۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۱۸:۱۴
کد خبرنگار: 815
کد خبر: 84931875
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دبیرکل سازمان ملل خواستار رفع موانع صادرات مواد غذایی و کود روسیه شد 

نیویورک – ایرنا- آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل خواستار رفع موانع صادرات مواد غذایی و کود روسیه شد.

آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل روز پنج شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران بر لزوم تمدید ابتکار صادرات غلات دریای سیاه موسوم به توافق صادرات غلات اوکراین تاکید کرد.

گوترش افزود ،اوکراین از آغاز اجرای توافقنامه غلات دریای سیاه بیش از ۱۰ میلیون تن غلات و مواد غذایی صادر کرده است و تمدید این توافقنامه ضروری است.

دبیر کل سازمان ملل گفت: از همه طرف ها می خواهم که تلاش هایشان را بر تمدید و اجرای کامل ابتکار غلات دریای سیاه و رفع موانع پیش روی صادرات مواد غذایی و کود روسیه، متمرکز کنند.

دبیرکل سازمان ملل همچنین اظهار داشت که پایان جنگ در اوکراین چندان نزدیک به نظر نمی رسد و هنوز باید گامهای زیادی برداشته شود.

منابع خبری چهارشنبه شب گزارش دادند، وزیران خارجه روسیه و ترکیه درباره آخرین تحولات اوکراین تلفنی گفت وگو کردند.

به گزارش ایرنا از روسیا الیوم، «سرگئی لاوروف» و «مولود چاووش اوغلو» در تماس تلفنی درباره آخرین تحولات اوکراین صحبت کردند.

بر اساس این گزارش، وزیر خارجه روسیه و ترکیه درباره گذرگاه صادرات غلات اوکراین و راه‌های تسهیل صادرات غلات بحث و گفت وگو کردند.

وزارت دفاع روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که مسکو ضمانت‌های لازم برای ادامه مشارکت در توافق صادرات غلات اوکراین را دریافت کرده و به این توافق باز می‌گردد.

در بیانیه وزارت دفاع روسیه آمده است: با همکاری یک سازمان بین‌المللی و ترکیه، ضمانت‌های مکتوب از طرف اوکراین درباره استفاده نکردن از مسیر انتقال و بنادر مخصوص صادرات محصولات کشاورزی برای عملیات نظامی علیه روسیه دریافت و به مرکز هماهنگی مشترک (JCC) ارائه شد.

این بیانیه می‌افزاید: اوکراین، به‌طور رسمی اطمینان داده است که از این کریدور دریایی فقط بر اساس مفاد «ابتکار دریای سیاه» و مقررات مربوط به JCC برای صدور غلات استفاده خواهد شد.

بنابر اعلام وزارت دفاع روسیه،‌ مسکو درحال حاضر تضمین‌های دریافت شده را کافی می‌داند و اجرای توافقنامه - برای حمل و نقل ایمن غلات و موادغذایی از بنادر اوکراین (ابتکار دریای سیاه) - را که پس از حمله‌های اخیر به روسیه متوقف شده بود، از سر می‌گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha