۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۸:۵۱
کد خبر: 84935806
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

۱۲ اثر تاریخی خراسان رضوی مرمت شد

۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۸:۵۱
کد خبر: 84935806
۱۲ اثر تاریخی خراسان رضوی مرمت شد

مشهد- ایرنا- معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت:۱۲ اثر تاریخی استان طی نیمه نخست امسال مرمت اضطراری شد.

احسان زهره‌وندی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اکنون ۲ هزار اثر تاریخی استان در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است که بسیاری از این آثار نیازمند مرمت اضطراری است و اداره کل میراث فرهنگی بر اساس اعتبارات تخصیصی برای مرمت آثار اولویت بندی می‌کند.

وی ادامه داد: از جمله آثار خراسان رضوی که به مرمت اضطراری نیاز دارد می توان به اثر "بابا لقمان" در سرخس اشاره کرد که طرح مرمتی آن در حال تهیه است و از دیگر آثار می‌توان به "چهارطاقی بازه‌هور" و "سرای عزیزالله اف" اشاره کرد.

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: بسیاری از چهار طاقی‌ها و رباطهای تاریخی نیازمند مرمت اضطراری است اما متاسفانه دچار محدودیت اعتبارات مرمتی هستیم که علت آن شمار فراوان آثار تاریخی ملی در استان است به همین دلیل اجرای طرحهای مرمتی سالانه بستگی به تخصیص اعتبارات دارد.

زهره‌وندی افزود: سال گذشته تعداد ۱۰۰ اثر تاریخی در خراسان رضوی مرمت شد و البته مرمت جامع برای این آثار انجام نشده و فقط اقدامات استحکام بخشی انجام گرفته است و در صورت تخصیص اعتبارات، امسال اقدامات مرمتی بیشتری نسبت به گذشته محقق خواهد شد.

استان خراسان رضوی هم اکنون۲ هزار اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی دارد و پیش بینی می‌شود ۱۰ هزار اثر تاریخی، فرهنگی، معنوی و طبیعی دیگر در این استان قابلیت ثبت در فهرست ملی داشته باشد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha