«منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» یک گام تا ثبت جهانی نزدیک شد

همدان- ایرنا- مدیرکل میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری استان همدان گفت: با اقدامات ارزشمند صورت گرفته و پیگیری‌های استاندار همدان و وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» یک گام تا ثبت جهانی نزدیک شده است.

به گزارش خبرنگارایرنا، علی مالمیر شامگاه سه‌شنبه در نشست اعضای انجمن میراث فرهنگی استان همدان که با حضور قائم مقام وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، افزود: تنها سهمیه امسال ایران برای ثبت جهانی به همدان داده شده است که جای قدردانی از وزیر، قائم مقام و مجموعه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارد.

وی با اشاره به اینکه ثبت جهانی این اثر ارزشمند مطالبه یک دهه‌ای مردم همدان است، اظهار داشت: یکی از مهمترین مطالبات پیش روی ثبت جهانی«منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان»، حذف آسفالت عرصه هگمتانه بود که با پیگیری‌های استاندار همدان تا یک ماه آینده میدان هگمتانه و خیابان آسفالت منتهی به بازار آهن فروشان حذف خواهد شد.

مالمیر تصریح کرد: در حال حاضر پرونده در مرحله ترجمه است که پس از ترجمه توسط کارشناسان وزارتخانه آماده ارسال به ثبت جهانی می‌شود.

«منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» یک گام تا ثبت جهانی نزدیک شد

وی تاکید کرد: سایت موزه میدان امام(ره) همدان یکی از زیباترین موزه‌های شهری کشور است که در قالب این مجموعه ثبت جهانی می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری استان همدان عنوان کرد: سرای غفاری یکی دیگر از آثار این مجموعه است که به عنوان یکی از کاروانسراها به پارکینگ تبدیل شده بود و اکنون در فهرست مرمت و ارسال برای ثبت ملی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: ساماندهی مغازه‌ها، جداره‌های پیاده راه بوعلی و اکباتان و سیم های برق در مسیرهای مختلف در دستور کار قرار دارد.

مالمیر با اشاره به اینکه تداوم کاوش و آغاز فصل بیست و سوم کاوش تپه باستانی هگمتانه در حال انجام است، بیان کرد: تجهیز پایگاه و کتابخانه هگمتانه و اتاق تفسیر، روشنایی شب تا پیش از ارسال پرونده ثبت جهانی صورت می گیرد.

وی تاکید کرد: برای نخستین بار نتایج ۱۱ مرحله از کاوش های دکتر صراف که در دهه ۶۰ و ۷۰ انجام شده بود، به صورت کتاب چاپ شد.

مدیرکل میراث فرهنگ، صنایع دستی و گردشگری استان همدان افزود: یکی از مهمترین پروژه های فرهنگی کشور مخزن موزه غرب کشور است که به عنوان مکانی امن عملیات اجرایی آن در محدوده تپه باستانی هگمتانه به پایان رسیده است.

وی ادامه داد: جابه جایی برخی از خطوط و کنتورهای برق، مرمت خانه میرابیان، خانه شرفخانی و خانه نوری انجام شده است.

شهردار همدان نیز گفت: در موضوع ثبت جهانی «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» شهرداری همدان همه توان خود را به کار می گیرد.

«منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» یک گام تا ثبت جهانی نزدیک شد

سید مسعود حسینی افزود: موانع پیش روی این اثر برداشته و اقدامات عمرانی آن در کوتاه ترین زمان ممکن اجرایی می‌شود.

به گزارش ایرنا، پرونده ثبت جهانی «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» شامل تپه هگمتانه، بازار و بافت تاریخی و ۱۴۰ اثر تاریخی است که برای ثبت جهانی آماده‌سازی شده است.

منظر تاریخی هگمتانه در شهر همدان مسیر «آرامگاه بوعلی تا آرامگاه باباطاهر» را شامل می شود که با ثبت این اثر، میراث فرهنگی این محدوده شامل بافت تاریخی، بازار سنتی، مسجد جامع و پیاده راه‌های شهر همدان حفظ می‌شود.

براساس اعلام وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، پرونده ثبت جهانی هگمتانه به یونسکو ارسال شده و در بین آثار تاریخی و فرهنگی ایران برای ثبت جهانی در یونسکو، «منظر فرهنگی و تاریخی از هگمتانه تا همدان» تنها اثریاست که به یونسکو ارسال می‌شود.

استان همدان به عنوان پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین دارای بیش از یک هزار و ۸۰۰ اثر تاریخی و گردشگری است که بیش از یک‌هزار مورد از آنها ثبت ملی شده اند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha