گره مشکل طرح ملی ۱۹ ساله کنارگذر نور- رویان کی باز می‌شود؟

نوشهر- ایرنا- طرح ملی کنارگذر شهرستان نور - رویان با گذشت ۱۹ سال از آغاز اجرای آن هنوز به بهره برداری نرسیده است و اهالی غرب مازندران و گردشگران انتظار دارند با همت، عزم و اراده دولت مردمی سیزدهم این طرح به سرانجام برسد.

به گزارش ایرنا ، طبق مستندات موجود، زمان اجرای این طرح به طول حدود هشت کیلومتر مربوط به سال ۱۳۸۲ است و مسوولیت اجرای این طرح برعهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل شهری است. 

این طرح آن زمان به خاطر توسعه زیرساخت های شهری، افزایش جمعیت و از همه مهم تر از آنجایی که این ۲ شهر بدون کمربندی در مسیر گذرگاه سه استان گیلان ، گلستان و مازندران قرار دارد با هدف رفع معضل بغرنج ترافیک  این مناطق به ساخت این  کنارگذر اقدام شده است.

ساخت این گذرگاه در سه مرحله تعریف شده، مرحله اول آن شامل چهار راه چمستان - عباسا به طول ۲ هزار و ۶۰۰ متر، عباسا - خیابان شهدای شهر رویان به طول حدود سه هزار و ۴۰۰ متر و خیابان شهدای شهر رویان تا محور رویان - نوشهر و خروجی کمربندی این محدوده ادامه دارد.

افتتاح ناقص  

روند اجرای این طرح در گام های اول و دوم آن به طول حدود ۶ کیلومتر، پس از سال ها کش و قوس و اختلافات بر سر قیمت میان زمینداران مسیر اجرای این طرح و شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مازندران بابت تملک ۴۰۰ متر سرانجام با پا درمیانی ریش سفیدان و مسوولان آن زمان در سال ۱۳۹۶ به صورت ناقص به بهره برداری رسید و زیربار ترافیک رفت.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا و گزارش های مستند حاکی است در نقاطی از این کنار گذر از ایمنی لازم برخوردار نبوده و شب ها برخی از رانندگان غیربومی که آشنایی آنچنانی  از وضعیت جاده ندارند به علت عدم نصب تابلوهای راهنما، سیستم چراغانی، نصب سرعت گیرهای غیر استاندارد و رعایت نشدن موارد فراوان نکات ایمنی مربوط باعث شده که رانندگان در طول مسیر سرگردان شوند و گاهی اوقات مسیر را به اشتباه بروند.

نمونه این نواقص می توان به تقاطع غیر همسطح تکمیل نشده مرحله نخست این گذرگاه منتهی به بخش بلده اشاره کرد و یا چراغانی نشدن مرحله دوم آن که مزین به نام سردار سلیمانی است از دیگر مشکلات آن است.

طبق آمار رسمی، برای ساخت ۶ کیلومتر این گذرگاه در آن زمان حدود ۲۰ میلیارد تومان هزینه شد در حالی که برای اجرای کامل این طرح ملی  به گفته مسوولان و کارشناسان امر در گام آخر آن حدود ۷۰۰ میلیارد تومان نیاز است.    

عملیات ساخت مرحله آخر این گذرگاه از سال ۱۳۹۸ شروع شد و بنا به اظهار مسوولان شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در مازندران باید مدت سه سال به سرانجام و تکمیل می شد که متاسفانه نرسید.

افزایش قیمت زمین   

مسوولان و مجریان این طرح در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، عمده دلایل زمانبرشدن این گذرگاه را افزایش چندبرابری قیمت زمین اشخاص در مسیر اجرای طرح و پاسخگو نبودن اعتبارات برای تملک این اراضی مطرح کردند و گفتند: در دهه ۸۰  تملک هر متر زمین در مسیر اجرای این طرح حدود هشت هزار تومان تا ۱۲ هزار تومان بود درحالی که در دهه ۹۰ زمینداران  هرمتری یک تا ۲ میلیون تومان برای فروش گذاشته بودند.

البته برای متقاعد کردن زمینداران و همراهی آنان از لحاظ پایین آوردن قیمت زمین هایشان که دست کم ۴۰ نفر هستند، نشست های متعددی در فرمانداری شهرستان نور برگزار و مسوولان ادوار گذشته هرکاری کردند که آن ها در این زمینه همراهی کنند متاسفانه این تلاش ها نتیجه نداد.

در این پیوند، جمعی از شهروندان نور و رویان یکی از دلایل تاریخی شدن این طرح ملی را نشانه ضعف مدیریت، عدم نظارت درست و هدفمند مسوولان ادوار گذشته برشمردند و گفتند: طرحی که می شد با هزینه های کمتر به سرانجام برسد متاسفانه پس از سال ها تکمیل نشد و امروز مشکلات روحی و روانی و زیست محیطی ناشی از ترافیک در این مناطق دوچندان شده است.

گره مشکل طرح ملی ۱۹ ساله کنارگذر نور- رویان کی باز می‌شود؟

مردم: گره طرح ۱۹ ساله کنارگذر نور و رویان کی باز می شود؟   

مصطفی هدایتی یکی از شهروندان شهر رویان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : نور و رویان ۲ نقطه شهری غرب مازندران هستند که به عنوان حلقه اتصال مسیر غرب به شرق، شمال به جنوب به شمار می آید هرچند با بهره برداری گام اول و دوم این گذرگاه بخشی از حجم ترافیک در این شهرها کمتر شده است اما کماکان معضل ترافیک در شهر رویان وجود دارد چرا که این طرح به سرانجام نرسیده است.

وی اظهارکرد: مسیری که از داخل شهرهای رویان و نور عبور می کند، روزانه گذرگاه هزاران مورد خودروهای تریلر حامل بار از بنادر نوشهر ، فریدونکنار و دیگر خودروهای سنگین از استان های همجوار است ضمن آنکه خیلی از زائران امام رضا (ع ) که از غرب مازندران یا استان گیلان عازم مشهد مقدس هستند از این مسیر آمد و شد دارند و در نتیجه شهروندان این شهرها در ساعاتی از روز شاهد حجم سنگینی از ترافیک هستند.

این شهروند خاطرنشان کرد: تکمیل این گذرگاه سبب توزیع ترافیک می شود و به کاهش بار ترافیک در شهر رویان منجر خواهد شد چرا که رانندگان خودروهای سنگین  و مسافران مقصدشان از شمال به جنوب باشد یا بالعکس کمتر وارد شهر می شوند.

هدایتی با بیان آنکه شهر رویان یک مسیر اصلی به نوشهر دارد، افزود : این شهر برخلاف شهر نور خیابان هایی مانند حافظ ،سعدی و نیما  ندارد که بخشی از تخلیه ترافیکی با عبور و مرور افراد بومی آشنا را پوشش دهد بنابراین  تکمیل مرحله آخر این گذرگاه بسیار ضروری است.

رضا موسوی دیگر شهروند نوری تصریح کرد: متاسفانه مرحله اول و دوم  این گذرگاه تقاطع نور به چمستان تا تقاطع نور به عباسا هنوز تابلوهای رهنما ، مجهز به سیستم چراغانی و خط کشی نیست و همین نواقص سبب شده که برخی از رانندگان غیر بومی و نا آشنا مسیر را به بیراهه طی می کنند.

موسوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : به عنوان مثال در خیابان شهدا مرحله دوم این طرح هنوز تقاطع غیر همسطح احداث نشده است و همین عامل سبب شده  که تریلرها پس از گذر از خیابان فرعی دوباره به خیابان اصلی شهر بیایند و ترافیک شدید ایجاد شود.

به گفته این شهروند سال هاست شهروندان نوری هم نسبت به معضل ترافیک پرحجم دغدغه دارند و امیدشان این بود هرچه زودتر این طرح ملی به سرانجام برسد و از این معضل گریبانگیر رها شوند که متاسفانه این طرح هنوز تکمیل نشده است.

البته مسوولان اسبق دولت گذشته به بهانه وقفه چندین ساله در تکمیل نشدن طرح، بازدید های متعددی از این گذرگاه نیمه کاره داشتند و در آن زمان وعده های فراوانی برای تکمیل این طرح تا پایان دولت دوازدهم دادند که آنهم متاسفانه عملی نشد.

نمونه آن می توان به بازدید مدیرکل ساخت و توسعه راه های شمال کشور در بهمن ماه سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و این مسوول در بازدید از این طرح افزون بر مزیت های فراوان آن وعده داده بود در بهار سال ۱۴۰۰ تکمیل می شود.

کنارگذر نور و رویان به نماد ناکارآمدی نهادهای اجرایی تبدیل شد

فرماندار شهرستان نور هم با اشاره به وضعیت راه های این شهرستان غرب مازندران افزود: در حوزه راه سازی معاونت وزیر و مدیرعامل شرکت توسعه و ساخت، یک پروژه کمربندی در نور و رویان شروع کردند که این پروژه به نماد ناکارآمدی دستگاه های اجرایی بدل شده است که ممکن است که به سرانجام نیز نرسد.

احمدتوکلی در گفت و گو خبرنگار ایرنا افزود : هدف شرکت توسعه و ساخت راه های کشور انجام نشدن پروژه کمربندی نور به رویان است در غیر این صورت این مساهمه در حالی که در نقاط دیگر کشور وزارت راه میلیاردها تومان صرف ساخت بزرگ راه و آزادراه در جنوب کشور می کند چه دلیلی دارد که یکهزار متر و ۸۰۰ متر را ه کمربندی باقی مانده این پروژه  به اتمام نرسد.
وی اظهارداشت :  با توجه به حضور میلیونی گردشگران در منطقه برای آسایش آحاد مردم ایران ضروری است پروژه کمربندی نور و رویان با حدود ۱۵ کیلومتر هرچه زودتر تکمیل و به بهره برداری برسد.

حل مشکل ترافیک با بهره برداری طرح کنارگذر
فرماندار نور خاطرنشان کرد: با بهره برداری پروژه کمربندی نور  و رویان مشکل ترافیک این شهرها کامل رفع خواهد شد.
توکلی گفت: اعتبار لازم برای تملک اراضی برای احداث یکهزار و ۸۰۰ مترباقی مانده از این پروژه تامین نشد و اعتبار ۱۰۰ میلیاردی را برای احداث پروژه پل روگذر بر روی این کمربندی با وجود چندین تقاطع همچون عباسا، سایپا و امام رضا هزینه کردند که با اختصاص تمامی اعتبارات برای ساخت این پل تاکنون ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و این پروژه ناتمام رها شده است.

وی ادامه داد: اگر این اعتبار را صرف تملک ۱۰۰ هزار متر مربع می کردند این کمربندی اکنون تکمیل می شد ولی اکنون با افزایش قیمت ها با مشکل مواجه هستیم.
فرماندار نور تعیین تکلیف پروژه کمربندی نور به رویان را خواستار شد و افزود: این پروژه باید برای آسایش و رفاه گردشگران میلیونی و اهالی به سرانجام برسد و شرکت توسعه و زیرساخت ادامه این مسیر را تملک کند تا راه باز شود.
وی تصریح کرد: مسوولان استانی در جریان وضعیت و روند پروژه کمربندی نور به رویان هستند.

گره مشکل طرح ملی ۱۹ ساله کنارگذر نور- رویان کی باز می‌شود؟

تکمیل گذرگاه نیازمند ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار است 

سرپرست حوزه طرح های شرکت ساخت در استان مازندران در این باره گفت : تکمیل مرحله آخر این گذرگاه که حدود ۲ کیلومتر طول دارد نیازمند حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار است که در شرایط کنونی با توجه به محدودیت های مالی دولت تزریق این اعتبار ممکن نیست.

سیدمرتضی حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در مسیر اجرای این طرح حدود ۱۰ هکتار زمین کشاورزی وجود دارد و زمینداران هم تمام تلاششان آن است که با نرخ روز املاکشان را بفروشند درحالی که در سرفصل بودجه امسال اعتباری که برای طرح های شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل جاده ای از آستارا استان گیلان تا بهشهر پیش بینی و در نظر گرفته اند حدود ۸۰ میلیارد تومان است.

وی بیان داشت: در زمان حاضر هم عده ای از مالکان اراضی بابت ۱۰۰ متر طول مسیر املاکشان از شرکت ساخت و توسعه حمل و نقل جاده ای شکایتی کردند که متاسفانه شرکت را محکوم به خاطر نداشتن پول محکوم به پرداخت حدود ۶۵ میلیارد تومان شد.

سرپرست حوزه طرح های شرکت ساخت در استان مازندران گفت : در نشستی که به تازگی با فرمانداری نور داشتیم به فرماندار این شهرستان پیشنهاد شد در صورتی گستره ای از زمین های متعلق به اشخاص در مسیر اجرای این طرح در قالب نقشه جامع حریم شهری و طرح تفصیلی جزو محدوده شهری قرار گیرد و شهرداری در دریافت وجه بابت ساخت و ساز و تراکم همراهی با متقاضیان داشته باشد به ازای این خدمات می توان بخشی از این زمین ها را در اختیار گرفت و این طرح را تکمیل کرد.

حسینی افزود : با توجه به محدودیت های مالی دولت، پیشنهاد دیگر آن بود در شرائط موجود این پل را تکمیل کرد و ترافیک را در یکی از خیابان ها حوزه شهری هدایت نمود به عنوان مثال به جای آنکه آمد و شد خودروها از وسط حوزه شهری منطقه آب پری رویان برقرار شود جلوتر هدایت به خیابان ورزش شود و با این اقدام تاحدود زیادی ترافیک در این شهرها روان تر خواهد شد و البته انجام این اقدام هم به ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد. 

وی خاطرنشان کرد : در زمان حاضر پیمانکار در حال ساخت یک دستگاه پل در منطقه آب پری و گلندرود است از طرفی برای جابه جایی مستحدثات مانند برق هم در مسیر اجرای این طرح مشکل داریم و متاسفانه این ادارات همراهی لازم را ندارند.

تمام تلاش دولت مردمی تکمیل طرح های نیمه تمام است

وی از میزان پیشرفت فیزیکی و اعتبار هزینه شده تاکنون در اجرای این طرح اظهار بی اطلاعی کرد و گفت : نمی توان پیش بینی کرد این گذرگاه امسال یا سال دیگر به بهره برداری می رسد یا نه اما تمام تلاش دولت مردمی و عدالت محور تکمیل طرح های نیمه تمام است امیدوارم با تزریق بودجه در سال آینده پرونده این طرح تاریخی بسته شود.

شماری از کارشناسان و شهروندان غرب مازندران خاطرنشان کردند که گره مشکل ۱۹ ساله طرح کنارگذر نور - رویان با دستان توانمند مسوولان دولت مردمی سیزدهم باز خواهد شد و  تا برای همیشه نگرانی های ناشی از بی توجهی ادوار گذشته به این طرح ملی پایان یابد.

اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان نور حدود ۷۵۰ کیلومتر راه ارتباط زیر پوشش دارد. 

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری نور واقع در غرب مازندران، دست کم ۲۲۰ روستا و چهار شهر شامل رویان، نور، چمستان و بلده است.            

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha