یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

ساری - ایرنا- یکسال از انتصاب «سیدمحمود حسینی‌پور» به عنوان استاندار مازندران گذشت که ارزیابی اعداد و ارقام اقدامات و ریل‌گذاری‌های وی در حوزه‌های مختلف ورزشی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و صنعتی در ماه‌های اخیر از موفقیت‌های این مدیر دولت مردمی سیزدهم در دیار علویان برای تحقق اهداف ترسیم شده حکایت دارد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، پنجشنبه بیستم آبان ۱۴۰۰ بود که سیدمحمود حسینی‌پور با حضور وزیر کشور در ساری به عنوان عالی‌ترین مقام اجرایی و بیست و چهارمین استاندار در مازندران معرفی شد و در آن روز بعد از دریافت حکم هیچ‌گاه حاضرین در سالن غدیر سپاه ۲۵ کربلا مازندران صحبت‌های قاطع و بدون لکنت وی برای برخورد با باندبازی و ایجاد آبادانی و رفاه در استان با وفاق و همدلی را از خاطر نمی‌برند.

وی نخستین سخنرانی خود به عنوان استاندار را با بیان برخی چالش‌های مهم اجتماعی و مدیریتی مازندران آغاز کرد که مورد استقبال حاضران و رسانه‌ها نیز قرار گرفت و  از حلقه محدود مدیریتی در مازندران با اصطلاح تحریم‌های مدیریتی نام برد و برای مخالفت با پارتی‌بازی در استان خود را استاندارِ جوانان بدون پارتی نامید.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

حسینی ‌پور در روز معارفه‌اش تاکید کرد که برای استاندار شدن ذره‌ای پیگیری نکرد و تا چند روز پیش اصلا در جریان نبود که قرار است استاندار شود. به همین دلیل به هیچ جریان سیاسی بدهکار نیست و فقط خود را به مردم مازندران بدهکار می‌داند. با مدیران استان اتمام حجت کرد و گفت که اگر میلی به کار کردن ندارند و با سیاست‌های اجرایی دولت همراه نیستند امکان همراهی برای آن‌ها وجود ندارد. اما معیارش برای انتصاب مدیران خط فکری سیاسی نیست.

۳۶۵ روز مدیریت بر مازندران و فراهم شدن زیرساخت‌ها به نفع مردم

اکنون با گذشت یکسال از مدیریت حسینی‌پور در قامت استاندار مازندران تحلیل و بررسی شاخص‌های عملکردی در حوزه‌های مختلف می‌تواند میزان تاثیرگذاری وی در جریان توسعه و آبادانی استان زرخیر مازندران که به دلیل تشکیل اولین حکومت شیعه در ایران به دیار علویان مشهور است را بیشتر نمایان سازد. استانی که با وجود ظرفیت های متعدد در بخش های مختلف به باور صاحبنظران متاسفانه تا قبل از دولت سیزدهم به لحاظ زیرساختی با مشکل جدی مواجه بوده تا اینکه با طلوع دولت مردمی سیزدهم و با اتخاذ راهبردهای اصولی، توجه اساسی به زیرساخت‌ها شده است.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

در نگاهی گذرا به عملکرد یکساله حسینی ‌پور در استان مازندران، می توان دستاوردهایی همچون آغاز نهضت اتمام پروژه های نیمه تمام، ایستادگی در مقابل مفسدان در مسیر توسعه استان، ابتکار عمل در تشکیل ستاد عالی رشد اقتصادی استان، حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی و تسهیل در اعطای مجوز به آنان، ریل گذاری برای توسعه صنعت گردشگری در استان و ورود نخستین کشتی مسافربری و اخذ مجوز خرید کشتی های کروز از وزیر صمت، ریل گذاری برای ایجاد تحول در بنادر استان و تلاش‌ها برای استقرار اسکله رو-رو در بندر امیرآباد، توسعه دیپلماسی خارجی و اقتصادی و دیدار با سفیران ۱۴ کشور خارجی، توافق با سرمایه گذار خارجی برای ورود به پروژه بزرگترین جاده ساحلی دنیا، آغاز روند اجرایی بزرگ‌ترین مولدسازی تاریخ مازندران در خصوص واگذاری پلاژهای دولتی به بخش خصوصی با اخذ دستور رییس جمهور و شناسایی چهار هزار واحد مسکونی غیرمجاز در استان و تشکیل کارگروهی برای تعیین تکلیف این ساخت و سازها را مشاهده کرد.

همچنین تشکیل نخستین قرارگاه دانش بنیان ها و حمایت از شرکت های دانش بنیان در کشور، طراحی و اجرایی کردن مدل جدیدی از ارتباطات مردمی و سفرهای شهرستانی و ثبت رکورد بیشترین دیدارهای مردمی، آزادسازی سواحل، اخذ موافقت دولت برای تامین مالی آزادراه چالوس- رامسر، حرکت در مسیر فعال سازی اقتصاد روستا و اجرای طرح های مدنظر به صورت پایلوت در ۵۰۰ روستای استان، جذب بیشترین تسهیلات بانکی در کشور و فعال سازی بیش از ۱۳۰ واحدی تولیدی و صنعتی راکد در استان، شناسایی ۱۲۳ فرصت سرمایه گذاری، اجرای نهضت فیبر نوری در مناطق شهری و روستایی و توجه ویژه به ورزشکاران و زیرساخت‌های ورزشی از جمله پایان دادن به خانه به دوشی نساجی و تجلیل از قهرمانان ورزشی از دستاوردهای یکساله نماینده عالی دولت در مازندران است.

از دیگر اقدامات یکساله حسینی پور در مازندران می توان به انعقاد تفاهم نامه های سرمایه گذاری با قرارگاه خاتم الانبیاء(ص) برای اجرای طرح های زیرساختی، استقرار بالگردهای امداد و نجات در استان، اعتماد به جوانان و بکارگیری آنان در پست های مدیریتی، حرکت در مسیر پایان دادن به معضل ترافیک محورهای مواصلاتی استان، فراهم کردن شرایطی برای پایان دادن به معضل پسماند در استان، میسر شدن خرید ۲ هواپیمای کارگو و تسریع در صادرات مرکبات، پیگیری‌ها برای اجرای طرح بیمه سلامت و تشکیل قرارگاه ویژه مبارزه با زمین خواری ،جنگل خواری و کوه خواری و بسته شدن دست مفسدان در این حوزه اشاره کرد.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

استاندار مازندران در یکسال گذشته توانست نسبت به پیگیری های مستمر مصوبات سفر رییس جمهور و نظارت بر روند اجرای این مصوبات، پیگیری مطالبات فعالان حوزه فرهنگ و هنر از جمله تلاش برای بهره برداری از تالار مرکزی ساری برای پاسخگویی به بخشی از مطالبات این جامعه، تحقق مطالبه رییس جمهور در مازندران با اجرای پایلوت طرح جامع اتصال عملکرد کارکنان به نظام پرداخت و اجرای طرح های محرومیت زدایی و صدها کار دیگر اقدام کند.

افزایش اعتبارات عمرانی مهم‌ترین گواه توجه و رویکرد مطلوب حسینی پور در یکسال اخیر در تکمیل زیرساخت‌های استان است که به اعتقاد مسوولان این تحول بنیادین با تخصیص یک هزار و ۱۰۹ میلیارد تومان از محل سفر رییس جمهور به مازندران در تمامی طرح‌های عمرانی و در دست ساخت استان ملموس و عینیت دارد.

از سوی دیگر بر اساس آمار سازمان صنعت، معدن و تجارت مازندران در ابتدای سال ۱۴۰۰ از مجموع ۲ هزار و ۷۰۰ واحد صنعتی و تولیدی این استان بیش از ۳۵۰ واحد غیر فعال و یا با ۳۰ درصد ظرفیت فعالیت داشتند که در یکسال گذشته با تخصیص اعتبار از محل رونق تولید و تعیین تکلیف بدهکاری‌های مالیاتی، بیمه‌ای و بانکی اکنون ۱۳۰ واحد تولیدی، صنعتی و معدنی راکد احیا و راه اندازی شد و با راه اندازی این تعداد واحد صنعتی راکد زمینه اشتغال برای بیش از یک هزار و ۴۰۰ نفر در مازندران ایجاد شده است.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

طی یکسال گذشته بیش از ۲۷۰ پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری حدود ۴۶ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی حدود چهار هزار نفر صادر شده است که رشد حدود ۷۰ درصدی در میزان سرمایه گذاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته را نشان می دهد.

پایان فصل زمین و ویژه خواری و برچیده شدن رانت و باند بازی و توجه به توسعه اقتصادی و ریل گذاری برای رونق صادرات این استان اقداماتی است که مردم دیار علویان در میان مدت حلاوت آن را خواهند چشید.

صاحبنظران معتقدند در کنار تمامی دستاوردهای ماندگار استاندار مازندران در یکسال گذشته، مهم‌ترین نتیجه برنامه‌های حسینی پور در استان بازگشت اعتماد مردم و فعالان اقتصادی و بخش خصوصی برای افزایش حفظ دستاوردهای نظام و اجرای طرح های اقتصادی و شوق ایجاد اشتغال پایدار با راه اندازی بنگاه های اقتصادی جدید بوده و مصداق این اعتماد بخشی صدور ۲۲۳ مجوز سرمایه گذاری داخلی و خارجی در استان در یکسال گذشته است که در صورت تکمیل این طرح‌ها، اشتغالزایی برای ۳۰ هزار نفر در سه سال آینده دور از انتظار نخواهد بود.

از سوی دیگر عزم جدی استاندار مازندران برای رفع موانع و خداحافظی با ترافیک ۱۰ ساله محورهای مواصلاتی استان در دستور کار قرار گرفت و از اولین روز های آغازین مدیریت حسینی پور در مازندران، پرونده احداث سه محور مواصلاتی مهم روی میز کار وی قرار گرفت.

با تامین اعتبار و پیگیری های مستمر استاندار بزرگراه تهران – شمال، روند احداث این پروژه شتاب گرفته و عزم دولت در اتمام آن جدی است. همچنین با رایزنی های صورت گرفته از سوی استاندار مازندران، مقرر شد بانک ملی بزرگراه میاندورود - قائمشهر را از طریق فاینانس به صورت مشارکت و بازپرداخت از محل عوارض توسط مسافرین غیربومی این پروژه احداث کند، احداث این پروژه که برای حل مشکل تردد در این محور ساخته می شود با اعتباری بالغ بر ۱۰ الی ۱۲ هزار میلیارد تومان در دستور کار بانک ملی قرار دارد.

همچنین مطالعه طرح اتوبان ساحلی از گلوگاه تا رامسر انجام شده و در جلسه ویدئو کنفرانسی استاندار مازندران با شرکتی از کشور چین ظرفیت جغرافیایی مازندران به نمایش گذاشته شد.

همچنین پروژه محور رامسر –چالوس، پروژه در حال ساخت جاده کنارگذر شهری (رینگ شهری) ۶ شهر در غرب استان و چندین پروژه دیگر در راه های مواصلاتی در دولت سیزدهم جان دوباره گرفته است که با اتمام این پروژه ها با ترافیک موجود در محور های مواصلاتی مازندران برای همیشه خداحافظی می شود.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

همچنین با انعقاد تفاهم نامه بین استانداری مازندران و قرارگاه سازندگی خاتم (ص) طرح فاضلاب در هفت شهر مازندران  وارد فاز اجرایی شد. مردادماه امسال با پیگیری های صورت گرفته از سوی حسینی پور  تفاهم نامه مشترک برای اجرای طرح فاضلاب در هفت شهر مازندران بین استانداری مازندران، شرکت آب و فاضلاب مازندران و قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) منعقد شد.
مبلغ برآورد اولیه پروژه های ذکر شده در این تفاهم نامه ۷۳ هزار میلیارد ریال است. هدف از انعقاد این تفاهم نامه، استفاده از ظرفیت ها و توانمندی های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) در ایجاد و توسعه زیرساخت ها و پروژه های زیربنایی و عمرانی و با موضوع طراحی، تامین و ساخت پروژه های تعریف شده فاضلاب مازندران در قالب قراردادهای ایجاد تاسیسات فاضلاب در شهرهای ساری، بابل، بابلسر، فریدونکنار، گلوگاه، نکا و بهشهر است.

چتر بیمه سلامت همگانی برای ۱۶۷ هزار بیمه نشده در مازندران، افتتاح ۴۸ طرح اقتصادی و عمرانی در چالوس، افتتاح ۳۵ طرح آب و فاضلاب مازندران، بهره‌برداری و آغاز عملیات اجرایی ۳۳ پروژه در نکا، افتتاح ۲۱۱ طرح عمرانی در ساری، کاهش نیم درصدی نرخ بیکاری، ایجاد ۱۴ هزار فرصت شغلی برای مددجویان کمیته امداد، ایجاد ۱۱ هزار شغل در بابل، افتتاح ۳۳ طرح عمرانی و اقتصادی در سواد کوه شمالی، افتتاح ۶۵۰ اقامتگاه اقامتی، اختصاص ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات برای دانش بنیان های مازندران، اعطای ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی، تجهیز فرودگاه ساری به فرود هواپیما در شرایط بد آب و هوایی، بهره مندی روستاهای مازندران از ۱۰۰ کیلومتر راه آسفالته، بهره برداری از ۴۷ طرح کشاورزی در استان، حمایت مالی دولت از پرورش ماهیان سردآبی، سند دار شدن تمامی اراضی غرب مازندران بخشی از اقدامات ماندگار دولت سیزدهم در یکسال گذشته در مازندران است.

همچنین پیشرفت فیزیکی ۳۰ درصدی ۸۵ طرح مصوب سفر رئیس جمهور، شکوفایی استعداد کارآفرینی زنان جویباری با حمایت‌های بی‌دریغ دولت، پیگیری استاندار مازندران از وزیر اقتصاد برای مولدسازی پلاژهای ساحلی، آغاز روند تکمیل کشتارگاه صنعتی با تسهیلات ۱۷ میلیارد تومانی در چالوس، افزایش ۱۵درصدی تولیدات محصولات زراعی در دیمزارهای مازندران، گام بلند دولت در اجرای عدالت؛ افزایش ۱۰۰ درصدی کشاورزان و روستاییان بیمه شده در مازندران، شکست محرومیت در «سیمرغ» با توسعه راه‌ها و تامین آب آشامیدنی پایدار، عبور از تحریم‌ها در نیروگاه نکا، تولید قطعات نیروگاهی با توان داخلی، سرمایه‌گذاری ۵۰ میلیارد تومانی دولت در حوزه گردشگری رامسر، رسیدگی به تمامی درخواست‌های مردم مازندران از رئیس جمهور، تامین آب آشامیدنی پایدار با ۸۰۰میلیارد تومان اعتبار در بابلسر، عزم دولت برای التیام زخم کهنه طرح‌های نیمه‌تمام ساری، ضربه فنی محرومیت در پایتخت کشتی جهان، مرکز درمان ناباروری نوشهر در یک قدمی بهره‌برداری، گلوگاه درمسیرتحقق محرومیت زدایی با تخصیص۲۵۷میلیارد تومان اعتبار، افتتاح ۳۵ طرح آب و فاضلاب، ساخت ۲۰ پایگاه اورژانس، فراهم شدن مقدمات ساخت ۱۲ نیروگاه برق آبی، افتتاح ۲۱ طرح راه و شهرسازی، تخصیص اعتبار برای تجهیز پایگاه های امداد و نجات، اجرای طرح هادی در ۴۴۲ روستای استان و ایجاد ۴۰۰ شغل در نوشهر، از دیگر یادگارهای ماندگار دولت مردمی سیزدهم و استاندار مازندران تلاش‌های در یکسال گذشته است.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

سفرهای شهرستانی و دیدار چهره به چهره با مردم

استاندار مازندران از بدو ورود به استان، علاوه بر سفرهای از پیش اعلام شده شهرستانی، بطور میانگین در طول هفته حداقل در سه شهرستان استان حضور میدانی دارد و دیدار چهره به چهره با مردم و شنیدن مسایل و مشکلات آنان برای او لذت بخش است. استاندار مازندران در برخی از روزها در یک روز با بیش از ۷۰۰ نفر دیدار کرده است.

سفرهای شهرستانی استاندار مازندران نیز یک الگوی جدید در ارتباطات مردمی مسوولان بشمار می آید، شاید برای نخستین بار در کشور باشد که در سفرهای شهرستانی، تمام مدیران ارشد و میانی استان حضور می یابند و در این سفرها روستایی نیست که مسوولی به نمایندگی از استاندار نرفته باشد. حداقل مدیران حاضر در این سفرها ۶۰ نفر و حداکثر ۱۲۰ نفر بوده است.

سفرهای شهرستانی استاندار که با هدف شکستن حصار تنگ مدیریت تمرکزگرا در استان بود، باعث ارتباط نزدیک با مردم شده و نمونه ای عینی از سخنان رییس جمهور است که بیان کرد تفاوت مدیریت امروز با مدیریت سالیان گذشته، حرکت از مدیریت کاتابلی به مدیریت میدانی است.

حسینی پور در یکسال اخیر در کنار پیگیری‌های ملی جمعی از مدیران کل ستادی و اجرایی استان را به شهرستان های مختلف می کشاند تا پای درد دل مردم بنشینند و مشکلات آنها را پیگیری و حل کنند. همواره در سفر شهرستانی استاندار به مناطقی از جمله منطقه هزار جریب نکا، جویبار، فریدونکنار، چالوس، گلوگاه، تنکابن و دیگر نقاط استان برای مردم این مناطق بسیار ویژه بود چراکه شهروند مشکل‌دار از اول صبح آن روزها به امید حل مشکلاتشان به نزد استاندار می آمدند. برای گره‌گشایی از مشکلات مردم تصمیماتی در قالب جلسه و دیدار چهره به چهره اتخاذ که همگی در چارچوب قانون منتج به نتیجه می‌شد.

همزمان با سفرهای شهرستانی استاندار، میز خدمت نیز در راستای خدمات‌رسانی شایسته به مردم شهرستان های استان تشکیل می شود و ارایه خدمات مشاوره‌ای، پاسخگویی و پیگیری مشکلات آنان در دستور کار است.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

مازندران پیشگام در طرح جامع اتصال عملکرد به نظام پرداخت

بهره‌وری و استفاده بهینه از کارکنان دولت در دستگاه‌های اجرایی باهدف افزایش خدمات‌رسانی شایسته به ارباب رجوع به‌عنوان یکی از اولویت‌های کاری دولت سیزدهم این روزها در مازندران در قالب طرح جامع اتصال عملکرد به نظام پرداخت مبتنی بر شایسته‌سالاری و عدالت محوری یکی دیگر از اقدامات حسینی‌پور است که به درستی به صحبت های رییس جمهور که در متن زیر آمده است جامه عمل پوشانید.

"ما اصحاب می‌توانیم هستیم و باید تحول در نظام اداری انجام بگیرد  ، سرمایه انسانی ما کم نیست و این‌ها ذخایر ما هستند اما این نیرو در نظام اداری ما، متوقف شده و یا به او میدان داده نمی‌شود و همین فرد در بخش خصوصی، اقدامات مؤثری انجام می‌دهند. نظام اداری ما باید کارآمد جلوه کند که این قضیه منوط به کارآمدی کارکنان اداری است. باید نظام اداری پاسخگو تشکیل شود که هر فردی وارد دستگاه شود، بدون مشکل کارش انجام شود و نباید تلفن زدن و پارتی داشتن در نظام اداری ما وجود داشته باشد. به برکت فرمایشات مقام معظم رهبری، با اعضای دولت برای اجرایی شدن این فرمایشات جلسه‌ای داشتیم و در آنجا گفتم که رشد کشور در گرو افزایش بهره‌وری است."

این بخشی از صحبت های آیت الله سید ابراهیم رئیسی، رییس جمهور در ارتباط با اهمیت بهره وری و اصلاح نظام اداری در کشور در جشنواره شهید رجایی امسال است که این روزها انگاره ویژه‌ای برای تحقق این امر در مازندران به وجود آمده است. سبقه توجه به بهره وری و اصلاح ساختار اداری در مازندران را باید در اقدام ۲۶ خرداد مسوولان ارشد استان با انعقاد تفاهم‌نامه‌ای چهارجانبه میان سازمان ملی بهره‌وری ایران، استانداری و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مازندران و دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به‌منظور برنامه‌ریزی راهبردی و اجرایی جهت دستیابی به شاخص‌های توسعه بهره‌وری در کشور و استان جستجو کرد.

همسو با این رویکرد معاون توسعه مدیریت و منابع استانداری مازندران در آیین تکریم و معارفه مدیرکل دفتر برنامه ریزی، بودجه و تحول اداری استانداری با بیان این که به مطالبه رئیس جمهور در خصوص ایجاد نظام عادلانه پرداخت پاداش و جبران خدمات مبتنی بر عملکرد کارکنان در مازندران جامه عمل پوشانده شد گفت که به صورت نمونه مدل عملی تحت عنوان طرح جامع اتصال عملکرد به نظام پرداخت در استان اجرایی شد.

در کنار اصلاح نظام پرداخت و رفع ایرادات برای حُسن نظارت بر عملکرد کارکنان دولت در مازندران اجرای این طرح در توسعه اقتصادی استان نقش شایانی دارد چراکه سهم ۲.۸ درصد بهره وری در رشد اقتصادی پیش بینی شده استان با اجرای این طرح در سال ۱۴۰۱ گره خورده و مازندران اکنون به عنوان اولین استان کشور در توجه به تاکیدات رییس جمهور در ارتباط با بهره‌وری و اصلاح ساختار اداری تبدیل شده است.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

ساحل برای همه

طلسم تملک سواحل بعد از دهه‌ها انتظار بالاخره دهم بهمن ماه پارسال با دستور صریح و ضرب الاجل ۲۰ روزه رییس جمهور و با اراده مجموعه مسوولان و مدیران دولت سیزدهم شکست. حریم قانونی دریا در بسیاری از مناطق شمال و جنوب کشور از دست متصرفان آزاد شد.

به اعتقاد استاندار مازندران، آزادسازی سواحل در استان گامی در راستای مبارزه با فساد، رانت و تبعیض بود و دولت با آزادسازی سواحل نشان داد که سواحل استان برای ورود مردم باز و برای ورود مفسدان و رانت خواران ممنوع است؛ ما تابلوی ورود ممنوع برای مردم نداریم.

طبق اعلام مسوولان مازندران، تاکنون ۴۲۴ کیلومتر از سواحل دریای مازندران آزاد شده است. بخش بسیار اندکی که باقی مانده است یا غیرقابل عقب نشینی است مانند بنادر که تاسیساتشان باید در حریم ۶۰ متری باقی بماند و یا این که نیازمند هماهنگی و زمان بر است چون سازه هایی دارند که باید صرفه و صلاح بیت المال برایشان در نظر گرفته شود.

استاندار مازندران علاوه بر اقدام جهادی در اجرای دستور رییس جمهور در بحث آزادسازی سواحل استان، توانست مجوز مولدسازی پلاٰژهای دولتی در سواحل را نیز از آیت الله رئیسی اخذ کند که روال اجرایی این دستور در حال پیگیری است.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

مروری بر سفرهای مسوولان ملی به مازندران

نگاهی به تقویم یکسال گذشته مازندران نشان می‌دهد که رفت و آمد مسوولان تراز ملی به این استان پررنگ بوده و در این برخی چهره‌ها حضور تکراری و چندباره‌ای در مازندران داشتند. به هر حال سفرهای رسمی مسوولان به مازندران با پیگیری های استاندار این روزها روال عادی به خود گرفته و از وزیران اقتصاد، کشور، فرهنگ و ارشاد اسلامی، صنعت، جهاد کشاورزی و معاونان وزرا تا معاون اول و سایر معاونان رییس جمهور و شخص رییس جمهور در یکسال گذشته حداقل یکبار به استان مازندران سفر داشتند.

به صورت ویژه آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رییس جمهور در هفدهمین سفر استانی دولت سیزدهم، روز جمعه ۲۰ اسفند وارد استان مازندران شد. بازدید از تعدادی طرح‌ اقتصادی و عمرانی و بازدیدهای سرزده، دیدار با اقشار مردم، دیدار با مجموعه کارشناسان ارشد محیط زیست و همچنین شرکت در شورای اداری استان در سفر یک‌روزه رئیس جمهور به مازندران برنامه‌ریزی شده بود. حاصل این سفر برای مازندران اختصاص ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای توسعه و آبادانی استان بود.

معاون اول رییس جمهور همزمان با دومین روز هفته گرامیداشت دولت امسال به دعوت استاندار لبیک گفت و با حضور خود در استان علاوه بر افتتاح چندین طرح عمرانی و زیرساختی با بازدیدهای میدانی در جریان ظرفیت و موانع موجود اقتصادی استان مازندران قرار گرفت و دستورات لازم را برای رفع بخشی از مشکلات مردم صادر کرد.

محمد مخبر، معاون اول رئیس جمهور روز پنجشنبه چهارم شهریور مهمان مردم مازندران بود که وی علاوه بر افتتاح ۹۳۵ طرح عمرانی و اقتصادی با چهار هزار و ۴۷۳ میلیارد تومان اعتبار بازدیدهای میدانی از سواحل خزری مازندران و بندر امیرآباد داشت.
مخبر در بدو ورود به مازندران در فرودگاه بین المللی شهدای ساری مورد استقبال گرم سید محمود حسینی پور، استاندار مازندران قرار گرفت و در گفت و گو با خبرنگاران گفت که تمام اراده و تمرکز دولت سیزدهم بر این است تا طرح های نیمه تمام موجود در کشور را به بهره برداری برساند.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

اجرای مصوبات سفر استانی، مصداق عینی حرف تا عمل دولت سیزدهم در مازندران

 آیت‌الله رئیسی رییس‌جمهور روز جمعه بیستم اسفند ماه سال گذشته در قالب هفدهمین سفر استانی هیات دولت و به منظور بررسی اولویت‌های توسعه استان و رفع مشکلات مردم به مازندران سفر کرد.

مازندران در پیگیری مصوبات سفر رییس جمهور یکی از استان های پیشرو است و به رغم تنگناهای مالی هیچ مصوبه از مصوبات سفر آیت الله رئیسی به مازندران بر زمین نمانده و در حال اجرایی شدن است.

اکنون با گذشت ۲۴۷ روز از پایان این سفر، حسین شاه‌پری که در روز ۲۸ فرردین ۱۴۰۱ با حکم سید محمود حسینی‌پور استاندار مازندران به عنوان بازرس و مسوول پیگیری‌های ویژه استاندار منصوب و پیگیری‌ مصوبات سفر رییس‌جمهور نیز به وی واگذار شد، در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا از تحقق ۱۰۰ درصدی ۹ مصوبه این سفر خبر می دهد.

وی ادامه داد: در سفر استانی رییس‌جمهور به مازندران ۱۷۷ مصوبه گذرانده که برای تحقق آن ۱۷ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شد و قرار است این طرح ها حداکثر تا پایان سال ۱۴۰۳ به بهره برداری برسد.

مسوول ستاد پیگیری مصوبات سفر آیت‌الله رئیسی به استان مازندران با بیان این که در زمان حاضر مصوبه‌ای از سفر استانی رییس جمهور نداریم که انجام نشده یا بدون وضعیت باقی مانده باشد، گفت: اکنون ۱۰۸ طرح در گام اجرایی و ۶۰ طرح هم در دست پیگیری قرار دارد.

شاه‌پری افزود: مصوبات سفر رییس جمهور به مازندران در پنج دسته تقسیم بندی شده و دستگاه های اجرایی با دقت و بررسی جزییات این مصوبات درصدد تحقق آن هستند.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

ثبت روز مازندران در تقویم جمهوری اسلامی ایران

یکی دیگر از اقدامات استاندار مازندران در حوزه فرهنگی و اجتماعی تلاش برای ثبت روز مازندران در تقویم جمهوری اسلامی ایران بود و روز ۱۴ آبان که امسال در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران ثبت شد، فرصتی ارزشمند برای حفظ ارزش‌ها و شناساندن زبان، لباس، آداب و رسوم دیار علویان به هموطنان با گفتمان‌سازی و برگزاری آیین‌های متنوع است.

با پیگیری های استاندار، آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی رییس جمهور، مصوبه تعیین مناسبت‌های جدید برای درج در ضمیمه تقویم رسمی کشور که بنا به پیشنهاد وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ۸۶۴ مورخ ۳۱ خردادماه سال ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد را برای اجرا ابلاغ کرد و در این مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۴ آبان‌ماه در تقویم رسمی به عنوان "روز مازندران" نام‌گذاری شد.

امسال همزمان با ۱۴ آبان روز مازندران برنامه های هفتگی از دوازدهم تا هجدهم آبان در استان برگزار شد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در مراسم روز مازندران در روستای صالحان بخش کجور نوشهر حضور یافت.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

عزم جدی در مبارزه با جنگل خواری

"هیچ‌گونه کوتاهی در صیانت از جنگل‌ها پذیرفته نیست و مسوولان ضمن برخورد با متعرضان، مردم را در جریان عملکردشان قراردهند"، این دستور ویژه آیت‌الله رئیسی به استاندار مازندران در اسفند ۱۴۰۰ بود که اکنون پس از حدود هشت ماه بیش از ۳۰۰ هکتار از جنگل‌های تصرف شده به ارزش ۱۰هزارمیلیارد تومان به منابع طبیعی برگشته است. عزم استاندار مازندران برای برچیدن بساط جنگل‌خواری، زمین‌خواری و کوه‌خواری همانند آزادسازی حریم دریا بسیار جدی است، موضوعی که همسو با این رویکرد دولت،  سید محمود حسینی پور استاندار مازندران روز ۲۱ اسفندماه سال گذشته ضمن ایجاد قرارگاه مبارزه با جنگل‌خواری تیم‌های شناسایی، حقوقی و بازررسی را با همکاری دستگاه قضایی، نیروی انتظامی و سپاه کربلا تشکیل داد.

تصرف به حریم جنگل، قاچاق چوب های جنگلی، بهره برداری از مصالح و معادن کوه ها، سندسازی و خرید و فروش اراضی ملی از دست اندازی ها به انفال و منافع عموم مردم مازندران است که طی چند دهه گذشته به شکل های مختلف همچنان ادامه داشت، اما داده های اجرایی قرارگاه مبارزه با جنگل خواری  و اظهارات متولیان امر نشان می دهد که دراین مدت عزمی جدی در امور پیشگیری نسبت به تجاوز به عرصه های طبیعی، اجرای احکام قضایی برای قلع و قمع سازه های غیر مجاز  و همچنین جلوگیری از تغییر کاربری غیر قانونی در زمین های کشاورزی استان به وجود آمده است.

اگرچه طبق اظهارات متولیان صیانت از عرصه‌های ملی استان مازندران، چالش ها و مشکلات زیادی در اجرای مقابله با جنگل خواری و زمین های کشاورزی  وجود دارد، اما شیوه‌های مافیای زمین‌خواری، جنگل‌خواری و چگونگی فساد در استان شناسایی شده است، شرایطی که سبب شد تا عزم مسوولان دولت سیزدهم در استان نیز تا نابودی کامل این شبکه‌های فساد جزم شود.

در این وادی یافته های آماری حاکی از آن است که با اقدامات انجام شده برای شناسایی و مقابله با جنگل خواری با دستور استاندار مازندران در یکسال اخیر حتی یک ساخت و ساز غیرمجاز در عرصه هلی طبیعی این استان انجام نشده است.

استاندار مازندران پنج شنبه هفته گذشته به شناسایی چهار هزار واحد مسکونی ساخته شده فاقد مجوز در استان اشاره کرد و گفت: این واحدهای مسکونی برق و آب رایگان استفاده می کند و هیچ تعهدی به کسی ندارد و بسیاری از آنان نیز از افراد گردن کلفت هستند و استان مازندران از این ناحیه متضرر می شود. برای این واحدهای برنامه داریم و کارگروهی در این زمینه تشکیل شده و اگر به مرحله اجرا برسد بزرگترین منبع تامین مالی مازندران خواهد شد و باید تکلیف این ها روشن کنیم.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

صادرات مرکبات

در ورای موضوعات مطرح شده، فعالیت سیستم حمل‌ونقلی مناسب، پایین بودن نرخ تعرفه گمرگی، توسعه روابط تجاری و اخذ مجوزهای لازم با دیپلماسی اقتصادی فعال دولت سیزدهم شمارش معکوس برای صادرات مرکبات مازندران به کشور چین باهدف افزایش رونق اقتصادی جمهوری اسلامی ایران را آغاز کرده است.

مرکبات مازندران پس از برنج دومین محصول مهم اقتصادی و منبع درآمد کشاورزی استان است؛ محصولی که تولید مازاد بر مصرف داخلی با نگاه اقتصادی دولت سیزدهم و با تعیین استانداردهای صادراتی از سوی طرف مقابل این روزها تاییدیه کشور چین را هم اخذ کرده و تولیدکنندگان و تجار مازندرانی برای تحقق این امر به صف شدند.

صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران دستکم طی یکسال گذشته ترجیع بند اظهارات کارشناسان و مسوولان در سطوح مختلف بود و به همین دلیل در ماه های گذشته اصلاح و بازسازی باغ های مرکبات برای دستیابی به محصولی بازار پسند در آن سوی مرزها در دستور کار گرفت و در کنار آن تعداد سورتینگ ها و مراکز بسته بندی نیز از ۲۰۰ به ۸۰۰ واحد افزایش یافت تا زنجیره صادرات پس از باغ هم تکمیل شود. ظرفیت انبار داری محصولات کشاورزی مازندران هم بر همین مبنا از ۸۰۰ هزار تن با توسعه سردخانه ها به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید.

همه این اتفاقات خوشایند و مثبت برای صادرات محور کردن محصولات کشاورزی مازندران به ویژه مرکبات که دستکم نیمی از تولید حدود سه میلیون تنی آن مازاد بر مصرف داخلی است، فراهم شد، و اکنون مسوولان ارشد استان مازندران معتقدند که مرکبات مازندران توان رقابت در بازارهای جهانی را دارد و در کنار صادرات به کشورهای همسایه مانند روسیه، عراق و افغانستان به بازار هدف جدید بنام کشور چین دست یافته اند.

از سوی دیگر کارشناسان کشاورزی می گویند با وجود آنکه حدود ۲۰ روز دیگر آغاز فرایند مرکبات نوبرانه از باغات استان آغاز می شود و پیش بینی ها از افزایش تولید مرکبات حکایت دارد اما شرایط اقتصادی کشور به لحاظ افزایش قیمت نهاده ها، دستمزد کارگری، تعرفه حمل و نقل، هزینه های سورتینگ و بسته بندی و افزایش قیمت می‌تواند در مسیر صادرات این محصول به کشور چین دست انداز ایجاد کند که از هم اکنون باید مسوولان امر نسبت به رفع این موانع اقدامات لازم را انجام دهند.

از سوی دیگر مسوولان مازندران در آستانه ابتدای فصل برداشت با وجود مازاد تولید مرکبات استان نسبت به بازار مصرف داخلی، آنان افزایش تقاضا برای صادرات را باعث رونق فروش این محصول کشاورزی می دانند و پیش بینی می کنند روزانه پس از برداشت محصول از سر باغ، سورت و بسته بندی انجام شود و به جای ذخیره سازی مستقیم به طور متوسط ۱۵ تا ۲۰ کانتینر ۲۰ تنی مرکبات از استان به خارج از کشور صادر شود.

طبق پیش بینی سازمان جهاد کشاورزی امسال نیز همانند سال گذشته بیش از ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تن انواع مرکبات برابر با نیمی از مرکبات کشور در این استان تولید خواهد شد. ۷۰ درصد این میزان تولید پرتقال است و لازم است دستکم یک میلیون تن آن صادر شود. در روند صادرات مرکبات با رایزنی های استاندار مازندران و خریداری ۲ هواپیمای کارگو تسریع شده و صادرات با سرعت بیشتری در حال انجام است. 

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

احیای نفس‌های بریده صنعت مازندران          

ارمغان دستور صریح رییس جمهور در ارتباط با شفاف‌سازی آخرین وضعیت کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی، صنعتی و معدنی راکد یا تعطیل و بررسی برای جهش تولید، با پیگیری های مستمر استاندار مازندران، احیا و راه‌اندازی ۱۳۰ واحد صنعتی و تولیدی در یکسال گذشته را دنبال داشت و بارقه امید را بر پیکر نیمه جان واحدهای صنعتی مازندران به وجود آورد و نوید روزهای خوش برای فعالان اقتصادی و صنعتگران است.

دیدگاه‌های رئیس جمهور در ارتباط با شفاف‌سازی وضعیت کارخانه‌ها، واحدهای تولیدی راکد یا تعطیل کشور و درخواست ایشان از مسوولان امر در ارتباط با وضعیت جهش تولید در حوزه صنعت و اشتغال و ارایه راهکارهای عملی در شتاب‌بخشی فعالیت‌های این حوزه، در یکسال گذشته بارقه امید را در دل صنعتگران مازندرانی زنده کرد و واکاوی داده‌های آماری نشان می‌دهد که فعالان اقتصادی از برنامه‌های اجرایی دولت سیزدهم در این بخش رضایت دارند.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

دیپلماسی اقتصادی تا شناسایی بازار صادراتی

همچنین دیپلماسی فعال منطقه‌ای دولت آیت‌الله رییسی، انگاره‌های ویژه‌ای را در مناطق مختلف کشور به وجود آورده و مازندران نیز به‌دلیل برخورداری از شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی، این روزها نقش خاصی در تحقق دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم ایفا می‌کند.

مازندران با مزیت‌های فراوان اقتصادی، طبیعی، گردشگری، تجاری و صنعتی می‌تواند با سرمایه‌گذاری‌های بیشتر و تقویت روابط با کشورهای همسایه به محور دیپلماسی اقتصادی کشور در دوره جدید تبدیل شود و مسوولان ارشد استان با درک این موضوع در ماه‌های گذشته با دیدارهای چهره به چهره با مسوولان ارشد دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه و ۱۴ نفر از سفرای کشورهای خارجی در حال هموار کردن این مسیر مهم هستند.

سبقه رایزنی و دیپلماسی فعال اقتصادی امسال مازندران در افتتاحیه رویداد بین‌المللی ساری ۲۰۲۲ در ۲۰ اردیبهشت ماه امسال با حضور سفرای ۹ کشور عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی اکو شامل سفرای کشورهای پاکستان، افغانستان، آذربایجان، ترکیه، ترکمنستان، قرقیزستان، قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و مدیران این سازمان بین‌المللی در هتل بادله ساری خودنمایی می کند که فصل جدید از توسعه اقتصادی مازندران با کشورهای عضو اکو را آغاز کرد.

اقدام استاندار مازندران و دعوت رسمی وی از دکتر مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه برای گسترش روابط سیاسی و به تبع آن همکاری های اقتصادی با کشورهای همسایه جزو اولویت های اصلی برای تحقق این امر است. آنچه که مسلم است حضور معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه در مازندران نشان داد که رایزنی های اخیر تنها به عنوان تشریفاتی در قاب یک همایش باقی نماند بلکه در بلندمدت با جذب سرمایه گذار و ورود مازندران به بازارهای جهانی زمینه توسعه پایدار این استان فراهم خواهد شد.

از سوی دیگر وجود پنج راهگذر و مسیر مواصلاتی به طور عمده ریلی مشترک اسلام آباد- تهران- استانبول، قطار کانتینری آلماتی- بندرعباس، آلماتی- استانبول، ایران-افغانستان- تاجیکستان- قرقیزستان- چین و ایران- ترکمنستان- قزاقستان نشان می‌دهد که مازندران در کنار توجه به بنیان ذاتی گردشگری می‌تواند در توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای با توجه به زیرساخت‌های اثربخش برای توسعه گسترش رفت‌وآمدهای درون منطقه‌ای ساکنان اکو، نقش آفرینی کند.

خروجی دیدارهای استاندار مازندران با سفرای خارجی تا کنون منجر به اعلام آمادگی سرمایه گذاران بین المللی برای ورود به استان شده که مقدمات اجرایی حضور این سرمایه گذاران در حال فراهم شدن است.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

پایان خانه به دوشی نساجی مازندران و تسریع در تکمیل زباله سوز ساری

گواه دغدغه‌مندی استاندار مازندران برای توسعه سرانه ورزشی و رسیدگی به مطالبات مردمی در بهسازی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر آشکار با تخصیص ۴۰ میلیارد تومان است و دولت در ماه‌های گذشته با برنامه‌ریزی اصولی توانست وعده صادق خود در کاشت چمن طبیعی و همچنین رفع ایرادات این ورزشگاه را برای میزبانی تیم پرطرفدار نساجی مازندران از رقبای خود محقق کند.

عملیات بهسازی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر که پس از سفر رئیس‌جمهور به مازندران شتاب قابل توجهی گرفت، نخستین تمرین تیم فوتبال نساجی مازندران پس از اجرای عملیات کاشت چمن طبیعی ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر در این استادیوم برگزار شد و این تیم پس از ۳۹۳ روز دوباره در زمین خانگی‌اش با تشویق هواداران حضور یافت.

نیروگاه زباله‌سوز ساری به عنوان مهم‌ترین طرح در مدیریت پسماند و مقابله با چالش‌های زیست محیطی در مرکز استان و همچنین یکی از مصوبات هفدهمین سفر استانی رئیس جمهور به مازندران با تلاش جهادی مسوولان اجرایی و پیگیری های استاندار، اکنون در بخش ابنیه ۸۲ درصد و در بخش خرید تجهیزات ۸۷ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و در دهه فجر امسال به بهره برداری می رسد.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

اتمام تالار مرکزی ساری و جان دوباره ورزشگاه جویبار

با پیگیری استاندار مازندران و بعد از سفر رییس جمهور و اعتبار در نظر گرفته شده در خصوص پروژه تالار مرکزی ساری به عنوان یکی از پروژه های نیمه تمام قدیمی ۱۰ ساله و اعتبار ۷۰ میلیارد تومانی در نظر گرفته شده، روند فعالیت پیمانکار این پروژه سرعت گرفت و این تالار شهریورماه امسال با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به بهره برداری رسید.

زخم ورزشگاه کشتی پنج هزار نفری جویبار که در سال‌های گذشته به دلیل تامین نشدن منابع مالی ملی و استانی سرباز کرده بود این روزها با پیگیری استاندار مازندران و با تخصیص ۷۰ میلیارد تومان اعتبار از محل سفر استانی رییس جمهور جان دوباره گرفته است.

در سال‌های اخیر همواره تکمیل ورزشگاه نیمه‌تمام پنج هزار نفری جویبار پس از کسب مدال‌های رنگارنگ کشتی گیران برای برگزاری رویدادهای ورزشی ملی و بین المللی به سر زبان‌ها می‌آمد اما به دلیل نبود اراده در دولت سابق برای تکمیل آن، رنجش کشتی گیران و ورزش‌دوستان را درپی داشت و آنان تحقق اجرای این طرح را «وعده سرخرمن» می‌خواندند.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

گام های محکم برای محرومیت زدایی و فعال سازی اقتصاد روستا

یکی از سیاست های اصلی دولت که رییس جمهور نیز بارها بر آن تاکید کرده­، توجه به اقتصاد روستا و فعال­سازی اقتصاد روستا با هدف مهاجرت معکوس مردم از شهرها به روستاها بوده است.

برای تحقق این امر و اجرای این سیاست پیش نیازهایی وجود دارد که به رغم تنگناهای مالی و شرایط سخت اقتصادی کشور، استاندار مازندران در یکسال گذشته تلاش کرد با محرومیت زدایی از روستاها، زمینه بازگشت مردم به روستا و فعالسازی اقتصاد روستا را فراهم کند.

در حال حاضر فعال کردن اقتصاد روستا با محوریت کشاورزی، گردشگری، صنایع دستی و غیره در ۵۰۰ روستای استان به صورت پایلوت هدفگذاری شده و تا کنون نیز اقداماتی در این زمینه صورت گرفته است.

حسینی پور در کنار این که ۵۰۰ روستای استان را به عنوان پایلوت فعالسازی اقتصاد روستا قرار داد، اعتقاد دارد که لازمه فعال کردن اقتصاد روستا، فراهم کردن زیرساخت­ های مناسب برای سکونت مردم در نقاط روستایی است.

برای فراهم کردن این زیرساخت ها در حوزه توسعه راه ­های روستایی در یکسال گذشته بیش از ۱۰۰ کیلومتر از راه های روستایی استان به ارزش اعتباری ۳۸۰ میلیارد تومان به بهره برداری رسید. علاوه بر این، طرح هادی ۴۴۲ روستا در یک سال گذشته با اعتبار ۲۵۴ میلیارد تومان اجرایی شده است.

همچنین ۶۰۰ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال روستایی نیز پرداخت شده است. با حمایت های دولت بسیاری از منازل مردم عزیزمان که در روستاها سکونت دارند، بازسازی و مقاوم­ سازی شد.

در همین راستا دولت مردمی با هزینه ­ای افزون بر چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در طرح ­های آبرسانی استان مازندران به عنوان یکی از ابَر مشکلات استان هزینه کرده است و این روند همچنان ادامه دارد.

در حال حاضر ۹۵ درصد سطح استان مازندران دارای گاز هستند که در یکسال گذشته با سرمایه گذاری ۱۴۰ میلیارد تومانی، ۵۶ روستای دیگر نیز به نعمت گاز دسترسی پیدا کردند و به فضل الهی تا پایان امسال گازرسانی در استان به پوشش ۱۰۰ درصدی خواهد رسید.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

ابتکار عمل در تشکیل ستاد عالی رشد اقتصادی مازندران

ستاد عالی رشد اقتصادی در استان با هدف رسیدن به رشد اقتصادی ۷.۸ درصدی با ابتکار استاندار از ابتدای سال جاری تشکیل شد که در ماه های گذشته ریل گذاری های مطلوبی برای تحقق این امر صورت گرفته است.

به باور صاحب نظران با توجه به اینکه اعتبارات دولتی برای تحقق رشد اقتصادی امکانپذیر نیست با ابتکار مسوولان ارشد استان جذب سرمایه گذار و پهن کردن فرش قرمز زیرپای فعالان اقتصادی در دستور کار گرفت که نمونه عینی و آخری آن برگزاری اولین همایش فرصت های سرمایه گذاری با جلب نظر ۱۲۳ فعال اقتصادی برای سرمایه گذاری در شهرستان های ساری و میاندورد است.

همچنین رایزنی های دیپلماتیک با سفرای کشورهای منطقه برای جذب سرمایه گذار خارجی از دیگر اقدامات استاندار برای رسیدن مازندران به رشد اقتصادی ۷.۸ درصد است چراکه در یکسال گذشته ۹ مجوز سرمایه گذاری خارجی در حوزه های مختلف صنعتی، تولیدی و زیرساختی در استان صادر شده است.

برچیدن قوانین دست و پاگیر اداری، برخورد با رانت و فساد اداری و تاکید بر باز بودن درب اتاق مدیران و مدیریت در اتاق شیشه ای و همچنین اجرا شدن پنجره واحد الکترونیکی اعطای مجوزهای سرمایه گذاری از اقدامات موثر استاندار برای جلب نظر سرمایه گذاران برای رسیدن به رشد اقتصادی مدنظر در قالب تشکیل ستاد رشد مازندران است.

استاندار مازندران پنج شنبه هفته گذشته این خبر خوش را به سرمایه گذاران داخلی و بین المللی داد که در استان با ایجاد پنجره واحد سرمایه گذاری، هر طرحی ثبت سفارش شود بدون آنکه سرمایه گذار بخواهد کاری بکند، طی مدت یک ماه مجوزشان را پیگیری، صادر و تحویل می دهیم.

یک‌سالگی مدیریت استاندار مازندران و سنگینی کفه ترازوی دستاوردها

مازندران نخستین استان کشور در تشکیل قرارگاه دانش بنیان

در استان مازندران در موضوع دانش بنیان با توجه به دستور رهبر معظم انقلاب در راستای حمایت از اشتغال دانش ­بنیان، رویکرد برنامه ­های استان در حوزه گردشگری، کشاورزی و صنعتی به این سمت هدایت شد که در این راستا با دستور استاندار تلاش شد پیوندی بین دانشگاه های استان با بخش های اجرایی برقرار شود لذا مازندران به عنوان اولین استان، قرارگاه حمایت از دانش بنیان ­ها با محوریت همه دانشگاه ­های استان و دستگاه­ های اجرایی را شکل داد.

تشکیل قرارگاه تولید، دانش‌بنیان و اشتغال به ریاست استاندار مازندران با هشت کارگروه تخصصی ذیل این قرارگاه نیز از اقدامات انجام شده برای پیوند زدن فعالیت‌های دانش‌بنیان به همه حوزه‌های مهم مربوط به مازندران است.

نگاه ویژه و جدی دولت مردمی به فعالیت‌های دانش‌بنیان یکی از ویژگی‌های این دولت به حساب می‌آید که طی سال گذشته در مازندران به شکل قابل توجهی دیده شده است. از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تا کنون برای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در این استان، ۵۶ شرکت دانش‌بنیان مازندران به منظور دریافت در مجموع ۵۰۰ میلیارد ریال تسهیلات به بانک‌های عامل معرفی شدند.

به گزارش ایرنا، شعاری که از روز اول فعالیت مورد تاکید استاندار مازندران بوده، رفع تبعیض و توسعه مازندران است که واکاوی این اعداد و ارقام خود گویای تحقق این دستاوردها است و در کنار آن حسینی‌پور ریل گذاری های خوبی را برای افزایش توسعه اقتصادی استان انجام داده که به باور کارشناسان در میان مدت حلاوت آن را مردم خواهند چشید. حقیقت آن است که برخی از چالش های استان از اولین استاندار تابیست و چهارمین استاندار ادامه داشته و در واقع ایجاد نبودن زیرساخت‌ها، مسائل استان را به گره های کور لاینحلی تبدیل کرده که برخی مسوولان در گذشته بهترین راه حل را پاک کردن صورت مسئله تشخیص دادند و برای همیشه خود را راحت و آسوده کردند اما حسینی پور با روی میزآوردن این چالش ها برای رفع آنان در تلاش است که نمونه عینی آن در مطالب ذکر شده در متون بالا قابل جستجو است.

همچنین بررسی یک ساله فعالیت حسینی پور به عنوان استاندار مازندران نشان از آن دارد که سابقه مدیریتی وی راه حل‌های رفع مشکلات اساسی را به او آموخته و در واقع استاندار فهرستی از مشکلات استان را تهیه و برای حل هر یک برنامه ریزی درستی انجام داد و توانست با استفاده از ظرفیت نیروهای انقلابی و جهادی در بدنه ستادی و مدیریت دستگاه‌های اجرایی و البته همراهی نهادهای انقلابی و دستگاه های زیر مجموعه، راهکارهای مناسبی را برای شکست بن بست‌های مازندران طراحی کند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha