۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۴۷
کد خبر: 84931897
T T
۵ نفر

برچسب‌ها

کمبود گاز اروپا را برای زمستان سال آینده تهدید می‌کند

تهران- ایرنا- آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد توقف صادرات گاز روسیه می‌تواند اروپا را با خطر کمبود سوخت در زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۴ مواجه کند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، آژانس بین‌المللی انرژی امروز با فراخواندن دولت‌ها به «اقدام فوری» برای کاهش تقاضا، اعلام کرد که قاره اروپا ممکن است در زمستان ۲۰۲۳-۲۰۲۴ با کمبود گاز مواجه شود.

بر پایه گزارش آژانس، در صورت توقف انتقال گاز روسیه و به دلیل رشد اقتصادی قابل توجه چین و جذب فراوان گاز مایع، اروپا برای زمستان سال بعد، حدود ۳۰ میلیارد مکعب کمبود گاز خواهد داشت.

فاتح بیرول مدیر آژانس بین المللی انرژی امروز در نشست خبری مجازی به خبرنگاران گفت: امروز در آستانه زمستان ذخایر گازی اروپا ۹۵ درصد است و این میزان برای سال آینده بیش از ۶۵ درصد نخواهد بود.

وی افزود: سطح ذخایر فعلی، کاهش اخیر بهای گاز و هوای مطلوب این روزها نباید سبب خوش‌بینی نسبت به آینده باشد.

بیرول همچنین هشدار داد که شرایط جغرافیای سیاسی و اقتصادی در تابستان سال آینده برای پر کردن انبارهای ذخیره، نسبت به تابستان امسال کاملا تغییر خواهد کرد و افزود: پر کردن ذخایر در تابستان امسال از «عوامل کلیدی» بهره‌مند شد که ممکن است در سال ۲۰۲۳ تکرار نشود.

وی در توضیح شرایط تابستان امسال، گفت: حدودا تا نیمه اول امسال تحویل گاز از روسیه وضعیت عادی داشت و مسکو باید سال ۲۰۲۲، ۶۰ میلیارد مکعب گاز به اتحادیه اروپا عرضه می‌کرد.

مدیر آژانس بین المللی انرژی با اشاره به امکان توقف کامل عرضه گاز روسیه به اروپا، خاطر نشان کرد: تکرار وضعیت امسال در تابستان سال بعدی «بسیار بعید» است.

وی با اشاره به اینکه نیاز کمتر چین به گاز مایع، خرید اروپائیان را برای ذخیره گاز تسهیل کرده بود، گفت: تولید جهانی گاز مایع نیاز به افزایش دارد، اما تنها ۲۰ میلیارد مترمکعب است و اگر واردات چین در سال ۲۰۲۳ به سطح سال ۲۰۲۱ خود بازگردد، گاز بیشتری نسبت به امسال جذب خواهد کرد.

بیرول همچنین هشدار داد که کاهش قیمت گاز مایع در پاییز امسال و نیز سرد نشدن هوا نباید به منزله پایان دردسرهای اروپا در تامین گاز تلقی شود.

وی دولت‌ها را به «اتخاذ تدابیر فوری برای تسریع بهره‌وری انرژی، استقرار انرژی‌های تجدیدپذیر، پمپ‌های حرارتی و اقدام برای کاهش ساختاری تقاضای گاز» فراخواند.

این اقتصاددان که قرار است روز جمعه با چند نماینده دولت های اروپایی دیدار کند و «زنگ خطر زمستان آینده» را به صدا درآورد.

آژانس بین‌المللی انرژی قرار است با انتشار یک «نقشه راه»، فهرستی از اقدامات عملی برای افزایش ذخایر گازی در فصل گرم سال آینده تا ۹۵ درصد و کاهش ساختاری مصرف در فصل سرد» را ارائه دهد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha