکرده‌ایم که ما حسرت نشنیدن و ندیدن هنر بسیاری از هنرمندان بزرگ را در دل داریم و این ( ای کاش‌ها) را نباید به نسل بعد منتقل کنیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان گفت: این استان به خاطر داشتن اقوام متعدد، نگارستان ایران اسلامی نام گرفته و ظرفیت آن را دارد که به کانونی بزرگ برای ضبط، ثبت و نشر موسیقی اقوام و نواحی  ایران زمین تبدیل شده و محلی برای تعاملات هنری در زمینه  موسیقی اقوام باشد.

رعیت ادامه داد: در محیط‌های علمی و دانشگاهی موسیقی اقوام و نواحی جدی گرفته نشده و اغلب به تحقیقات کلیشه‌ای و تکراری بسنده شده که باید در دانشکده‌های ادبیات و هنر به این هنرمتعالی جدی‌تر نگریسته شود.

دبیر پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران هم در این مراسم گفت: موسیقیدانان این جشنواره، نوادر روزگار ما هستند و به نوعی تجلی هویت فرهنگ بزرگ ایران هستند.

محمدعلی مرآتی اظهارداشت: موسیقی در خالص‌ترین وجوه خود، یکی از شئون رفتاری انسان به‌شمار می‌رود و شکل‌گیری این پدیده فرهنگی بدون مقوله انسان‌شناسانه میسر نیست.

وی گفت: هنرمندان موسیقی نواحی ایران از شریف‌ترین، مهربان‌ترین و محبوب‌ترین اعضای یک پیکرِ قامت استوار ایران کهن و عزیز همه ما هستند.

مرآتی ادامه داد: موضوع جشنواره پانزدهم، «ایران فرهنگی؛ سنت‌های قومی در گفتمان موسیقایی جهان اسلام» بود و در جشنواره امسال کلیدواژه‌های مهمی وجود داشت که از ایران فرهنگی به‌ عنوان یکی از سرزمین‌های کهن با آیین صلح و دوستی در کنار همسایگان و همه ملت‌ها، سخن می‌گفت و کلید واژه‌ مهم دیگر، حوزه بزرگ جهان اسلام بود که هر دوی این واژه‌ها برای جشنواره پانزدهم، اعتبار بین‌المللی به همراه می‌آورد و وظیفه دست‌اندرکاران این رویداد بزرگ موسیقایی را سنگین‌تر می‌کند.

وی یادآور شد: جشنواره پانزدهم با حضور ۲۰  استان در یک فراخوان عمومی و دعوت از حدود ۱۰۰ موسیقیدان حرفه‌ای و پیشکسوت، کار خود را، ۲۳ آبان در تالار زیبای فخرالدین اسعدگرگانی آغاز کرد و این هنرمندان به همت شورای سیاستگذاری و هیات انتخاب آثار و گروه‌های جشنواره پانزدهم، انتخاب شده‌اند.

مرآتی ادامه داد: در بخش بین‌الملل شاهد حضور چهار کشور ترکیه، تاجیکستان، ازبکستان و افغانستان بودیم که دست تک تک این همسایگان را به مهر و دوستی می‌فشاریم.

دبیر جشنواره موسیقی نواحی ایران گفت: بخش پژوهش جشنواره نیز با دعوت از ۱۰ پژوهشگر برجسته متخصص موسیقایی اقوام با موضوع اصلی جشنواره در ابعاد مختلف در کارگاه‌های تخصصی مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه و تحلیل این رویداد پژوهشی در ماه‌های آینده در کتاب جشنواره منعکس خواهد شد.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha