رییس سازمان سینمایی: عده‌ای بیشترین تسهیلات را گرفته و ژست اپوزیسیون هم می‌گیرند

مشهد- ایرنا- رییس سازمان سینمایی گفت: عده‌ای که امروز ساز مخالف می‌زنند و حاکمیت فرهنگی را به چالش می کشند، اغلب کسانی هستند که از طریق مراکز دولتی و موسسات سینمایی و تلویزیون رشد کرده و بیشترین تسهیلات را نیز دریافت کرده‌اند ولی امروز ژست اپوزیسیون به خود گرفته‌اند.

به گزارش ایرنا، محمد خزاعی روز چهارشنبه در نشستی با سینماگران و هنرمندان خراسان رضوی در مشهد، با تمجید از روحیه سینماگران در مطالبه‌گری نسبت به عزت کشور و ‌منافع ملی، در خصوص انتقاد سینماگران شهرستانی از رفتارهای دم دمی برخی از سلبریتی‌ها، اظهار داشت: نقدی که امروز به جریان سلبریتی دارید، مستلزم حرکت اجتناب‌ناپذیر در مسیر پرورش نسل جدیدی از سینماگران متعهد و متخصص است.

وی با بیان اینکه زمینه فیلم‌سازی در خراسان رضوی بیش از دیگر استان‌ها فراهم است، گفت: ما به فیلم‌هایی نیاز داریم که علاوه بر وجوه فرهنگی و هویت ملی، به اقتصاد، بازار، مخاطب ملی و بین المللی نیز توجه داشته باشد.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پاسخ به مطالبه هنرمندان در خصوص ضرورت تغییر در ساختار سینمای کشور، گفت: ما تغییرات را آغاز کرده‌ایم و این سفر آغاز فصلی تازه و شروعی برای این تغییرات است.

خزاعی با اشاره به نوزدهمین سفر استانی کمیته مدیران سینمایی به اهداف طراحی شده برای این سفرها پرداخت و گفت: اساسا این سفرها برای هم‌شنوی و گفتگو و درد دل با هنرمندان و پایش ضرورت‌ها و نیازسنجی ها تعریف و ترسیم شده است.

وی افزود: من با تمام وجود نسبت به دغدغه‌ها و دردی که شما امروز دارید، آشنا هستم، چرا که شخصا این مسیر را طی و مشکلات آن را لمس کرده‌ام.

رییس سازمان سینمایی گفت: برای دستیابی به تحلیل دقیقی از نیازها و چالش‌ها ناگزیر به حضور میدانی در شهرستان‌ها و استان‌ها هستیم و این اقدام لازمه برنامه‌های تحولی سینمای استان‌ها است.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تغییر رویکرد دولت سیزدهم و عزم جدی سازمان سینمایی برای احیای سینمای استانی افزود: توجه به زیرساخت سینما در استان‌ها، دستاوردهای بسیاری در پی خواهد داشت که افزایش تولیدات، افزایش اشتغال، تامین نیازهای جامعه با سلایق گوناگون، فراهم شدن امکان استفاده از فیلم‌های خارجی، رونق گیشه و تقویت اقتصاد سینما از آن جمله است.

وی با بیان اینکه‌ باید زیرساخت‌ها در مناطق مختلف کشور توسعه پیدا کند، گفت: در این دوره ۷۰ درصد بودجه انجمن سینمای جوانان و ۳۰ درصد بودجه‌ مرکز گسترش به تولید فیلم توسط فیلمسازان استانی اختصاص داده شده است.

خزاعی با اشاره به اینکه نگاه متفاوت به سینماگران استانی در این دوره کاملا مشهود و محسوس است، افزود: ایجاد مدیریت استانها در بنیاد سینمایی فارابی و نیز مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی، بر اساس همین نگاه جدید و تمرکز و توجه هدفمند به فعالیت‌های استان‌ها شکل گرفته است.

وی با تاکید بر منابع و شرایط بسیار خوب موجود در بسیاری از استانها گفت: البته قرار نیست همه عقب‌ماندگی حوزه فرهنگ و سینما در طول یک سال جبران شود، ولی نگاه و حرکت در این مسیر آغاز شده است.

وی گفت: شکل‌گیری برنامه مهر سینمای ایران و تجلیل از نخبگان و سینماگران استانی، حضور سینماگران شهرستانی در ترکیب هیات‌های انتخاب و داوری، اهتمام ویژه به استان‌ها و دفاتر سینمای جوان در اولین مصوبه شورای عالی سینما، اعطای چهار اعتبارنامه سینمایی در جشنواره فیلم کوتاه تهران به فیلمسازان شهرستانی و حضور میدانی و جهادی برای توسعه سالن های سینما و غیره از جمله اقدامات این دولت در توجه به هنرمندان و سینماگران شهرستانی است و همچنان معتقدم باید به ظرفیت‌های بومی توجه بیشتری کرد.

جای خالی فرهنگ‌های بومی در سینما

رییس سازمان سینمایی گفت: خلاء رنگین‌کمان فرهنگ‌های بومی احساس می‌شود، مسائل فیلم‌های ما نباید در حصار تهران باقی بماند و باید بازتابی از نیازهای استانی و دیگر مناطق در آن وجود داشته باشد.

خزاعی با اشاره به این موضوع که قرار نیست هر فیلمی که تولید می‌شود به چرخه اکران سینماها راه یابد بلکه در زنجیره پیوسته عرضه باید به طریق دیگری ارائه شود، این موضوع مستلزم کمک و هم‌افزایی است تا گفتمان سینما با حمایت همه نخبگان و شخصیت‌های حقیقی و حقوقی مرجع در مقیاس گسترده‌تری تبیین شود.

وی ادامه داد: شکل‌گیری شورای هماهنگی استانی سینما امری ضروری است و این خلاء در استان خراسان رضوی با ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلی که دارد، بیشتر حس می‌شود.

خزاعی در پاسخ به درخواست تاسیس شهرک سینمایی در خراسان رضوی گفت: شهرک‌های سینمایی با تعریف و کاربردهای گذشته، امروز دیگر کارکرد و صرفه‌ اقتصادی ندارد، زیرا مدل فیلمسازی تغییر کرده و ما نیازمند سوله‌های فیلمسازی و شهرکهای سینمایی مدرن هستیم.

وی اظهار داشت: با اقدام سازمان سینمایی نسبت به انجام سفرهای استانی، بسیاری از مسوولان نیز به تازگی متوجه ظرفیت‌های نهفته استان‌ها در این حوزه شده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha