طالبان ادعاها درباره حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان را نادرست خواند

تهران- ایرنا- پس از آنکه هند و پاکستان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند، طالبان ادعاها درباره حضور گروه‌های تروریستی در افغانستان را نادرست خواند.

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از طلوع نیوز، طالبان بار دیگر نگرانی کشورها را از حضور گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان، بی‌ اساس می‌داند و می‌گوید که هیچ گونه شواهدی وجود ندارد که خاک افغانستان برای کشورهای دیگر تهدید باشد.

هند و پاکستان در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از حضور گروه‌های هراس‌افگن در افغانستان ابراز نگرانی کرده‌اند.

بلال کریمی، معاون سخنگوی طالبان، می‌گوید: نگرانی درباره حضور گروه‌های مانند لشکر طیبه و جیش محمد برخاسته از اطلاعات نادرست این کشورها است و افغانستان منافع هیچ کشوری را تهدید نمی‌کند.

بلال کریمی گفت: هیچ نوع اسناد و شواهدی وجود ندارد که بگوید از خاک افغانستان کشورهای دیگر و منافع کشورهای دیگر تهدید می‌شود پس در این مورد باید گفت که نگرانی‌ها و سخنانی که در این عرصه صورت می‌گیرد مبتنی بر معلومات نادرست بوده است و امیدواری ما این است که واقعیت‌های عینی کشور ما درک شود.

پیش از این، چندین کشور با نگرانی از این موضوع، از جامعه جهانی خواسته اند که در باره حضور فعالیت‌های هراس‌افگنی در افغانستان اقدام جدی کند.

نماینده هند در سازمان ملل متحد، گفت: در قطعنامه ۲۵۹۳ شورای امنیت ملی بیان شده است که قلمرو افغانستان نباید برای پناه دادن به برنامه‌ریزی، آموزش یا تامین مالی حمله‌های تروریستی به ویژه افراد و نهادهای تروریستی از جمله لشکر طیبه و جیش محمد که توسط شورای امنیت سازمان ملل شناسایی شده است، استفاده شود.

عامر خان، معاون نماینده پاکستان در سازمان ملل متحد، در این باره گفت: ما باید یک استراتژی جامع ضد تروریسم ایجاد کنیم و پاکستان با احترام به حاکمیت و قلمرو افغانستان از تلاش‌های مبارزه با تروریسم حمایت خواهد کرد.

دیدگاه‌های کارشناسان مسایل سیاسی و نظامی در باره فعالیت‌های هراس‌افگنی گوناگون هستند.

محمد سلیم پیگیر، کارشناس مسایل سیاسی می گوید که اگر در افغانستان گروه‌هایی وجود داشته باشد، تربیت شده همین کشورهای هستند که درباره افغانستان ادعا می‌کنند، آنها باید بدانند چیزی که کشت کردند را خودشان درو می‌کنند.

پیش از این نیز طالبان حضور گروه‌های هراس‌افگن را در افغانستان رد کرده و تاکید ورزیده است که هرگز اجازه داده نخواهد شد تا خاک افغانستان ضد کشورها به کار گرفته شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha