میزان ابتلا به سل در خراسان رضوی بیشتر از میانگین کشوری است

مشهد- ایرنا- مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: میزان ابتلا به بیماری سل در مشهد و خراسان رضوی بیشتر از میانگین کشوری است.

دکتر ناصر امینی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این در حالی است که  ۲۰ درصد از مبتلایان به سل در مشهد و خراسان رضوی اتباع خارجی هستند.

وی بیان کرد: نرخ شیوع بیماری سل در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۱۱.۶ در یکصد هزار نفر جمعیت است، درحالیکه میزان شیوع میانگین کشوری این بیماری ۷.۳۲ در صد هزار نفر جمعیت گزارش شده است.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: نرخ شیوع سل  در مشهد ۱۲.۲۷ نفر در صد هزار نفر جمعیت است.

امینی با اشاره به کاهش ابتلا به سل در خراسان رضوی با شیب ملایم، اظهار کرد: پارسال ۵۶۳ مبتلا به سل در مناطق زیر پوشش این دانشگاه در خراسان رضوی شناسایی شده اند که ۴۴۸ نفر از این تعداد ساکن مشهد بودند. از ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۲۵۴ مبتلا به سل در مشهد شناسایی شدند.

عوامل خطر ابتلا به سل، پیشگیری و درمان

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد علائم ابتلا به سل را شامل سرفه بیش از ۲ هفته و داشتن سایر علائم شامل خلط سینه، تب، تعریق شبانه، کاهش وزن، کاهش اشتها و درد قفسه سینه عنوان کرد.

امینی با بیان اینکه بیمار مبتلا به سل مخزن انتقال این بیماری است، افزود: تراکم جمعیت، تماس نزدیک با بیمار، تهویه نامناسب هوا، فضای کوچک و بدون نور آفتاب، سن بالا، سوء تغذیه، دیابت، مصرف سیگار، بیماری‌های ناتوان کننده مانند نارسایی مزمن، سرطان و مصرف داروهای تضعیف کننده ایمنی در طولانی مدت از جمله عوامل خطرساز ابتلا به سل می باشد.

وی با بیان اینکه درمان سل به صورت دارویی و خوراکی است، گفت: به طور معمول حدود ۹۰ درصد بیماران مبتلا به سل با دوره ۶ ماهه کامل درمان می شوند اما گاهی در انواع دیگر سل مانند "سل استخوانی" مدت درمان تا ۱۲ ماه طول می کشد.

وی  اضافه کرد: کل دوره درمان بیماری سل و آزمایشات تشخیصی و پایشی در طول درمان این بیماری رایگان است.

دکتر امینی افزود: افراد سالمند بالای ۶۵ سال، افراد دچار سوء تغذیه، افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن و ناتوان کننده همچون نارسایی مزمن کلیه، جراحی معده و جراحی سنگین، سرطان و غیره، افراد دچار نقص سیستم ایمنی و استعمال سیگار یا مصرف مواد مخدر بیشترین افرادی هستند که در معرض ابتلا به سل می‌باشند.

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ارتقای سطح بهداشت فردی و محیط زندگی، آموزش اطرافیان بیمار، ایجاد تهویه و نور کافی در محل زندگی بیمار، تغذیه مناسب و واکسیناسیون نوزادان از جمله راههای پیشگیری از ابتلا به سل است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha