۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۲۲:۵۵
کد خبرنگار: 2205
کد خبر: 84931981
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

معاون رئیس جمهور: لایحه حمایت از محیط‌بانان در دست بررسی است

بیرجند - ایرنا - معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در حال حاضر لایحه حمایت از محیط‌بانان‌ در کمیسیون‌های دولت در دست بررسی است که پس از نهایی شدن به مجلس خواهد رفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا علی سلاجقه روز پنجشنبه در حاشیه بازدید از کارخانه کویر تایر بیرجند به عنوان اولین تولیدکننده تایر سبز و شرکت تایرسازی دانش‌بنیان در کشور، درخصوص روند اجرای لایحه حمایت از محیط‌بانان کشور اظهار داشت: در بحث لایحه حمایت از محیط‌بانان مشکلاتی داشتیم، وقتی قانون بیمه محیط‌بانی شکل گرفت، نقص قانون وجود داشت و با نشستی که با رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران داشتیم این موضوع مورد بررسی قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه یکی از مباحث در این لایحه، شهادت محیط‌بانان است و فرایند پر پیچ و خم طی می‌شود که به عنوان شهید نامگذاری شوند، گفت: هرچند قانون تصریح شده اما تبیین آن خیلی مشکل بوده و این مسئله‌ای است که با بنیاد شهید به نتیجه رسیده‌ایم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: موضوع دیگر حمایت‌های قانونی از محیط‌بانان در فرایندهای دادگاهی است که امیدواریم با حمایت دولت و مجلس هرچه سریعتر این لایحه به تصویب برسد.

وی افزود: در حال حاضر این لایحه در کمیسون فرعی دولت است که پس از عبور از کمیسیون تخصصی در هیات وزیران باید مصوب و پس از آن هم راهی مجلس شورای اسلامی شود.

سلاجقه با اشاره به اینکه قانون هوای پاک کشور هرچند نواقصی دارد اما در مجموع قانون رو به جلویی است، بیان کرد: در عمل در روند اجرای این قانون اتفاق خاصی نیفتاده است.

وی خاطرنشان کرد: سال قبل در نشست هماهنگی هوای پاک کشور، تکالیف دستگاه‌ها و میزان عملکرد آنان مشخص شده است.

معاون رئیس جمهور گفت: در نشست ستاد ملی هوای کشور که با حضور معاون اول رئیس جمهور برگزار شد هم ۶۲ حکم به تصویب رسید که در این احکام حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان در اعتبارات سال جاری توسط دستگاه‌های مختلف دیده شود.

وی ادامه داد: از آنجایی که بودجه ۱۴۰۱ مصوب شده بود و دستگاه‌ها در اعتبارات، این موضوع را ندیده بودند از لحاظ ریالی اتفاقی نیفتاد اما از لحاظ میدانی برآوردی که انجام شده اقدامات خوبی صورت گرفته و روند مثبتی دارد.

سلاجقه گفت: در جلسه هماهنگی قانون هوای پاک مقرر شد دستگاه‌های مرتبط با این موضوع، طی دو هفته ضمن اعلام آخرین اقدامات صورت گرفته، ارزیابی‌های دقیق و کارشناسی در زمینه موانع پیش روی این قانون به عمل آورند.

وی خاطرنشان کرد: تلاش می شود نتیجه بررسی‌های کارشناسی صورت گرفته در خصوص قانون هوای پاک در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور و قانون برنامه هفتم توسعه کشور لحاظ شود.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه انتظار ما از دستگاه‌های متولی این است که موضوع هوای پاک را جزو وظایف ذاتی خود تلقی کنند، عنوان کرد: این قانون، قانون خوبی است البته نواقصی هم دارد اما دستگاه‌های متولی به وظایف خود که در این قانون آمده، به خوبی عمل نکردند.

وی ادامه داد: از این پس اجازه نخواهیم داد که مردم ما از نظر آلاینده‌های جوی و حتی آب و خاک دچار مشکل شوند.

سلاجقه تصریح کرد: سوخت پاک ۱۰.۰۹ درصد در کاهش آلایندگی جوی تاثیر دارد، در مجموع هفت برنامه عملیاتی احصاء شده که حدود ۶۵ درصد از هوای کلان شهرها را از لحاظ آلایندگی کاهش می دهد.

وی گفت: مازوت سرمایه ملی کشور است، اما باید به سمت و سویی برویم که مازوت سوزی کمتر اتفاق بیفتد.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه کویرتایر مایه افتخار و نظام است، بیان کرد: در کشور جمهوری اسلامی ایران نمود عینی خودباوری که امام راحل(ره) فرمودند، در جنگ تحمیلی هشت ساله و هم در استمرار این نظام الهی و در رهبری داعیانه مقام معظم رهبری دیدیم.

وی عنوان کرد: آنچه در کویر تایر خراسان جنوبی دیدیم، بذر خودباوری، صرف فعل خواستن و توانستن است.

سلاجقه با بیان اینکه هم در مرحله فرآیند هم در محصول تولیدی کویر تایر، اقتصاد سبز حاکم است، بیان کرد: در این کارخانه از نظر فضای سبز اقدامات شاخصی انجام شده و ۵۰ درصد فضای مجموعه تبدیل که فضای سبز شده که اقدامی قابل تقدیر است.

وی عنوان کرد: این صنعت در خصوص مسئولیت‌های اجتماعی هیچ گاه خود را از مسیر انقلاب و نظام جدا نکرده که کار ارزشی است، تقکر اقتصاد مقاومتی در این مجموعه صنعتی نمود عینی دارد.

وی گفت: مشکلات مطرح شده در این بازدید در هیات دولت گزارش خواهد شد، همت عالی در پرسنل این مجموعه دیدم اما نیازمند توجه دولت در زمینه تسهیل فرآیندها هستند.

مدیرعامل شرکت کویر تایر هم گفت: این کارخانه در سال ۱۳۷۷ به بهره‌برداری رسیده و اکنون ۲۴ سال از فعالیت این مجموعه صنعتی می‌گذرد.

محمدحسین زینلی از مشارکت ۳۱ هزار سرمایه‌گذار خرد در این مجتمع صنعتی خبر داد و گفت: حدود ۷۰ درصد سهام این کارخانه وابسته به گروه سرمایه گذاری امید متعلق به بانک سپه است.

وی با بیان اینکه سهم کویر تایر از ارزش افزوده بخش صنعت استان ۲۳ درصد است، ادامه داد: در حال حاضر هزار و ۳۰۴ نفر به صورت مستقیم و چهار هزار و ۷۸۰ نفر به صورت غیرمستقیم در این کارخانه مشغول فعالیت هستند.

زینلی ادامه داد: این تعداد ۱۸ درصد شاغلین بخش صنعت استان و ۳۸ درصد شاغلین بخش صنعت شهرستان بیرجند را تشکیل می‌دهند.

وی با تاکید براینکه از ۴۲ شهر ایران سرمایه آورده‌ایم تا این مجموعه کار خود را شروع و ادامه فعالیت دهد، گفت: کار ما در کویر تایر به جایی رسیده که ۲۰ درصد تایر سواری مورد نیاز کشور را تامین می‌کنیم.

مدیرعامل کویر تایر با اشاره به اینکه تا چند سال قبل فقط رینگ‌های ۱۳ تا ۱۵( ویژه ماشین‌های پراید، پژو و سمند) را تولید می‌کردیم، اظهار داشت: اما امروزه برای ماشین‌های شاسی بلند نیز رینگ تولید می‌کنیم و شعار ما تولید لاستیک در کویر تایر برای پراید تا پرادو است.

زینلی، اتکاء به دانش بومی و داخلی سازی طی هشت سال گذشته را از اعجاز خلق شده در این کارخانه دانست، اظهار داشت: اگر به دنبال محرومیت‌زدایی در شرق کشور هستیم باید کار اقتصادی صورت گیرد و اگر به دنبال رشد و توسعه هستیم باید سرمایه گذاران برای مشارکت ورود کنند.

وی با بیان اینکه این مجموعه با هفت رکورد ملی و انحصاری منحصر به فرد، دستاوردهای ماندگار در ۲۳ سال فعالیت پرافتخار خود کسب کرده است، اظهار داشت: جایگاه اولین تولید کننده تایر سبز و همچنین اولین سازنده پرس پخت در کشور از آن ماست.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز (پنجشنبه) با استقبال استاندار خراسان جنوبی وارد این استان شد و بدو ورود با حضور در گلزار شهدای بیرجند به مقام شامخ شهدا ادای احترام کرد.

سلاجقه سپس با حضور در منزل شهید حسین یوسفی هریوند از شهدای تازه شناسایی شده در بیرجند، با خانواده این شهید والامقام دیدار و گفت و گو کرد.

همچنین با حضور وی در اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی پروژه هوشمندسازی حفاظت و پایش الکترونیکی مناطق تحت مدیریت (دوربین و پهپاد) افتتاح شد.

بازدید از مناطق حفاظت شده و دیدار با محیط‌بانان از دیگر برنامه‌های این سفر یک روزه بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha