۱۲ آبان ۱۴۰۱، ۹:۳۴
کد خبر: 84931356
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

کانادا سرمایه‌گذاری چین در موادمعدنی کمیاب را متوقف کرد

تهران- ایرنا- دولت کانادا به سه شرکت چینی دستور داد از سرمایه‌گذاری در زمینه موادمعدنی کمیاب، به دلایل مرتبط با «امنیت ملی» صرف‌نظر کنند.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از خبرگزاری فرانسه، فرانسوآ فیلیپ شامپانی وزیر نوآوری، علوم و صنایع کانادا در بیانیه‌ای اعلام کرد: این تصمیم پس از تحقیقات عمیق نهادهای امنیت ملی و اطلاعاتی کانادا اتخاذ شده است.

بر پایه این بیانیه، سه شرکت فعال در زمینه فلزات کمیاب، لیتیوم و مواد معدنی کمیاب باید از سرمایه‌گذاری خود در کانادا صرف‌نظر کنند.

در این بیانیه آمده است: کانادا همچنان از سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی استقبال می‌کند اما زمانی که سرمایه گذاری ها تهدیدی برای امنیت ملی و زنجیره های تامین مواد معدنی بحرانی، در داخل یا خارج از کشور باشد، قاطعانه عمل خواهد کرد.

این اطلاعیه ۵ روز پس از آن اعلام می شود که کانادا مقررات سختگیرانه‌تری را در مورد سرمایه گذاری مواد معدنی نادر برای شرکت های دولتی خارجی وضع کرد.

اوتاوا هفته گذشته هشدار داد که سرمایه گذاری های شرکت های دولتی خارجی در کانادا در زمینه «مواد معدنی حساس» در حال حاضر تنها «به صورت استثنایی» تصویب خواهد شد.

دولت کانادا فهرستی از ۳۱ ماده معدنی به نام «حساس» تهیه کرده و معتقد است «رونق اقتصادی درازمدت کانادا» را تهدید می کنند. نام عناصر معدنی کبالت، لیتیوم و منگنز مورد استفاده در پانل‌های خورشیدی، توربین‌های بادی و باتری‌ خودروی الکتریکی در این فهرست دیده می‌شود.

در طول دو دهه گذشته، چین به‌عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد کانی نادر از زمین، میلیاردها دلار در کانادا برای تامین عرضه فلزات نادر سرمایه گذاری کرده است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha