پژوهشگاه‌ها به سمت تجاری‌سازی حرکت کنند

تهران- ایرنا- معاون پژوهشی وزیر علوم گفت: پژوهشگاه‌ها در راستای اولویت‌های کشور به سمت تجاری‌سازی حرکت کنند و انعقاد تفاهم‌نامه و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت ماموریت‌های سازمان را در برنامه‌های خود بگذارند.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از موسسه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی، نهمین نشست مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور در سال جاری با موضوع بررسی پیش‌نویس آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات‌علمی پژوهشی، با حضور پیمان صالحی معاون پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، علی باقر طاهری نیا دبیر مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور و رییس موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مدیران حوزه پژوهشی و روسای پژوهشگاه‌های عضو مجمع، به میزبانی پژوهشگاه مواد و انرژی به‌ صورت حضوری و مجازی برگزار شد.

هفته پژوهش دانشجومحور برگزار شود

معاون پژوهشی وزارت علوم در این نشست بر اهمیت هفته پژوهش در سال جاری تاکید کرد و از همه پژوهشگاه‌ها خواست هفته پژوهش و فناوری امسال را به‌ صورت دانشجو محور برگزار و از تمام توان دانشجویان برای برگزاری نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناورانه، استفاده کنند.

پژوهشگاه‌ها به سمت تجاری‌سازی حرکت کنند

صالحی در ادامه سخنان خود درباره دستور جلسه این نشست درخصوص تدوین پیش‌نویس آیین‌نامه موظفی اعضای هیات‌علمی پژوهشی، اظهار داشت: در این آیین‌نامه باید توجه داشت که رابطه‌ای متناسب و ملموس بین آموزش و پژوهش برقرار شود و موظفی‌ها و خروجی‌ها از یکدیگر مجزا شوند، زیرا خروجی‌ها بر اساس ماموریت و اهداف سازمان است.

وی با تاکید بر حمایت از پژوهشگاه‌ها با تامین منابع ارزی، خطاب به اعضای مجمع پژوهشگاه‌های ملی کشور گفت: در راستای اولویت‌های کشور به سمت تجاری‌سازی حرکت کنید و انعقاد تفاهم‌نامه و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان در جهت ماموریت‌های سازمان را در برنامه‌های خود بگذارید.

 علی باقر طاهری‌نیا ضمن ارایه گزارشی از نشست قبل و اقدامات صورت گرفته، از اعضا خواست تا پس از ارایه پیش‌نویس آیین‌نامه استخدامی اعضای هیات‌علمی پژوهشی توسط محسن شریفی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم، نظرها و پیشنهادهای خود را مطرح کنند.

پژوهشگاه‌ها به سمت تجاری‌سازی حرکت کنند

ایجاد دو پژوهشکده و پردیس فناوری و نوآوری در پژوهشگاه مواد و انرژی

رییس پژوهشگاه مواد و انرژی به ارایه گزارشی درخصوص تاریخچه تاسیس پژوهشگاه، فعالیت‌ها و اقدامات، آزمایشگاه‌ها، کارگاه‌ها و پایلوت‌ها، دستاوردها، مرکز رشد و ساختمان سبز پژوهشگاه پرداخت.

حمید امیدوار همچنین از ایجاد دو پژوهشکده فناوری‌های ساخت و تولید و پژوهشکده سیاستگذاری، ایجاد پردیس تخصصی فناوری و نوآوری با همکاری پارک علم و فناوری البرز و ایجاد پارک فناوری باتری‌های لیتیمی با همکاری دانشگاه صنعتی امیرکبیر و راه‌اندازی ۲ مرکز نوآوری انرژی در این پژوهشگاه خبر داد.

اخیرا طی دو حکم جداگانه از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی، وظیفه "تدوین پیش‌نویس سند ملی توسعه علوم و فناوری‌های حوزه مواد پیشرفته" و نیز عنوان "راهبر برنامه مواد پیشرفته و تحول صنایع" به پژوهشگاه مواد و انرژی محول شده است.

شریفی نیز درخصوص پیش‌نویس آیین‌نامه مذکور توضیحات لازم را ارایه کرد و در ادامه اعضای مجمع به‌صورت حضوری و آنلاین به طرح پیشنهادها و نقطه نظرهای خود پرداختند.

طاهری‌نیا با جمع‌بندی مطالب مطرح شده در این نشست، اعلام کرد: کمیته تدوین پیش‌نویس با حضور علی محمد حکیمیان رییس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه تشکیل و با توجه به نقطه نظرات مطرح شده، نسخه جدید تهیه و به دبیرخانه مجمع ارسال شود تا بعد از نهایی شدن، توسط معاونت پژوهشی وزارت علوم مصوب و ابلاغ شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha