برپایی نمایشگاه‌های کتاب بدون برنامه در استان بوشهر ممنوع است

بوشهر - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: برپایی نمایشگاه باید هدفمند و تخصصی باشد و از برپایی نمایشگاه‌های کتاب بدون برنامه که تنها در حد برگزاری یک نمایشگاه باشد در استان جلوگیری می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عبدالرحیم افروغ روز یکشنبه در نشستی خبری به مناسبت سی امین گرامیداشت هفته کتاب جمهوری اسلامی افزود: باید در برپایی نمایشگاه‌های کتاب به نویسنده، انتشارات، ساختار و محتوای کتاب دقت کرد.

وی اظهار کرد: نمایشگاه‌های کتاب باید ناظر به یک مساله باشند و نمایشگاه‌های کتاب بی هدف در استان بوشهر نمی خواهیم در همین ارتباط تلاش می‌شود با برپایی این رویدادهای فرهنگی با رویکرد مخاطب محور اتفاق‌های خوبی در حوزه کتاب در استان رقم خورد.

افروغ برگزار نشدن فرآیند نمایشگاه کتاب در استان بوشهر تا این زمان را  تامین نشدن اعتبار لازم برای تهیه بُن کتاب و یا تخفیف است.

وی یادآور شد: مهمترین مساله ای که همزمان با برگزاری نمایشگاه کتاب به ذهن متبادر می‌شود بحث بُن کتاب و تخفیف‌ها است که برای برپایی این فرآیند فرهنگی در سالجاری  ۳۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان اعتبار برآورد شده است.

به گفته مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر رایزنی‌های لازم در خصوص تامین اعتبار برای برپایی نمایشگاه کتاب انجام شده اما تا زمانی که اطمینان لازم از تامین این یارانه حاصل نشود نمایشگاه کتاب در این استان برپا نمی شود.

وی تاکید کرد: تلاش می‌شود در نمایشگاه‌های کتاب به حوزه های کاری مختلف نگاه تخصصی صورت گیرد و همچنین نگاهی دقیق و اثرگذار به حوزه های مختلف از جمله محتوا، ناشر و نویسنده داشته باشیم.

برپایی نمایشگاه‌های کتاب بدون برنامه در استان بوشهر ممنوع است

افروغ یادآور شد: همچنین اگر بنا است نمایشگاهی برپا شود به طور حتم با هم افزایی کتابفروشی های استان این کار انجام می‌شود.

مخاطب؛ محور کار در حوزه کتاب است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر با بیان اینکه درحوزه کتاب رویکردهای مختلفی می توان پیش گرفت، گفت: یک حرکت، فرآیند و راهبرد کلی در حوزه کتاب که امروز در این اداره کل دنبال می شود، مخاطب است.

وی تاکید کرد: در عرصه کتاب ضمن اینکه نویسندگان، چاپ و نشر برای ما مهم هستند همواره باید هوادار مخاطب باشیم، چون همه این رخدادها در کنار هم موجب متولد شدن اتفاقی می‌شوند. 

افروغ با تاکید براینکه مساله کتاب مواجهه با فکر و اندیشه است و نقش راهبری جامعه را برعهده دارد، گفت: وقتی فکر و اندیشه به وسیله کتاب ساماندهی شود، رفتارها و ساختارهای اجتماع و رویکردهایی که یک جامعه نیز متاثر از کتاب می‌شود.

وی ادامه داد: باید مسیر ایجاد کتاب از نویسنده، چاپ و نشر تا ساختارهای توزیع، ابزارهای تشویقی و الگوهای کاری باید به سمتی پیش برود که به مخاطب بعنوان اصل و موضوع مهم پرداخته شود.

اجرای ۷۰۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته کتاب

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: امسال با هم افزایی ایجاد شده بین دستگاه‌های اجرایی زیر مجموعه فعال در حوزه کتاب قرار است ۷۰۰ عنوان برنامه به مناسبت هفته کتاب و کتاب خوانی  از ۲۱ تا ۲۷ آبان ماه برگزار شود.

وی افزود: نواختن زنگ کتاب، پیاده روی همگانی با عنوان "ما هماهنیم که می خوانیم"، همایش مادران کتابخوان، حافظ خوانی، برپایی نمایشگاه‌های متعدد هدفدار، راه اندازی کتابخانه تخصصی انجمن های فرهنگی هنری، تجلیل از خیران کتاب، برپایی کارگاه نویسندگی، رونمایی از کتاب و راه اندازی ۱۳ کتابخانه خیرساز از جمله مهمترین برنامه های استان بوشهر در هفته کتاب و کتابخوانی است.

افروغ یادآور شد: ما به دنبال خلق کتاب‌های ویژه هستیم درحالیکه از داشته های خوب از جمله دیوان حافظ و بوستان و گلستان سعدی بعنوان فرهنگ تمدن ساز در سده های مختلف که پر از محتواهای عمیق اخلاقی و معرفتی است، غافل هستیم در حالیکه می‌توان از این گنجینه ها با قلم شیوا، تمثیل‌ها و بیان خوب بهره برد. 

وی با اشاره به محدودیت عنوان‌ کتاب‌های کودکان و نوجوانان گفت: جا دارد نویسندگان به صورت ویژه به این حوزه بپردازند و نسبت به پرکردن این خلاء با استفاده از اسطوره ها و شخصیت‌های مختلف اقدام کنند.

برپایی نمایشگاه‌های کتاب بدون برنامه در استان بوشهر ممنوع است

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان بوشهر گفت: سال گذشته در حوزه پشتیبانی از حوزه چاپ و نشر کتاب ۱۳۰ میلیون تومان برای ۱۰۰ عنوان از تازه های کتاب پرداخت و خریداری شد و امسال نیز تاکنون برای خرید ۵۰ عنوان کتاب برنامه ریزی شده و تلاش می‌شود اعتباری بیش از سال گذشته به این امر اختصاص یابد.

وی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی استان بوشهر پیشنهاد کرد سه شنبه این هفته را به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی از ساعت ۷.۳۰ تا ۹ صبح را به خواندن کتاب اختصاص دهند و این فرصت مطالعه ادامه دار و در هر هفته تکرار شود، همچنین مدیران نسبت به مطالعه کتاب جنگ شناختی با توجه به شرایط امروز جهان و فضای جنگ شناختی و ترکیبی و ارائه آن طی ۲ صفحه  اقدام کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha