موافقت با تقاضای زراعت چوب با بررسی‌های کارشناسی دقیق صورت می‌گیرد

مهاباد - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد با بیان اینکه متقاضیان زراعت چوب در این شهرستان برای ثبت درخواست نهال رایگان تا پایان آبان به منابع طبیعی مراجعه کنند، گفت: البته موافقت با این درخواست ها پس از بررسی های دقیق کارشناسی انجام می شود.

خالد خضری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: متقاضیان به شرط داشتن زمین و آب کافی، باید ابتدا درخواست خود را برای زراعت چوب به اداره منابع طبیعی تحویل دهند تا کارشناسان، مکان کاشت و تعداد نهال‌های مورد نیاز را بررسی و برای دریافت نهال معرفی شوند.

وی اضافه کرد: در قالب طرح زراعت چوب گونه‌های «صنوبر» که سازگاری خوبی با شرایط آب و هوایی این منطقه دارد و در صورت رعایت فاصله استاندارد در زمان کمتر از پنج سال به بهره‌برداری می‌رسد، در بین متقاضیان دارای شرایط به صورت رایگان توزیع می‌شود.  

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد اظهار کرد: در این طرح فاصله هر اصله نهال باید یک در ۲ و یا ۱.۵ در سه متر باشد و برای هر هکتار در حدود ۴۰۰ اصله نهال در اختیار کشاورزان و علاقه‌مندان به زراعت چوب قرار می‌گیرد. 

وی افزود: طبق قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در اجرای طرح زراعت چوب تعهد دارد با بهره‌گیری از توان بخش خصوصی تا پایان این برنامه حدود ۷۵ هزار هکتار از اراضی جنگلی و جلگه ای در کشور را با کشت گونه های «صنوبر» و «اوکالیپتوس» نهال کاری کند.

خضری با اشاره به اینکه نهالستان این شهرستان سالانه ظرفیت تولید یک میلیون اصله نهال صنوبر را دارد، گفت: نهالستان این اداره در روستای «قزلقوپی» واقع شده و  تنها واحد فعال تولید نهال صنوبر آذربایجان غربی است که علاوه بر نیازهای این شهرستان، قادر به تامین سهمیه استان نیز است.

رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری مهاباد با اشاره به اینکه سال گذشته ۲۵ هزار اصله نهال صنوبر در بین کشاورزان این شهرستان توزیع شد گفت: هم اکنون بیش از ۲۰ هکتار صنوبر به صورت حاشیه کاری در مزارع این شهرستان کشت شده است.

وی ابراز امیدواری کرد با اجرای دقیق طرح زراعت چوب و دادن مشوق‌های لازم به متقاضیان این طرح، پدیده قاچاق چوب و قطع درختان جنگلی کاهش چشمگیری پیدا کرده و نیاز اولیه صنعت چوب تامین شود.

در مهاباد بیش از ۱۹۷ هزار هکتار مرتع وجود دارد که ۵۰ هزار هکتار آن مراتع درجه یک با پوشش مناسب، ۷۰ هزار هکتار مراتع درجه ۲ با پوشش متوسط و بقیه مراتع درجه سه با پوشش ضعیف است، در این شهرستان بیش از هزار هکتار جنگل در منطقه "کاولان و کوران"، ۱۰۰ هکتار جنگل‌های مصنوعی و ۸۸ هکتار را ذخیره‌گاه جنگلی وجود دارد.

مهاباد در جنوب آذربایجان‌غربی واقع شده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha