آغاز عرضه خودروهای پرتیراژ در بورس/ ۷۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دو خودروساز بزرگ کشور

تهران- ایرنا- مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: عرضه خودرو در بورس کالا ابتدا با خودروهای کم تیراژ شروع شد و با شیب ملایم به سمت خودرو های پرتیراژتر در حال حرکت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «امیرمهدی صبایی» در نشست خبری خود با اصحاب رسانه که امروز (چهارشنبه) در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در خصوص افزایش عرضه خودرو در بورس کالا، اعلام کرد: یکی از صنایع پر گردش، پربیننده و تاثیر گذار در بازار سرمایه، صنعت خودرو است که بیشترین آسیب و لطمه را از قیمت‌گذاری دستوری در محصولات خود دیده است.

وی با بیان اینکه بر اساس برآوردها، صنعت خودرو حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارد، گفت: دو خودروساز بزرگ کشور حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته دارند که عمده آن از سال ۹۷ و با شروع تلاطم‌های ارزی ایجاد شده است.

مدیر نظارت بر بورس‌ها سازمان بورس خاطرنشان کرد: بنابراین مجموعه بازار سرمایه و صنعت خودرو باید عرضه خودرو در بورس کالا را یک فرصت و نعمت تلقی کند گرچه طبیعی است که نمی‌شود به یکباره همه خودروها به دلیل مسائل اقتصادی و حاکمیتی و سازمان‌های درگیر در این صنعت وارد بورس کالا شوند، اما به صورت تدریجی این اتفاق رخ می‌دهد.

صبایی ادامه داد: عرضه خودرو در بورس کالا ابتدا با خودروهای کم تیراژ شروع شد و با شیب ملایم به سمت خودرو های پرتیراژتر در حال حرکت است، به طوری که در حال حاضر خودروی پرتیراژ پژو ۲۰۷ در بورس پذیرش شده، این در حالی است که باید بستر فنی و پاسخگویی سیستم معاملاتی و کارگزاری نیز به درخواست کنندگان هم باید در نظر گرفته شود و سامانه معاملات باید پاسخگوی درخواست کنندگان برای خودروهای پرتیراژ باشد.

به گفته وی، هدف نهایی در حوزه عرضه خودرو در بورس کالا بعد از عرضه موفق پژو ۲۰۷ این است که به‌مرور به سمت خودروهای پرتیراژ برویم که این صنعت بتواند از قیمت‌گذاری دستوری با بستر و کمک بورس کالا رها شود و البته باید تصمیمات جسورانه خودروسازان بزرگ نیز در این میان وجود داشته باشد تا موجی که شروع شده ادامه یابد و به سمت خودروهای پرتیراژ حرکت کنیم.

حفظ تعادل، اولویت فعلی معاملات بازار سرمایه است

صبایی در ادامه به دیگر سوال خبرنگار ایرنا در مورد تصمیمات اتخاذ شده برای تغییر دامنه نوسان گفت: حفظ تعادل در بازار سرمایه، اولویت فعلی معاملات بازار سرمایه است، از نگاه کارشناسی وجود برخی پارامترها در بازار سرمایه متغیر اضافه و مزاحم تلقی می‌شود.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس با تاکید بر اینکه به طور کلی باز شدن دامنه نوسان به عنوان یک پدیده مثبت تلقی می‌شود، گفت: برای افزاش یا باز شدن دامنه نوسان باید شرایط بازار را در نظر گرفت و در این راستا بازار سرمایه باید بتواند علاوه بر سایر پارامترها موضوع ریسک را هم مورد رسیدگی قرار دهد.

صبایی با بیان اینکه به لحاظ کارشناسی و الگوبرداری از بورس‌های دنیا، باز شدن دامنه نوسان به عنوان یک عملکرد مثبت تلقی می‌شود، اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته ممکن است دامنه نوسان و حجم مبنا وجود نداشته باشد اما در ایران به خاطر تعادل بازار مجبور به در نظر گرفتن دامنه نوسان و حجم مبنا شدند.

وی اعلام کرد که اخیراً تصمیماتی مبنی بر افزایش تدریجی دامنه نوسان در مورد برخی از نمادها اتخاذ شده است.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس خاطرنشان کرد: به راحتی نمی‌توان در مورد افزایش دامنه نوسان تصمیم گرفت و این موضوع نیازمند بسترسازی است.

وی با تاکید بر اینکه برای سازمان بورس یکسری وظایف نانوشته تعریف شده است و گویی سازمان بورس در این بین یک داور است زمین مسابقه را به هیچ سمتی شیب‌دار نکند، گفت: بازار بورس ایران بازار پر ریسک تری است و نمی‌توان به‌یک‌باره در چنین شرایطی دامنه نوسان را باز کرد.

تشکیل دیده‌بان بازار در سال ۹۸

وی در ادامه در خصوص سیگنال فروشی در فضای مجازی اعلام کرد: در سال ۹۸ دیده‌بان بازار تشکیل شد که در حال تهیه گزارش در چهار حوزه برای تخلف ناشران، نهادهای مالی، بازار و فضای مجازی است.

وی خاطرنشان کرد: دیده‌بان در حال بررسی ناهنجاری‌ها است که اخیراً در این زمینه سامانه‌ای برای رصد خودکار فضای مجازی ایجاد شد تا تذکراتی را برای تخلفات صورت گرفته ارائه دهد و در صورت تداوم تخلفات، فرد را برای ادای توضیحات احضار می‌کنند که در صورت محرز شدن، آن تخلف از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

صبایی در ادامه به فعالیت بازارگردان‌ها اشاره کرد و گفت: هرگونه خرید و فروش سهام توسط بازارگردان به معنای تخلف نیست بلکه در این زمینه باید اقدام به بررسی خط مشی بازارگردان‌ها شود، در صورتی که بازارگردان‌ها در روزهای خاص به سمت فروش بروند، رصد آنها در دستور کار قرار می‌گیرد.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس در ادامه به بهبود وضعیت معاملات این بازار طی چند روز گذشته اشاره کرد و گفت: شاخص بورس پس ارائه بسته ۱۰ بندی توسط مسوولان حاضر در سازمان وارد مدار صعود شد و شاخص از کانال یک‌میلیون و ۳۰۰ هزار واحد به یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحد رسید.

امکان فعالیت بازار آتی سکه وجود ندارد

وی به توقف قرارداد آتی سکه و نیز تصمیمات اتخاذ شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: در آن شرایط زمانی تصمیم بر این گرفته شد که قراردادهای آتی سکه متوقف شود که این تصمیم به دلیل برخی از جهت‌دهی‌ها به قیمت سکه نقدی بود.

صبایی با تاکید بر اینکه فعلاً امکان فعالیت بازار آتی سکه وجود ندارد، ادامه داد: ابزاری مشابه بازار آتی سکه به نام بازار آتی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق طلا راه‌اندازی شد که سکه، دارایی پایه این اوراق است و امکان تحویل فیزیکی سکه هم با این اوراق فراهم شده است.

تغییر زمان‌بندی معاملات بورس

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس به تغییر زمان‌بندی معاملات بورس تاکید کرد و اظهار داشت: تصمیم‌گیری در این زمینه جزو اختیارات هیات مدیره بورس‌ها است، تغییر زمان بندی معاملات فرابورس طبق تصمیم‌گیری هیات مدیره این شرکت از ساعت ۱۲:۳۰ به ۱۳ رسید.

به گفته وی، هدف از این کار ایجاد آرامش روانی در ساعات پایانی معاملات بازار بود.

بهبود فعالیت صندوق‌های دارا یکم و پالایش یکم

صبایی در ادامه به تشکیل صندوق‌های دارا یکم و پالایش یکم در سال ۹۹ با مصوبه هیات دولت تاکید کرد و گفت: چالش اصلی این صندوق فاصله ارزش ذاتی و خالص دارایی‌های هر سهم با قیمت معاملاتی آنها بود.

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس اظهار داشت: این ارزش بین ۶۵ تا ۶۷ درصد ارزش خالص دارایی است و این صندوق‌ها پس از ارائه اساسنامه به هیات وزیران برای اصلاح دارای بازارگردانی شدند.

وی با بیان اینکه معاملات بازارگردان دارایکم هنوز شروع نشده اما برای پالایش یکم آغاز شده است، گفت: صندوق دارا یکم جلوتر از صندوق پالایشی در حال فعالیت است و در ۲ روز گذشته ارزش خالص این صندوق‌ها از ۶۷ درصد به ۷۴ درصد ارتقا یافته است اما هدف اصلی رسیدن ارزش صندوق‌های پالایش یکم و دارا یکم به عدد ۱۰۰ درصد است.

صبایی در پایان به راه‌اندازی بازار دو طرفه تاکید کرد و افزود: این اقدام یکی از برنامه‌های سازمان بورس است که هدف از راه‌اندازی این بازار فراهم شدن امکان پیش‌بینی نوسانات بازار و نیز کسب سود توسط فعالان بازار است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha