۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۰۷
کد خبرنگار: 3153
کد خبر: 84934428
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

۷۴ تن ماهیان استخوانی در سواحل گیلان صید شد

۱۵ آبان ۱۴۰۱، ۱۵:۰۷
کد خبر: 84934428
۷۴ تن ماهیان استخوانی در سواحل گیلان صید شد

رشت - ایرنا - مدیرکل شیلات گیلان با بیان اینکه از ابتدای فصل صید ۲۲مهرماه تاکنون ۷۴ تن انواع ماهیان استخوانی در سواحل گیلان صید شده است، افزود: این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۹ درصد کاهش دارد.

کوروش خلیلی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا شرایط بد جوی را دلیل عمده کاهش ۴۵ درصدی تعداد پره‌کشی‌ها عنوان کرد و افزود : از مجموع ۵۰ شرکت پره صیادی ۴۷ مورد در فصل صید فعالیت موثر داشتند.

 وی ارزش این مقدار صید را بالغ بر ۱۵۰ میلیارد ریال اعلام و عنوان کرد: از این میزان صید ۴۸ هزار و ۸۴۰ کیلوگرم معادل ۶۶ درصد ماهی کفال، ۳۲ هزار و ۶۸۰ کیلوگرم یعنی ۳۲ درصد ماهی سفید و هزار و ۴۸۰ کیلوگرم سایر گونه‌ها مانند سوف کپور، سیم و انواع کولی‌ها نیز ۲ درصد می‌باشد.   

وی با بیان اینکه چهار هزار صیاد در مرتبه پره‌کشی این مقدار ماهی را در عمق زیر ۲۰ متر در سواحل گیلان از آستارا تا چابکسر صید کرده اند، ابراز امیدواری کرد : سفره صیادان گیلان در فصل صید امسال با تلاش و کوشش بیشتر پربارتر باشد.

کاهش ۱۱ درصدی صید کیلکا در گیلان

خلیلی در ادامه افزود : از ابتدای فصل صید کیلکا (تیرماه) تاکنون سه هزار تن به ارزش بیش از ۳۵ میلیارد تومان از این ماهیان صید شده است که با کاهش ۲۵ درصدی شب‌های دریاروی سرانه صید هر شناور ۱۱ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

مدیر کل شیلات گیلان تصریح کرد: ۹۸ درصد کیلکاهای صید شده برای تولید پودر ماهی در مصارف دام، طیور و آبزی پروری راهی کارخانجات مربوطه می شود.

وی خاطر نشان کرد : این کیلکا ماهیان توسط ۳۰ فروند شناور و ۲۵۰ صیاد در سواحل گیلان استحصال شده و از فرآیند انجام این فعالیت صیادی ۱۱ کارخانه پودر ماهی بخشی از مواد اولیه خود را تامین کرده و برای ۳۰۰ نفر بصورت غیر مستقیم شغل ایجاد شده است.

گیلان از کانون‌های صیادی در شمال کشور است که چهار هزار صیاد در قالب ۵۰ شرکت تعاونی پره از ۲۰ مهر تا ۲۰ فروردین ماه سال بعد در ۳۰۰ کیلومتر آب های ساحلی استان به صید ماهی می پردازند.

روش صید پره، شیوه ای است که در آن تور آماده به کمک یک کرجی بصورت نیم دایره در فاصله مشخصی از ساحل تا عمق ۱۴ متری دریا پهن می شود.

تور مورد استفاده از ۱۱ تکه پره با اندازه‌های مختلف به هم دوخته شده، تشکیل شده و کشش و جمع کردن تور در گذشته توسط نیروی انسانی و در حال حاضر با استفاده از نیروی تراکتور انجام می شود.  

به گفته کارشناسان بیش از ۹۵درصد ماهیانی که هم اکنون در سه استان گیلان، مازندران و گلستان صید می شود، حاصل تکثیر و رهاسازی مراکز بازسازی ذخایر سازمان شیلات است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha