توصیه مدیرعامل فرابورس؛ در بورس سرمایه‌گذاری غیرمستقیم را انتخاب کنید

تهران- ایرنا- مدیرعامل فرابورس ایران گفت: در بازار سرمایه باید زمینه توسعه نهادهای حرفه‌ای در بازار سرمایه را فراهم کنیم و سرمایه گذاری غیرمستقیم را جایگزین سرمایه‌گذاری مستقیم شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، محمدعلی شیرازی در مراسم رونمایی از نخستین صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات که امروز در محل سازمان بورس و اوراق بهادار برگزار شد، اظهار داشت: نبود نهادهای حرفه‌ای به صورت گسترده و حضور مستقیم سرمایه‌گذاران به صورت عام در سال‌های گذشته منجر به ایجاد آسیب در بازار سرمایه شده است.

وی با بیان اینکه انواع دارایی‌ها می‌توانند در بورس‌ها به صورت اوراق معامله شوند، خاطرنشان کرد: باید اقدامی صورت گیرد تا از طریق پیگیری‌ها و تلاش‌ها در بازار سرمایه زمینه توسعه نهادهای حرفه‌ای در بازار سرمایه را فراهم کنیم و سرمایه گذاری غیرمستقیم را جایگزین سرمایه‌گذاری مستقیم کنیم.

شیرازی تاکید کرد: اگر سازوکاری برای معامله املاک بخش‌های دولتی و دارایی‌ها در بازار فراهم شود به نوعی باعث ایجاد تعادل در  بازار شده‌ایم و از طرفی هم امکان آزاد شدن دارایی‌ها مهیا می‌شود. 

مدیر فرابورس ایران تاکید کرد: پیش از این ابزار مناسب برای سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن در بازار سرمایه نداشتیم که امروز با صندوق سرمایه‌گذاری املاک و مستغلات این مساله مهم رقم خورد.

وی ادامه داد: بر کسی پوشیده نیست که هدف بورس ایجاد مکانیزم و فرآیندی است که در آن معاملات به صورت شفاف و منصفانه انجام شود.

شیرازی اظهار داشت: مساله‌ای که بیشتر در مورد بورس شناخته شده، معاملات اوراق بهادار است؛ اما سایر دارایی‌ها هم می‌توانند در بورس به صورت اوراق معامله شوند.

مدیر فرابورس ایران اعلام کرد: آنچه که در بورس اوراق بهادار مهم است و می‌تواند نشانگر بهبود آینده این بازار و پیشرفت بازار باشد، جایگزینی نهادها نسبت به افراد است.

وی ادامه داد: نهادهای مالی خصوصیاتی دارند که می‌توانند بسیاری از تنش‌های بازار را تحلیل کنند و ضمن کاهش هزینه معاملات، منجر به کاهش ریسک سرمایه گذاری برای سرمایه گذاران و افزایش نقدشوندگی در بازار شوند.

شیرازی با بیان اینکه انتقال سیاست‌های پولی دولت به اقتصاد از طریق نهادهای مالی انجام خواهد شد، گفت: یکی از پیگیری‌های ما باید این باشد که نهادهای حرفه‌ای در بازار فعال شوند و جایگزین سرمایه‌گذاری مستقیم افراد در بورس باشند.

مدیر فرابورس ایران ادامه داد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز سایر وزارتخانه‌ها مملو از دارایی‌های مازاد و غیرمولد هستند که کاش آسیب دارایی مازاد عدم استفاده بهینه از دارایی باشد؛ بلکه مهم‌ترین مشکل این است که در بازار آن دارایی خلل ایجاد می‌شود.

وی ادامه داد: اکنون برخی از واحدهای دولتی - عمومی اقدام به احتکار مصنوعی بخش بزرگ از دارایی‌های خود مانند ملک کرده‌اند که این اتفاق گاهی ضمن خروج بازار از حالت تعادل باعث افزایش ملک می‌شود.

مدیر فرابورس ایران با بیان اینکه افراد به ملک به عنوان یک محل سرمایه گذاری مناسب، کم ریسک و آینده‌دار نگاه می‌کنند، افزود: تا کنون ابزاری که افراد بتوانند به میزان مدنظر خود در این حوزه سرمایه گذاری کنند وجود نداشت که امروز شاهد راه‌اندازی صندوق املاک و مستغلات هستیم.

وی به ناهمگونی بازار ملک تاکید کرد و گفت: این اتفاق برای سرمایه‌گذاران بسیار آزاردهنده است و این امر باعث ایجاد مشکل در ارزش‌گذاری‌ها شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha