دولت طرح‌های مناسبی برای جلوگیری از کشتار دام مولد اجرا کرده است

بجنورد- ایرنا- معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران گفت: دولت طرح خرید حمایتی دام، صادرات دام عشایر، پرداخت تسهیلات و تامین اعتبار را برای جلوگیری از فروش دام مولد اجرا کرده است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، مهدی میزبان روز پنجشنبه در آیین تکریم و معارفه مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی اظهارداشت: عشایر قشر مولد و تولیدکننده کشور است که در سال های اخیر با مشکل خشکسالی مواجه هستند.

وی افزود: پدیده خشکسالی از ۱۸ سال پیش گریبانگیر عشایر است و این رویه در ۲ سال پیش به حداکثر رسید و دامداران برای تهیه علوفه مجبور به فروش دام مولد شدند.

میزبان با اشاره به اینکه عشایر در سال‌های خشکسالی مجبور به تغذیه دستی دام هستند ادامه داد: قیمت نهاده‌های دامی چند برابر شده ولی قیمت دام زنده خیلی افزایش نیافته است.

وی خاطرنشان کرد: خرید حمایتی دام، صادرات دام عشایر، پرداخت تسهیلات و تامین اعتبار از جمله برنامه های دولت برای حمایت از عشایر است.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر گفت: این قشر تولید کننده ۱.۴ درصد جمعیت کشور را به خود اختصاص داده و ۲۵ درصد گوشت قرمز و ۳۵ درصد صنایع دستی کشور را تولید می کنند.

وی اضافه کرد: این قشر ۳۵ میلیون هکتار عرصه مراتع در اختیار دارد و ۲۹ میلیون واحد دامی در کشور به وسیله این دامداران نگهداری و پرورش داده می شود.

معاون توسعه و امور زیربنایی سازمان امور عشایر ایران خاطرنشان کرد: هر چادر عشایر یک کارگاه تولید، مرکز فرهنگی و یک پاسگاه است و هر جایی که از برکت این قشر بهره می برد اقتصاد نیز رونق می یابد.

وی یاداور شد: گوشت تولیدی عشایر، سالم و سبز و ارگانیک است که ظرفیت خوب برای صادرات محسوب می شود.

در این آیین از زحمات "محمدرضا قلی پور" تقدیر و "رضا روشن ضمیر" به عنوان مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی معرفی شد.  

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha