پنج درصد واحدهای مسکونی آسیب دیده از زلزله سرپل ذهاب بازسازی نشده است

قصرشیرین- ایرنا- فرماندار سرپل ذهاب گفت: پنج درصد منازل مسکونی آسیب دیده از زلزله آبان سال ۹۶ با گذشت پنج سال از آن حادثه تلخ، هنوز بازسازی نشده و باید برای ساخت این واحدها راهکاری اندیشیده شود.

«صدرالله بابلی» روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در جریان زلزله ویرانگر آبان سال ۹۶ در مجموع بیش از ۹ هزار و ۳۰۰ واحد شهری به طور ۱۰۰ درصد تخریب و ۱۲هزار و ۴۰۰ واحد شهری نیز دچار آسیب شده و تعمیری ارزیابی گردید.

وی افزود: برای بازسازی و تعمیر واحدهای آسیب دیده، بیش از یک هزار و ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات ارزان قیمت و مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان نیز به صورت کمک بلاعوض به مالکان این واحدها پرداخت شد.

نماینده عالی دولت در سرپل ذهاب گفت: در بخش روستایی پنج هزار و ۶۰۰ واحد احداثی و چهار هزار و ۳۵۰ واحد تعمیری وجود داشت که تمام این واحدها از محل اعتبارات عمرانی زلزله بازسازی شدند.

بابلی ادامه داد: با توجه به فرمایش رهبر معظم انقلاب مبنی بر فرصت سازی از قبل زلزله شاهد مهاجرت معکوس مردم از شهر به روستا بودیم ضمن اینکه صحنه هایی از انسان دوستی ملت ایران و مقاومت و ایستادگی برای مردمان این خطه از سرزمین  که از شکل گیری انقلاب تاکنون همراه نظام بودند و همیشه محافظ دستاوردهای نظام بودند، خلق شد.

وی گفت: متاسفانه تاکنون ۱۰ درصد ساختمان های اداری بازسازی شده و مساجد، مراکز فرهنگی و برخی از اماکن ورزشی هنوز کار احداث و مقاوم سازی آنها انجام‌ نشده و به یکی از مطالبه های جدی مردم این منطقه تبدیل شده است.

فرماندار سرپل ذهاب در ادامه گفت: در سفر رئیس جمهور به کرمانشاه و شهر سرپل ذهاب، برآورد اعتبار برای احداث و مقاوم سازی ساختمان های نیمه کاره صورت گرفت و رقم ریالی به هیات دولت اعلام شده که امید است با تزریق این اعتبار شاهد احداث ساختمان های مناسب برای ارائه خدمات هرچه بهتر به مردم فهیم سرپل ذهاب باشیم.

بابلی ابراز امیدواری کرد، تا با اختصاص اعتبار برای احداث زیرساخت های شهری اعم از آسفالت و بهسازی و موزایک شاهد یک چهره و المان مناسب برای مردم سرپل ذهاب باشیم.

او گفت: برای بازسازی شهر و ارائه خدمات شهری نیازمند اعتبارات کافی از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی هستیم ضمن اینکه برخی از زیرساخت های شهری و برخی از رودخانه ها و کانال های کشاورزی نیز تخریب شده اند و نیازمند تامین اعتبار برای احداث آن ها در شهر و روستا هستیم.

وی اعلام کرد: روز شنبه ۲۱ آبان ماه همزمان با پنجمین سالگرد زلزله، مراسم گرامیداشت یاد و خاطره جانباختگان زلزله ۹۶ با حضور جمعی از مسوولان استانی و کشوری و خیران و خانواده های جانباختگان زلزله آبان سال ۹۶ و مردم نوع دوست سرپل ذهاب برگزار خواهد شد.

به گزارش ایرنا، زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال ۹۶ در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.

این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزیی دید.

البته در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱ نفر مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.

عملیات بازسازی مناطق زلزله زده، چند ماه پس از وقوع حادثه آغاز شد و تلاش های زیادی برای جبران خسارت ها صورت گرفته و به گفته مسوولان ارشد استان کرمانشاه، بیش از یک هزار و۶۵۰ میلیارد تومان برای تکمیل بازسازی مناطق زلزله زده اعتبار نیاز است.

سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه بیش از ۹۰ هزار نفر جمعیت دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha