۱۰ هزار جلد کتاب به کانون‌های مساجد استان اردبیل اهدا شد

اردبیل - ایرنا - مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان اردبیل از اهدای ۱۰ هزار جلد کتاب با موضوعات متنوع به ۶۰۰ کانون فرهنگی و هنری مساجد استان، با هدف تقویت منابع کتابخانه‌های آنها و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا عبدالله بحرالعلومی روز پنجشنبه در نشست خبری تبیین برنامه‌های هفته کتاب در سالن اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی اردبیل گفت: در سال گذشته نیز ۶ هزار جلد کتاب به کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد استان اهدا شده بود و به دلیل وجود مسجد در همه روستاها و اغلب محلات شهری و روستایی، این اماکن مذهبی ظرفیت خوبی برای ترویج فرهنگ مطالعه دارند.

وی افزود: سی امین دوره هفته کتاب، امسال از ۲۱ تا ۲۷ آبان ماه با شعار "ما همانیم که می‌خوانیم" با اجرای برنامه‌های متنوع گرامی داشته خواهد شد و به همین مناسبت در ۲۴ آبان ماه، جشن بزرگ کتاب، با رونمایی از کتب تازه تالیف و تجلیل از مولفان و مصنفان فعال در مجتمع فرهنگی و هنری فدک اردبیل برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: برگزاری جلسات همفکری با دستگاه‌های فرهنگی استان را در راستای رفع مسائل و مشکلات مرتبط، از هفته‌های قبل آغاز کرده ایم و موضوع یکی از این جلسات، کتاب و ترویج فرهنگ مطالعه است و نهادینه شدن این فرهنگ به حرکت و همت جمعی رسانه‌ها و دستگاه‌های مرتبط نیاز دارد.

بحرالعلومی میزان مطالعه کتاب‌های غیردرسی و ادعیه از سوی علاقه‌مندان به کتاب را در کشور روزانه ۳۰ دقیقه اعلام کرد و افزود: میزان مطالعه روزانه در هندوستان بیش از ۹۱ دقیقه، در تایلند ۸۱، چین ۶۹، فیلیپین ۶۵ و در مصر ۶۴ دقیقه است و از دلایل کم رغبتی به مطالعه کتاب، تاثیر شبکه‌های اجتماعی و رواج کتاب‌های مجازی و صوتی اعلام کرد.

او کتاب آسمانی قرآن و خوانش کتاب به عنوان شرط آزادی اسرا در دوره پیامبر اسلام (ص) را از نشانه‌های اهمیت مطالعه در دین اسلام برشمرد و گفت: هر چه اطلاعات مثبت و امیدبخش به ذهن انسان نفوذ کند، همان اندازه در توسعه اجتماعی و پیشرفت جوامع تاثیر خواهد گذاشت.

در ادامه این نشست، خبرنگاران به طرح دیدگاه‌های خود از قبیل نامتوازن بودن راه اندازی کتابخانه‌ها در شهرستان‌های استان، نبود تنوع در کتاب‌های موجود، فقر منابع کتابخانه ای و ضرورت توجه به فرهنگ کتاب در روستاها و مناطق دورافتاده پرداختند.

استان اردبیل با یک میلیون و ۲۸۰ هزار نفر جمعیت و ۱۲ شهرستان در شمال ایران واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha