«طرح متمرکزسازی منابع مالی توسعه شبکه فیبر نوری» فوریتی شد

تهران – ایرنا – نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بررسی یک فوریتی طرح الحاق یک ماده به قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که مرتبط با توسعه فیبر نوری و اینترنت خانگی است، موافقت کردند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، در جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی، بررسی یک فوریت طرح الحاق یک ماده به قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دستور کار قرار گرفت و یک فوریت این طرح با ۱۴۷ رای موافق به تصویب نمایندگان رسید.

حجت الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی به عنوان نماینده متقاضی یک فوریت طرح در این بار گفت: زمانی که وزیر ارتباطات در مجلس حضور داشتند موضوع طرح توسعه شبکه فیبر نوری را با وی مطرح کردم که با این طرح موافقت کردند. 

وی ادامه داد: اگر قرار باشد ۲۰ میلیون نفر به اشتراک اینترنت خانگی اضافه شوند نیاز به توسعه  فیبر نوری است و برای هر نفر حدود ۵ میلیون تومان نیاز به سرمایه گذاری است.

علی خضریان در مخالفت با این طرح گفت: عبارت درصدی از درآمدهای ناخالص سالانه کاروران ارتباطی و فناوری اطلاعات ابهام دارد و میزان درصد آن مشخص نیست. همچنین این عبارت عین متنی است که در سال گذشته توسط شورای نگهبان مرددود شناخته شد.

وی افزود: در برخی دیگر از موارد هم ابهام وجود دارد و برای اینکه همه ابعاد این طرح بررسی شده و کمیسیون‌های تخصصی، مرکزپژوهش های مجلس در این باره کار کارشناسی انجام دهند بهتر است این برای کار کارشناسی بیشتر به کمیسیون ارجاع شود.

محسن دهنوی در موافقت با این طرح گفت: امروزه فعالیت بیشتر مردم درحوزه اینترنت است و سیاست خوبی که در دولت آقای رییسی دنبال می‌شود افزایش و سرعت بخشی به اینترنت خانگی است و لازمه آن بهبود فیبر نوری به عنوان زیر ساخت است.

وی افزود: برای این موضوع نیاز به منابع است و بر اساس این طرح باید صندوقی را ایجاد کنیم که فیبر نوری در کشور توسعه داده شود و بخشی از منابع اپراتورها را در این صندوق اختصاص یابد.

عضو هیات رییسه مجلس تاکید کرد: بیشتر شهرهای دور افتاده کشور از داشتن اینترنت خانگی محروم هستند و این طرح کمک شایانی به بهبود زیرساخت‌های کشور در اینترنت با سرعت بالا و بهبود کسب و کارهای ایجاد شده در فضای اینترنت دارد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: برخی از اپراتورها که نمی‌خواهند این پول در روستاها و مناطق دورافتاده هزینه شود، با طرح مخالف هستند،در حالی که دولت در این باره موافق است.

به گزارش ایرنا، بر اساس ماده واحده این طرح، یک ماده به عنوان ماده (۷ مکرر) به قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مصوب۱۹ آذرماه ۱۳۸۲ به شرح زیر الحاق می گردد:

ماده۷ مکرر - به منظور مدیریت عادلانه مالی و استفاده حداکثری از ظرفیت های زیرساختی کاروران مخابراتی و توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر ، صندوقی تحت عنوان "صندوق توسعه شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری " وابسته به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی بعنوان مجری این صندوق تأسیس شود. منابع مالی صندوق شامل درصدی از درآمد های ناخالص سالانه کاروران ارتباطی و فناوری اطلاعات با تصویب هیأت وزیران و وجوهی که از محل قانون اجازه تعیین و وصول حق امتیاز فعالیت بخش غیردولتی در زمینه پست و مخابرات خواهدبود، و منابع این صندوق برای توسعه عادلانه و متوازن شبکه دسترسی نهایی اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری در کل کشور اختصاص یابد.

تبصره۱- وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلف است با استفاده از منابع این صندوق و سرمایه‌گذاری کاروران مخابراتی سالانه حداقل پنج میلیون اشتراک اینترنت ثابت مبتنی بر فیبر نوری در کشور ایجاد و گزارش عملکرد در خصوص این صندوق را به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات و صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

تبصره۲- اساسنامه صندوق شامل ارکان، وظایف، اختیارات، نحوه فعالیت، مدیریت و نظارت بر صندوق در چهارچوب این قانون باید ظرف مدت سه ماه ،  توسط کمیسیون تنظیم مقررات تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد. تمامی فرآیندهای اجرائی این صندوق بدون هیچ‌گونه افزایش ساختار سازمانی و اجرایی برعهده سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی می‌باشد.

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha