۱۷ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۱۴
کد خبرنگار: 2201
کد خبر: 84934766
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

به ازای هر ۲۱ هزار نفر در خوزستان یک کتابخانه وجود دارد

دزفول- ایرنا- مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با اشاره به شاخص های کتابخانه‌ای این استان گفت: به ازای هر ۲۱ هزار نفر در خوزستان یک کتابخانه وجود دارد.

به گزارش ایرنا عباس حسین زاده روز سه شنبه در نشست شورای کتابخانه‌های دزفول در سالن جلسات فرمانداری ویژه این شهرستان افزود: به ازای هر ۱۸ هزار و ۹۱۶ نفر یک باب کتابخانه در شهرستان دزفول داریم.

وی با اشاره به وجود ۲۵ کتابخانه شامل ۱۵ کتابخانه نهادی و ۱۰ کتابخوانه مشارکتی در شهرستان دزفول ادامه داد: ۱۱ هزار مترمربع زیربنای کتابخانه‌ای در این شهرستان وجود دارد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان گفت: به ازای هر ۱۰۰ نفر در شهرستان دزفول ۷۳ نسخه کتاب وجود دارد که این شاخص در استان خوزستان ۵۳ نسخه است.

وی با بیان اینکه از نظر تعداد اعضای کتابخانه‌ها روند روبه رشدی در شهرستان دزفول داریم، بیان کرد: به ازای هر ۱۰۰ نفر در دزفول سه نفر عضو کتابخانه‌های عمومی هستند.

لزوم بازگشایی سه کتابخانه عمومی تعطیل دزفول

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان بیان کرد: سه کتابخانه دزفول شامل امام حسن مجتبی(ع)، شاه رکن الدین و عارف دزفولی تعطیل هستند که درصورت بازگشایی، شاخص کتابخانه‌ای شهرستان از وجود یک کتابخانه به ازای ۱۸ هزار نفر به ۱۶ هزار نفر می‌رسد و شاخص ۷۳ نسخه برای هر ۱۰۰ نفر به ۸۳ نسخه افزایش می‌یابد.

وی با بیان اینکه ۱۲ هزار و ۵۱۴ نفر عضو کتابخانه‌های دزفول هستند، افزود: ۳۴ هزار و ۸۳۶ کتاب درسی در سالن‌های مطالعه شهرستان در ۶ ماه نخست امسال امانت داده شده است.

حسین زاده با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی اداره کل کتابخانه‌های عمومی خوزستان در ۶ ماه نخست امسال گفت: ۳۹۰ فعالیت انجام شده که تمرکز آنها بر بخش کودکان بوده است.

رفع مشکلات ۱۵ کتابخانه نهادی دزفول نیازمند ۱۰ میلیارد ریال اعتبار

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی خوزستان با تاکید بر لزوم پرداخت سهم نیم درصد کتابخانه‌ها از سوی شهرداری‌ها اظهارداشت: درآمد نیم درصد جزو اصلی‌ترین درآمدهای کتابخانه‌ها است که درصورت پرداخت نشدن، برنامه‌های فرهنگی و زیرساختی کتابخانه‌ها با مشکل مواجه می‌شوند.

وی از پرداخت سه میلیارد ریال سهم نیم درصد شهرداری دزفول به کتابخانه‌ها خبر داد و افزود: شهرداری شمس آباد ۸۰ میلیون ریال، شهرداری صفی آباد ۱۰۰ میلیون ریال و شهرداری شهر امام ۲۰۰ میلیون ریال سهم نیم درصد واریز کرده‌اند که ضمن قدردانی، مشکلات کتابخانه‌ها با این مبالغ برطرف نمی‌شوند.  

حسین زاده بیان کرد: مشکلات زیادی در حوزه‌های سرمایشی، نظارتی، رایانه و ملزومات و ... داریم که برآورد ریالی ما برای رفع این مشکلات در ۱۵ کتابخانه نهادی شهرستان دزفول ۱۰ میلیارد ریال است.

وی تجهیز کتابخانه فتح المبین دزفول را از برنامه‌های عمرانی اداره کل کتابخانه‌های خوزستان دانست و افزود: این کتابخانه پرتردد نیازمند بازسازی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان خوزستان با اشاره به پیشرفت ۱۰ درصدی کتابخانه مرکزی دزفول گفت: این کتابخانه ۲ هزار و ۵۰۰ مترمربع مساحت دارد و نیازمند تزریق اعتباری ویژه برای تکمیل است.

وی افزود: سرفصل اعتبار فرهنگ و هنر محدود است از این رو پیگیر ملی کردن طرح کتابخانه مرکزی دزفول هستیم.

برگزاری یکهزار و ۱۲۴ ویژه برنامه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در خوزستان

حسین زاده از برگزاری یکهزار و ۱۲۴ ویژه برنامه به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی در خوزستان خبر داد و گفت: ۹۷ ویژه برنامه از این تعداد در شهرستان دزفول برگزار می‌شوند.

رئیس اداره کتابخانه‌های عمومی دزفول نیز در این باره گفت: این ویژه برنامه‌ها با هدف ترویج کتابخوانی برگزار می‌شوند که انتظار می‌رود ادارات مختلف همکاری لازم را در برگزاری آنها داشته باشند. 

مهدی آبیار زاده برگزاری کاروان‌های دانایی با هدف ارائه خدمات کتابخانه‌ای به مناطق محروم و کم برخوردار را از برنامه‌های هفته کتاب و کتابخوانی در دزفول برشمرد و افزود: اجرای نمایش‌های داستانی، قصه گویی، مسابقات سرگرم کننده نظیر مسابقه عکاسی و نقاشی با موضوع کتابخانه‌ها، جشن کتابخوانی، ارائه آموزش‌های مراقبت فردی و اجتماعی و خدمات درمانی و کمک‌های اولیه به اعضای کتابخانه‌ها از دیگر برنامه های هفته کتاب و کتابخوانی در دزفول هستند.

وی نواختن زنگ کتاب و کتابخوانی در مدارس، خاطره نویسی و فضاسازی کتابخانه‌ها را از دیگر برنامه‌های این هفته عنوان کرد.

پرداخت چهار میلیارد ریال سهم نیم درصد از سوی شهرداری دزفول

شهردار دزفول نیز با بیان اینکه شهرداری به واسطه وظیفه ذاتی از کتابخانه‌ها حمایت می‌کند، گفت: شهرداری دزفول سال گذشته ۲ میلیارد ریال و امسال چهار میلیارد ریال سهم نیم درصد درآمد به کتابخانه‌ها پرداخت کرده است.

سید محمدحسن عیسی زاده افزود: شهرداری دزفول به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی برنامه های مختلفی از جمله فضاسازی در ۱۵ نقطه شهری، راه اندازی اتوبوس گردشگری و کاشت نهال دارد. 

رئیس شورای اسلامی شهر دزفول نیز در این نشست با اشاره به اقبال جوانان به فضای مجازی به ویژه بعد از شیوع کرونا گفت: باید برای تشویق و ترغیب جوانان به کتاب و کتابخوانی برنامه ریزی کرد که آموزش و پرورش میتواند در این زمین نقش آفرین باشد.

محمد حسن پرآور با اشاره به کمبود کتابخانه در مناطق محروم دزفول افزود: مناطق زیباشهر، طالقانی و مدرس با وجود جمعیت بالا از کمبود کتابخانه رنج می‌برند.

وی خواستار واگذاری کتابخانه رودبند برای توسعه حسینیه ثارالله شد و ادامه داد: شهرداری این آمادگی را دارد که زمینی در نزدیکی پارک دولت ما به ازای کتابخانه رودبند به اداره کتابخانه ها بدهد ضمن اینکه هیات امنای حسینیه کار ساخت کتابخانه را با مهندسی جدید انجام می‌دهد.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول  نیز در این نشست با اشاره به اینکه این اداره برخی فضاهای مشترک با اداره کتابخانه ها دارد، گفت: تفکیک. انشعاب‌ها لازم است زیرا با توجه به سقف انرژی مجبور به کاهش برنامه‌های فرهنگی در کتابخانه فتح المبین شدیم که باعث اعتراض هنرمندان شد.

علیرضا چرخابی با تاکید بر لزوم ساماندهی کتابفروشی‌های دوره گرد افزود: شاخص های کتابخانه‌ای دزفول اگرچه بهتر از سایر نقاط استان است ولی مطلوب نیست و باید به صورت ریشه ای و زیربنایی اقداماتی را انجام دهیم.

وی خواستار توجه جدی به برگزاری جلسات با محوریت امور فرهنگی و توسعه فضاهای فرهنگی در راستای افزایش سرانه مطالعه شد و ادامه داد: انتظار می‌رود اداره کتابخانه‌ها برنامه های مشترک مانند بازارچه‌های کتاب در آخر هفته تدارک ببیند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دزفول گفت: طبق مصوبه جلسه شورای فرهنگ عمومی برای حمایت از برنامه های فرهنگی به ویژه حوزه کودک و نوجوان، کمیته فرهنگی کودک و نوجوان تشکیل با استفاده از انجمن نویسندگان دزفول تشکیل می‌شود تا با این رویکرد سرانه مطالعه افزایش یابد.

۷۰ کتابخانه در مدارس ابتدایی دزفول فعال است

مدیر آموزش و پرورش دزفول نیز در این نشست با اشاره به فعال بودن ۷۰ کتابخانه در مدارس ابتدای این شهرستان گفت: بزرگترین کتابخانه خیرساز دزفول با نام صادق صمیمی ۴۶ هزار جلد کتاب و یکهزار و ۲۲۹ عضو دارد.

امیری ظاهرطحان افزود: ۲ کتابخانه خیرساز نیز در دبیرستان کوثر افتتاح شده و قرار است یک کتابخانه و سالن مطالعه نیز در منطقه محروم بن جعفر ساخته شود.

حبیب اله سوزنگر بخشدار سردشت دزفول نیز در این نشست گفت: کتابخانه سردشت در یک نوبت فعال است و دانش آموزان امکان استفاده از کتابخانه در عصر را ندارند.

وی افزود: دهستان ماهور برنجی با جمعیتی افزون بر ۱۳ هزار نفر کتابخانه و سالن مطالعه ندارد. 

فرماندار ویژه دزفول نیز گفت: اختتامیه جشنواره دفاع مقدس که ۱۴ هزار نفر در آن شرکت کردند، در شهرستان دزفول برگزار می‌شود.

علی فرهمندپور افزود: ۶۷ نفر از سراسر کشور در این جشنواره برگزیده شده‌اند که در مراسم اختتامیه از آنها تجلیل خواهد شد.

۲۱ تا ۲۷ آبان ماه هفته کتاب و کتابخوانی نامگذاری شده است.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha