سفیر فلسطین: صلح خاورمیانه از مسیر اجرای کامل قوانین بین‌المللی در قبال جنایات اسرائیل می‌گذرد

لندن – ایرنا – نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در لندن تصریح کرد که برقراری صلح در خاورمیانه تنها از مسیر اجرای کامل و برابر قوانین بین‌المللی در قبال جنایات رژیم صهیونیستی می‌گذرد.

به گزارش روز جمعه ایرنا، حسام زملط با صدور بیانیه‌ای که یک نسخه آن در تارنمای نمایندگی فلسطین منتشر شد، از عقب‌نشینی دولت جدید لندن برای صرف‌نظر از انتقال سفارتخانه این کشور از تل‌آویو به قدس استقبال کرد و گفت:‌ جابه‌جایی محل سفارت انگلیس هرگز نباید از ابتدا مطرح می‌شد.

وی افزود: کار زیادی برای ایجاد یک محیط مساعد در راستای رسیدن به صلح در خاورمیانه و جبران بی عدالتی تاریخی ناشی از بیانیه بالفور در ۱۰۵ سال پیش وجود دارد.

بیانیه بالفور (Balfour Declaration)، نامه‌ای بود که در سال ۱۹۱۷ توسط «آرتور جیمز بالفور»، وزیر خارجه وقت انگلیس خطاب به «والتر روتشیلد»، سیاستمدار یهودی‌تبار و عضو مجلس عوام انگلیس نوشته شد.

در این نامه وزیر خارجه انگلیس بر «موضع مثبت» دولتش برای «ایجاد خانه ملی برای یهودیان در سرزمین فلسطین» خبر داد. بسیاری بیانیه بالفور را سرآغاز تلاش برای تأسیس رژیم صهیونیستی می‌دانند.

حسام زملط در ادامه بیانیه خود از دولت لندن خواست تا گام‌های بیشتری را برای جبران ظلم صورت گرفته علیه مردم مظلوم فلسطین بردارد. 

وی گفت: ما از دولت انگلیس می‌خواهیم که نقش فعالی ایفا کند، کشور فلسطین را به رسمیت بشناسد، حمایت بریتانیا از حقوق آوارگان فلسطینی را تایید کند، تمامی کالاها و محصولات غیرقانونی را از استقرار در سرزمین‌های اشغالی منع کند و شرکت‌هایی را که در آنها کار می‌کنند و از آنها سود می‌برند تحریم کند.

نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین خاطر نشان کرد:‌ اجرای کامل و برابر قوانین بین‌الملل راهی به سوی صلح پایدار و عادلانه است.

به گزارش ایرنا، دولت ریشی سوناک از برنامه جنجالی دولت لیز تراس برای جابه‌جایی سفارت‌خانه این کشور از تل‌آویو به قدس عقب‌نشینی کرده است. سخنگوی نخست وزیر انگلیس دو روز پیش به خبرنگار ایرنا در لندن گفت که دولت کنونی برنامه‌ای در این زمینه ندارد.

«لیز تراس» که خود را حامی بزرگ صهیونیست می‌دانست بنا داشت تا همسو با سیاست دونالد ترامپ رئیس جمهوری پیشین آمریکا سفارت این کشور را به قدس منتقل کند. این تصمیم وی با انتقادهای فراوانی در داخل مواجه شد و چهره‌های مطرح سیاسی و گروه‌های مدنی نسبت به تبعات قانونی ان هشدار دادند.

اینک که دولت سوناک از این تصمیم عقب‌نشینی کرده است، گروه‌های حقوق بشری و مدافع مردم فلسطین در انگلیس تاکید دارند که فشارها باید علیه رژیم اشغال‌گر قدس تشدید شود.
 

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha