۱۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۱۳
کد خبر: 84933300
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پیمان پاک: توسعه تجارت نیازمند مدرن‌سازی دارد

۱۴ آبان ۱۴۰۱، ۱۳:۱۳
کد خبر: 84933300
پیمان پاک: توسعه تجارت نیازمند مدرن‌سازی دارد

تهران- ایرنا- رییس سازمان توسعه تجارت گفت: گسترش مبادلات تجاری نیازمند افزایش طرف‌های معامله در کشورهای مقصد است که باید برای دستیابی به این مهم قدم در مسیر تجارت مدرن به ویژه در زمینه قراردادهای تجاری باشیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علیرضا پیمان پاک» در همایش نقش و اهمیت قراردادهای تجاری در بازرگانی بین‌المللی اظهار داشت: قراردادهای تجاری نقش و اهمیت بسیاری دارد، اما توجه کمتری به آن شده است؛ زیرا اکثریت تجار بر اساس اعتماد مبادلات خود را انجام می‌دهند و جایگاه ویژه‌ای برای قرارداد و وکلا در نظر نمی‌گیرند.

وی افزود: با توجه به اینکه در شرایط تحریم ارتباط بانکی نداریم، اهمیت و نقش قرارداد دو چندان می‌شود، زیرا در ارتباط با کشورهایی که در حال توسعه مبادلاتی هستیم، ریسک‌هایی وجود دارد.

پیمان پاک خاطرنشان کرد: برای افزایش تجارت غیرنفتی نیاز به تعاملات بیشتر وجود دارد که نیازمند امضای قرارداد معتبر و اعتبارسنجی مناسب است و نمی‌توان بر اساس اعتماد، پیش رفت و قرارداد توسعه را تسهیل و تسریع می‌کند.

وی با بیان اینکه در کشورها مختلف قوانین سرمایه گذاری و تجاری مشخص است، تصریح کرد: در گام نخست باید با مراکز تجاری بسته‌های قوانین کشورهای مقصد را تهیه کرده و اختیار تجار قرار دهیم.

رییس سازمان توسعه تجارت تاکید کرد: در مراکز تجاری و سفارتخانه‌ها، خدمات حقوقی به تجار ارائه دهیم تا با استفاده از مشاوره‌های قابل اعتماد، تجار بتوانند وارد بازار کشورهای مختلف شوند.

وی در خصوص بیمه‌های صادرات صندوق ضمانت صادرات تاکید کرد: این نهاد در یک سری از کشورها با صندوق و بیمه‌های آنها قرارداد بسته است و بر اساس تایید این مراکز، اعتبارنامه صادر می‌کند؛ از سوی دیگر تشکیل اتاق‌های داوری و ذکر شرایط حقوقی در موافقنامه‌ها می‌تواند راهگشا باشد.

به گفته پیمان پاک، استفاده از شیوه مدرن تجارت، مسیر خوبی است که این موضوع آغاز شده و باید بر آن متمرکز شویم.

همچنین در این نشست «مهدی صفری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: اگر در تجارت، سرمایه گذاری و انتقال تکنولوژی با کشورهای همسایه ارتباط خوبی داشته باشیم می‌تواند امنیت و مسائل سیاسی را پایدار و تامین کند.

وی با بیان اینکه تصریح کرد: در تجارت با یافتن طرف معامله مورد اعتماد، احتمال نیاز به داوری به صفر می‌رسد و به سهولت مذاکرات میان دو تاجر به نتیجه مطلوب دست می‌یابد که این مهم با کمک و همراهی سفارتخانه‌ها ممکن می‌شود.

صفری با بیان اینکه یکی از کارهای اساسی تسهیل راه و مسیر برای کشورهای محصور است، خاطرنشان کرد: این کشورها می‌توانند با احداث انبار می‌توانند به کشورهای هدف خود از طریق ایران دست یابند که موجب توسعه برای ایران می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه حتی آمادگی تهاتر را نیز داریم، اظهار داشت: فضا برای توسعه روابط با کشورها آماده است و با یافتن تجار قابل اعتماد به ویژه با کمک رایزنان بازرگانی مستقر در سفارتخانه‌ها می‌توان بدون مشکل و ایجاد مسائل حقوقی مبادلات را افزایش داد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha