شهرداری ارومیه در واقعیت و فضای مجازی!

۲۴ آبان ۱۴۰۱، ۷:۴۶
کد خبر: 84942478
شاهین سپهراد
شهرداری ارومیه در واقعیت و فضای مجازی!

ارومیه - ایرنا - تحلیل آمار و ارقام حاکی از عملکرد خوب شهرداری ارومیه در شرایط موجود است اما به نظر می‌رسد یک‌ فاصله معنادار بین عملکرد واقعی شهرداری در فضای حقیقی و بازتاب آن در فضای مجازی به وجود آمده است.

به روز کردن حقوق‌ها و عدم وجود حقوق‌های معوق، ادامه اجرای طرح‌های مهم عمرانی همچون پل‌ آذربایجان و کمربندی دوم‌ ارومیه، خرید ۵۵ دستگاه اتوبوس برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و آسفالت ۳۵۰ هزار مترمربع از معابر اصلی پس از ۳۰ سال، علیرغم کاهش چشمگیر درآمدها که نشات گرفته از اجرای طرح تفصیلی است، نشان می‌دهد شهرداری ارومیه به سکانداری حسین مهدی زاده تاکنون در مسیر صحیحی گام بر داشته است.  

باید قبول کرد «مهدی زاده» زمانی به کرسی شهرداری ارومیه تکیه زد که شهرداری پس از صدور کیفرخواست برای ۸۴ نفر در پرونده مدیریت شهری، در بلاتکلیف‌ترین دوره خود در سه دهه گذشته به سر می‌بُرد؛ اما او توانست در این شرایط بحرانی تا حد قابل قبولی مسیر ایجاد یک سیستم ضد فساد در مجموعه شهرداری را هموار کند.

رصد اخبار حوزه مدیریت شهری اما نشان می‌دهد فضای مجازی و رسانه‌ای ارومیه امروز با آن چیزی که در حقیقت مجموعه شهرداری شاهد آن هستیم، تطابق ندارد.

تمام تلاش در حکمرانی به خصوص‌ در یک مجموعه‌ خدمات رسانی همچون شهرداری ارومیه بر رضایتمندی مردم پایه گذاری می‌شود و ما چه قبول کنیم یا نه، در عصر کنونی این فضای مجازی و رسانه‌ای است که بخش قابل توجهی از رضایتمندی افکار عمومی یا نارضایتی ها را رقم می‌زند که نشانگر اهمیت این حوزه است به عبارتی دیگر، عملا بدون موفقیت در این حوزه نمی‌توان به رضایتمندی مدنظر در افکار عمومی دست یافت.

نگارنده معتقد است «حسین مهدی زاده» شاید یک متخصص فنی باشد ولی به هیچ وجه یک فرد رسانه‌ای و سیاسی نیست.

اینکه معتقد باشیم شهردار شهری همچون ارومیه باید فردی صرفا فنی باشد، از اساس اشتباه است؛ اتفاقا شهردار می‌تواند خلا فنی بودن خود را با چند معاون و رییس سازمان متعهد به خود و متخصص این حوزه جبران کند ولی قطع یقین عدم درک دقیق و شخصی او از فضای رسانه‌ای و سیاسی حتی با مشاوران کاربلد نیز آن را در منجلاب تیم بندی‌های سیاسی و رسانه‌ای گرفتار خواهد کرد چرا که مدیریت در شهرداری ارومیه هیچ شباهتی به مدیریت دستگاه‌های خدمات رسانی همچون شرکت گاز و آب و فاضلاب ندارد!

در بسیاری از موارد انتصابات سفارشی در حوزه رسانه، مجموعه‌ها را در تنگنایی قرار می‌دهد که نه راه پیش دارند و نه راه پس! آنطور که به نظر می‌رسد، مهدی زاده حتی در هراس از چالش در فضای سیاسی و رسانه‌ای، از افراد دست به عصا و محافظه کاری در این حوزه مشاوره می‌گیرد که کار او را دوچندان سخت‌تر کرده است به طور مثال اخیرا او، یک مشاور رسانه‌ای برای جبران کاستی‌ها در این حوزه برای خود برگزید که عملا با وجود گذشت چند ماه هنوز نتوانسته انتظارات را برآورده کند و در این شرایط روز به روز بر چالش‌های رسانه‌ای شهرداری ارومیه افزوده شده است.

با وجود گذشت بیش از یکسال و ۲ ماه از انتخاب حسین مهدی زاده به عنوان شهردار ارومیه، او هنوز نشست خبری با اصحاب رسانه برگزار نکرده تا به سوالات نمایندگان افکار عمومی پاسخ دهد؛ البته شهردار ارومیه اخیرا نشستی با مدیران خبرگزاری‌ها صرفا با موضوع طرح جامع شهری داشته که با بررسی خروجی آن به راحتی می‌توان به ضعف مدیریت افکار عمومی در حوزه مدیریت شهری پی برد.

رصد اخبار شهرداری ارومیه در یک دهه گذشته نشان می‌دهد که تمامی شهرداران این شهر در این مدت هر ساله حداقل یک نشست خبری با اصحاب رسانه برای بیان دستاوردهای خود داشته‌ و هیچ شهرداری در این مدت به اندازه دوره کنونی رسانه گریز نبوده است.

معتقدیم که عملکرد «مهدی زاده» به عنوان شهردار ارومیه در کل با توجه به شرایط موجود قابل قبول است ولی ضعف‌های او در فضای مجازی و سیاسی رفته رفته بر چالش‌های او خواهد افزود تا جایی که همین زخم‌های به ظاهر کوچک می‌تواند تحت تاثیر انتخابات آتی، منجر به استیضاح او شود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha