مجوز حمل بیش از ۱۹ هزار مترمکعب چوب در خراسان‌شمالی صادر شد

بجنورد-ایرنا- رییس اداره جنگلداری و جنگلکاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: امسال مجوز حمل ۱۹ هزار و ۶۳۳ مترمکعب چوب به وسیله این اداره کل به مقصد سایر استان ها صادر شد.

مهدی قدیمی روز دوشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ۲ هزار و ۲۸۵ مورد مجوز حمل و انتقال چوب استان از ابتدای امسال تاکنون صادر شد که قریب به اتفاق آن چوب های درختان باغی است.

به گفته وی؛ سال گذشته سه هزار و ۷۴۳ مورد مجوز حمل ۳۳ هزار و ۴۸۷ مترمکعب چوب استان صادر شد.  

رییس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اجرای طرح زراعت چوب از بسترهای لازم برای تامین مواد اولیه کارخانه های چوب است که تلاش می شود تا بخشی از نیاز کشور در این استان تامین شود.  

وی افزود:  طرح های زراعت چوب همزمان با طرح تنفس جنگل های شمال و برای تامین نیاز چوب کشور در دستور کار قرار دارد و در این طرح کشت گونه های سریع الرشد در اولویت است.

اجرای طرح زراعت چوب در ۱۰۰ هکتار 

رییس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: امسال طرح زراعت چوب و کاشت گونه صنوبر در ۱۰۰ هکتار از زمین‌های مستثنیات استان اجرا می‌شود.

وی تصریح کرد: برای اجرای طرح زراعت چوب در این سطح ۱۲۰ هزار اصله نهال صنوبر تامین که بخش زیادی از خارج استان تهیه شد.  

قدیمی با بیان اینکه نهال های صنوبر به صورت رایگان در اختیار متقاضیان اجرای طرح زراعت چوب قرار می گیرد گفت: سال گذشته نهال مورد نیاز برای اجرای این طرح در استان تامین نشد.

وی یادآور شد: کارخانه های طرف قرارداد، چوب تولیدی را به صورت تضمینی خریداری می کنند و از سال اول مبلغی در اختیار مجریان طرح قرار می گیرد اما این امر تاکنون در استان مورد استقبال و اقبال مجریان طرح زراعت چوب قرار نگرفته است.

رییس اداره جنگلداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در هر هکتار هزار و ۲۰۰ اصله نهال صنوبر کشت می شود و پس از هفت تا هشت سال ۵۰۰ تا ۶۰۰ مترمکعب چوب در این طرح برداشت می شود.  

قدیمی افزود: در مستثنیات، آب مورد نیاز برای اجرای طرح زراعت چوب از آب مازاد کشت تامین می شود اما در زمین های ملی که مستعد این طرح باشد آب مورد نیاز زراعت چوب باید از محل پساب تامین شود.

وی گفت: در اجرای طرح زراعت چوب، نهال های صنوبر با شرط تامین زمین مناسب و آب مورد نیاز در اختیار قرار می گیرد و در این باره بررسی های لازم انجام می شود تا متقاضی در اجرای طرح با مشکل تامین آب مورد نیاز مواجه نشود.  

با توجه به آب و هوا و شرایط اقلیمی خراسان شمالی یکی از گونه های سریع الرشدی که برای استان در نظرگرفته شده گونه «صنوبر نیگرا» است.  

جنگل های خراسان شمالی در گستره چهار میلیون و ۳۴۵ هزار هکتار جزو جنگل های حفاظتی کشور محسوب می شود و برداشت چوب صنعتی از سطح این جنگل ها انجام نمی شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha