۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۹:۵۵
کد خبرنگار: 2331
کد خبر: 84931916
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

دیپلمات روسیه: طالبان در نشست فرمت مسکو در مورد افغانستان شرکت نخواهد کرد

تهران – ایرنا – ضمیر کابلوف نماینده ویژه ریاست جمهوری روسیه در امور افغانستان روز پنجشنبه اعلام کرد که هیچ هیاتی از طالبان در نشست فرمت رایزنی های مسکو در مورد افغانستان شرکت نخواهد کرد.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری تاس، وی افزود: هیات طالبان در این نشست شرکت نخواهد کرد و این جلسه تنها برای اعضای فرمت مسکو است.

کابلوف قبلا در مقاله ای که در نشریه روسی Nezavisimaya Gazeta منتشر شد، گفته بود جلسه بعدی فرمت رایزنی های مسکو در مورد افغانستان (روسیه، چین، هند، ایران، پاکستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان) قرار است اواسط نوامبر برگزار شود.

نشست قبلی ۲۰ اکتبر سال گذشته تشکیل شد. در آن نشست هیات طالبان به ریاست عبدالسلام حنفی معاون نخست وزیر دولت موقت افغانستان حضور داشت. آمریکا به این نشست نماینده ای اعزام نکرد.

تشکیل یک دولت فراگیر، دستور جلسه اصلی نشست سال گذشته مسکو بود. در آن نشست، حنفی از جامعه جهانی خواست دولت طالبان در افغانستان را به رسمیت بشناسد.

وی همچنین وعده داد که هیچ تهدیدی از طرف افغانستان، متوجه امنیت منطقه ای و بین المللی نشود.

وزارت امور خارجه روسیه سال گذشته در پایگاه اینترنتی ویژه خود، بیانیه نشست مسکو را که در ۹ ماده تنظیم شد، منتشر کرد که در آن گفته شد: روز ۲۰ ماه اکتبر نشست سوم افغانستان در فرمت مذاکرات مسکو با شرکت نمایندگان ویژه یا مقامات ارشد روسیه، چین، ایران، هند، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و هیات بلندپایه ای از دولت موقت افغانستان برگزار شد.  

در این بیانیه آمده است: طرف های شرکت کننده به حق حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی افغانستان ابراز احترام کرده و بر پایبندی به اینکه کشوری دارای آرامش و تجزیه ناپذیر و در حال رشد اقتصادی و عاری از تروریسم و جرایم مرتبط با مواد مخدر و رعایت کننده حقوق اساسی انسانی باشد، تاکید کردند.  

شرکت کنندگان در نشست مسکو یادآور شدند که همکاری های عملی با کشور افغانستان باید با توجه به واقعیت های جدید و به قدرت رسیدن گروه طالبان در این کشور صرف نظر از به رسمیت شناختن دولت جدید افغانستان ازسوی جامعه جهانی، برقرار شود.

در پایان بیانیه نشست مسکو، طرف های شرکت کننده پیشنهاد کردند کنفرانس کمک کنندگان به افغانستان تحت نظارت سازمان ملل هرچه سریعتر برگزار شود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha