موسسه ادیسون: جمهوری خواهان آمریکا تنها به یک کرسی برای تسلط بر سنا نیاز دارند

تهران - ایرنا - موسسه پژوهشی ادیسون با توجه به مشخص نشدن تکلیف ۴۲ کرسی مجلس نمایندگان از مجموع ۴۳۵ کرسی آن، اعلان کرد: اکنون جمهوری خواهان تنها به یک کرسی سنا برای تسلط کامل بر آن نیاز دارند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز؛ تاکنون در جریان رقابت بر سر ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان، جمهوری خواهان به ۲۰۶ کرسی و دمکرات ها به ۱۸۷ کرسی، دست یافته اند.

در محاسبه کرسی های انتقال یافته از یک حزب به حزب دیگر، هفت کرسی تازه ایجاد شده در جریان منطقه بندی دوباره حوزه های انتخابیه کنگره و همچنین ۲ رقابتی که یک دمکرات و یک جمهوری خواه حاضر در این مجلس، به دلیل تقسیم بندی های تازه با هم روبرو می شوند، به شمار آورده نمی شود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا چهارشنبه یک روز پس از برگزاری انتخابات میان دوره ای ۲۰۲۲ کنگره آمریکا با بیان اینکه روز خوبی برای دموکراسی و آمریکا بود، در طعنه به رقبای جمهوری خواهش گفت: موج قرمز رخ نداد.

"موج قرمز بزرگ" اصطلاحی است که جمهوریخواهان در آمریکا درباره پیروزی احتمالی خود در این انتخابات به کار می بردند. اظهارات بایدن در حالی است که بر اساس گزارشها، جمهوریخواهان تاکنون در مجلس نمایندگان آمریکا در مقایسه با دموکرات ها پیشتاز هستند.

بایدن درباره انتخابات میاندوره ای ۲۰۲۲ کنگره آمریکا اظهار داشت: فکر می کنم روز خوبی برای دموکراسی و روز خوبی برای آمریکا بود. البته رای‌دهندگان در انتخابات شفاف گفتند  که مستاصل شده‌اند،  این را درک می‌کنم.

رئیس جمهور آمریکا که سخنانش بصورت مستقیم از شبکه سی ان ان آمریکا پخش می شد، افزود: مردم آمریکا حرفشان را زدند و ثابت کردند که دموکراسی هویت ما است. رسانه‌ها انتظار موج قرمز بزرگیرا  داشتند، اما رخ نداد و انتظار داشتند که ما خوب عمل کنیم.

بایدن مشارکت مردم آمریکایی در انتخابات میاندوره ای کنگره را تاریخی خواند و گفت: رای‌دهندگان به وضوح ناامید شده‌اند و با توجه به شرایط دو سال گذشته این موضوع ر ا درک می‌کنم.

رئیس جمهور آمریکا ادامه داد:  نسبت به موضع مردم آمریکا در مورد آنچه به دست آورده‌ایم خوش‌بین هستیم.

به گزارش ایرنا؛ اگر جمهوریخواهان بتوانند کنترل هر یک از مجالس نمایندگان و سنا را به دست بگیرند، به شکل موثری می توانند برنامه های جو بایدن رئیس جمهور دموکرات فعلی آمریکا را در دو سال باقیمانده ریاست جمهوری وی متوقف کنند. 

جمهوریخواهان می‌توانند کمیته‌های تحقیقاتی در کنگره را کنترل کنند یا تحقیقات جدیدی را درباره موضوعاتی مثل معاملات تجاری پسر بایدن با چین یا خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز کنند. 

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفته است اگر جمهوریخواهان کنترل کنگره را در انتخابات میان‌دوره‌ای به دست بگیرند، وی با خطر استیضاح مواجه خواهد شد. 

جمهوریخواهان برای استیضاح بایدن به اکثریت سنا نیاز ندارند بلکه برای تصویب بندهای استیضاح به اکثریت مجلس نمایندگان آ نیاز است اما برای محکوم کردن و برکناری رئیس‌جمهور به اکثریت دو سوم سنا.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha