به گزارش خبرنگار سرویس اقتصادی ایرنا، این شرکت ها در فوت مهسا امینی حتی قبل از اعلام نتیجه از سوی پزشکی قانونی در کانال های اطلاع رسانی خود اقدام به ارسال پیام های تحریکآمیز کرده و به صورت گسترده ای وارد عمل شده بودند این در حالی است که با گذشت بیش از ۱۰ روز از حادثه تروریستی شاهچراغ این بار سکوت کرده و تاکنون موضعی از خود نشان نداده اند.
شرکت های کسب و کارهای دیجیتال در همان ساعات اولیه فوت مهسا امینی اقدام به ارسال پیام های تسلیت با محتواهای تحریکآمیز و ایراد اتهام به نظام کردند که اسناد آن هم موجود است؛ انتشار پیام توسط این شرکتها در حالی صورت گرفت که هنوز جزییات فوت مشخص نشده بود و در واقع به نوعی اقدام به تحریک افکار عمومی کرده و از قتل عمد خبر داده بودند.
تمامی این شرکت ها که بیش از ۲۰ مورد را شامل می شوند فوت مرحومه مهسا امینی را هشتگ کردند که در این گزارش به بخشی از پیام هایی که در صفحات مجازی خود قرار دادند و اسناد آن نیز وجود دارد، اشاره خواهیم کرد؛ به عنوان مثال دیجی کالا آورده بود «این خفته در خاک از کجا و از کدامان است؟ می دانند او فرزند ایران است.».
آپارات نیز با این شعر نسبت به مرگ مهسا امینی واکنش نشان داده و در صفحه خود نوشت: «مو به مو پیچ و خم هر کوچه را با خم موی پریشان گریه نکن.»
نرم افزار مایکت هم با شعر «هر که بسوزد جگرم دیده بگرید وین گریه نه آبیست که آتش بنشاند.» نسبت به مرگ مهسا امینی واکنش نشان داد.
«روحمان تیر می کشد از جان عزیزی که پرپر شد» هم نوشتاری بود که در صحفه کافه بازار پست شد.
زرین پال نیز در همین رابطه نوشته بود «مصیبت ها چنان دم به دم می رسند که از مصیبت ساعتی پیش نمی توان دم زد.»
شرکت های دیگری دیگری از جمله شیپور، جاباما، سفرهای علی بابا، دیوار، اسنپ و تپسی، یکتا نت و ازکی همگی نسبت به مرگ مهسا در قالب نوشته و یا شعرهایی واکنش نشان داده و نام او را به شرح زیر هشتگ کردند:
نوییتکس: «بگو چکار کنم؟ وقتی شادی به دم بادبادکی بند است و غم چون سنگی مرا در سراشیب یک دره دنبال می کند، دلم شاخه شاتوتی که باد خونش را به در و دیوار پاشیده است، امید فرزندان پاک ایران را در خاک نکنید.»
فلایتیو: «من نمی دانستم معنی هرگز را، تو چرا بازنگشتی دیگر؟»
تپسی: «چیزی نظیر آتش در جانمان پیچید.»
ازکی: «دردیست غیر مردن کانرا دوا نباشد.»
یکتا نت: «به مرگی جان می سپارم که از آن من نیست.»
اسنپ: «این شب سیاه از خاطرمان نمی رود.»
دیوار: «ما در میان زخم و شب و شعله زیستیم در تور تشنگی و تباهی با نظم واژه های پریشان گریستیم.»
فیدیبو: «جانا چه گویم شرح فراقت چشمی و صدم نم، جانی و صدآه.»
جوانه وی سی: «ما را به خاطر بیاور ما را که تازه جوانانی بیست و دو ساله بودیم شور عشق در سینه داشتیم و بیش از آنکه عاشق شویم سینه بر خاک سوه مردیم.»
سفرهای علی بابا: «سینه مالامال درد است این ردیغا مرهمی.»
جاباما: «داغ دل ما گفتنی نیست.»
شیپور: «زمین دلمرده، سقف آسمان کوتاه، غبارآلود مهر و ماه، زمستان است.»
بیت پین: «امشب اشک از چشمان و غم در رگ هایمان جاری است.»
هدف ما از بیان این موضوع ها تخریب هیچ یک از شرکت های مورد اشاره که توانسته اند علاوه بر خدمات رسانی، اشتغال هایی را نیز ایجاد کنند نیست. اما سوالی که امروز مطرح می شود این است: در شرایط کنونی که کشور نیاز به آرامش، وفاق و همدلی دارد دلیل این اقدام که در واقع به نوعی تحریک افکار عمومی بوده چیست؟
سوال دیگر این است که «چرا همین شرکت در خصوص حادثه تروریستی شاهچراغ توسط داعش که منجر به شهادت و جراحت تعداد زیادی از هموطنانمان شد با گذشت نزدیک به ۱۰ روز همچنان سکوت اختیار کرده اند؟»
آیا این تناقض رفتاری، دامن زدن به فضای اختلاف در جامعه نیست؟ چرا پیش از اعلام نظریه پزشکی قانونی به موضوع مرگ مهسا امینی دامن زده و فضا را بیشتر ملتهب کردند اما از طرف دیگر در خصوص حادثه تروریستی شاهچراغ همچنان شاهد سکوت آنها بوده و هستیم؟
و سوال هایی که همچنان بی پاسخ مانده است
برای پاسخ به این سوال ها که می تواند جوابگوی بسیاری از ابهامات باشد به سراغ این مجموعه ها رفتیم که در یک نتیجه کلی می توان گفت «هیچ کدام پاسخ قانع کننده ای نداشتند.»
امیرحسن موسوی از مسئولان روابط عمومی دیجی کالا در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر علت سکوت این شرکت درباره جنایت تروریستی شاهچراغ عنوان کرد که به دلیل مسایلی که پیش از این برای ما پیش آمده بایستی حتما از دفتر خبرگزاری با ما تماس بگیرید و یا از طریق ایمیل سازمان، ایمیلی زده شود تا پاسخگوی شما باشیم که پس از چندین بار تماس که بی پاسخ ماند، در نهایت ایمیلی برای دیجی کالا ارسال و این سوال پرسیده شد که همچنان جوابی دریافت نشده است.
فیلیمو چه گفت؟
فاطمه آذری، مسئول روابط عمومی فیلیمو با وجود چندین بار تماس از سوی خبرنگار ایرنا در روزهای گذشته همچنان پاسخی نداده است. در حالی که طی تماس دو روز پیش خبرنگار ایرنا گفته بود با مدیریت فیلیمو صحبت و نتیجه را به ما اعلام می کند.
این در حالی است که فیلیمو در جریان مرگ مهسا امینی در توئیتی نوشته بود:
«عکس ها حرف می زنند!
روز – داخلی - بیمارستان
مردی زنی را در آغوش گرفته است و گریه می کند و این سکانس پایان یک زندگی است.»
در آخرین تماس تلفنی که امروز با این فرد گرفته شد عنوان کرد که ما پیام تسلیت را در صفحه خود قرار داده ایم اما با نگاهی به صفحات فیلیمو نتوانستیم این آگهی تسلیت را پیدا کنیم و از روابط عمومی آن درخواست کردیم تا آن را برای ما ارسال کنند.
تنها مطلبی که از سوی مجموعه فیلیمو در صفحات مجازی مرتبط با آن مجموعه در ارتباط با حادثه شاهچراغ به دست آمد رشته توئیت محمدجواد شکوری مدیریت فیلیمو بود که با حالت طلبکارانه از این که به ادعای وی با برخی فشارها مجبور شدند پیام درباره مهسا امینی را پاک کنند، انتقاد کرده بود.
کافه بازار از دیگر شرکتی بود که به سراغ آن رفتیم. مدیران این مجموعه در پاسخ به پیگیری های خبرنگار ایرنا عنوان کردند «مدیریت مجموعه فعلا تمایلی برای مصاحبه در هیچ موضوعی را ندارد.»
به سراغ تخفیفان هم رفتیم که در تماس تلفنی که خبرنگار ایرنا با این مجموعه داشت بیان کردند که روز شنبه مصاحبه ای در این رابطه با ایرنا خواهند داشت که تا لحظه ارسال گزارش هنوز تماسی برقرار نشده است.
اسنپ دیگر شرکتی است که در خصوص مرگ مهسا امینی واکنش نشان داد و در ارتباط با حادثه شاهچراغ سکوتی سوال برانگیز داشته است.
خبرنگار ایرنا با محمد خلج مدیر اسنپ تماس گرفت که جوابگو نبود و تنها در پیامکی شماره عطیه نوری مسوول روابط عمومی این مجموعه را ارسال کرد.
نوری نیز در روز پنجشنبه نه به پیامک و نه تماس تلفنی خبرنگار ایرنا جوابگو نبوده و در تماس روز شنبه بیان کرد که «لازم است با مدیریت مشورت و پس از آن به شما اعلام خواهد شد.» البته او زمانی نیز تعیین نکرد که کی قرار است به این سوال پاسخ داده شود.
هیچ یک از این شرکت های کسب و کار دیجیتالی تاکنون جواب قانع کننده ای برای این سوال نداشته و در واقع می توان این اقدام را به نوعی فرار رو به جلو قلمداد کرد. انتظار می رود این مجموعه ها که مخاطبان بسیاری هم دارند در چنین مواقعی آتش به خرمن نزده و با تناقض های رفتاری خودشان سبب ۲ قطبی شدن جامعه نشوند.
نظر شما