گفت‌وگو مهمترین ابزار بهبود شرایط/دانشگاه از فرهنگ نخبگانی فاصله گرفته است

تهران - ایرنا - دو نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، گفت و گو و تبادل نظر را بهترین ابزار برای برون رفت از شرایط فعلی کشور دانستند و تاکید کردند که امروز دانشگاه از فرهنگ نخبگانی فاصله گرفته است در حالی که باید بتواند با تحلیل درست شرایط برای آن راهکار ارایه دهد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، نشست پرسش و پاسخ تشکل‌های دانشجویی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی در مورد وقایع اخیر در کشور با حضور احمد نادری و محسن دهنوی نمایندگان مردم تهران روز شنبه در دانشگاه تهران برگزار شد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو و تبادل نظر را مهمترین ابزار برای برون رفت از وضعیت فعلی دانست و گفت: دانشگاه محل تبادل نظر و تعامل است و خشونت فضای نامطلوبی را برای این حوزه ایجاد می‌کند.

دهنوی در ابتدای این نشست با اشاره به وضعیت اخیر دانشگاه‌ها گفت: اتفاقات تلخ اخیر دانشگاه باعث شد که تبادل نظر در این فضا سخت شود، اما بانی ترمیم این فضا خود دانشجویان هستند که باید به آن توجه کنند.

نماینده مردم تهران بیان داشت: دشمنان ملت ایران به دنبال آن هستند که دانشگاه را از فضای آموزش و دانشگاهی خارج کرده و به سمت خشونت و عدم گفتگو هدایت کنند که این باعث می‌شود دانشگاه از رسالت اصلی خود فاصله بگیرد.

دهنوی افزود: یکی از خواسته‌های اخیر دشمنان ملت ایران این است که شکاف اجتماعی را بین جامعه پر رنگ کنند و جامعه را به سمت دوقطبی ببرند؛ هر کس که قلبش برای ایران می‌تپد از این مسأله راضی نیست.

وی گفت‌وگو و تبادل نظر را مهمترین ابزار برای برون رفت از وضعیت فعلی دانست و گفت: دانشگاه محل تبادل نظر و تعامل است خشونت فضای نامطلوبی را برای این حوزه ایجاد می‌کند.

دهنوی گفت: ۲۰ سال در دانشگاه و فعالیت دانشجویی حضور داشتم؛ هیچ گاه وضعیت این گونه نبود که امکان گفت‌و گو و تبادل نظر کم شود. شاید در بیرون از دانشگاه فضا تند بود اما همیشه فضای گفت ‌گو در دانشگاه حتی با وجود درگیری در حد دانشجویی وجود داشت.

وی همچنین با اشاره به حضورش در دانشگاه صنعتی شریف گفت: تعدادی از دانشجویان شریف با انتقاد از وضعیت کشور صحبت از مهاجرت می کردند؛ اگر قرار بر تغییر این وضعیت باشد ما و شما باید آن را تغییر دهیم؛ باید کنار هم گفت و گو کرده و برای تعییر وضع تلاش کنیم. خطر مهلک برای وضع فعلی کشور دو قطبی کردن جامعه و افزایش شکاف است.

دهنوی اعتراض را حق قانونی دانشجویان دانست و گفت: شعارهایی که در دانشگاه مطرح شد، در شان این فضا نبود باید دانشجویان حرمت دانشگاه را نگه دارند و فضای اعتراض را در چارچوب قانون و بدون استفاده از کلمات رکیک مدیریت کنند.

وی اختلاف نظر در محیط دانشگاه را طبیعی دانست و بیان داشت: باید در فضا منطبق با جایگاه دانشگاه تعامل بین دانشجویان برقرار شود و اگر مواردی از بازداشت و برخورد غیرقانونی با دانشجویان صورت گرفته، ما به عنوان نماینده مجلس موظف به پیگیری آن هستیم.

دهنوی با بیان اینکه در یک تا دو روز آینده کمیته‌ای برای پیگیری مساله دانشجویان بارداشتی در مجلس تشکیل خواهیم داد، گفت: اگر دانشجویی صرفا به خاطر اظهارنظر بازداشت شده باشد قول می‌دهیم پیگیری کنیم تا مساله حل شود.

نماینده مردم تهران ادامه داد: نباید توقع داشته باشیم با دانشجویانی که دانشگاه یا کلاس را بهم ریخته‌اند، برخورد حداقلی نشود. اگر دانشجویی در بیرون از دانشگاه و در خیابان تخلفی کرده باشد، موضوع فرق می‌کند.

وی درباره ممنوع الورودی برخی دانشجویان تاکید کرد: مسئولان دانشگاه باید درباره ممنوع الورود بودن برخی دانشجویان توضیح دهند.

دهنوی با اشاره به شهدای مدافع امنیت گفت: در وقایع اخیر پلیس مظلوم واقع شد در حالی که در موضوع حجاب و عفاف چندین نهاد متولی هستند.

نماینده مردم تهران گفت: پلیس در اتفاقات اخیر از اسلحه جنگی استفاده نکرد و آنها سعی کردند با کمترین برخورد اتفاقات اخیر را مدیریت کند و به همین دلیل بیش از ۳۰ شهید مدافع امنیت در حوادث اخیر تقدیم کشور شد.

دهنوی در مورد چالش های فضای مجازی در وقایع اخیر گفت: ما در فضایی قرار داریم که جنگ شناختی است دشمنان با توانایی و امکاناتی که دارند با تکیه بر فضای مجازی ذهنیت و تصور غلطی را برای جوانان ما ایجاد کرده‌اند. یعنی الان ذهینتی برای جوانان ایجاد شده که وقتی با جوانان معترض صحبت می‌کنیم جنس صحبت‌هایشان به این صورت است که گویا نظام کلا تغییر کرده است؛ یعنی ما در جنگ شناختی در فضای مجازی دچار مشکل هستیم.

وی با بیان اینکه وظیفه نمایندگی همه مردم را داریم، گفت: اگر بچه‌های حزب اللهی شکایت و ادعایی دارند ما آنها را هم پیگیری می‌کنیم چون وظیفه ما است. نمی‌خواهیم به بچه‌های حزب اللهی ظلم شود.

نماینده مردم تهران با اشاره به حوادث سال ۸۸ گفت: در سال ۸۸ ادعای بی پایه‌ای مبنی بر تقلب مطرح شد اما رهبری بیان داشتند که جلسه بگذاریم و از آنها دعوت کردند تا حقی از کسی ضایع نشود؛ بچه‌های انقلابی یاد گرفتند که خودشان را برای آمال و عقیده‌هایشان هزینه کنند. همین فداکاری و ایثارهاست که نظام جمهوری اسلامی را نگهداشته است.

دهنوی بیان داشت: در نظام جمهوری اسلامی باید همه اجزای حاکمیت مراقبت کنند که به کسی ظلم نشود. این همان چیزی است که ما از امام(ره) و رهبری یاد گرفتیم.

عضو هیات رییسه مجلس با اشاره به فوت خانم امینی اظهار داشت: در ماجرای فوت مهسا امینی عده‌ای عجولانه ورود کردند. رهبری معظم انقلاب صبر کردند تا گزارش پزشکی قانونی و نهادهای رسمی حقوقی ارائه شود و بعد موضع گیری کنند.

وی در واکنش به انتقادات دانشجویان مبنی بر اینکه مجلس به کدامیک از وعده‌هاش عمل کرده و چه کارنامه‌ای داشته است، گفت: من مشخصا درباره دو موضوع سربازی و اقتصاد دانش بنیان کار کرده‌ام، سربازی موضوع پیچیده‌ای است که خانواده‌های زیادی درگیر آن هستند. از یک طرف مساله اجتماعی و از طرف دیگر امنیتی است که باید ستاد کل نظر دهد. در مواجهه با آن دو رفتار وجود داشت. یکی اینکه از بیرون کمپینی راه انداخته که سربازی لغو شود یا اینکه با توجه به محدودیت‌ها برای بهبود وضعیت سرباز تلاش کنیم. ما روش دوم را در پیش گرفتیم و با همین رویکرد حقوق سرباز از ۳۰۰ هزار تومان به میانگین پنج میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

دهنوی افزود: از طرف دیگر بانک مرکزی به مشمولان غایب وام ازدواج و وام فرزندآوری نمی‌داد که ما دو فوریت طرحی را تصویب کردیم که این ممنوعیت‌ها برداشته شود. ما این کارها را در کنار اصلاح فرآیند سربازی پیگیری کردیم پس اگر نگاه برای اصلاح فرآیندها مبتنی بر سر و صدا و راه انداختن کمپین باشد و اینکه با بیان مطالبات تند دستگاه‌ها زیر سوال بروند، حتما جواب نمی‌دهد؛ آیا ما دنبال حل مساله هستیم یا اینکه خودمان را مطرح کنیم. قطعا با شعار دادن هیچ اتفاقی نمی‌افتد.

نادری: دانشگاه از فرهنگ نخبگانی فاصله گرفته است

احمد نادری دیگر نماینده تهران نیز در این نشست گفت: آن چه اکنون اتفاق افتاده، یک جنبش اجتماعی است پس تا مولفه های این جنبش را نشناسیم، نمی توانیم آن را به درستی تحلیل کنیم و به یک سیاست گذاری برسیم.

وی با بیان اینکه باید به روندهای کلان اعتراضی نگاه کنیم بیان داشت: اولین اعتراضات به سال های ۷۸ بر می گردد که البته قبل از آن شورش هایی وجود داشت. سپس اعتراضات در سال‌های ۸۸، ۹۶ و ۹۸ رخ داد و بعد از آن هم یکسری مباحث منطقه ای همچون آب را داشتیم؛ اعتراضات ۷۸ و ۸۸ سیاسی، ۹۶ و ۹۸ اقتصادی و اکنون دارای جنس فرهنگی است. پس جنس اعتراضات فرق کرده و اکنون با شعارهایی چون زن، زندگی آزادی، مباحثی چون مخالفت با حجاب مطرح می شود.

نماینده تهران در مجلس با بیان اینکه جنبش اخیر پایه اقتصادی نیز دارد، گفت: جنبش اخیر فرهنگی است اما پایه اقتصادی دارد؛ اتفاقاتی که در دهه اخیر در کشور افتاد جامعه را به سمتی برد که یکسری ناآرامی و اعتراضات را رقم زد.

نادری با طرح این سوال که آیا باید دانشگاه از فرهنگ نخبگانی فاصله گرفته و با فرهنگ توده حرکت کند، گفت: متاسفانه دانشگاه به خود سویه فرهنگ توده‌ای به گرفته و از فرهنگ نخبگانی فاصله گرفته است که زنگ خطری برای جامعه دانشگاهی است و باید با گفت و گو نقاط ضعف را بررسی کرده و به فضای نخبگانی برگردیم که محمل آن دانشگاه است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه مطالبات و خواسته‌های مردم در اعتراضات اخیر متفاوت از گذشته است، اظهار داشت: پایه اصلی این اعتراضات به اقتصاد برمی‌گردد که باید مورد توجه قرار گیرد.

نادری در ادامه با بیان اینکه کنشگران وقایع اخیر نسل اواخر دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ هستند که اعتراضاتی دارند، اظهار داشت: واقعیت این است که سیاستمداران کنشگران کف میدان را نشناخته و یا کمتر شناخته اند و باید قابلیت گفتگو با آنها را مطرح کنیم.

وی با اشاره به ویژگی های دهه ۸۰ گفت: نسل دهه هشتاد در درون مناسبات دیجیتال به دنیا آمده و بزرگ شده و نسلی متفاوت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

نادری همچنین در پاسخ به سوالات دانشجویان درباره قانون نیروی انتظامی گفت که قانون حمایت از نیروی انتظامی پیچیده دارد البته پلیس مظهر اقتدار است.

این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی با سلاح جنگی با معترضان برخورد نکرده است، افزود: چندین بار از مجروحان نیروی انتظامی در حوادث اخیر عیادت داشتم؛ واقعا دلم برایشان می‌سوزد زیرا به شدت زخمی شدند و تعدادی هم به شهادت رسیدند.

نادری در مورد تدوین چارچوبی برای تجمع و  اعتراض در کشور گفت: در سال ۱۳۹۸ بحث نهاد اعتراضی را مطرح کردم؛ معتقدم که در جمهوری اسلامی ایران خلأ وجود نهاد اعتراضی دیده می‌شود؛ باید این موضوع را پیگیری کنیم تا صف معترض و اغتشاشگر جدا شود. شاید بیش از ۱۰۰ تجمع اعتراضی مقابل مجلس شورای اسلامی تشکیل شد که نمایندگان بین معترضان حضور پیدا کرده و موضوع را پیگیری کردند. تجربه مجلس شورای اسلامی موفق بوده و می‌توان از آن استفاده کرد.

نماینده مردم تهران در مورد پیگیری موضوع شفافیت در مجلس شورای اسلامی گفت: از ابتدای مجلس یازدهم پیگیر موضوع شفافیت بودیم طرح شفافیت را تسهیل کردیم منتهی با ایراد شورای نگهبان مواجه شد ما بر ۲ ماده اصرار کرده و آن موضوع به مجمع تشخیص ارجاع شد.

وی با بیان این‌ که مجلس شورای اسلامی در حالت فعلی یکی از شفاف‌ترین نهادهای کشور است، اظهار کرد: از ابتدای شروع جلسات علنی مردم می‌توانند مذاکرات را از رادیو بشنوند؛ در مورد شفاف شدن آراء هم ما تصویب کردیم که جز برخی موارد استثنا، آراء شفاف شود البته که این طرح دیگر از دست مجلس خارج شده و به مجمع تشخیص رفته است؛ مساله آن است که چرا فقط مجلس شورای اسلامی شفاف باشد دولت و قوه قضاییه هم باید شفاف باشند.

عضو هیات رییسه مجلس درباره ضعف رسانه‌ای در کشور گفت: ما ضعف رسانه‌ای داریم و امپراتوری نظام سلطه کار خودش را به نحو احسن انجام می‌دهد؛ در این بین صداوسیما باید به کارهایش بیندیشد و  قوه عاقله‌ای در آن  تصمیم‌گیری کند. مدیران در صداوسیما دغدغه‌های خود را دارد حال این‌که باید به این فکر کند که وظیفه‌اش در جنگ شناختی چیست.

نادری با بیان این‌که در موضوع فوت مهسا امینی کم‌کاری‌های جدی در صداوسیما صورت گرفت افزود: نمونه این موضوع تاخیر در پخش کردن فیلم‌هایی بود که نقد جدی به صداوسیما وجود دارد؛ صداوسیما کار خودش را انجام نداده و به کارهای حاشیه‌ای می‌پردازد که بیشتر رنگ و بوی سیاسی دارد.

این عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره بحث فیلترینگ گفت: ما در مجلس شورای اسلامی به همراه رئیس مجلس پیگیر هستیم که فیلترینگ برداشته شود. قالیباف به نمایندگی مجلس پیگیر رفع فیلتر اینستاگرام و واتساپ است و بحث‌های جدی مطرح شده که باید فیلترینگ برداشته شود؛ ما هم معتقدیم بخشی از کسب و کارها در اینستاگرام است اما بحث ما چیز دیگری است مبنی بر این‌که فیلتر به این شکل جواب نمی‌دهد و باید سیاست جدیدی اتخاذ کرد.

نادری درباره این‌که چرا وزیر ورزش استیضاح نمی‌شود، گفت: کمتر از دو هفته به برگزاری جام جهانی باقی مانده است استیضاح به صلاح نیست؛ ما هم ایراداتی به وزارت ورزش داریم اما باید مصلحت بزرگتر را دید؛ البته استیضاح‌های زیاد دیگری هم ثبت شده که این به معنای وجود نارضایتی زیاد است لذا باید اول به این پرسش پاسخ داد که آیا اکنون استیضاح به صلاح کشور است؟ معتقدم استیضاح زیر ورزش به صلاح نیست.

وی همچنین درباره این‌که برخورد قاطع با ترک فعل‌ها نمی‌شود گفت: ما هم معتقدیم که این کار صورت گیرد، اما روال‌ها طولانی است و باید در این روندها تجدید نظر شود؛ البته که بعضا مصلحت‌ها و نکاتی مانع می‌شود ولی به هرحال باید برای برخورد قاطع ریشه‌ای برخورد شود.

نادری با بیان این‌که باید به سمت شناخت اعتراضات حرکت کنیم گفت: امیدوارم در مجلس شورای اسلامی و دولت به این سمت حرکت کنیم.

وی درباره عملکرد مجلس یازدهم گفت: ما باید گزارش کار ارائه دهیم، اما فقط یک نمونه درباره پیگیری هفت تپه است که بیش از ۲ میلیارد دلار به بیت‌المال برگشت.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره طراحی کشورهای خارجی برای ایجاد اغتشاش در کشور اظهار کرد: اگر کسانی که طراحی می‌کنند یک جو عقل داشته باشند حداقل نازنین بنیادی را معرفی نمی‌کردند. این نشان می‌دهد که آنها جامعه ایران را نمی‌شناسند که به شدت حساس است.

سرخط اخبار سیاست

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha