گره کور تکمیل کمربندی جنوبی پاکدشت به دست رئیس جمهور باز می‌شود

پاکدشت - ایرنا - چشم مردم پاکدشت به سفر رئیس جمهور و بازدید وی از طرح ۱۴ ساله معطل مانده کمربندی این شهرستان دوخته شده است تا شاید گره کور تکمیل این طرح مهم ملی به دست رئیس دولت سیزدهم باز شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، بیش از ۱۴ سال پیش و با هدف رفع مشکل ترافیک محور ترانزیتی شرق کشور در ۳۰ کیلومتر از حوزه شهرستان پاکدشت، اجرای طرح کمربندی جنوبی این شهرستان آغاز شد ولی به دلیل تأمین نشدن اعتبار مورد نیاز تکمیل آن در سه دولت دهم، یازدهم و دوازدهم، این طرح پیشرفت فیزیکی چندانی نداشت و نتوانست کمکی به رفع گره کوه ترافیکی محور شرق کشور کند.
در دهه ۷۰ بود که با جدا شدن پاکدشت از شهرستان ورامین و به دلیل موقعیت مناسب این شهرستان جدیدالتأسیس به خاطر واقع شدن در حاشیه محور ترانزیتی شرق کشور، شهرک‌ها و واحدهای متعدد صنعتی در آن مستقر شد و هم اکنون بیش از چهار هزار و ۲۰۰ واحد صنعتی و تولیدی در آن مشغول به کار بوده و روزانه هزاران دستگاه خودروی سبک و سنگین از محدوده شهرستان پاکدشت و از قلب مرکز آن عبور می‌کنند.
احداث چهار شهرک صنعتی بزرگ عباس آباد، خوارزمی، پایتخت و شنزار، وجود چهار لکه صنعتی و استقرار صدها واحد صنعتی و خدماتی در حاشیه محور امام رضا(ع) به ترافیک این منطقه افزود تا این که در اواخر سال ۸۸ مسوولان وقت شهرستان با هدف کاهش این ترافیک، مطالعه ایجاد کمربندی جنوبی این شهر را ارائه و با تصویب در دولت دهم، اجرای آن را با اعتبار اولیه ۵۰۰ میلیارد ریال آغاز کردند.
این کمربندی ۳۲ کیلومتری از ابتدای شهر فرون‌آباد پاکدشت از محور امام رضا (ع) جدا شده و پس از طی مسیر، از انتهای شهر شریف‌آباد، بار دیگر خودروها را به محور امام رضا(ع) وارد می‌کند، طرحی که با گذشت ۱۴ سال، همچنان نیمه تمام باقی مانده است.
به دلیل این که این مسیر، تنها راه خروجی و ورودی استان تهران محسوب می‌شود، هر روز صبح از غرب به شرق و غروب، از شرق به غرب با ترافیک شدیدی مواجه است که با رخ دادن یک تصادف و نبود محور جایگزین، ساعت‌های متمادی خودروها را گرفتار می‌کند.
واقع شدن این محور در حاشیه جنوبی ارتفاعات موسوم به " چهل قز" و " سنگتراشان" نیز مشکل دیگری است که با بارش نزولات جوی، آب فراوانی از ارتفاعات وارد این محور شده و موجب آبگرفتگی شدید می‌شود و خودروها چاره‌ای جز عبور از میان آب را ندارند.
مرداد ماه سال ۹۸ بود که عملیات اجرایی فاز نخست این محور به طول ۱۰ کیلومتر و عرض ۷۶ متر توسط قرارگاه خاتم الانبیاء آغاز شد ولی تأمین نشدن اعتبار مورد نیاز، اجرای آن را بار دیگر متوقف کرد و با وجود پیگیری مستمر مسوولان شهرستانی، استانی و کشوری، اقدامی جدی برای تکمیل آن صورت نگرفته است.
با وجود آن که از مدتی قبل و با پیگیری‌های صورت گرفته از مسئولان و با حضور وزیر راه و شهرسازی، فاز دوم اجرای این طرح آغاز شده و تکمیل نهایی آن به اعتباری ملی نیاز دارد که مردم و مسئولان پاکدشت امید دارند که با حضور آیت الله رئیسی در این شهرستان، گره کور این طرح مهم ملی پس از ۱۴ سال باز شود.
پاکدشت با ۳۵۰ هزار نفر جمعیت در ۲۵ کیلومتری جنوب‌شرق تهران واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha