۲۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۶:۵۴
کد خبرنگار: 962
کد خبر: 84939999
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نمایشگاه موزه علم و فناری ایران در رفسنجان گشایش یافت

کرمان - ایرنا - نمایشگاه موزه علم و فناری ایران از روز شنبه به مدت ۱۴ روز در دانشگاه ولیعصر رفسنجان گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار ایرنا این نمایشگاه در سالنی به مساحت ۸۰۰ مترمربع با حضور جمعی از مسئولان و در مراسمی در سالن شهدای گمنام دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان افتتاح شد.

معاون نمایشگاهی موزه علم و فناوری ایران در حاشیه این آیین در جمع خبرنگاران گفت: بیست و دومین نمایشگاه سیار موزه علم و فناوری ایران در دو بخش علوم قدیم و علوم جدید در رفسنجان به منظور آشنایی بیشتر قشر دانشجو و دانش آموز با مباحث علمی به مدت ۱۴ روز گشایش یافت.

اسماعیل کاظمی افزود:طبق اساسنامه موزه ملی علم و فناوری ایران برای توسعه عدالت آموزشی در سطح کشور تصمیم گرفته شد که نمایشگاه های قابل انتقال به نقاط مختلف کشور را آماده سازی کنیم.

معاون نمایشگاهی موزه علم و فناور ایران اظهار داشت: از سال ۹۱ تاکنون ۲۲ نمایشگاه در سراسر ایران برگزار شده که بیست و دومین آن امروز در دانشگاه ولیعصر(عج) رفسنجان برپا شده و نمایشگاه قبلی نیز سال گذشته در زنجان دایر شد.

وی بیان کرد: در این موزه ۵۳ اثر موزه ای در معرض دید علاقه مندان در دو بخش علوم قدیم و علوم جدید قرار گرفته است.

کاظمی تصریح کرد: آثار موزه ای در علوم قدیم شامل پیل اشکانی، ترازهای ابومحمد کرجی، کرانکش های منسوب به بوعلی سینا و غیره است.

وی خاطرنشان کرد: در علوم جدید هم بیشتر مباحث حرکت، الکترومغناطیس، الکتریسیته شبیه آونگ های نیوتونی، موجی و غیره است.

به گزارش ایرنا قدیمی ترین اثر علمی در این موزه پیل اشکانی است که به صورت باطری از آن استفاده می کرده اند؛ کاربرد این پیل در دوره اشکانیان مشخص نیست اما چندین فرضیه از جمله استفاده در آبکاری طلا، شوک الکترونیکی و غیره مطرح است؛ اثر دیگر قدیمی نیز مجموعه ترازهایی است که در قنات ها، معماری و جاده سازی ها از آن استفاده می شد.

رفسنجان در ۱۰۰ کیلومتری شمال غرب مرکز استان کرمان واقع است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha