۲۶ آبان ۱۴۰۱، ۳:۴۶
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84945477
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

سفیر روسیه: اوکراین و لهستان برای درگیری میان مسکو و ناتو تلاش کردند

نیویورک - ایرنا- واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل گفت: اوکراین و لهستان تلاش کردند با استفاده از حادثه برخورد موشک به شرق این کشور، به آغاز درگیری مستقیم میان ناتو و روسیه دامن بزنند.

واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل عصر چهارشنبه به وقت محلی در نشست شورای امنیت درباره اوکراین افزود که اگر این نشست برگزار نمی شد، باید برای بحث و گفتگو در مورد تلاشهای اوکراین و لهستان برای ایجاد درگیری مستقیم میان روسیه و ناتو تشکیل می‌شد.

این دیپلمات ارشد روسیه در سازمان ملل اظهار داشت: اظهارات کاملا غیرمسوولانه اوکراین و لهستان  را نمی‌توان به شکل دیگری تعبیر کرد.

نبنزیا تصریح کرد ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین که روسیه را مقصر این حادثه اعلام کرده است، نمی‌تواند از این موضوع آگاه نباشد که موشک‌های پرتاب شده توسط اوکراین به خاک لهستان اصابت کرده است.

سفیر روسیه در سازمان ملل سپس نتیجه گیری کرد: این بدان معنا است که فقط موضوع اطلاعات نادرست عمدی نیست، بلکه تلاشی آگاهانه برای درگیر کردن ناتو در درگیری مستقیم با مسکو است که اکنون در حال جنگ نیابتی با روسیه در اوکراین است.

این دیپلمات ارشد روسیه در سازمان ملل اظهار داشت: بطور مرتب در ماههای گذشته، فیلم‌هایی از پیامدهای حمله پدافند هوایی اوکراین به اماکن مسکونی را دیده ایم که سامانه ه را  پشت آنها در شهرهای مختلف پنهان کرده‌اند.

سفیر روسیه در سازمان ملل اظهار داشت: آنها به طرز ناشیانه‌ای تلاش می‌کنند عواقب و پیامدهای حملات روسیه را که با سلاح‌های دقیق و نقطه‌زن به تاسیسات نظامی و زیرساخت‌های حیاتی وارد می‌شود، نادیده بگیرند در حالیکه پنهانی می‌گویند که اگر چنین سلاحهایی به اماکن مسکونی اصابت کنند، دیگر اثری از آنها باقی نمی‌ماند.

به گزارش ایرنا، رادیو زیت لهستان اعلام کرد شب گذشته دو موشک در روستای پرژوودوف در منطقه ویوودشیپ لوبلسکی شرق لهستان واقع در مرز اوکراین اصابت کرده و جان ۲ تن را گرفته است.

این حادثه در پی شلیک ده ها موشک از روسیه به سراسر خاک اوکراین رخ داده است.

 آندری دودا رئیس جمهوری لهستان روز چهارشنبه، احتمال داد موشکی که موجب انفجار در یک دهکده این کشور نزدیک مرز اوکراین شده، یک راکت اس -۳۰۰ پدافند هوایی قدیمی ساخت اتحاد شوروی بوده است.

به گزارش ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ دودا افزود: بر اساس اطلاعات ما و هم پیمانانمان، این موشک، راکت اس ۳۰۰ قدیمی ساخت اتحاد شوروی بوده و هیچ مدرکی وجود ندارد که توسط روسیه شلیک شده باشد و به احتمال زیاد توسط نیروهای ضد هوایی اوکراین شلیک شده است.

ینس استولتنبرگ دبیر کل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در خصوص انفجار سه شنبه شب گذشته در منطقه مرزی خاک لهستان اعلام کرد هیچ شواهدی وجود ندارد که انفجار لهستان ناشی از حمله عمدی روسیه باشد و احتمالا موشک پدافند هوایی اوکراین منجر به این حادثه شده، اما اوکراین مقصر نبوده است. 

با اینکه جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا و وزارت دفاع بلژیک نیز سامانه دفاع هوایی اوکراین را مقصر این حادثه می‌دانند، استولتنبرگ مدعی است که روسیه در نهایت مسئولیت این اتفاق را بر عهده دارد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha