۲۱ آبان ۱۴۰۱، ۱۱:۵۶
کد خبرنگار: 2785
کد خبر: 84939620
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

بیش از ۶۴ هزار کودک زنجانی واجد شرایط غربالگری تنبلی چشم هستند

زنجان - ایرنا - معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان گفت: طبق آمار اداره کل ثبت احوال تعداد کودکان ۳ تا ۶ سال این استان ۶۴ هزارو ۸۹۲ نفر است که در ۶ ماهه اول امسال ۲۳ هزارو ۷۸۶ کودک از این تعداد غربالگری چشم شدند.

سکینه بیگلری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: سال گذشته با راه اندازی و تاسیس مراکز مثبت زندگی و پس از ارائه آموزش های لازم غربالگری بینایی به این مراکز واگذار شده است.
وی، هدف از تاسیس مراکز مثبت زندگی را ارائه خدمت و تسهیل مراجعه، پیگیری و پاسخگویی به جامعه هدف در تمام نقاط استان عنوان کرد و اظهار داشت: این مهم در راستای خدمت رسانی بهینه به جامعه هدف است.
معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه برنامه غربالگری بینایی کودکان در سه سطح اجرا می شود، خاطرنشان کرد: در سطح اول، غربال توسط افرادی انجام می شود که بصورت تئوری و عملی آموزش دیده و با استفاده از چارت و یا دستگاه و در شرایط استاندارد برای غربال کودکان اقدام می‌کنند.
وی اظهار داشت: در سطح دوم کودک ارجاعی "مشکوک شناسایی شده در سطح اول"، توسط اپتومتریست مورد معاینه قرار می گیرد و چنانچه بیمار تشخیص داده شود تحت درمان لازم قرار می گیرد.
بیگلری با اشاره به اینکه اگر کودک به معاینه و درمان تخصصی تر نیاز داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع داده می شود و توسط چشم پزشک معاینات دقیق تری انجام می گیرد افزود: برای خانواده های نیازمند نیز کمک هزینه عینک و جراحی در نظر گرفته می شود.
معاون امور توسعه و پیشگیری بهزیستی استان زنجان با بیان اینکه بهزیستی از خانواده های نیازمند دارای شرایط خاص، در زمینه درمان تنبلی چشم و مشکلات بینایی با پرداخت کمک هزینه عینک و جراحی چشم حمایت می کند، ادامه داد: طی سال گذشته تعداد ۴۱ هزارو ۲۳۲ کودک غربال شدند و ۳۲۵ کودک بیمار شناسایی، همچنین ۸۰ نفر کمک هزینه عینک و ۲ نفر نیز کمک هزینه جراحی دریافت کردند.
وی بهترین زمان برای تشخیص و درمان تنبلی چشم را سنین زیر پنج سالگی عنوان و خاطرنشان کرد: در صورتی که مشکل دید کودک قبل از پنج سالگی تشخیص داده شود، حتی اگر چشم کودک دچار تنبلی شده باشد، با درمان به موقع، بینایی کامل به دست خواهد آمد و در مقابل هرچه درمان چشم تنبل با تاخیر انجام شود، احتمال به دست آوردن بینایی کامل کمتر خواهد شد، بطوریکه پس از ۷ تا ۱۰ سالگی درمان تاثیری در بهبود بینایی نخواهد داشت.
گفتنی است در زمان حاضر ۳۶ پایگاه غربالگری تنبلی چشم در سطح استان فعال است که از این تعداد ۱۱ پایگاه با دستگاه و چارت و ۲۵ پایگاه با چارت E غربالگری بینایی کودکان ۳ تا ۶ سال را انجام می دهند و منتظر مراجعه کودکان هستند.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha