لطیفی: کی‌روش اگر فاز هجومی نگیرد نتیجه نخواهیم گرفت

تهران- ایرنا- پیشکسوت تیم ملی ایران درباره روند سرمربی فوتبال کشورمان گفت: اگر با روند دفاعی گذشته در مقابل تیم‌های گروه فعلی حاضر شویم قطعا می‌بازیم زیرا انگلیس، آمریکا و ولز مقابله با بازی‌های این‌چنینی را بلد هستند.

علی لطیفی روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی ایرنا در مورد روند تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر، اظهار داشت: همه به دنبال روحیه دادن به تیم ملی هستیم و دوست داریم که جایگاه خوبی در جام‌جهانی بدست آوریم. ما درون زمین نقاط ضعفی داریم که که آن هم مربوط به سبک خاص کی‌روش است که اصلا فاز هجومی را بلد نیست و تنها به فاز دفاعی اهمیت می‌دهد. در واقع اگر فوتبال تنها یک بازی دفاعی در زمین خودی بود، کی‌روش به عنوان بهترین مربی دنیا شناخته می‌شد. البته این نکته نیز بسیار مهم است که او تمام ساختار دفاعی تیم ملی را شکل را و اصلا فاز دفاعی را به فوتبال ایران آموزش داد اما این مسئله جایی مشکل ساز شد که این مدل بازی در باشگاه‌های ما نیز نفوذ کرد و دیگر در کشور شاهد بازی هجومی نبودیم.

وی ادامه داد: سرمربی فعلی ایران به جز ۲ دوره راهیابی به جام‌جهانی دست‌آورد دیگری برای ما نداشته که آن هم دیگر افتخار به حساب نمی‌آید زیرا تعداد تیم‌هایی که از آسیا به جام‌جهانی راه می‌یابند به پنج تیم افزایش یافته است. در گذشته تنها یک تیم از آسیا به جام‌جهانی می‌رفت و راه‌یابی به جام‌جهانی کار ساده‌ای نبود اما حالا تیم خوبی در آسیا به جز ایران، ژاپن، کره‌شمالی، عربستان و استرالیا وجود ندارد و ما هم کار سختی نداریم.

پیشکسوت تیم ملی ایران درباره سابقه حضور در جام‌جهانی و مقایسه آن با دوره پیش رو عنوان کرد: افتخار عده‌ای این است که ما ۲ دوره گذشته باخت آرزومندانه‌ای داشتیم اما این مسئله لزوما باعث تکرار روند در این دوره نمی‌شود. دوره‌های قبل ما کاملا تک بعدی بودیم و فقط فاز دفاعی داشتیم و بازی را تا حد زیادی به صورت بسته پیش می‌بردیم و از طرف دیگر تیم‌های روبه‌روی ما تنها بازی مالکانه را آموزش دیده بودند؛ یعنی نفوذ به عمق زمین حریف و پاس‌کاری در محوطه جریمه است که بازی دفاعی تیم کی‌روش عملا جلوی این برنامه‌ را می‌گیرد.  

وی افزود: اگر با روند گذشته در مقابل تیم‌های گروه فعلی حاضر شویم قطعا می‌بازیم زیرا انگلیس، آمریکا و ولز بازی‌های این‌چنینی را بلد هستند. ما در فاز دفاعی تنها با ارسال از جناحین، ضربات ایستگاهی و شوت‌زنی از راه دور می‌توانیم گل بزنیم که هم‌گروهی‌های ما کاملا با این بازی آشنا هستند با این که دوره‌های قبل حریف‌های ما از این روش‌ها حد اقل توان مقابله با ۲ تا را نداشتند. کی‌روش در تیم‌هایی مثل رئال‌مادرید و کلمبیا و مصر که زمینه بازی هجومی دارند ناموفق بود حالا هم اگر نتیجه خوبی می‌خواهد، تنها راه حل ‌آن این است که یک استراتژی جدید را انتخاب کند که هم حمله در آن باشد و هم دفاع؛ در فاز دفاعی تیم آماده ضد حمله باشد و در فاز هجومی تیم آمادگی برگشتن به خط دفاعی را داشته باشد.  

لطیفی خاطرنشان کرد: قطعا همه مردم ایران، فارق از هر گرایش و سیاستی، طرفدار تیم ملی هستند و تمام مسئولین نیز در کنار مردم باید تمام تلاش را به کار بگیرند تا در حد توان مشکلات حل بشود و روحیه تیم ملی را بالاتر ببرند.

تیم ملی فوتبال ایران در جام‌جهانی ۲۰۲۲ قطر در گروه B مرحله مقدماتی با تیم‌های انگلیس، آمریکا و ولز هم‌گروه است.

این رقابت‌ها در ۲۹ آبان (۲۰ نوامبر) در دوحه آغاز می‌شود و اولین بازی تیم ملی کشورمان روز ۳۰ آبان (۲۱نوامبر) در ورزشگاه خلیفه مقابل انگلیس است و پس از آن با تیم ملی ولز و آمریکا به ترتیب در تاریخ چهار و هشت آذر ماه دیدار خواهد کرد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha