تازه ترین نتایج انتخابات آمریکا؛ پیشتازی جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان و رقابت سخت در سنا

نیویورک- ایرنا- بر اساس تازه ترین نتایج انتخابات میاندوره ای ۲۰۲۲ کنگره آمریکا، جمهوریخواهان در مجلس نمایندگان همچنان پیشتاز هستند و سنا نیز رقابت سختی میان آنها و حزب جو بایدن رئیس جمهور کنونی آمریکا ( دموکرات) وجو دارد.

تارنمای شبکه خبری ان بی سی نیوز در تازه ترین گزارش خود از روند شمارش آرای کنگره آمریکا گزارش داد جمهوریخواهان موفق به کسب ۲۲۲ کرسی مجلس نمایندگان آمریکا شدند.

به گزارش ایرنا، این رسانه شمار کرسی احراز شده از سوی دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا را نیز  ۲۱۳ کرسی اعلام کرد.

در همین حال، شبکه سی ان ان آمریکا، تعداد کرسی های جمهوریخواهان را تاکنون ۲۰۹ و دموکراتها را ۱۹۲ کرسی اعلام کرده است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد موسسه پژوهشی ادیسون اعلام کرده است که تاکنون جمهوری خواهان ۲۱۱ کرسی مجلس نمایندگان را تصاحب کرده‌اند که هفت کرسی کمتر از ۲۱۸ کرسی لازم برای بازستاندن ریاست این نهاد از دموکرات‌ها به منظور متوقف کردن موثر برنامه‌های جو بایدن رئیس جمهور دموکرات آمریکا در حوزه قانونگذاری است.

براساس تحلیل رویترز از پیش بینی‌های معتبر غیرحزبی، با اینکه هنوز احتمال دستیابی جمهوری‌خواهان به اکثریت این مجلس بیشتر از رقیبشان است، اما با توجه به روشن نشدن سرنوشت ۳۱ کارزارر شامل ۱۹ مورد از حساس ترین رقابت‌ها، به احتمال زیاد نتیجه نهایی تا مدتی نامشخص باقی خواهد ماند.

هر حزب برای به دست گرفتن کنترل مجلس نمایندگان که دارای ۴۳۵ کرسی است، حداقل نیاز به کسب ۲۱۸ کرسی دارد.

 شبکه ان ‌بی ‌سی نیوز آمریکا پیش از این گزارش داده بود در انتخابات مجلس نمایندگان،   ۲۲۰ کرسی به جمهوریخواهان و ۲۱۵ کرسی به دموکراتها تعلق می گیرد که بدین ترتیب کنترل این مجلس در اختیار جمهوریخواهان قرار خواهد گرفت و از کنترل دموکرات ها و حزب بایدن خارج خواهد شد.

اما در مجلس سنا، رقابت بسیار سختی وجود دارد.  ان بی سی نیوز شمار کرسی های کسب شده از سوی جمهوریخواهان و دموکرات ها در مجلس سنا را به ترتیب ۴۹ و ۴۸ کرسی اعلام کرد که از رقابت فشرده بین دو حزب حکایت دارد.

به رغم آنکه در نتایج اولیه مجلس سنا، دموکرات ها پیشتاز بودند، پس از آن، جمهوریخواهان و دموکراتها  در این مجلس برابر شدند و اکنون جمهوریخواهان با ۴۹ کرسی در برابر ۴۸ کرسی رقبای خود یعنی دموکراتها، از آنها پیشی گرفته اند.

رقابت میان جمهوریخواهان و دمکراتها در سنا نزدیک است. هر حزبی که ۵۰ کرسی به دست آورد، اکثریت سنا را خواهد داشت.

شبکه ان بی سی آمریکا درباره روند شمارش آرا در مجلس سنای آمریکا گزارش داد: دموکرات‌ها از اکثریت ۵۰-۵۰ خود دفاع می‌کنند در حالی که جمهوریخواهان به دنبال تغییر در این مجلس هستند. پیروزی دموکرات ها در پنسیلوانیا به معنای رقابت های نزدیک در جورجیا، نوادا و آریزونا است که تصمیم می گیرد کدام حزب کنترل را به دست بگیرد. هر حزبی که ۵۰ کرسی به دست آورد، اکثریت سنا را خواهد داشت.

بایدن همزمان با شمارش آرا و نزدیک بودن کرسی های دموکرات ها و جمهوریخواهان در مجلس سنا، در طعنه به رقبای جمهوریخواهش گفت: موج قرمز رخ نداد.

رئیس جمهوری آمریکا شامگاه چهارشنبه به وقت محلی، یک روز پس از برگزاری انتخابات میاندوره ای ۲۰۲۲ کنگره آمریکا در کاخ سفید در جمع خبرنگاران سخن می گفت، افزود: رسانه ها موج قرمز بزرگی را انتظار داشتند که رخ نداد.

"موج قرمز بزرگ" اصطلاحی است که جمهوریخواهان در آمریکا درباره پیروزی احتمالی خود در این انتخابات به کار می بردند.

وی گفت قصد دارد برای انتخاب مجدد به عنوان رئیس دولت در سال ۲۰۲۴ مبارزه کند، اما تا اوایل سال آینده تصمیم نهایی را نخواهد گرفت.

ایالت ویسکانسین در سنا به جمهوریخواهان رسید

سناتور جمهوریخواه ایالت ویسکانسین در رقابت های مجلس سنا، بر رقیب دموکرات خود پیروز شد و اکنون جمهوریخواهان در رقابت نفس گیر برای کسب اکثریت سنا پیشتازند.

ران جانسون ۶۷ ساله با شکست دادن ماندلا بارنز و با وجود آنکه نظرسنجی ها وی را در قعر فهرست محبوبیت نشان می دادند، برای سومین بار پیاپی در این انتخابات پیروز شد و امید هم حزبی های خود برای کسب اکثریت سنا را افزایش دهد.

سرنوشت کرسی سنای ایالت جورجیا به دور دوم کشید/زمان رقابت، یک ماه دیگر

 تارنمای شبکه سی ان ان اعلام کرد که نامزدهای دموکرات و جمهوریخواه کرسی سنای ایالت جورجیا برای رقابت در دور دوم انتخابات آماده می شوند.

به گزارش ایرنا، سی ان ان افزود: در حالیکه حدود ۹۶ درصد از آرا اخذ شده شمارش شده، رافائل وارناک فرماندار کنونی جورجیا با کسب ۴۹.۲ درصد آرا از هِرشِل واکر رقیب جمهوریخواه خود که ۴۸.۷ درصد آراء را به دست آورده، پیش است.

با این حال ستادهای انتخاباتی این دو نامزد منتظر اعلام رسمی نتایج انتخابات نشده و برای دور دوم انتخابات که یک ماه دیگر برگزار خواهد شد، آماده می شوند.

 پیروزی جمهوریخواهان  یا دموکراتها در این ایالت جنوبی در رقابت فشرده بر سر کسب اکثریت سنا حائز اهمیت بسیاری است.

دموکرات ها کرسی ایالت کلیدی پنسیلوانیا در سنا را از آن خود کردند 

"جان فترمن" در انتخابات مجلس سنا در  ایالت کلیدی پنسیلوانیا توانست "مهمت اوز"  رقیب جمهوریخواه خود را شکست دهد.

جان فترمن فرماندار پنسیلوانیا موفق شد بر نامزد جمهوریخواهان و چهره مشهور تلویزیونی غلبه کرده و پیروزی مهمی را برای دموکراتها رقم بزند.

پیروزی فترمن ساعاتی پس از آن صورت می‌گیرد که "جاش شاپیرو" دادستان کل دموکرات در رقابت برای فرمانداری پنسیلوانیا اعلام پیروزی کرد.

پیروزی او پس از رقابت تنگاتنگ با رقیب جمهوریخواه و عقب افتادن اوز در دو ماه اخیر رخ داد. فترمن قرار است جایگزین "پت تومی" سناتور بازنشسته شود.

رقابت در چهار ایالت برای سنا؛ رقابتی سخت در جورجیا و پنسیلوانیا 

در ایالت‌های جورجیا و پنسیلوانیا که در زمره چهار  ایالت کلیدی برای تعیین سرنوشت مجلس سنا هستند تا مشخص شود کدامیک از دو حزب جمهوریخواه و دموکرات آمریکا، این مجلس را در دست خواهد گرفت، رقابت سختی میان نامزدهای دو حزب وجود دارد.  

در ایالت جورجیا تاکنون ۸۸ درصد از آرا شمرده شده و نامزد جمهوریخواهان که با حدود ۱.۴ درصد اختلاف از نامزد دموکراتها  پیشی گرفته بود، اکنون با ۰.۴ درصد از رقیب خود جلوتر است. چنانچه جمهوریخواهان در جورجیا به پیروزی برسند، دموکراتها کرسی خود را از دست خواهند داد.

در  ایالت پنسیلوانیا  نیز که تاکنون در دست سناتور جمهوریخواهان بوده، شمارش آرا از  ۶۲ درصد به ۷۹ درصد رسیده و اختلاف نامزد دموکراتها از حدود  ۲.۸ درصد به یک درصد رسیده و پیشتاز است که چنانچه نامزد دموکراتها پیشتازی خود را حفظ کند، این کرسی سنا در اختیار دموکراتها خواهد گرفت.

دموکراتها در ایالت آریزونا باید از کرسی‌ خود دفاع کنند که با شمارش ۵۱ درصد آرا، نامزد دموکراتها با ۱۸.۳ درصد از رقیب جمهوریخواه خود پیشی گرفته است.

در ایالت نوادا نیز دموکراتها باید از صندلی خود در سنا دفاع کنند که به تازگی شمارش آرا در این ایالت  آغاز شده است.

نگاهی به وضعیت کرسی‌های سنا

در این انتخابات در مجموع، تکلیف  ۳۵ کرسی از ۱۰۰ کرسی مجلس سنا تعیین می شود.

در ۶۵ کرسی از مجموع ۱۰۰ کرسی سنا که رای گیری برای آنها برگزار نشده است. از این ۶۵ کرسی، ۳۴ کرسی به دموکراتها، ۲۹ کرسی به جمهوری‌خواهان و دو  کرسی به احزاب دیگر تعلق دارند.

دموکراتها باید دستکم ۱۶ کرسی را از میان ۳۵ کرسی که در آن انتخابات برگزار شده است، به دست آوردند با بتوانند کنترل نسبی و ضعیف کنونی خود را که به دلیل رای کامالا هریس معاون رئیس جمهور آمریکا دارند، حفظ کنند.

این در حالی است که جمهوری‌خواهان برای تصاحب ۵۱ کرسی نیازمند پیروزی در ۲۲ ایالت هستند.

رئیس کمیته ملی جمهوری خواهان پیش بینی کرده است که این حزب، اکثریت مجلس نمایندگان و سنا را به دست خواهد آورد.

راهیابی پلوسی به مجلس نمایندگان  و آینده نامشخص سیاسی او 

بر اساس نتایج اعلام شده، نانسی پلوسی بار دیگر با کسب ۸۲ درصد آرا منطقه ۱۱ کالیفرنیا برای حضور در مجلس نمایندگان رای آورد.

پلوسی ۸۲ ساله توانست در انتخابات میان دوره ای از ایالت کالیفرنیا در رقابت با "جان دنیس" رقیب جمهوریخواه خود به پیروزی دست یابد و یکی از اعضای یکصد و هجدهمین کنگره آمریکا شود که دوره آن از ژانویه ۲۰۲۳ تا ژانویه ۲۰۲۵ خواهد بود.

 برغم پیروزی پلوسی در انتخابات میاندوره ای، آینده سیاسی وی با توجه به کهولت سن وی و اینکه چینش دموکراتها و حزب جمهوریخواه در مجلس نمایندگان جدید چه آرایشی به خود گیرد، مشخص نیست و اینکه آیا وی  بار دیگر قادر خواهد بود ریاست مجلس نمایندگان آمریکا را که از لحاظ قدرت، سومین جایگاه پس از رئیس جمهوری آمریکا به شمار می‌رود، تصاحب کند.

برخی سناتورها و نمایندگانی که به مجلس نمایندگان و  سنا  راه یافتند

چاک شومر رهبر فعلی دموکراتهای سنا از جمله سناتورهایی است که توانست بار دیگر از نیویورک به سنا راه یابد.

همچنین ریچارد بلومنتال سناتور دموکرات برای سومین بار در مجلس سنا از ایالت کنتیکت پیروز شد. سناتور جمهوریخواه، مارکو روبیو در فلوریدا،   وال دمینگز دموکرات را شکست داد و  سناتور جمهوریخواه تیم اسکات از کارولینای جنوبی موفق شد دوباره به مجلس سنا راه یابد.

رند پال سناتور جمهوریخواه نیز از کنتاکی موفق شد دوباره به سنا راه یابد و همچنین کیتی بریت کاندیدای جمهوریخواه از  آلاباما به سنا راه یافت.

سناتور مگی حسن  نامزد دموکراتها بار دیگر توانست از نیوهمپشایر برای سنا برگزیده شود و سناتور جمهوریخواه جیمز لنکفورد از اوکلاهما نیز موفق به راهیابی دوباره به سنا شد.

"مارک‌واین مولین" جمهوریخواه، نخستین سناتور بومی «چِروکی» یکی از گروههای بومی مناطق جنوب شرقی آمریکا،   پس از نزدیک به ۱۰۰ سال است که کرسی سنا در ایالت اوکلاهما را به دست آورد.

در این دور از انتخابات میاندوره‌ای کنگره آمریکا،  ۴۳۵ نماینده مجلس نمایندگان، ۳۵ سناتور مجلس سنا، ۳۹ فرماندار و شماری زیادی از مقام‌های محلی و ایالتی در سراسر آمریکا انتخاب می شوند.

ایلهان عمر نماینده‌ زن مسلمان دموکرات مجلس نمایندگان، بار دیگر از ایالت مینه ‌سوتا به کنگره راه یافت. الکساندر اوکازیوکورتز نیز توانست یکبار دیگر به مجلس نمایندگان راه یابد. او از مخالفان  ترامپ در دوران ریاست‌جمهوری اش بود.

 "مکس وِل الخاندرو فراست" ۲۵ ساله از اورلاندوی فلوریدا، جوان‌ترین عضو مجلس نمایندگان آمریکا خواهد بود.

برخی فرماندارانی که انتخاب شدند 

در انتخابات فرمانداری ها نیز، ران دسانتیس فرماندار فعلی و نامزد جمهوری خواهان در ایالت فلوریدا برای دومین بار پیروز شد.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری سابق آمریکا روز سه شنبه هشتم نوامبر، با شرکت در انتخابات میاندوره ای کنگره، به فرماندار جمهوریخواه فلوریدا رای داد که رقیب احتمالی وی در انتخابات ۲۰۲۴ ریاست جمهوری است.

کتی هوکول فرماندار دموکرات نیویورک نیز توانست دوباره در این ایالت به پیروزی برسد.

بر اساس نتایج اعلام شده انتخابات فرمانداری ها نیز، نامزدهای جمهوریخواهان، بیل لی از ایالت تنسی، کی ایوی از ایالت آلاباما، رن دسانتیس از ایالت فلوریدا، سارا سندرز از ایالت آرکانزاس، کریس سونونو از ایالت نیوهمپشایر برنده این انتخابات شدند.

همچنین نامزدهای دموکراتها، جی بی پریتزکر از ایالت ایلینوی وس مور از ایالت مریلند، مائورا هلی از ایالت ماساچوست برنده انتخابات فرمانداری ها شدند.

سارا سندرز، سخنگوی پیشین دولت ترامپ است که  فرماندار ارکانزاس شد و کریس سونونو جمهوریخواه نیز توانست کرسی فرمانداری نیوهمپشایر را حفظ کند.

"وِس موز" دموکرات، نخستین فرماندار آفریقایی- آمریکایی در مریلند است. او نخستین فرد سیاهپوستی است که با شکست نامزد تحت حمایت دونالد ترامپ، فرمانداری مریلند را از آن خود کرد.

"مائورا هیلی" نیز به عنوان نخستین فرماندار زن همجنس‌گرا از حزب دموکرات در انتخابات ایالت ماساچوست پیروز شد.

اگر جمهوریخواهان کنترل هریک از مجالس نمایندگان و سنا را به دست آوردند 

اگر جمهوریخواهان بتوانند کنترل هر یک از مجالس نمایندگان و سنا را به دست بگیرند، به شکل موثری می توانند برنامه های جو بایدن رئیس جمهور دموکرات فعلی آمریکا را در دو سال باقیمانده ریاست جمهوری وی متوقف کنند.  

جمهوریخواهان می‌توانند کمیته‌های تحقیقاتی در کنگره را کنترل کنند یا تحقیقات جدیدی را درباره موضوعاتی مثل معاملات تجاری پسر بایدن با چین یا خروج ناگهانی نیروهای آمریکایی از افغانستان آغاز کنند.  

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا گفته است اگر جمهوریخواهان کنترل کنگره را در انتخابات میان‌دوره‌ای به دست بگیرند، وی با خطر استیضاح مواجه خواهد شد.  

جمهوریخواهان برای استیضاح بایدن به اکثریت سنا نیاز ندارند بلکه برای تصویب بندهای استیضاح به اکثریت مجلس نمایندگان آ نیاز است اما برای محکوم کردن و برکناری رئیس‌جمهور به اکثریت دو سوم سنا.


 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha