از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

تهران-ایرنا-تاکیدهند برنقش چابهاردرتجارت باآسیای مرکزی، تکرارادعای همکاری نظامی ایران وروسیه درجنگ اوکراین ازسوی پنتاگون، استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره واعزام هیاتی ازایران برای شروع گفت‌وگوها باآژانس مهمترین عناوین خبری بین الملل ایرنا درچندساعت گذشته است.

**برگزاری همایش اقتصادی ایران و قزاقستان

همایش اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان با حضور نمایندگان بیش از ۱۵ شرکت توانمند ایرانی در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی، مقامات و شرکت‌های مهم متناظر قزاقستانی در محل "مرکز مالی بین‌المللی آستانه" برگزار شد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

طی این مراسم که با سخنرانی مجید صابر سفیر کشورمان آغاز شد، روسای کاز اینوست، مرکز مالی بین المللی آستانه، کازترید، مدیرعامل بنیاد بایتیریک و رئیس صندوق سرمایه‌گذاری خارجی قزاقستان سخنرانی کرده و به تشریح وضعیت پروژه های اولویت دار، مناقصه ها، سرمایه‌گذاری و بیان ویژگی ها و  توانمندی‌های شرکت‌های قزاقستانی در حوزه‌های مختلف پرداختند.

 محمد امیرزاده نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران نیز طی سخنرانی خود به پتانسیل دو کشور ایران و قزاقستان در حوزه‌های اقتصادی و فنی و مهندسی اشاره کرد.

پس از پایان نشست عمومی، جلسات دوجانبه بین نمایندگان شرکت‌های خصوصی ایرانی و قزاق برگزار شد.

نمایندگان شرکتهای ایرانی فعال در حوزه های ساختمان سازی، راه سازی، انرژی، نیروگاه، مدیریت منابع آب، زه کشی و کانال کشی، آب و فاضلاب، بندری و ... در این همایش حضور داشتند.

هیات ایرانی علاوه بر شرکت در این همایش و مذاکرات بعد از آن، به صورت جداگانه با برخی دیگر از مقامات وزارت صنعت و توسعه زیرساخت، کمیته راه، کمیته آب، کمیته ساختمان و انجمن ساختمان نیز دیدار و مذاکره کرده اند.

https://irna.ir/xjKV۸P


**تکرار ادعای ضدایرانی کاخ سفید و نگرانی از دستیابی روسیه به موشک‌های زمین به زمین

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعاهای ضد ایرانی درباره نقش تهران در جنگ اوکراین را تکرار  و از دستیابی احتمالی روسیه به موشک های زمین به زمین ابراز نگرانی کرد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

جان کربی هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی دولت بایدن عصر سه شنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران با تکرار ادعاهایی که تهران به شدت آن را رد کرده است، مدعی شد: مشخص است که ایران در حال حمایت از تلاش های روسیه در جنگ اوکراین است. 

این مقام کاخ سفید در تداوم فضاسازی های ضد ایرانی در جنگ اوکراین ادامه داد همچنان نسبت به احتمال انتقال موشک های زمین به زمین ایرانی به روسیه نگران هستیم.

این مقام آمریکایی بلافاصله اذعان کرد: هنوز چنین اتفاقی نیفتاده اما این موضوع باعث نگرانی ماست.

جان کربی در ادامه این فضاسازی های  ضد ایرانی مدعی شد این کار نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و برای مقابله با این اقدام احتمالی  گزینه های زیادی داریم و به همراه شرکای خود در سازمان ملل اقدامات لازم  را برای مقابله با آن بررسی خواهیم کرد.

هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی کاخ سفید در عین حال مدعی شد واشنگتن به دنبال درگیری با روسیه نیست بلکه خواستار راه‌حلی برای حل بحران اوکراین است. 

وی ادعا کرد واشنگتن راه‌حل مذاکره برای حل بحران اوکراین متعهد است اما به موفقیت آندر میدان جنگ نیز کمک خواهد کرد.

غرب به رهبری آمریکا از ماهها پیش همزمان با تشدید تنش ها در جنگ اوکراین، ادعاهایی ضد ایرانی را مطرح کرده که تهران آن را قاطعانه رد می کند. آمریکا ابتدا ادعای ارسال پهپادهای ایرانی را مطرح کرده و مدتی است ادعای انتقال موشک های زمین به زمین از سوی ایران به روسیه برای استفاده در این جنگ را مطرح می کند.

نمایندگی روسیه در سازمان ملل متجد خواستار برگزاری دو نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره مسائل و موضوعات مرتبط با اوکراین در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه شده بود که نشست مرتبط با ادعاهای ضد ایرانی عصر چهارشنبه به وقت محلی برگزار شد.

دیمیتری پولیانسکی معاون نمایندگی روسیه در سازمان ملل گفته بود: روز چهارشنبه با توجه به درخواست انجام تحقیقات در چارچوب قطعنامه ۲۲۳۱ در مورد انطباق این موضوع با منشور سازمان ملل گفتگو خواهیم کرد.

امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرده است: ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک می گوید: ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانب ، هرگز به طرفهای جنگ ،سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرده است: کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز در سخنانی بار دیگر به ادعای بی اساس غربی ها و مقامات اوکراینی مبنی بر استفاده روسیه از پهپادهای ایرانی در جنگ اوکراین واکنش نشان داده و تصریح کرده است که ایران و روسیه توضیحات کامل و مفصلی را درباره ادعای استفاده از پهپادهای ایرانی در اوکراین به سازمان ملل متحد ارائه کرده‌اند.

 حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران نیز با بیان اینکه آماده بررسی ادعای فروش پهپاد در جلسه مشترک با اوکراین هستیم، گفته است: ما هیچ سلاح و پهپادی برای به کارگیری در جنگ با اوکراین به روسیه نداده و نخواهیم داد.

وی با بیان اینکه سیاست تهران، متناقض نیست و قویا برای قراری صلح در منطقه از جمله اوکراین تلاش می کنیم، می گوید: اکنون فضاسازی علیه ما وجود دارد و ایران را متهم می‌کنند که پهپاد از سوی ایران در اختیار مسکو قرار گرفته، اما مایلم بگویم که ایران و روسیه دارای همکاری های متنوع از جمله دفاعی هستند.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرده است: درگذشته تسلیحاتی را از روسیه دریافت کرده ایم و همچنان دریافت می کنیم و امکاناتی را به روسیه می دهیم و در جنگ اوکراین با نگاه اصولی مخالف به جنگ، هم مخالف جنگ در روسیه و هم مخالف جنگ در اوکراین هستیم و هیچ سلاحی به روسیه برای جنگ به اوکراین ندادیم.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز در واکنش به برخی ادعاهای مطرح شده درخصوص ارسال تسلیحات از جمله پهپادهای نظامی از سوی جمهوری اسلامی ایران جهت استفاده در جنگ اوکراین، این ادعاها را فاقد صحت دانسته است.

سخنگوی وزارت امور خارجه این ادعاهای بی اساس که بر پایه اطلاعات غلط و مفروضات مغرضانه مطرح می‌شود را بخشی از فضاسازی سیاسی و  هدفمند دستگاه‌های رسانه‌ای برخی از کشورها علیه جمهوری اسلامی ایران قلمداد کرد و از همین رو آمادگی کشورمان را برای گفت‌ وگو و مذاکره با اوکراین جهت رفع این اتهامات اعلام کرد.

کنعانی با اشاره به بیطرفی فعال جمهوری اسلامی ایران در جنگ اوکراین تصریح کرده است: جمهوری اسلامی ایران از ابتدای منازعه همواره ضمن مخالفت با ادامه جنگ، بر لزوم توقف درگیری و حل و فصل اختلافات از طریق مسالمت آمیز تاکید کرده و در این ارتباط دیدارها و تماس‌های متعددی از سوی وزیر امور خارجه کشورمان با همتایان روسی و اوکراینی انجام گرفته است.

این مقام ارشد وزارت خارجه ایران تاکید کرده است: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ یک موضع شفاف و خلل ناپذیر همواره بر رعایت اصل بنیادین حاکمیت، استقلال، تمامیت ارضی و یکپارچگی تمام کشورها از جمله اوکراین بر اساس اصول و اهداف منشور ملل متحد و حقوق بین الملل تاکید کرده است.

https://irna.ir/xjKTRg

**بولسونارو از پذیرفتن شکست در انتخابات ریاست جمهوری برزیل خودداری کرد

ژائیر بولسونارو معروف به ترامپ برزیل در اولین سخنرانی بعد از انتخابات ریاست جمهوری از پذیرفتن شکست در برابر لولا داسیلوا خودداری کرد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

درست مانند دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا که بولسونارو آشکارا او را تحسین می‌کند، رئیس‌جمهور راست افراطی برزیل قبل از انتخابات مکررا قابلیت اطمینان به سیستم انتخاباتی کشور را زیر سوال برده و ادعا می‌کند که دستگاه‌های رای‌گیری الکترونیکی مستعد تقلب هستند.

بولسونارو سه شنبه شب در اولین سخنرانی بعد از شکست در انتخابات ریاست جمهوری در کنار بیش از ۱۲ وزیر در اقامتگاه رسمی خود به خبرنگاران گفت: من همیشه به عنوان ضد دمکراتیک برچسب خورده ام و برخلاف متهمانم، همیشه در خط قانون اساسی بازی کرده ام.

به رغم نپذیرفتن شکست در انتخابات توسط بولسونارو، "چیرو نوگوئیرا" رئیس ستاد کل نیروهای مسلح برزیل به خبرنگاران گفت که بولسونارو به او اجازه داده تا روند انتقال را آغاز کند.

در سخنرانی بولسونارو به نتایج انتخابات اشاره نشد اما او گفت که به پیروی از قوانین قانون اساسی کشور ادامه خواهد داد.

روز یکشنبه گذشته دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در برزیل برگزار شد و شهروندان برزیلی همچنین برای انتخاب ۱۲ فرماندار این کشور نیز به پای صندوق‌های رأی رفتند.

داسیلوا در دور دوم انتخابات موفق شد با کسب ۵۰.۸ درصد آرا در برابر ۴۹.۲ رقیب خود ، بار دیگر رییس جمهور برزیل شود.

داسیلوا توانست ۶۰ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۱۹۸ رأی به دست آورد و در مقابل بولسونارو توانست ۵۸ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۶۲۰ رأی کسب کند و از مقام ریاست جمهوری برزگ ترین کشور قاره آمریکایی جنوبی باز ماند.

حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ و ۱۸۸ رأی نیز آرای باطله در این انتخابات بوده است.

https://irna.ir/xjKTRc

**سازمان جهانی بهداشت: آبله میمون هنوز به عنوان وضعیت اضطراری جهانی محسوب می شود

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که کمیته اضطراری این سازمان تصمیم گرفته است که آبله میمون باید همچنان به عنوان یک وضعیت اضطراری بهداشت جهانی طبقه بندی شود.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

سازمان جهانی بهداشت در بیانیه ای اعلام کرد: پس از جلسه ای در ۲۰ اکتبر در مورد ویروسی که در ماه مه به طور ناگهانی در سراسر جهان شروع به گسترش کرد، کارشناسان نظر اجماع داشتند که این شیوع همچنان با معیارهای یک وضعیت اضطراری بهداشت عمومی با نگرانی بین المللی مطابقت دارد.

در بیانیه آمده است، تدروس آدهانوم گبریسوس رئیس سازمان جهانی بهداشت نیز توصیه های کارشناسان را پذیرفته و با آن موافقت کرده است.

براساس آمار سازمان جهانی بهداشت، از زمانی که ویروس آبله میمون به طور ناگهانی در خارج از کشورهای آفریقای غربی گسترش یافت ۳۶ نفر از بیش از ۷۷ هزار مورد در ۱۰۹ کشور جهان جان خود را از دست داده اند.

https://irna.ir/xjKTRp

**قطر: اسرائیل به اشغال جولان ، فلسطین و لبنان پایان دهد

نماینده دائم قطر در سازمان ملل متحد بامداد چهارشنبه گفت: اسرائیل باید به اشغال خاک کشورهای عربی شامل بلندی های جولان سوریه ، اراضی لبنانی و فلسطین پایان دهد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

«علیاء آل ثانی» نماینده دائم قطر در سازمان ملل متحد این سخنان را  در نشست دوره‌ای شورای امنیت، گفته است.

آل ثانی همچنین گفت که راه حل تشکیل دو دولت مستقل بهترین راه‌حل برای موضوع فلسطین است.

وی همچنین بر ضرورت توقف فوری فعالیت شهرک‌سازی، بازگشت آوارگان فلسطینی، استیفای حقوق تاریخی مردم فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطینی قابل سکونت به مرکزیت قدس شرقی تأکید کرد.
 
وی بهترین راه تحقق این هدف را مذاکره میان دو طرف دانست و گفت که جامعه جهانی باید برای تسهیل روند صلح و حل‌وفصل تمام مسائل اقدام کند.

این دیپلمات قطری با بیان این که "شهر قدس یکی از مهم‌ترین مسائل برای رسیدن به راه‌حل نهایی است"؛ نسبت به هر گونه برهم زدن وضعیت تاریخی و قانونی اماکن مقدس اسلامی و مسیحی در این شهر هشدار داد.
 
قطر همچنین درباره تلاش‌ رژیم صهیونیستی برای یهودی‌سازی قدس، تقسیم مکانی و زمانی مسجدالأقصی و کم شدن میزان آزادی مسلمانان برای ادای نماز هشدار داد و گفت که براساس قانون بین‌الملل و قطعنامه‌های سازمان ملل متحد،  این اقدامات صهیونیست‌ها باطل و مردود است.

سخنان آل ثانی همزمان با آن انجام می‌شود که نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی در روزهای گذشته به شماری از شهرهای کرانه باختری یورش گسترده برده و تعدادی از فلسطینیان را به شهادت رسانده، زخمی کرده و شمار دیگری از آن‌ها را بازداشت کرده است.

شماری از ورودی‌های شهر الخلیل را امروز سه‌شنبه به محاصره نظامیان صهیونیست درآمد، همچنان که برای سومین هفته متوالی محاصره نابلس ادامه دارد.

https://irna.ir/xjKTRC

**پوتین خواستار دریافت ضمانت های واقعی از اوکراین در مورد توافق غلات شد

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه سه‌شنبه شب به رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه گفت که از کی یف قبل از پیوستن مجدد به توافق غلات، ضمانت‌های واقعی می‌خواهد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

براساس بیانیه منتشر شده کرملین، پوتین در تماس تلفنی به اردوغان گفت که روسیه به دنبال تضمین های واقعی از کی یف در مورد رعایت دقیق توافق استانبول به ویژه در مورد عدم استفاده از کریدور بشردوستانه برای اهداف نظامی است.

پوتین همچنین به اردوغان گفت: لازم است تحقیقات کاملی درباره شرایط حادثه علیه ناوگان دریای سیاه انجام شود.

ولادیمیر پوتین دوشنبه شب نیز و پس از پایان اجلاس سه جانبه با سران جمهوری آذربایجان و ارمنستان در شهر تفریحی سوچی در کنفرانسی خبری گفت مادامی که دولت اوکراین تمایلی برای مذاکره نشان ندهد، هیچ فرصتی را برای رایزنی درمورد هرگونه توافق با این کشور متصور نیست.

پیش از این روسیه اوکراین را به سوء استفاده از کریدور حمل و نقل امن برای حمله به کشتی های روسی در کریمه متهم کرد و مشارکت خود در این توافق را به حالت تعلیق درآورد.

https://irna.ir/xjKTRt

**اردوغان: برلین در خصوص روابط آنکارا- آتن بی طرف باشد

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه سه شنبه شب  در تماس تلفنی با «اولاف شولتس» صدراعظم آلمان گفت: از برلین انتظار داریم که در خصوص روابط آنکارا- آتن، موضع بیطرفانه درپیش گیرد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

اداره ارتباطات ریاست جمهوری ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که اردوغان گفت که کشورش از آلمان انتظار دارد که به موضع بیطرف خود در قبال روابط ترکیه و یونان بازگردد.

این بیانیه اعلام کرد که اردوغان و شولتس درخصوص روابط دوجانبه و مسائل منطقه‌ای تلفنی گفت و گو کردند.

براساس این بیانیه، رییس جمهوری ترکیه گفته که وی برای تقویت روابط دوجانبه در تمام زمینه اهمیت ویژه‌ای برای گفت وگوی نزدیک با صدراعظم آلمان قائل است.

اردوغان همچنین خواستار احیای گفت وگو میان ترکیه و اتحادیه اروپا و مذاکرات برای وسازی اتحادیه گمرگی و مذاکرات پیوستن آنکارا شده است.

اداره ارتباطات دفتر ریاست جمهوری ترکیه در پایان اعلام کرد که اردوغان و شولتز آخرین تحولات در جنگ روسیه و اوکراین را بررسی کردند.

گفت وگوی تلفنی اردوغان و شولتس درحالی است که وی ۵ آبان ماه به عنوان صدراعظم آلمان نخستین بار به یونان سفر کرد.

اولاف شولتس که برای دیداری رسمی در یونان به سر می‌برد، در آن زمان گفت: پذیرفتنی نیست یک عضو ناتو بر سر حاکمیت ملی عضو دیگر منازعه داشته باشد.
 
وی در دیدار با کریاکوس میتسوتاکیس نخست وزیر یونان در آتن گفت: این در حالی است که تهدید نظامی کم و بیش آشکاری وجود دارد.

بر پایه این گزارش، آتن و آنکارا هر دو عضو ناتو روابط متشنجی را به ویژه در مورد کاهش آب هایی که این دو همسایه را در شرق مدیترانه از هم جدا می کند، تجربه می‌کنند.

این اختلافات سابقه‌دار با تلاش ترکیه برای کشف ذخایر هیدروکربنی در این آب های مورد مناقشه احیا شده است.

اردوغان پیشتر یونان را به «اشغال» جزایر اژه متهم کرد و گفت که وضعیت آنها با پیمان‌هایی که پس از جنگ جهانی اول اتخاذ شد، حل و فصل شده بود.

تنش ها در اجلاس غیررسمی اتحادیه اروپا در پراگ در اوایل ماه اکتبر، هنگامی که میتسوتاکیس شام رسمی را در جریان سخنرانی اردوغان ترک کرد، بالا گرفت.

آتن و آنکارا علاوه بر اختلافات ارضی، یکدیگر را مسئول غرق شدن مکرر قایق های مهاجری می دانند که به دنبال ورود به اتحادیه اروپا هستند.

https://irna.ir/xjKTRk


**کره شمالی سه موشک بالستیک کوتاه برد شلیک کرد

خبر گزاری یونهاپ اعلام کرد که کره شمالی سه موشک بالستیک کوتاه برد به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است. 

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

خبرگزاری تاس به نقل از یونهاپ افزود: یکی از موشک های کره شمالی در ۵۷ کیلومتری شهر سوکچو سقوط کرد.

یکی از این سه موشک ابتدا در نزدیکی آب های سرزمینی جمهوری کره، در جنوب خط مرزی شمالی، که سئول آن را مرز واقعی می داند، فرود آمد.

کمیته روسای ستاد ارتش جمهوری کره چنین اقداماتی را غیرقابل قبول خواند.

نگهبانان ژاپنی از کشتی‌های منطقه خواستند در صورت یافتن قطعات موشک به آنها نزدیک نشوند، بلکه بلافاصله با مقامات تماس بگیرند.

در دفتر فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن، یک ستاد بحران تشکیل شده که با تجزیه و تحلیل و جمع آوری اطلاعات درباره پرتاب موشک جدید پیونگ یانگ جمع آوری می شود.

کره شمالی از ابتدای سال جاری تاکنون ۲۹ موشک پرتاب کرد که ۲۳ مورد آن پرتاب انواع موشک های بالستیک بوده است.

وزارت خارجه کره شمالی دوشنبه شب اعلام کرد : وضعیت در شبه جزیره کره و اطراف آن وارد مرحله مواجهه نظامی شده و این ناشی از تحرکات بی پایان و بی‌ملاحظه آمریکا و کره جنوبی است که وضعیت را دوباره به تقابل جدی کشانده است.

آمریکا و کره جنوبی روز دوشنبه یکی از بزرگ ترین رزمایش‌های نظامی مشترک خود را با شرکت صدها جنگنده از هر دو طرف آغاز کردند.

نیروی هوایی آمریکا در بیانیه‌ای که هفته گذشته منتشر کرد، از رزمایش مشترک نظامی نیروهای هوایی آمریکا و کره جنوبی با نام "ویجیلانت استورم" که از روز دوشنبه تا جمعه ادامه خواهد داشت و حدود ۲۴۰ جنگنده، هزار و ۶۰۰ عملیات هوایی را انجام خواهند داد خبر داد.

از سوی دیگر کره شمالی این رزمایش مشترک را محکوم کرد و آن را نمایشی برای تهاجم و اثباتی برای سیاست‌های خصمانه واشنگتن و سئول در برابر خود خواند.

https://irna.ir/xjKTRJ

**ترکیه از تمدید ماموریت نظامیانش در جمهوری آذربایجان خبر داد

مجلس ترکیه سه شنبه شب با تمدید حضور نظامیان این کشور در جمهوری آذربایجان موافقت کرد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

تمدید این مأموریت یکساله در جریان رای گیری جلسه عمومی پارلمان ترکیه صورت گرفت.

طرح دولت آنکارا که به امضای «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه رسیده، به ادامه فعالیت مرکز مشترک میان ترکیه و روسیه برای نظارت بر آتش بس میان ارمنستان و آذربایجان نیز اشاره کرده است.

این طرح ادعا کرده است که ترکیه از طریق این مرکز مشترک می تواند در تقویت امنیت منطقه و اعتمادسازی میان دو طرف سهیم باشد.

همچنین اعلام شده است که ادامه مأموریت نیروهای ترکیه در مرکز مشترک از مقتضیات نقش تأثیرگذار و سازنده آنکارا در منطقه و منافع ملی آن خواهد بود.

این تصمیم پارلمان ترکیه یک روز پس از نشست سه جانبه «ولادیمیر پوتین»‌ رئیس جمهوری روسیه با «الهام علی‌اف» همتای آذربایجانی و «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان روی می‌دهد.

پوتین در این باره گفت: در مورد همه مسائل نمی‌توان به توافق رسید اما طرف‌های شرکت کننده در مورد مسائل اساسی به توافق رسیدند و اعلامیه مشترک را پذیرفتند.

سران سه کشور روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان طی نشستی که ۹ آبان در شهر سوچی روسیه برگزار شد، بر تعهد خود به پایبندی به توافقات ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و خودداری از توسل به زور و یا تهدید در منطقه قره باغ که منطقه مورد مناقشه باکو و ایروان است، تاکید کردند.

مقامات این سه کشور در این بیانیه بر تعهد خود برای رعایت دقیق همه این توافقنامه ها در راستای منافع عادی سازی همه جانبه روابط جمهوری آذربایجان و ارمنستان، صلح، ثبات، امنیت و توسعه اقتصادی پایدار در قفقاز جنوبی تاکید کردند.

https://irna.ir/xjKTRr

**شورای امنیت در مورد پیش نویس قطعنامه پیشنهادی روسیه رای گیری می کند

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز چهارشنبه در مورد پیش نویس قطعنامه روسیه در زمینه تشکیل کمیسیونی برای بررسی فعالیت های آزمایشگاه های بیولوژیکی آمریکایی در اوکراین رای گیری می کند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

خبرگزاری تاس به نقل از یک منبع آگاه در سازمان ملل افزود: رای گیری در مورد این پروژه برای چهارشنبه برنامه ریزی شده است.

این قطعنامه پیشنهاد می کند که شورای امنیت سازمان ملل متحد تصمیم بگیرد ، کمیسیونی متشکل از همه اعضای شورای امنیت به منظور بررسی ادعاهای ارائه شده در شکایت روسیه علیه ایالات متحده و اوکراین در مورد پایبندی به تعهدات مندرج در کنوانسیون منع تحریم ها تشکیل دهد.

توسعه، تولید و ذخیره سازی باکتریولوژیک ،سلاح‌های (بیولوژیکی) و سمی و انهدام آنها در چارچوب فعالیت‌های آزمایشگاه‌های بیولوژیکی در خاک اوکراین، و همچنین ارائه گزارشی با پیشنهادات تا ۳۰ نوامبر ۲۰۲۲ به شورا و اطلاع‌رسانی نتایج تحقیقات کشورهای عضو به کنوانسیون طی نهمین کنفرانس بازنگری خود که در ژنو از ۲۸ نوامبر تا ۱۶ دسامبر برنامه ریزی شده است.

پیش از این، ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه، گفته بود که در جریان یک عملیات نظامی ویژه، حقایق پاکسازی اضطراری توسط کی یف از آثار یک برنامه بیولوژیکی نظامی که با همکاری وزارت دفاع ایالات متحده در اوکراین اجرا می‌شود، آشکار شد.

به گفته وی، اطلاعاتی از کارکنان آزمایشگاه های بیولوژیکی اوکراین در مورد تخریب اضطراری پاتوژن های ( بیماری زا ) خطرناک مانند طاعون، سیاه زخم، تولارمی و وبا بدست آمد.

https://irna.ir/xjKTRM

**کمک چهار میلیارد یورویی دولت آلمان به ایالت ها برای اسکان پناهجویان

دولت فدرال آلمان برای اسکان ناهجویان بیش از چهار میلیارد یورو به دولت‌های ایالتی کمک می‌کند. شمار پناهجویان در این کشور رو به افزایش است و برخی شهرها با کمبود امکانات برای پذیرش پناهجوی جدید روبرو هستند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

با توجه به شمار رو به افزایش پناهجویان در آلمان، دولت فدرال قصد دارد با افزایش میلیاردی کمک‌ها از دولت‌های ایالتی و شهرداری‌ها پشتیبانی کند.

گروه رسانه‌ای فونکه از یک طرح پیشنهادی دفتر صدراعظم آلمان در این زمینه خبر داده که قرار است روز چهارشنبه، دوم نوامبر (۱۱ آبان) در اجلاس نخست‌وزیران ایالتی مطرح شود.

بر پایه این پیشنهاد، دولت فدرال آماده است برای دو ماه باقی مانده امسال و سال آینده در مجموع چهار میلیارد و ۲۵۰ میلیون یورو در اختیار دولت‌های ایالتی و شهرداری‌ها قرار دهد.

یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون یورو از این بودجه کمک اضافه به ایالت‌ها برای پذیرش پناهجویان در سال جاری در نظر گرفته شده و همین مقدار برای تامین هزینه نگهداری از پناهجویان اوکراینی در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی شده است.

به این ترتیب دولت فدرال برای پذیرش، اسکان و نگهداری از پناهجویان دیگر کشورها در سال آینده یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون یورو کمک اضافه به ایالت‌ها پرداخت می‌کند.

در پی تجاوز نظامیان روسی به خاک اوکراین که ۲۴ فوریه به فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه آغاز شد میلیون‌ها شهروند اوکراینی مجبور به ترک خانه و زندگی خود و پناه جستن در کشورهای دیگر شده‌اند.

دولت‌های ایالتی در ازای دریافت کمک‌های اضافه از دولت مرکزی متعهد می‌شوند، فهرست کاملی از تمام شهروندان اوکراینی که برای دریافت کمک به نهادهای مربوط مراجعه می‌کنند تهیه کنند.

در طرح پیشنهادی دفتر صدراعظم آلمان تاکید شده که کمک‌های جدید قرار است جایگزین کمک‌های حمایتی قبلی، به خصوص برای پناهجویان خردسال بدون همراه شود و دولت فدرال و دولت‌های محلی درباره تحولات آینده در عید پاک، ابتدای بهار سال ۲۰۲۳، بحث و رایزنی خواهند کرد.

هندریک ووست، نخست‌وزیر ایالت نوردراین وستفالن خواستار تعهد شفاف دولت فدرال برای تامین هزینه چالش‌های محلی، به ویژه مخارج اسکان پناهجویان شده است.

او می‌گوید، این مسئله از این نظر بسیار اهمیت دارد که ولادیمیر پوتین تلاش می‌کند برای پیشبرد سیاست‌های خود از پناهجویان سوءاستفاده کند.

رئیس دولت محلی نوردراین وستفالن پوتین را به انجام یک "بازی خونین و غیرانسانی با افراد نیازمند" متهم کرده و می‌گوید، مدام به طور فزاینده‌ای آشکار می‌شود که او مایل است شمار زیادی از پناهجویان را در "مسیر بالکان" ببیند.

به گفته ووست تمام کسانی که به خاطر جنگ و مصائب آن فراری شده‌اند باید به شکل شایسته‌ای اسکان داده شوند و از آنها مراقبت شود و این در زمستان چالشی خواهد بود که باید با همکاری در تمام سطوح با آن روبرو شد.

بنابر گزارش‌ها در نیمه اول سال جاری میلادی تعداد پناهجویان غیراوکراینی که وارد آلمان شده‌اند به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. اغلب این پناهجویان از مسیر بالکان به آلمان وارد شده‌اند و بیشتر شهروندان سوریه، افغانستان و عراق بوده‌اند.

صربستان یکی از کشورهای منطقه بالکان است که به دلیل عدم نیاز به دریافت ویزا یا سهل بودن دریافت آن، برای پناهجویان بسیاری از کشورها جاذبه زیادی دارد.

ماه سپتامبر شماری از ایالت‌ها و مناطق جنوبی آلمان اعلام کردند که به دلیل افزایش شدید ورود مهاجران برای اسکان آنها با کمبود جا و مشکلات زیادی روبرو هستند.

دو برابر شدن عبور غیرقانونی از مرزهای بالکان

 به همین دلیل وزیران کشور اعضای اتحادیه اروپا در نشست ۱۴ اکتبر خود در لوکزامبورگ از صربستان خواستند، شرایط اعطای ویزای خود را با قوانین اتحادیه هماهنگ کند و تاکید کردند این کار باید هر چه سریع‌تر انجام شود و به زمان دیگری موکول نشود.

با افزایش فشارها بر صربستان، الکساندر ووچیچ، رئیس جمهور این کشور به تازگی در دیدار با اورزولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا اطمینان داد که قوانین ویزا در این کشور تا پایان سال جاری میلادی اصلاح شوند.

بنا بر اعلام نهاد حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا موسوم به "فرونتکس"، موارد عبور غیرقانونی از مرز و از مسیر جنوب بالکان در ۹ ماه نخست امسال به نسبت دوره مشابه سال پیش دو برابر شده و به ۱۰۶ هزار مورد رسیده است.

این آمار بیانگر تعداد مهاجرانی که غیرقانونی از مرز عبور کرده‌اند نیست، زیرا برخی پناهجویان برای رسیدن به مقصد بارها تلاش می‌کنند از مرز عبور کنند.

الوا یوهانسون، کمیسیر امور داخلی اتحادیه اروپا می‌گوید، باید فشار بر تمام کشورهای جنوب منطقه بالکان افزایش یابد تا امکان ورود بدون ویزای شهروندان خارجی را متوقف کنند.

https://irna.ir/xjKTR۸

**مدودف :کشورهای غربی، جهان را به جنگ جهانی سوق می دهند

دیمتری مدودف معاون شورای امنیت فدراسیون روسیه روز سه‌شنبه گفت که کشورهای غربی جهان را به سمت یک جنگ جهانی سوق می دهند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

مدودف در کانال تلگرامی خود نوشت : تنها پیروزی کامل و نهایی روسیه در اوکراین تضمینی برای محافظت از درگیری جهانی است که جهان غرب را به سوی آن سوق می دهد.

وی تاکید کرد که چنین همسویی دلیل مستقیمی برای اعمال بند ۱۹ اصول سیاست دولتی فدراسیون روسیه در زمینه بازدارندگی هسته ای است. او پرسید پس چه کسی در حال برنامه ریزی یک درگیری هسته ای است، به من اطلاع دهید؟ اگر تحریک مستقیم یک جنگ جهانی با استفاده از سلاح های هسته ای نیست، این چیست؟"

مدودف از متحدین روسیه خواست که تا "منطق رسمی ساده" را دنبال کنند. "اگر روسیه نیست که پیروز می شود، ظاهراً اوکراین است.

او افزود: هدف اوکراین در " جنگ " - توسط رژیم کی یف جنگ نامگذاری شده است - بازگرداندن تمام سرزمین هایی که قبلاً به آن تعلق داشتند. یعنی طرد آنها از روسیه است که این امر تهدیدی برای موجودیت کشور ما و فروپاشی روسیه امروز محسوب می شود.

https://irna.ir/xjKTRF

**یونهاب مدعی شد : کره شمالی ۱۰ موشک شلیک کرد

خبرگزاری یونهاب به نقل از ارتش کره جنوبی مدعی شد که کره شمالی روز چهارشنبه حداقل ۱۰ نوع موشک مختلف شلیک کرد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

خبرگزاری تاس گفت :اطلاعاتی در مورد انواع موشک ها داده نشده است.

یونهاپ پیشتر اعلام کرد که کره شمالی سه موشک بالستیک کوتاه برد به سمت دریای ژاپن شلیک کرده است. 

یونهاپ افزود: یکی از موشک های کره شمالی در ۵۷ کیلومتری شهر سوکچو سقوط کرد.

نگهبانان ژاپنی از کشتی‌های منطقه خواستند در صورت یافتن قطعات موشک به آنها نزدیک نشوندو  بلافاصله با مقامات تماس بگیرند.

در دفتر فومیو کیشیدا نخست وزیر ژاپن، یک ستاد بحران تشکیل شده که با تجزیه و تحلیل و جمع آوری اطلاعات درباره پرتاب موشک جدید پیونگ یانگ جمع آوری می شود.

https://irna.ir/xjKTRT

**هماهنگ کننده سازمان ملل: انتظار داریم که حرکت کشتی های غلات روز پنجشنبه آغاز شود

امیر عبدالله هماهنگ کننده سازمان ملل برای طرح غلات دریای سیاه گفت که انتظار داریم که کشتی ها دوباره سوم نوامبر ( ۱۲ آبان) حرکت در امتداد کریدور غلات را آغاز کنند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

عبدالله شامگاه سه شنبه تاکید کرد که صادرات غلات و مواد غذایی از بنادر اوکراین باید ادامه یابد.

او ادامه داد : اگرچه حرکت کشتی‌ها برای دوم نوامبر به عنوان بخشی از ابتکار دریای سیاه برنامه‌ریزی نشده است،

عبدالله افزود : انتظار داریم کشتی‌های بارگیری شده روز پنجشنبه حرکت کنند.

پوتین در تماس تلفنی به اردوغان گفت که روسیه به دنبال تضمین های واقعی از کی یف در مورد رعایت دقیق توافق استانبول به ویژه در مورد عدم استفاده از کریدور بشردوستانه برای اهداف نظامی است.

اوهمچنین به اردوغان گفت: لازم است تحقیقات کاملی درباره شرایط حادثه علیه ناوگان دریای سیاه انجام شود.

پیش از این روسیه اوکراین را به سوء استفاده از کریدور حمل و نقل امن برای حمله به کشتی های روسی در کریمه متهم کرد و مشارکت خود در این توافق را به حالت تعلیق درآورد.

همچنین وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سازمان ملل باید به تعهدات خود به عنوان ضامن توافق غلات عمل کند، و حامیان غربی کی یف باید درک کنند که دیگر اقدامات تحریک آمیز نادیده گرفته نخواهد شد.

https://irna.ir/xjKTRG

**رئیس جدید شورای امنیت: نشست آمریکا درباره ایران، جلسه شورای امنیت نیست

رئیس جدید شورای امنیت سازمان ملل  درباره نشست غیررسمی ضدایرانی آمریکا در سازمان ملل با فاصله گرفتن از دیکتاتوری رسانه‌ای غرب و فضاسازی های آمریکا درباره این اقدام گفت که این نشست، جلسه شورای امنیت نیست.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

 "هارولد ادلای اگیمن"  (Harold Adlai Agyeman ) سفیر و نماینده دائم غنا در سازمان ملل که ریاست دوره ای شورای امنیت سازمان ملل را در ماه جاری میلادی نوامبر برعهده دارد، این مطلب را در گفتگو با ایرنا در پاسخ به سوالی درباره تلاش آمریکا برای برگزاری جلسه غیررسمی در مورد شرایط داخلی ایران در سازمان ملل بیان کرد.

خبرنگار ایرنا از رئیس جدید دوره ای شورای امنیت سازمان ملل پرسید: آمریکا قصد دارد روز چهارشنبه نشستی غیررسمی درباره ایران برگزار کند و جمهوری اسلامی ایران، اقدام آمریکا را مداخله در امور داخلی خود و رویه ای خطرناک می داند. شما  به عنوان رئیس جدید شورای امنیت، چه اقدامی برای جلوگیری از ایجاد این رویه خطرناک انجام خواهید داد؟ واکنش شما به رویکرد دوگانه آمریکا چیست؟
رئیس جدید شورای امنیت سازمان ملل در پاسخ گفت: اول اینکه این مهم است که بگوییم که ایران به عنوان یک کشور، یک پرونده در خصوص موضوعی که بیان کردید، در شورای امنیت سازمان ملل محسوب نمی شود. 

سفیر و نماینده دائم غنا در سازمان ملل افزود: موضوع توافق هسته ای ایران (JCPOA/برجام ) در شورای امنیت مطرح است اما شرایط و وضعیت در  ایران موضوع شورای امنیت نیست.

رئیس شورای امنیت سازمان ملل تصریح کرد: نشستی که روز چهارشنبه قرار است برگزار شود، آریافرمولا (نشستی غیررسمی) است.

وی با بیان اینکه شورای امنیت زمینه  را برای اعضا فراهم کرده است که چنین نشست هایی را داشته باشند، در عین حال اظهار داشت:  این نشست ها بطور فنی، جلسات شورای امنیت محسوب نمی شود.

سفیر و نماینده دائم غنا در سازمان ملل همچنین گفت، ما در سطح ملی آنچه را در ایران می گذرد، دنبال می کنیم و امیدواریم که مقامات در ایران بتوانند راهی را پیدا کنند که موضوعات را حل وفصل کنند تا شرایط از کنترل خارج نشود.

وی ادامه داد: اکنون ما موضوع ایران را فقط در سطح ملی خود دنبال می کنیم و آن را در چارچوب حاکمیت ایران می دانیم. 

دولت آمریکا در پی  برگزاری نشستی ضد ایرانی در روز چهاشنبه به وقت محلی در  مقر سازمان ملل در نیویورک  در قالب نشستی غیررسمی درباره تحولات داخلی ایران  است که تهران آن را دخالت در امور داخلی خود و رویه ای خطرناک و غیرسازنده و تلاشی برای پیشبرد اهداف سیاسی خود حتی به قیمت نقض قوانین بین المللی می داند.

منابع دیپلماتیک می گویند: این اقدام آمریکا واکنشی به گزارش جامعه اطلاعاتی ایران - وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه پاسداران - درباره عوامل پشت پرده اغتشاشات در ایران است. آمریکا به جای پاسخگویی به موارد ذکر شده در گزارش متقن جامعه اطلاعاتی ایران، با فرار به جلو، درحال نمایش حمایت از حقوق بشر بصورت گزینشی و با اهداف خاص سیاسی است.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل مدعی است که به دنبال راههایی برای تقویت تحقیقات مستند و مستقل درباره ناآرامی های ایران است.

دولت جو بایدن از زمان آغاز ناآرامی ها در ایران در پی درگذشت مهسا امینی دختر ۲۲ ساله ایرانی در شهریور ماه، به رغم ادعای رویکرد دیپلماسی درقبال تهران، اعلام کرده است که دیگر بر مذاکرات تمرکز نداشته بلکه تمرکزش بر تحولات داخلی ایران با ادعای حقوق بشر و دموکراسی است و اکنون بجای پاسخگویی به گزارش جامعه اطلاعاتی ایران در پی برگزاری نمایش حقوق بشری در سازمان ملل است.

نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل هفتم آبان ماه اعلام کرد: بر ساس گزارش جامعه اطلاعاتی ایران ، آمریکا متهم ردیف اول اغتشاشات است. 
نمایندگی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: ایالات متحده و متحدانش به طور مداوم از چنین بستری (سازمان ملل) برای پیشبرد برنامه سیاسی خود حتی به قیمت نقض قوانین بین المللی و منشور ملل متحد سوء استفاده کرده اند.

امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد نیز با بیان اینکه تلاش آمریکا برای برگزاری جلسه غیررسمی در مورد شرایط داخلی ایران، رویه‌ای خطرناک و غیر سازنده است، از اعضای سازمان ملل متحد خواست تا از هر اقدامی که به برگزاری این جلسه و ایجاد رویه خطرناک کمک می‌کند، خودداری کنند.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد در نیویورک تاکید کرد، در شرایطی  که دهها سال زنان ایرانی از تحریم‌های غیرانسانی آمریکا صدمه دیده اند، این کشور صلاحیت حقوقی، اخلاقی و سیاسی برای برگزاری جلسه در مورد شرایط داخلی ایران را ندارد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در نامه ای به تمام سفرا و نمایندگان دائم کشورهای عضو و ناظر سازمان ملل متحد با ارائه گزارش مختصری از روند تحولات جاری در ایران، اهداف آمریکا از برگزاری نشست ضد ایرانی علیه ایران در سازمان ملل متحد را تشریح کرده است.

ایروانی در این نامه با اشاره به درخواست برگزاری نشست غیر رسمی (آریا فرمولا) از سوی آمریکا تحت عنوان «اعتراضات جاری در ایران» تاکید کرد: آمریکا با به راه انداختن جنگ روانی و عملیات فریب ادعا دارد که این جلسه هدفش حمایت از حقوق زنان ایران است اما این امر  کاملا ناشی از نفاق آمریکا بوده و سوء استفاده از مفهوم ارزشمند حقوق بشر محسوب می شود.

 دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران با اشاره به دهها سال  دشمنی آمریکا نسبت به مردم ایران افزود: برخلاف اتهامات بی اساس آمریکا علیه ایران، دولت جمهوری اسلامی ایران همواره  متعهد به ارتقاء و حمایت از حقوق بشر و اجرای تعهدات حقوق بشری در چارچوب حقوق بین الملل است.

https://irna.ir/xjKTRB

**ارتش سوریه به حملات جبهه تروریستی النصره پاسخ داد

ارتش سوریه به حملات جدید گروه تروریستی موسوم به "جبهه النصره" به منطقه کاهش تنش در شمال این کشور پاسخ داد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

"اولیگ یگوروف" نائب رئیس مرکز آشتی روسیه در سوریه اعلام کرد که جبهه تروریستی النصره طی روز گذشته دو بار منطقه کاهش تنش را بمباران کرد.

وی افزود: یک حمله در استان ادلب و حمله دیگر در استان حماه انجام شد و یک شهروند سوری نیز در استان ادلب به واسطه تک تیراندازها مجروح شد.

همزمان روزنامه الوطن سوریه اعلام کرد که برخی یگان های ارتش سوریه همچنین به حملات جبهه تروریستی النصره به منطقه کاهش تنش پاسخ دادند.

منطقه کاهش تنش ادلب شامل استان ادلب و بخش‌هایی از استان‌های حلب، حماه و لاذقیه است و در این مناطق عناصر تروریستی جبهه النصره و شبه نظامیان مسلح وابسته به ترکیه حضور دارند.

براساس توافق سال ۲۰۱۷ میلادی میان ایران، روسیه و ترکیه به عنوان کشورهای ضامن صلح آستانه (نام پیشین پایتخت قزاقستان که اکنون نورسلطان شده است)، چهار منطقه امن در سوریه ایجاد شد.

سه منطقه در سال ۲۰۱۸ میلادی به کنترل ارتش سوریه درآمد، اما منطقه چهارم که ادلب استانی در شمال غربی سوریه و مناطقی چون لاذقیه، حما و حلب را در بر می گیرد هنوز در دست گروه های تروریستی قرار دارد و گفته می شود کنترل این منطقه بیشتر در اختیار گروه تروریستی جبهه النصره است.

اواخر تابستان سال ۲۰۱۸ میلادی، سران روسیه و ترکیه در سوچی روسیه به توافقی دست یافتند که طی آن ترکیه وعده داد بدون خونریزی تروریست‌های مستقر در این منطقه را خارج یا خلع سلاح کند، اتفاقی که تا امروز رخ نداده است و تروریست ها در این منطقه هر از چندگاهی به نیروهای نظامی سوریه یا پایگاه روسیه در اطراف این منطقه حمله می کنند.

روزنامه الوطن همچنین امروز چهارشنبه اعلام کرد که ارتش سوریه همچنین حضور خود در صحرای شرقی این کشور را تقویت کرده و با پوشش جنگنده های سوری و روسی مناطق مختلفی را پاکسازی کرد.

ارتش سوریه در این عملیات مخفیگاههای بقایای عناصر تروریستی داعش در صحرای شرقی را منهدم کرد.

بر اساس این گزارش، گفته می شود که فعالیت بقایای گروهک تروریستی داعش در مناطق تحت سیطره گروه موسوم به "نیروهای دموکراتیک سوریه" (قسد) وابسته به آمریکا در شمال و شرق سوریه افزایش یافته است.

در روزهای اخیر تعداد حملات گروه تروریستی جبهه النصره به مناطق کاهش تنش افزایش یافته است که ارتش سوریه نیز با گلوله باران مواضع این گروه تروریستی به آن پاسخ می دهد.

https://irna.ir/xjKTSX

**سرپرست وزارت خارجه طالبان با سفیر قطر دیدار کرد

سرپرست وزارت خارجه طالبان در دیدار با سفیر قطر، همکاری‌های قطر با افغانستان را فراموش ناشدنی دانست.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

عبدالقهار بلخی سخنگوی وزارت خارجه افغانستان شب گذشته (۱۰ آبان) با انتشار اعلامیه‌ای گفت: امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه طالبان، با سعید بن مبارک الخیارین سفیر قطر  در کابل دیدار کرده است.

سفیر قطر در این دیدار گفته که کشورش قصد دارد دفتر موسسه خیریه قطر را در افغانستان افتتاح کنند و این‌ کار را با تایید وزارت امور خارجه انجام خواهد داد و از این طریق، کمک‌های لازم را برای نیازمندان، زنان و کودکان فراهم خواهند کرد.

وی گفته که کشورش می‌خواهد روابط با افغانستان را بیشتر تقویت کند.  

متقی در این دیدار با قدردانی از همکاری‌های قطر ؛ درخصوص همکاری کامل افغانستان برای فعالیت نهادهای خیریه قطر اطمینان داده است.

سرپرست وزارت خارجه طالبان همکاری‌های قطر با افغانستان را فراموش‌ناشدنی خوانده است.

قطر یکی از کشورهای حامی طالبان است که در امضای توافق‌نامه دوحه، میان امارت و امریکا نقش میانجی را بر عهده داشت.

https://irna.ir/xjKTTm

**جروزالم پست: تل آویو متحد خود را در برزیل از دست داد

روزنامه صهیونیستی «جروزالم پست» نوشت: با انتخاب «لولا داسیلوا» به عنوان رئیس جمهور برزیل، تل آویو یکی از متحدان خود در آمریکای لاتین را از دست داد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

این روزنامه صهیونیستی امروز چهارشنبه اضافه کرد: ایناسیو لولا داسیلوا یکی از برجسته ترین حامیان فلسطین در آمریکای لاتین به شمار می آید و پس از پیروزی او در انتخابات ریاست جمهوری بزریل، تل آویو یکی از متحدان خود در برازیلیا را از دست داد.  

داسیلوا در سال ۲۰۱۰ با سفر به  کرانه باختری اشغالی با مقامات تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری «محمود عباس» دیدار کرد و همچنین از مقبره «یاسر عرفات» رئیس پیشین این تشکیلات دیدار و تاج گلی بر آن گذاشت، اما در همان سفر از گذاشتن تاج گل بر مقبره «تئودور هرتزل» سرکرده جنبش صهیونیسم خودداری کرد. به همین دلیل «اویگدور لیبرمن» وزیر امور خارجه وقت رژیم اسرائیل از دیدار با داسیلوا خودداری کرد.

لولا داسیلوا در جریان بازدید از کرانه باختری اشغالی از رویای خود برای دیدن فلسطین مستقل و آزاد صحبت کرد و همراه با آرژانتین، بولیوی و اکوادور، فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت شناخت و پس از آن بیشتر کشورهای آمریکای جنوبی طی سه ماهه اول سال ۲۰۱۱ با برزیل همراه شدند.

رئیس جمهور منتخب برزیل در ژوئن گذشته با هیاتی از اتحادیه عرب فلسطین در برزیل و سایر افراد جامعه فلسطینی در این کشور در برزیل دیدار کرد.

وی با تاکید بر اینکه فلسطینی ها مستحق آن هستند که مورد توجه قرار گیرند و با آنها اعلام همبستگی کامل شود، بر اهمیت روابط بین برزیل و فلسطین تاکید کرد و اظهار داشت که مردم فلسطین حق دارند در یک کشور آزاد و مستقل زندگی کنند و اضافه کرد که او در بازگشت نقش سیاست خارجی برزیل در میانجیگری درگیری ها و حق مردم فلسطین در دفاع از خود تلاش خواهد کرد. 

پس از پیروزی لولا داسیلوا در انتخابات برزیل، ناظران سیاسی معتقدند که فلسطین بار دیگر دوستی قوی در یکی از بزرگترین و تاثیرگذارترین کشورهای آمریکای لاتین و همچنین در درون نظام بین‌الملل به دست خواهد آورد.

یکشنبه گذشته دور دوم انتخابات ریاست جمهوری در برزیل برگزار شد و شهروندان برزیلی همچنین برای انتخاب ۱۲ فرماندار این کشور نیز به پای صندوق‌های رأی رفتند.

داسیلوا در دور دوم انتخابات موفق شد با کسب ۵۰.۸ درصد آرا در برابر ۴۹.۲ رقیب خود ، بار دیگر رییس جمهور برزیل شود.

داسیلوا توانست ۶۰ میلیون و ۳۴۱ هزار و ۱۹۸ رأی به دست آورد و در مقابل بولسونارو توانست ۵۸ میلیون و ۲۰۳ هزار و ۶۲۰ رأی کسب کند و از مقام ریاست جمهوری برزگ ترین کشور قاره آمریکایی جنوبی باز ماند.

حدود ۵ میلیون و ۷۰۰ و ۱۸۸ رأی نیز آرای باطله در این انتخابات بوده است.

https://irna.ir/xjKTSp

**دیدار حکیم با السودانی/ تاکید بر تقویت روابط با همسایگان

سیدعمار حکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق در دیدار با محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر این کشور، تحولات سیاسی عراق و منطقه را بررسی و بر اهمیت تقویت روابط با همسایگان در راستای منافع ملی این کشور تاکید کرد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

در این دیدار که در دفتر رهبر جریان حکمت ملی عراق در بغداد انجام شد، حکیم ضمن تبریک مجدد آغاز فعالیت دولت جدید عراق و کسب رأی اعتماد مجلس، راه‌های تثبیت فعالیت دولت در خدمت‌رسانی و مبارزه با فساد و تبدیل آن به نمونه واقعی دولت ملی خدمات‌محور را بررسی کرد.

وی همچنین در این دیدار بر ضرورت اولویت دادن به پرونده مبارزه با فساد و خودداری از هرگونه تردید در برخورد با مهره‌های کلیدی فساد در کشور در چارچوب‌های قانونی و حمایت از نهادهای نظارتی تأکید کرد.

حکیم همچنین بر ضرورت بهره‌برداری از افزایش درآمدهای عراق برای بهبود شرایط اقتصادی و اجتماعی و متنوع کردن منابع درآمد دولت تأکید کرد و از دولت و دستگاه‌های امنیتی خواست که به عملیات نظامی و امنیتی خود علیه تروریست‌ها و نیز به روند تقویت روابط با کشورهای همسایه و جهان بر اساس اصل ثابت منافع ملی و حاکمیت عراق ادامه دهند.

نخست وزیر عراق نیز به نوبه خود در این دیدار اولویت‌های دولت و برنامه‌های آن در بخش خدمات و مبارزه با فساد را تشریح کرد.

طرفین همچنین بر اهمیت حمایت نیروهای سیاسی از دولت و اینکه اصلاحات یک مسئولیت جمعی است که همه طرف‌ها به خصوص گروه‌های مشارکت‌کننده در دولت در آن سهیم‌اند، تأکید کردند.

https://irna.ir/xjKTTC

**شبه جزیره کره بوی باروت گرفت

جنگنده های کره جنوبی در واکنش به اقدامات تحریک آمیز کره شمالی درباره پرتاب موشک های بالستیک برای نخستین بار به نزدیکی آبهای قلمرو کره جنوبی ۳ موشک هوا به زمین را به دریای شمالی در حدفاصل خط مرزی شمالی میان دو کشور شلیک کردند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

ارتش کره جنوبی امروز چهارشنبه نخستین پرتاب شلیک موشک به منطقه نزدیک در کره جنوبی را از زمان جدایی دو کره محکوم کرد و این اقدام را غیرقابل تحل خواند. از هفت دهه گذشته که دو کره از هم جدا شدند این نخستین بار است که یک موشک کره شمالی به نزدیکی آبهای تحت قلمرو کره جنوبی اصابت می کند.

براساس داده های ارتش کره جنوبی اوایل امروز کره شمالی دستکم ۳ موشک بالستیک کوتاه برد به دریای شرق شلیک کرده است. رئیس ستاد مشترک این کشور گفت موشک ها از سایتی در محدوده شهر ساحلی شرقی وون سان در ساعت ۸:۵۱ به وقت محلی ردیابی شده است.  

وی در کنفرانس خبری افزود : «پرتاب موشک بالستیک کره شمالی که برای نخستین بار از زمان جدایی دو کره به نزدیک ترین منطقه آبی کره جنوبی شلیک شده است بسیار نادر و غیرقابل تحمل است و کره جنوبی قاطعانه به این اقدام تحریک آمیز کره شمالی پاسخ خواهد داد. » 

این اقدام کره شمالی پس از آغاز تمرین نظامی مشترک آمریکا و کره جنوبی به نام  " ویجیلانت استروم " که با شرکت بیش از ۲۴۰ جنگنده برای مقابله با تهدیدهای کره شمالی انجام شد اتفاق افتاد.  

تنش ها در شبه جزیره کره با اقدام متقابل پرتاب ۳ موشک هوا به زمین کره جنوبی  به سمت کره شمالی رو به افزایش است.  

https://irna.ir/xjKTTd

**حماس: حساب کردن روی نتایج انتخابات اسرائیل «حماقت سیاسی» است

سخنگوی جنبش حماس در اظهاراتی با بیان اینکه تمام احزاب صهیونیستی به دنبال تداوم تجاوزگری علیه ملت فلسطین هستند، تاکید کرد که حساب باز کردن روی نتایج انتخابات کنِسِت (پارلمان) رژیم صهیونیستی «حماقتی سیاسی» است.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

حازم قاسم سخنگوی جنبش حماس در اظهاراتی گفت: حساب باز کردن روی نتایج انتخابات کنِسِت «حماقت سیاسی» است.

وی تاکید کرد: انتخابات بین احزاب راست گرای صهیونیستی افراطی و افراطی تر انجام شده است؛ احزابی که بر مساله تداوم تجاوزگریها علیه ملت ما توافق نظر دارند.

قاسم گفت که انتخابات رژیم صهیونیستی برای مدیریت رژیمی غیرقانونی است که برپایه تجاوز و سرقت سرزمین فلسطین بنا شده است.

سخنگوی حماس خاطرنشان کرد: ملت ما به مبارزه مشروع خود در برابر رژیم صهیونیستی ادامه خواهیم داد و مقاومت توانایی بیرون راندن این رژیم از خاک فلسطین را دارد.

منابع خبری بامداد چهارشنبه گزارش دادند که احزاب دست راستی در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی از احزاب چپ و میانه پیشی گرفته اند.

رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که نتایج صندوق‌های نمونه آرای انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی نشان می دهد که جناح راست این رژیم احتمالا برنده انتخابات شود.

براساس این نتایج، حزب راست افراطی به ۶۲ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنِسِت دست خواهد یافت و خواهد توانست کابینه جدید را تشکیل دهد.

این درحالی است که احزاب میانه و چپ خواهند توانست ۵۴ کرسی را به دست خواهند آورد.

https://irna.ir/xjKTTW

**پنتاگون ادعای همکاری نظامی ایران و روسیه در جنگ اوکراین را تکرار کرد

پنتاگون مدعی شد که روسیه به دنبال دریافت موشک‌های زمین به زمین ایرانی برای استفاده در جنگ اوکراین است.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

تارنمای هیل به نقل از ادعای "پت رایدر" دبیر مطبوعاتی پنتاگون نوشت: مقام های آمریکایی نگرانند که روسیه شاید به جنگ افزارهای پیشرفته بیشتری از ایران دست یافته و آنها را در جنگ علیه اوکراین به کار بندد.

رایدر شب گذشته به خبرنگاران گفت: ما نگرانیم که شاید روسیه به دنبال دستیابی به جنگ افزارهای پیشرفته از ایران بوده و به عنوان مثال از موشک های زمین به زمین در اوکراین استفاده کند.

رایدر ادعا کرد که ایران پیشتر به روسیه پهپاد داده بود تا به اهداف اوکراینی حمله کند و واشنگتن پیش بینی می کند که مسکو "احتمالاً به دنبال تعداد بیشتری از آن پهپادها باشد. "

این مقام نظامی آمریکا مدعی شد: این نشاندهنده همدستی مداوم (ایران و روسیه) برای حمله به شهروندان اوکراینی و تداوم اشغال غیرقانونی (اراضی اوکراین به دست) روسیه است.

دیشب نیز هماهنگ کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادعاهای ضد ایرانی درباره نقش تهران در جنگ اوکراین را تکرار و از دستیابی احتمالی روسیه به موشک های زمین به زمین ابراز نگرانی کرد.

جان کربی در جمع خبرنگاران مدعی شد: مشخص است که ایران در حال حمایت از تلاش های روسیه در جنگ اوکراین است.

این مقام کاخ سفید ادامه داد همچنان نسبت به احتمال انتقال موشک های زمین به زمین ایرانی به روسیه نگران هستیم.

این مقام آمریکایی بلافاصله اذعان کرد: هنوز چنین اتفاقی نیفتاده اما این موضوع باعث نگرانی ماست.

جان کربی مدعی شد: این کار نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت است و برای مقابله با این اقدام احتمالی  گزینه های زیادی داریم و به همراه شرکای خود در سازمان ملل اقدامات لازم  را برای مقابله با آن بررسی خواهیم کرد.

پیشتر امیرسعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل متحد تاکید کرده بود: ایران بی طرفی فعال خود را در جنگ اوکراین حفظ کرده و هرگز سلاحی به طرفین این جنگ برای استفاده در آن نداده است.

به گفته ایروانی، ایران بطور مداوم از صلح و پایان فوری جنگ در اوکراین حمایت کرده و به رغم موافقتنامه همکاریهای دفاعی دوجانبه، هرگز به طرفهای جنگ، سلاح برای استفاده در جنگ اوکراین نه قبل و نه بعد از درگیری نداده است.

دیپلمات ارشد جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تصریح کرد: کشورهای غربی تلاش می کنند براساس تفاسیر نادرست و گمراه کننده بین قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و استفاده از پهپادها در جنگ اوکراین ارتباط ساختگی برقرار کنند، درحالیکه قطعنامه ۲۲۳۱ نه صادرات سلاح را منع کرده و نه به دبیرخانه سازمان ملل دستور العمل و ظرفیت لازم را برای انجام این تحقیقات داده است.

https://irna.ir/xjKTTT

**آغاز رقابت‌های آزاد آسیا در پاکستان با حضور تکواندوکاران ایرانی

چهارمین دوره رقابت‌های آزاد آسیا با حضور تیم ملی تکواندوی مردان جمهوری اسلامی ایران در کنار بیش از ۴۰۰ شرکت کننده دیگر در اسلام‌آباد پایتخت پاکستان آغاز شد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

مرحله وزن کشی تکواندوکاران حاضر در تورنمنت پاکستان روز گذشته در مجموعه ورزشی لیاقت در شهر اسلام‌آباد انجام شد.

از تیم ملی تکواندو ایران آرمین هادی پور، فرزان عاشورزاده، محمدصادق دهقانی و دانیال بزرگی با هدف کسب ۲۰ امتیاز تورنمنت فوق در این رویداد با حریفان رقابت می‌کنند. حسن بشیری نیز در این رقابت‌ها حاضر است.

تکواندوکاران اعزامی ایران صبح امروز اولین مبارزه خود را برگزار خواهند کرد در این راستا دانیال بزرگی به مصاف حریف خود می‌رود. 

فردا پنجشنبه عاشورزاده و بشیری و روز جمعه نیز دهقانی و هادی پور به مصاف رقبای خود خواهند کرد. 

هدایت تیم ملی در این رویداد برعهده مجید افلاکی است. جلال خدامی نیز به عنوان مربی وی را همراهی می‌کند.

در رقابت‌های آسیایی پاکستان ۴۰۰ تکواندوکار از ۱۸ کشور در دو بخش مردان و زنان حضور دارند. فدراسیون تکواندوی پاکستان قرار است سال آینده میزان مسابقات تکواندوی بزرگسالان آسیا باشد.

https://irna.ir/xjKTVm

**گزارش تکان دهنده یونسکو از قتل خبرنگاران در سطح جهان

سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد (یونسکو) با ابراز تاسف از اینکه بیشتر موارد قتل خبرنگاران در سراسر جهان بدون مجازات باقی می‌ماند، رهبران کشورها را به تقویت تدابیری برای تحقیق و مجازات عاملان فراخواند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

یونسکو در گزارش امروز خود آورد: بر پایه داده‌های این نهاد بین‌المللی، نرخ معافیت از مجازات جهانی برای قتل روزنامه‌نگاران به ۸۶ درصد رسیده است که این آمار طی ده سال گذشته ۹ واحد کاهش داشته است. با این حال، این میزان برای جلوگیری از اقدامات پیچیده خشونت‌بار بسیار ناکافی است.

در بازه زمانی سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ میلادی، ۱۱۷ خبرنگار در حین انجام ماموریت کشته شده اند. این رقم کمترین میزان از سال ۲۰۰۸ تاکنون یعنی زمان نخستین گزارش سالانه در این باره است. بر پایه آمار یونسکو در سال جاری و تا ماه سپتامبر (شهریور/مهر) نیز ۲۲ خبرنگار کشته شدند.

طی دو سال گذشته، آمریکای لاتین و منطقه کارائیب و تا حدودی آسیا و اقیانوسیه مرگبارترین مناطق برای روزنامه‌نگاران بودند.  این در حالی است که در رویدادی بی‌سابقه از ۲۰۰۷ تاکنون، در سال ۲۰۲۰ قتل هیچ خبرنگاری در اروپای مرکزی و شرقی ثبت نشده است.

گزارش یونسکو همچنین حکایت از آن دارد که تنها ۳۶ درصد از خبرنگاران کشته شده در سال ۲۰۲۱ جان خود را در درگیری نظامی و جنگ از دست داده اند و ۶۴ درصد آنان در کشورهایی به قتل رسیده‌اند که خبری از رویارویی نظامی در آنها نبوده است.

از سوی دیگر، این گزارش به افزایش تعداد روزنامه نگاران کشته شده در جریان شورش ها یا تظاهرات اشاره می کند: از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ میلادی شش روزنامه نگار کشته شده اند که این تعداد در همین زمینه در سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۷، سه خبرنگار بوده است.

هیچ جایی برای خبرنگاران امن نیست

یونسکو با اشاره به این واقعیت که هیچ مکان امنی برای خبرنگاران وجود ندارد، در گزارش خود می‌افزاید: از ۱۱۷ کشته در سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۱، ۹۱ نفر از آنها (تقریباً ۸ نفر از هر ۱۰ خبرنگار) خارج از ساعات کاری، در خانه، وسیله نقلیه خود یا در خیابان کشته شده اند و نه در چارچوب یک ماموریت خاص.  چند تن از آنان نیز جلوی چشم اعضای خانواده خود از جمله فرزندانشان کشته شدند.

علاوه بر این، سهم زنان در میان خبرنگاران کشته شده در سال ۲۰۲۱ تقریباً دو برابر شد و از ۶ درصد در سال قبل به ۱۱ درصد افزایش یافت. در مواجهه با این مشاهدات، یونسکو بر درخواست خود از رهبران کشورها برای اتخاذ همه اقدامات لازم در جهت حصول اطمینان از اینکه جنایات ارتکابی علیه روزنامه نگاران به درستی بررسی می شود و عاملان آنها شناسایی و محکوم می شوند، تاکید کرد.

https://irna.ir/xjKTVF


**آخرین نتایج انتخابات رژیم صهیونیستی با شمارش ۶۲ درصد آرا

یک رسانه چاپ تل‌آویو از شمارش ۶۲ درصد آرا در انتخابات سرزمین‌های اشغالی خبر داد که میزان آرای اردوگاه تحت رهبری بنیامین نتانیاهو را بیش از اردوگاه رقیب نشان می‌دهد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» نوشت: تا ساعت هفت صبح چهارشنبه به وقت محلی، ۶۲ درصد آرا شمارش شد و اردوگاه نتانیاهو در صورت ادامه این روند با شمارش بقیه آرا، می تواند ۶۹ کرسی پارلمان را کسب کند.

اردوگاه رقیب نتانیاهو به ریاست یائیر لاپید نخست‌وزیر موقت و رئیس حزب «یش‌عتید» رژیم صهیونیستی تا این مرحله از شمارش آرا تنها توانسته ۴۷ کرسی پارلمان را از آن خود کند.

حداش-تعال یکی از احزاب متعلق به اعراب ساکن سرزمین‌های اشغالی نیز چهار کرسی پارلمان را کسب کرده است.

رژیم صهیونیستی روز سه شنبه، پنجمین انتخابات چهار سال گذشته را برگزار کرد. مقامات این رژیم درباره خطر فروپاشی درونی به خاطر گسست داخلی و اختلافات بین یهودیان ارتدکس و جریان های سکولار و صهیونیست هشدار داده اند.

هر اردوگاهی که بتواند دستکم ۶۱ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان رژیم صهیونیستی را کسب کند، خواهد توانست تا کابینه ای ائتلافی تشکیل دهد.

https://irna.ir/xjKTW۷

**زن آمریکایی سرکرده داعش به ۲۰ سال زندان محکوم شد

یک زن آمریکایی اهل ایالت کانزاس که سرکرده یک گردان از زنان گروه تکفیری – تروریستی داعش در سوریه بوده است با حکم دادگاه به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

تارنمای نشریه انگلیسی گاردین با انتشار این خبر نوشت: «آلیسون فلوک-اکرن» (Allison Fluke-Ekren)، ۴۲ ساله، اعتراف کرده است زمانی که در سوریه بوده، فرماندهی گردان «خطیبه نصیبه» را برعهده داشت است، گردانی که در آن حدود ۱۰۰ زن و دختر که برخی از دختران فقط ۱۰ سال سن داشتند، به فعالیت های تروریستی مشغول بودند و زن آمریکایی به آنها  نحوه استفاده از سلاح های خودکار و منفجر کردن نارنجک ها و کمربندهای انتحاری را آموزش می داده است.

براساس این گزارش، این زن تروریست آمریکایی در توجیه کار خود گفته است آموزش های نظامی او جنبه ایمنی داشته تا از وقوع هرگونه حادثه ای در مناطق جنگی که استفاده از چنین سلاح هایی انتحاری رایج بود، اجتناب ورزند.

به نوشته این روزنامه، آلیسون قبل از رفتن به سوریه و پیوستن به داعش، در مزرعه ای به وسعت ۳۳هکتار در «اوربروک» (Overbrook) واقع در ایالت  کانزاس زندگی می کرده و در آن دوران نیز فرزندان خود را مورد آزار و اذیت قرار می داده، وی با عبور از لیبی و مصر وارد سوریه شده است، پرونده وی در میان گروه های تروریستی یک پرونده منحصر بفرد برای قضات و دادستان های آمریکایی به شمار می رود.

براساس این گزارش، فرزندان آلیسون فلوک-اکرن به دادگاه گفته اند که مادرشان "جنون کنترل و قدرت" دارد و مستحق حداکثر مجازات است.

به نوشته گاردین، لئونی برینکما (Leonie Brinkema) ، قاضی دادگاه « آلبرت وی برایان» (Albert V. Bryan) شهر الکساندریا (Alexandria) واقع در شرق ایالت ویرجینیا توجیه های این زن آمریکایی سرکرده داعش را نپذیرفته و وی را به اشد مجازات (دراین ایالت) به ۲۰ سال زندان محکوم کرده است.

https://irna.ir/xjKTVg

**جنگ اوکراین محور گفت‌وگوی تلفنی وزرای خارجه فرانسه و چین

روسای دیپلماسی فرانسه و چین در مورد همکاری‌های دو کشور و مساله جنگ اوکراین تلفنی گفت‌وگو کردند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

کاترین کولونا وزیر امور خارجه فرانسه و وانگ ایی همتای چینی او دیشب (سه‌شنبه شب) در گفت وگوی تلفنی علاوه بر مسائل دو جانبه به جنگ اوکراین نیز پرداختند.

کولونا در توئیتی این گفت‌وگو را «سازنده» خواند و افزود: ما باید با هم برای پایان دادن به تشدید تنش روسیه در اوکراین و پایبندی کره شمالی به تعهداتش اقدام کنیم.

رسانه‌های رسمی چینی نیز بدون اشاره به جزئیات، نوشتند: دو طرف در مورد اوکراین، وضعیت شبه جزیره کره و سایر موضوعات مورد علاقه مشترک تبادل نظر کردند.

به گزارش خبرگزاری چین، وزیر این کشور اعلام کرده است که چین و فرانسه باید مشترکاً مبادلات و همکاری های سطح بالا را در زمینه های مختلف برنامه ریزی و طراحی کنند تا چشم اندازهای جدیدی برای روابط دوجانبه گشوده شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این تماس تلفنی ۱۰ روز پس از انتصاب شی جین پینگ در راس حزب کمونیست این کشور برای سومین دوره پنج ساله صورت گرفت.

https://irna.ir/xjKTWC

**خشم اسلام‌آباد از ادعای سناتور روسی درباره تحرکات پنهانی پاکستان و اوکراین

ادعای یک‌ سناتور روسیه مبنی بر خیز اوکراین برای گرفتن کمک از پاکستان در توسعه تسلیحات اتمی و سفر یک‌ هیات از کی‌یف به پاکستان خشم این کشور را درپی داشته‌ و اسلام‌آباد از مسکو درباره این اظهارات پاسخ خواسته است.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

خبرگزاری دولتی روسیه ریانووستی گزارش داد، سناتور «ایگور موروزوف» عضو کمیته دفاع شورای این کشور، مدعی شد که کارشناسان اوکراینی به پاکستان سفر کرده و با برخی از مسوولان برای بحث در مورد فن‌آوری تسلیحات هسته‌اتمی دیدار کردند.

وی پاکستان را به فریبکاری علیه روسیه متهم کرد و افزود: اوکراین برای توسعه تسلیحات اتمی از پاکستان کمک خواسته و دو کشور اخیرا در این خصوص رایزنی کرده‌اند.

این سیاستمدار روسی افزود که پاکستان علاوه بر ارائه دانش هسته‌ای و پشتیبانی فنی اقدام به ارسال سلاح به کی‌یف می‌کند.  

برخی از منابع خبری نوشتند که سناتور روسی اما هیچ مدرک قانع کننده‌ای برای اتهامات خود علیه پاکستان ارائه نکرده و برعکس این سخنان خشم اسلام‌آباد را برانگیخته است.

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در واکنش به اتهام ایگور موزوروف این اظهارات را بی اساس و حیرت انگیز دانست.  

عاصم افتخار احمد افزود: سخنان سناتور روسی کاملا بدون هیچ منطق و مغایر با روح روابط اسلام‌آباد و مسکو است.  

سخنگوی وزارت خارجه پاکستان تاکید کرد که اسلام‌آباد از مسکو در این خصوص شفاف سازی و پاسخ خواسته است.  

سناتور روسی درحالی مدعی تحرکات پنهانی پاکستان برای همکاری هسته‌ای با اوکراین است که اسلام‌آباد علیرغم فشار واشنگتن و متحدان آن برای عقب نشینی از موضع بی طرفی درخصوص جنگ اوکراین، اواسط مهرماه امسال بار دیگر به قطعنامه پیشنهادی علیه روسیه در سازمان ملل را ممتنع داد و ضمن تاکید بر توقف فوری خصومت‌ها میان مسکو و کی‌یف، اعلام کرد: حامیان قطعنامه ضدروسی پیشنهادات برای حل مسالمت آمیز فوری درگیری را نپذیرفته‌اند.

دولت پاکستان حاضر به موضع گیری علیه روسیه نیست، اما نگرانی جدی خود را بارها نسبت به طولانی شدن جنگ اوکراین و تبعات سنگین آن بر منطقه و جهان ابراز داشته و حتی ماه گذشته «بلاول بوتو زرداری» وزیر امور خارجه پاکستان طی سفر رسمی به آلمان بار دیگر بر دیپلماسی و مذاکره میان روسیه و اوکراین و اجتناب از هرگونه اقدامات تحریک آمیز مانند هسته‌ای شدن این درگیری‌ها تاکید کرد.   

اوایل فروردین امسال فرمانده ارتش پاکستان نیز با اذعان به نگرانی‌های امنیتی روسیه در بحث تحرکات ناتو و رویکرد غرب در قبال مسکو، جنگ اوکراین را یک فاجعه بزرگ خوانده و خواستار توقف فوری آن شد.

https://irna.ir/xjKTV۳

**تحکیم روابط دوجانبه؛ بیانیه مشترک روسای جمهوری کلمبیا و ونزوئلا

روسای جمهوری کلمبیا و ونزوئلا در ادامه تلاش‌ها برای بهبود هر چه بیشتر روابط، با برگزاری نشستی مشترک در کاراکاس، پیرامون موضوعات مختلف دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند و هرگونه جدایی میان دو ملت با وجود میراث تاریخی مشترک را رد کردند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

به دنبال استقرار نخستین دولت چپگرا در کلمبیا، «گوستاوو پترو » رئیس‌جمهوری این کشور به کاراکاس سفر کرد و در دیدار با «نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهوری ونزوئلا، دستور کار تعیین شده برای برقراری مجدد روابط دو جانبه را بررسی کردند.

گوستاوو پترو از زمان روی کارآمدن در کلمبیا، عزم خود برای آشتی دادن روابط با ونزوئلا را ابراز کرد و مادور به دنبال دیدار با او از محل کاخ میرافلورس، از توافق با این رئیس‌جمهوری جدید در شماری از موضوعات خبر داد.

مادورو اعلام کرد: ما یک روز پربار، فشرده  با موضوعات گسترده را با رئیس‌جمهور گوستاوو پترو سپری کردیم. ما در مورد زمینه‌های مختلف همکاری دوجانبه گفت‌وگو کردیم.

رئیس‌جمهوری ونزوئلا تاکید کرد این دیدار به منظور تامین منافع مشترک دو ملت برگزار شد. به گفته مادورو، موضوعاتی که مورد بحث قرار گرفت، از تجارت و اقتصاد گرفته تا «گام‌های جدید به سوی باز کردن کامل و امن مرزهای بین کلمبیا و ونزوئلا» متفاوت بود.

مادورو با تاکید بر اینکه اتحادهای تجاری و اقتصادی نیز از موضوعات مورد بحث و توافق بود، گفت: ما درمورد امنیت نیز صحبت کردیم؛ همچنین در مورد تقویت سازمان‌های بین‌المللی مانند «جامعه کشورهای آمریکای لاتین و کارائیب» (Celac)، احیای آمازون و بازگشت ونزوئلا به جامعه آند تبادل نظر شد.

دیدار مادورو و پترو پس از حدود سه سال از هم گسیختگی روابط دو جانبه انجام می‌شود و آن را باید آغاز مرحله‌ای جدید در سیاست، دیپلماسی و روابط دوجانبه تلقی کرد. گسست روابط این دو کشور همسایه، در زمان ریاست جمهوری «ایوان دوکه» (۲۰۱۸- ۲۰۲۲) و به دنبال حمایت او از «خوان گوایدو» در به رسمیت شناختن این رهبر مخالفان به عنوان رئیس‌جمهوری ونزوئلا آغاز شد.

روی کارآمدن گوستاوو پترو با گرایش چپ، جان تازه‌ای به انگیزه‌ها برای برقراری مجدد روابط بوگوتا- کاراکاس بخشید و دو کشور در ۲۶ سپتامبر سال جاری میلادی (چهارم مهر ماه) بر سر بازگشایی مرزهای کلمبیا- ونزوئلا که به مدت هفت سال بسته شده بود، توافق کردند.

این در حالی است که طبق اعلام پترو، این مرز توسط گروه‌های مختلف جنایت سازمان‌یافته تسخیر شده است.

پترو با یادآوری اینکه ونزوئلا و کلمبیا دارای ریشه‌ها و تاریخ یکسانی هستند، هر گونه تلاش برای جدایی دو کشور را محکوم کرد.

وی افزود: جدایی ملت‌ها به یک ماجراجویی انتحاری تبدیل می‌شود. هر شکل سیاسی که در این یا آن ملت اتخاذ شود، دوستی دو ملت باید حفظ شود.

رئیس‌جمهوری کلمبیا افزود: این را اروپایی‌هایی به ما آموختند که ده‌ها میلیون نفر از یکدیگر را کشتند؛ ۱۷ میلیون نفر در جنگ جهانی اول و ۵۰ میلیون نفر در جنگ جهانی دوم.

وی با اشاره به دستاورد دموکراتیک اتحادیه اروپا گفت: امروز (اروپایی‌ها) فهمیده‌اند که راه آن‌ها در وهله اول، همسایه خوب است. تجارت‌هایی که در همسایگی تقویت می‌شوند و به طور متناقض، آن را جهانی شدن می‌نامند. به کارگیری یک سیاست مشترک در قالب همگرایی پیش‌می‌رود که بسیار فراتر از آنچه است که در آمریکای لاتین به دست آورده‌ایم.  

https://irna.ir/xjKTVR

**بایدن این بار عراق و اوکراین را اشتباه گرفت

رئیس جمهوری آمریکا در جریان سلسله گاف های خود این بار تورم کشورش را ناشی از جنگ در عراق دانست.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

 تارنمای فاکس نیوز نوشت که جو بایدن در جریان سخنرانی دیروز (۱۰ آبان) گفت که تورم جاری آمریکا ناشی از جنگ در عراق است. وی هنگام تصحیح اشتباه خود گاف دیگری داد و گفت که پسرش در عراق جان باخته است.

بایدن ۷۹ ساله که برای جلب حمایت از حزب دموکرات به هالاندِیل بیچ ایالت فلوریدا رفته بود هنگام پرداختن به موضوع تورم گفت: تورم هم اینک یک مشکل جهانی بوده و به دلیل جنگ در عراق و تاثیر آن بر نفت و اقدام های روسیه است. عذر می خواهم جنگ در اوکراین. عراق به ذهنم آمد چون پسرم در آنجا درگذشت.

این اشتباه لفظی بایدن مسبوق به سابقه است و در جریان سخنرانی ۱۲ اکتبر (۲۰ مهر) در شهر وِیل ایالت کلرودا گفته بود "پدر مردی است که جانش را در عراق از دست داده است. "

بایدن دو پسر  دارد که هانتر در قید حیات بوده و بو  (Beau) در سال ۲۰۱۵ به دلیل تومور مغزی درگذشت.

بایدن در این سخنرانی نماینده ایالت فلوریدا در مجلس آمریکا را نیز به اشتباه سناتور معرفی کرده بود.

وی در ایالت پنسیلوانیا و یک روز پیش از این سخنرانی نیز به اشتباه تعداد ایالات آمریکا را ۵۴ عدد ذکر کرده بود.

این کشور نیمکره غربی ۵۰ ایالت دارد.

https://irna.ir/xjKTWX

**دیده بان حقوق بشر: بحرین زندانیان سیاسی را آزاد و به سرکوب پایان دهد

سازمان دیده بان حقوق بشر از حکومت بحرین خواست تا زندانیان سیاسی را آزاد کرده و احزاب و جمعیت های منحل شده را به عرضه سیاسی بازگردانده و نقض حقوق بشر را پایان دهد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

سازمان دیده بان حقوق بشر در بیانیه ای با عنوان " نمی توانی بگویی که بحرین دمکراتیک است: قوانین انزوای سیاسی در بحرین" که در سایت این سازمان منتشر شد، آورده است: دولت بحرین از قوانین انزوای سیاسی و چند روش دیگر برای باقی نگه داشتن فعالان و اعضای احزاب مخالف سابق خارج از پست های دولتی استفاده می کند. 

دیده بان حقوق بشر در گزارش خود به طور مستند موارد بکارگیری قوانین انزوای سیاسی مصوب سال ۲۰۱۸ در بحرین به منظور بازداشتن مخالفان سیاسی از کاندید شدن برای کرسی های پارلمان و یا حتی خدمت در شوراهای اداره نهادهای مدنی را به ثبت رسانده است.

این سازمان افزود: دولت به طور هدفمند شخصیت های مخالف را از زندگی اجتماعی، سیاسی، مدنی و اقتصادی در بحرین به حاشیه می راند؛ به گونه ای که این امر منجر به نقض موارد متعددی از حقوق بشر شده است.

دیده بان حقوق بشر تاکید کرد: دولت بحرین باید قوانین انزوای سیاسی تصویب شده در سال ۲۰۱۸ را لغو کند و به عدم اعطای گواهی عدم سوءپیشینه به منظور مجازات مخالفان خود پایان دهد و حقوق قانونی، سیاسی و مدنی تمامی شهروندان بحرینی را به طور کامل به آنها اعاده کند.

این سازمان افزود: دولت همچنین باید به جمعیت سیاسی منحل شده سابق اجازه فعالیت مجدد دهد و تمامی محدودیت های اعمال شده علیه شخصیت های مخالف جهت کاندید شدن برای انتخابات پارلمانی و شورای شهر و تمامی اقدامات محدودکننده را که به وظایف اصلی انجمن های مدنی آسیب می رساند، لغو کند و تمام زندانیانی را که به صرف داشتن فعالیت سیاسی مسالمت آمیز بازداشت شده اند، آزاد کند.

دیده بان حقوق بشر خاطرنشان کرد: سایر کشورها از جمله همپیمانان نزدیک به بحرین مانند آمریکا، انگلیس و کشورهای اتحادیه اروپا باید مقامات بحرین را تحت فشار قرار دهند تا به سرکوب حرکت مسالمت آمیز مخالفان و جامعه مدنی پایان دهند.

این سازمان تاکید کرد: اگر دولت به موارد یاد شده عمل نکند؛ در آن صورت نتایج به دست آمده از انتخابات پارلمانی فاقد آزادی و عدالت در نوامبر جاری، مردود به شمار می رود.  

https://irna.ir/xjKTWq

**زخمی شدن یک شهرک نشین در عملیات ضد صهیونیستی

منابع خبری رژیم صهیونیستی از زخمی شدن یک شهرک نشین صهیونیست در عملیات ضد صهیونیستی یک فلسطینی در کرانه باختری رود اردن خبر دادند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

شبکه ۱۴ رژیم صهیونیستی امروز چهارشنبه اعلام کرد که یک شهروند فلسطینی با خودرو ی خود یک شهرک نشین صهیونیست را در مرکز ایست بازرسی "مکابیم" در نزدیک منطقه بیت عور در جنوب غربی رام الله زیر گرفت. 

این رسانه صهیونیستی افزود که این فلسطینی سپس از خودرو پیاده شد و با سلاح سرد به نظامیان رژیم صهیونیستی حمله کرد.

برپایه این گزارش، شهرک نشین صهیونیست سپس به بیمارستان "شعاری تسیدیک" منتقل شد و حال او وخیم گزارش شده است.

نظامیان رژیم صهیونیستی سپس به سمت این شهروند فلسطینی آتش گشودند.

کرانه باختری رود اردن این روزها شاهد عملیات پیوسته مبارزان و مردم فلسطین علیه شهرک نشینان و نظامیان رژیم صهیونیستی است و آنها از مهار آن تاکنون عاجز مانده اند.

https://irna.ir/xjKTYt

**مجری عملیات ضد صهیونیستی کرانه باختری شهید شد

منابع فلسطینی از شهادت مجری عملیات ضد صهیونیستی امروز چهارشنبه در نزدیک شهر رام الله در کرانه باختری رود اردن خبر دادند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

سازمان امور مدنی فلسطین اعلام کرد که مجری عملیات ضد صهیونیستی امروز "حباس عبد الحفیظ یوسف ریان" ۵۴ ساله و اهل شهرک "بیت دقو " است.

وی صبح امروز در عملیات ضد صهیونیستی خود یک نیروی نظامی رژیم صهیونیستی را مرکز ایست و بازرسی مکابیم در غرب رام الله زیر گرفت و سپس به ضرب گلوله نظامیان صهیونیست به شهادت رسید.

رسانه های رژیم صهیونیستی پیشتر فرد زخمی شده را یک شهرک نشین صهیونیست عنوان کرده بودند.

این رسانه ها گزارش دادند که نظامی صهیونیست به بیمارستان منتقل شد و حالش وخیم است.

کرانه باختری رود اردن این روزها شاهد عملیات پیوسته مبارزان و مردم فلسطین علیه شهرک نشینان و نظامیان رژیم صهیونیستی است و آنها از مهار آن تاکنون عاجز مانده اند.

https://irna.ir/xjKTZh

**انتخابات میان دوره ای آمریکا و سیاستمداران هراسان

تارنمای هیل از هفت نفر از جمله جو بایدن و دونالد ترامپ روسای جمهور فعلی و قبلی آمریکا به عنوان کسانی نام برده که نتایج انتخابات میان دوره ای کنگره ممکن است تبعاتی را برای آنها داشته باشد و شغل آنها را به خطر بیندازد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

هیل نوشت: انتخابان میان دوره ای کنگره تبعاتی مهم و سرنوشت سازی را برای جوبایدن، حزب دموکرات، و جمهوریخواهانی دارد که امیدوارند در انتخابات سال ۲۰۲۴ کاخ سفید جانشین وی شوند.

این درحالیست که برخی از اعضای ارشد کنگره آمریکا نیز با خطر از دست دادن شغل خود بعد از انتخابات مواجه هستند.

رئیس جمهور بایدن

اهمیت انتخابات میان دوره ای کنگره برای رئیس جمهوری آمریکا موضوعی نیست که بتوان آن را نادیده گرفت. اگر دموکرات ها اکثریت را در مجلس نمایندگان آمریکا از دست بدهند، که احتمال آن نیز کم نیست، بایدن در دو سال باقی مانده از دوره نخست ریاست جمهوری اش دستکم درخصوص مسائل مربوط به سیاست داخلی با مشکلات زیادی مواجه خواهد شد.

همچنین تردیدی نیست که دولت و خانواده اش و به ویژه هانتر بایدن فرزند او با تحقیقات حزب جمهوریخواه مواجه خواهد شد و مهم نیست که این تحقیقات نتیجه ای درباره تخلف هانتر بایدن داشته باشد یا نه. این تحقیقات در هر حال برای بایدن شرم آور و از نظر سیاسی دشوار خواهد بود.  

اگر دموکرات ها در مجلس نمایندگان آمریکا کرسی های کمتری را از دست بدهند و کنترل سنا را حفظ کنند بایدن می تواند با توان بیشتری برای دوره دوم انتخابات خود را آماده کند اما شکست سنگین حزب دموکرات در انتخابات کنگره می تواند زمزمه های کناره گیری بایدن از قدرت را بعد از یک دوره ریاست جمهوری با صدای بلندتری به گوش برساند.

حتی اگر بایدن انتخاب کند که در چنین سناریویی به راه خود ادامه دهد احتمال این که در انتخابات مقدماتی ریاست جمهوری دچار چالش شود، افزایش خواهد یافت.

دونالد ترامپ؛ رئیس جمهوری پیشین

ترامپ از همان ابتدای انتخابات میان دوره ای کنگره خود را با تایید نامزدهای جمهوریخواه درگیر آن کرده است. در بیشتر موارد حمایت او باعث پیروزی نامزد منتخب شده است.

اما انتخابات آینده کنگره به لحظه سرنوشت سازی برای او تبدیل خواهد شد زیرا ترامپ و حزبش، امکان نامزدی وی در انتخابات ریاست جممهوری ۲۰۲۴ را بررسی می کنند.

سرنوشت نامزدهای مورد تایید ترامپ در رقابت های تنگاتنگ کنگره حائز اهمیت خواهد بود. اگر همه یا بیشتر این نامزدها پیروز شوند این قویا این استدلال که ترامپ و ترامپیسم محدود شده یا در حال محو شدن است را رد می کند. از سوی دیگر اگر نامزدهای مورد حمایت ترامپ شکست بخورند تردیدهای جدی حتی در بین حزب جمهوریخواه درباره رویکرد جنگ طلبانه و قطبی گرایانه او ایجاد خواهد شد.

این نتیجه همچنین ثابت خواهد کرد که استدلال یکی از اصلی ترین مخالفان او در داخل حزب جمهوریخواه، میچ مک کانل رهبر اقلیت سنا در ماه آگوست که درباره موضوع «کیفیت نامزدی» ابراز نگرانی کرده بود، قوی بوده است.

ران دیسانتیس فرماندار فلوریدا از حزب جمهوری خواه

دیسانتیس به طور گسترده به عنوان تنها جمهوری خواهی شناخته می شود که شانس شکست ترامپ را برای نامزدی ریاست جمهوری ۲۰۲۴ این حزب دارد.

حامیان دیسانتیس ادعا می کنند که او نیز مانند ترامپ از بسیاری گرایشات پوپولیستی راست افراطی برخوردار است اما انتظار می رود مواضع او کمتر باعث هرج و مرج شود.

استدلال «انتخاب‌پذیری» دیسانتیس احتمالاً سه‌شنبه آینده قوی‌تر می‌شود. انتظار می‌رود فرماندار فلوریدا به راحتی در مقابل چارلی کریست رقیب دموکرات خود، پیروز شود.

میانگین نتایج نظرسنجی های «ریل کلیر پالیتیکس» در روز سه شنبه نشان داد دیسانتیس با ۱۲.۳ درصد از کریست جلوتر است.

ترامپ تنها با ۳ درصد اختلاف در انتخابات سال ۲۰۲۰ بایدن را در ایالت فلوریدا شکست داد و خود دیسانتیس در اولین رقابت فرمانداری در سال ۲۰۱۸ با کمتر از یک امتیاز از اندرو گیلوم رقیب دموکرات پیشی گرفت.

اما اگر کریست رقیب دموکرات دیسانتیس در انتخابات میان دوره ای کنگره عملکرد قوی تری داشته باشد این امر می تواند امیدهای فرماندار فلوریدا در انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۲۴ را بر باد دهد.

گاوین نیوسام فرماندار دموکرات کالیفرنیا

برای فرماندار کالیفرنیا، انتخابات آینده واقعاً مربوط به رقابت خود او نیست.

شکی نیست که نیوسام برای دومین بار برای فرمانداری ایالت طلایی آمریکا پیروز خواهد شد. اکثر نظرسنجی ها از برتری ۲۰ درصدی او در مقایسه با رقیبش حکایت دارند.

اما نتایج انتخابات در موضوعات دیگری می تواند برای جاه طلبی های آینده او بسیار مهم باشد.

نیوسام جسورترین دموکرات بوده که نام خود را به عنوان جایگزینی بالقوه برای بایدن در سال ۲۰۲۴ مطرح کرده است.

او تبلیغات تلویزیونی برگزار می کند که به نظر می‌رسد عمدتا برای برانگیختن شایعات و گمانه‌زنی رسانه‌ها طراحی شده است.

او از نحوه پیام‌رسانی و رویکرد کلی حزب دموکرات انتقاد کرده است.

 نیوسام ادعا می‌کند که برای ریاست‌جمهوری نامزد نمی‌شود اما حامی زیادی نیز در بین حزب دموکرات ندارد.

یک شب قوی غیرمنتظره برای دموکرات ها در انتخابات کنگره می تواند شانس نیوسام برای ریاست جمهوری را بیش از پیش کاهش دهد.

نانسی پلوسی رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا

پلوسی تقریبا ۲۰ سال است که رهبری دموکرات های مجلس نمایندگان را بر عهده داشته است، اما اگر حزب او هفته آینده شکست قابل توجهی را متحمل شود، احتمالاً به زودی دوره حماسی او به پایان خواهد رسید.

پلوسی یک اپراتور سیاسی قدرتمند است، اما بسیار مشکوک به نظر می رسد که او در سن ۸۲ سالگی تلاش کند تا موقعیت رهبری خود را به امید بازپس گیری سلطه ریاست مجلس در سال ۲۰۲۴ یا پس از آن حفظ کند.

بسیاری از دموکرات‌های مجلس نمایندگان در حال حاضر از تیم رهبری کنگره در آینده نگران هستند.

با این حال نمی توان پلوسی را از فعالیت ها در آینده حذف کرد.

اگر دموکرات‌ها با حفظ کنترل خود بر مجلس نمایندگان، یا حتی محدود کردن جمهوری‌خواهان به اکثریتی کوچک در این مجلس همه را غافلگیر کنند، نتیجه آن برای فعالیت حرفه ای پلوسی در آینده غیرقابل پیش بینی خواهد بود.

ریک اسکات سناتور دموکراتِ فلوریدا

گاهی اوقات از سناتور فلوریدا به عنوان یک نامزد بالقوه ریاست جمهوری سال  ۲۰۲۴ نام برده می شود، اما به دلایل دیگر نیز نتایج انتخابات سنا می تواند به نفع او باشد.

اسکات رئیس کمیته ملی سناتورهای جمهوری خواه به عنوان بازوی کمپین های انتخاباتی جمهوریخواهان سنا، است.

پیشنهادی که او در ماه فوریه ارائه کرد توسط دموکرات ها مورد استفاده قرار گرفت.

یکی از جنبه‌های طرح ۱۱ ماده‌ای اسکات بیش از هر جنبه دیگری از نظر سیاسی سمی‌تر بود. این پیشنهاد به ضرر برنامه های تامین اجتماعی و درمانی است که محبوب اقشار سالمند در آمریکاست.

دموکرات‌ها، از جمله بایدن و اوباما، رئیس‌جمهور سابق، به شدت در مسیر مبارزات انتخاباتی به بهانه چنین پیشنهادهایی ضربه زده‌اند و مطرح می‌کنند که حزب جمهوری‌خواه اینگونه برنامه‌ها را نابود خواهد کرد.

مک کانل به محض اعلام این برنامه اسکات، از او فاصله گرفت.

اگر جمهوری‌خواهان سنا شب ناامیدکننده‌ای داشته باشند، بخشی از تقصیر شکست متوجه اسکات خواهد شد.

لیز چنی مخالف هم حزبی ترامپ 

چنی، سرسخت‌ترین دشمن جمهوری‌خواه ترامپ در کپیتال هیل (کنگره)، انتخاباتی برای مبارزه ندارد. او در انتخابات مقدماتی ماه آگوست توسط رقیب حامی ترامپ، هریت هیگمن، شکست خورده است.

انزوای چنی از جمهوری‌خواهان امروز کامل شده است - در هفته‌های اخیر، او حتی از برخی نامزدهای دموکرات، از جمله  تیم رایان نماینده ایالت اوهایو برای مجلس سنا و الیسا اسلاتکین  برای انتخاب مجدد در  مجلس نمایندگان آمریکا حمایت کرده است.

چنی به دقت مراقب وضعیت نامزدهای طرفدار ترامپ است، به ویژه آنهایی که ادعاهای دروغ رئیس جمهور سابق در مورد تقلب در انتخابات را تکرار کرده اند.

اگر جمهوریخواهان شب بدی را در انتخابات کنگره پشت سر بگذارند، احتمالاً تا حدودی باعث رضایت خاطر چنی خواهد شد.

اما اگر نتایج به سمت دیگری پیش برود، این فقط یک نشانه دیگر خواهد بود که او در جنگ داخلی جمهوری خواهان در سمت بازنده قرار دارد.

https://irna.ir/xjKTWg

**تاکید هند بر نقش چابهار در تجارت با آسیای مرکزی

وزیر امور خارجه هند بار دیگر بر اهمیت بندر چابهار در گسترش کریدور شمال و جنوب و فرصت بهره‌گیری کشورهای آسیای مرکزی از این موقعیت برای توسعه اقتصادی تاکید کرد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

پس از نشست مجازی بیست و یکمین سازمان همکاری شانگهای که سران دولت‌های عضو در روز چهارشنبه با هم دیدار کردند، سوبرانیام جایشنکار، وزیر امور خارجه، بندر چابهار و کریدور حمل و نقل بین المللی شمال جنوب (INSTC) را از طریق ایران به عنوان عوامل کلیدی برای رشد آسیای مرکزی معرفی کرد و به طور غیرمستقیم کریدور اقتصادی چین-پاکستان را به دلیل نقض حاکمیت هند مورد سرزنش قرار داد.

وی تاکید کرد: ما نیاز به اتصال بهتر در منطقه سازمان همکاری شانگهای با تمرکز بر منافع کشورهای آسیای مرکزی داریم، بندر چابهار و کریدور شمال-جنوب می‌توانند، پتانسیل اقتصادی این منطقه را به عمل درمی آورند. پروژه های اتصال کشورها باید به حاکمیت و تمامیت ارضی اعضا احترام بگذارند.

هند نسبت به خط اقتصادی پاکستان- چین که از کشمیر عبور می کند، انتقاداتی دارد، این خط ارتباطی شاهراه ایده کمربند و جاده چین است. در اجلاس ها و جلسات متوالی سازمان همکاری شانگهای از جمله نشست روز سه شنبه، هند از حمایت از این طرح خودداری کرده است. «لی کچیانگ»، نخست وزیر شورای دولتی چین، ریاست جلسه روز سه شنبه را بر عهده داشت.

پس از تحریم روسیه، توسط کریدور شمال-جنوب به افزایش حجم تجارت، کمک زیادی کرده است. فدراسیون سازمان های صادراتی هند اعلام کرده است که این مسیر زمان سفر به آسیای مرکزی را تا ۴۰ درصد و هزینه ها را ۳۰ درصد کاهش داده است. این مسیر اجازه می دهد تا جابه‌جایی کالا بین هند و روسیه در ۲۵ روز تکمیل شود، در حالی که در مسیرهای حمل و نقل پیشین، زمان مشخص شده ۴۰ روز است. هند و ایران در حال کار بر روی مناسبات دوجانبه برای گنجاندن چابهار در این چارچوب هستند.

جایشنکار در انتقاد غیرمستقیم دیگری از چین برای جلوگیری از دسترسی هند به بازار، خواستار دسترسی عادلانه به بازار این کشور برای افزایش تجارت دوجانبه شد.

وزیر امور خارجه هند در توییتی نوشت: همه تجارت ما با اعضای سازمان همکاری شانگهای تنها ۱۴۱ میلیارد دلار است که پتانسیل افزایش چند برابری را دارد. دسترسی عادلانه به بازار، نه تنها نفع متقابل را با خود دارد، بلکه تنها راه حرکت به جلو است. در اهداف هند در سال ۲۰۲۳، بر همکاری بیشتر با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای در مقابله با بحران غذایی تاکید شده است. صحبت از ماموریت زندگی که توسط نخست‌وزیر نارندرا مودی راه‌اندازی شد و جایگزین کردن اقتصاد رایج «استفاده و دفع» را پیش‌بینی می‌کند.

جایشنکار در سخنرانی خود با اشاره به ارتباط قوی فرهنگی و تاریخی هند با منطقه سازمان همکاری شانگهای، بر تعهد قاطع هند به تعمیق همکاری های چند جانبه در زمینه امنیت غذایی و انرژی، تغییرات آب و هوایی، تجارت و فرهنگ تاکید کرد. وی به تعهد هند در مبارزه با تغییرات اقلیمی و همچنین دستاوردهای ما در این راستا اشاره کرد و بر تقویت هند در جبهه اقتصادی تاکید کرد.

https://irna.ir/xjKTX۵

**نگرانی از ظهور فاشیسم و افراط‌گرایی در دولت جدید ایتالیا

انتصاب هواداران خانواده «بنیتو موسولینی» نخست وزیر دوره فاشیست و انتشار عکس یک وزیر جوان که با بازوبند صلیب شکسته به عنوان اعضای تیم دولتی جدید معرفی شده است، نگرانی از ظهور دوباره فاشیسم و افراطی گرایی در دولت ایتالیا را برانگیخته است.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

تارنمای پولیتیکو نوشت: این اتفاق موجی از خشم مبارزان ضد فاشیست را برانگیخته و احتمالا تلاش های ملونی برای ایجاد برند خود به عنوان یک رهبر میانه رو و قابل اعتماد در عرصه جهانی را تضعیف خواهد کرد.

این جنجال در برهه حساسی برای نخست وزیر جدید ایتالیا رخ می دهد، زیرا او این هفته خود را برای برای اولین دیدار با رهبران اتحادیه اروپا در بروکسل آماده می کند.

ملونی وزرای جدید خود را روز دوشنبه معرفی کرد و آنها روز چهارشنبه سوگند یاد خواهند کرد. نخست وزیر جدید ایتالیا در یک کنفرانس مطبوعاتی تاکید کرد که وزیرانش «بر اساس ملاک شایستگی» انتخاب شده اند. اما چندین انتصاب، اعتراض سیاستمداران مخالف و سازمان ضد فاشیسمی موسوم به ANPI را برانگیخته است.

«گلیزو بیگنامی» (Galeazzo Bignami) معاون جدید وزیر زیرساخت است که عکسی  از او با پیراهن مشکی و بازوبند صلیب شکسته منتشر شده است. وی  در زمانی که این عکس برای اولین بار در سال ۲۰۱۶ منتشر شد،گفت این عکس ۱۰ سال پیش به شوخی در یک مهمانی از او گرفته شده است.

بیگنامی روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفت می‌خواهد «شرم عمیقی» را که برای آن تصاویر احساس می‌کند، و به گفته او در یک محفل خصوصی گرفته شده است، تکرار کند و به طور کامل و بی‌قید و شرط توتالیتاریسم و رژیم متمرکز بر یک قدرت مرکزی را به هر شکلی و به‌ویژه مطلق‌گرایی ناشی از نازیسسم را محکوم می کند.

«آگوستا مونتارولی»یکی دیگر از وزیران جوان دولت ایتالیا است که عکس او در سفر به زادگاه موسولینی منتشر شده است. او با گروهی همراهی می شود که پرچم صلیب سیاه رنگی را حمل می کردند. نئوفاشیست های گروه های ملی گرای دست راستی از این پرچم استفاده می کنند.

ملونی خود رهبر حزب برادران ایتالیا است؛ حزبی که در جنبش اجتماعی پسا فاشیست ایتالیا (MSI) ریشه دارد. اما ملونی در ماه های اخیر تلاش کرده نشان دهد که از فاشیسم فاصله گرفته است.

او  هفته گذشته در اولین سخنرانی خود در پارلمان ایتالیا گفت که «هرگز با هیچ رژیم ضد دمکراتیک از جمله فاشیسم همدردی نکرده است».

پولیتیکو نوشت بعید به نظر می رسد که این انتقادها تاثیری در میزان محبوبیت ملونی در نظرسنجی ها داشته باشد. از زمان انتخابات سپتامبر محبوبیت او ۳۰ درصد افزایش یافته است.

«دانیلا آلبرتازا» استاد علوم سیاسی دانشگاه «سورِی/Surrey» دانشگاه تحقیقاتی عمومی در گیلدفورد، انگلیس گفت: این اتفاقات در داخل ایتالیا چندان مهم نیست. بسیاری از راست گراها در این کشور تصور می کنند که موسولینی مربوط به گذشته است و مسائل این چنینی را نباید جدی گرفت. به طور کلی ملونی از فاشیسم فاصله گرفته است. در خارج از ایتالیا این اتفاقات مشکل آفرین است.

این استاد دانشگاه گفت: ملونی باید خیال جامعه بین المللی را از ایتالیا آسوده کند. اما این اتفاقات ساختگی نیستند و اجازه چنین آسودگی را نمی دهد. به نظر من او باید موضع قوی تری اتخاذ کند زیرا چنین اتفاقاتی در خارج از ایتالیا بیش از داخل این کشور وجهه او را تخریب می کند.

https://irna.ir/xjKTZD

**پاشینیان:نشست سوچی یک گام مهم در راستای اجرای صلح بود

نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان به دنبال برگزاری نشست سه جانبه سوچی با روسای جمهوری آذربایجان و روسیه، اعلام کرد که این نشست یک گام مهم در راستای اجرای صلح بود.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

پاشینیان امروز چهارشنبه در صحن پارلمان ارمنستان با اشاره به برگزاری این نشست سه جانبه، اعلام کرد: امروز می‌توانم بگویم که در نتیجه این نشست به طور قطع یک گام به سمت اجرای برنامه صلح برداشته شد..

نخست وزیر ارمنستان همچنین این نشست را که روز دوشنبه ۳۱ اکتبر (۹ آبان) با حضور الهام علی‌اف و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری آذربایجان و روسیه در سوچی برگزار شد، بسیار مفید و مهم خواند.

کاخ کرملین پس از برگزاری این نشست سه جانبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: در مورد همه مسائل نمی‌توان به توافق رسید اما طرف‌های شرکت کننده در مورد مسائل اساسی به توافق رسیدند.

پوتین پس از دیدار علی‌اف و پاشینیان گفته بود: نشست سوچی فضای بسیار خوبی برای توافق های احتمالی آینده در مورد برخی موضوعات اساسی ایجاد کرده است.

در بیانیه سران سه کشور در پایان نشست سوچی آمده است: روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر تعهد خود به پایبندی به توافقات ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ و خودداری از توسل به زور و یا تهدید تاکید کردند.

https://irna.ir/xjKV۲D

**باسیل: حزب الله نبود؛ توافق ترسیم مرز آبی انجام نمی شد/ به دیدار بشار اسد می روم

رئیس جریان ملی آزاد لبنان با تاکید بر اینکه اگر حزب الله نبود، توافق ترسیم مرزهای دریایی بین لبنان و فلسطین اشغالی انجام نمی شد، گفت که قصد دارد تا با سفر به دمشق، با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه دیدار کند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

جبران باسیل رئیس جریان ملی آزاد در گفت وگو با شبکه "الجدید" این کشور اظهار داشت: اگر حزب الله نبود؛ توافق ترسیم مرزهای دریایی با اسرائیل انجام نمی شد.

وی افزود: در زمان ریاست جمهوری میشل عون در عملیات «فجر الجرود» (عملیات علیه تروریست های تکفیری) و تعیین مرزهای دریایی (بین لبنان و فلسطین اشغالی) استراتژی دفاعی اجرا شد زیرا دولت طرح را داد و حزب الله از آن حمایت و به آن پایبند ماند.

باسیل خاطرنشان کرد: کشور قطر در پشت پرده در پرونده ترسیم مرزهای دریایی نقش مثبت ایفا می کرد و در ایجاد فضای سیاسی مناسب سهیم بود و  من نگران این مساله بودم که رژیم صهیونیستی قصدی برای اجرای توافق ندارد.

وی گفت: ما دائما بر دو تهدید متکی بودیم؛ اولی دیپلماتیک و از طریق (پافشاری و طرح) موضوع خط ۲۹ و دومی نظامی و از طریق پهپادها و نقش حزب الله.

استقبال از طرح نبیه بری برای گفت وگوی ملی

رئیس جریان ملی آزاد لبنان وی درخصوص دعوت نبیه بری رئیس پارلمان لبنان برای انجام گفت وگو میان طرف های لبنانی گفت: ما از انجام گفت وگو میان طرف های لبنانی حمایت می کنیم اما نمی توانم نزد کسی بروم که به من دشنام بگوید و این موضوع باید حل شود.

باسیل خاطرنشان کرد که این ارتش بود که خط ۲۳ را ترسیم و از چند سال پیش آن را در سازمان ملل ثبت کرد و ترسیم بلوک ها نیز در راس این امر بود.

به دیدار بشار اسد خواهم رفت

وی درخصوص سفرش به دمشق تاکید کرد: نمی دانم کی به سوریه سفر خواهم کرد و درحال تدارک برنامه ای هستیم که سزاوار این سفر باشد و در این سفر با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور دیدار خواهیم داشت.

جبران باسیل گفت: سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان یک ایده راهبردی را مطرح کرد؛ مبنی بر اینکه آنها به من و سلیمان فرنجیه رئیس جریان «المرده» اعتماد دارند و چیزی از  من نخواست.

حامی نامزد توافقی ریاست جمهوری هستم

رئیس جریان ملی آزاد لبنان در پایان گفت: من نامزد ریاست جمهوری نیستم و موافق ایده انتخاب توافقی رئیس جمهور هستم، عدم تایید فرنجیه (برای نامزدی تصدی این پست)از جانب ما اساسا مشهور است و من دعوت به توافق بر سر نامزد ثالثی دارم.

دوران ریاست جمهوری ۶ ساله میشل عون بر لبنان روز دوشنبه (۹ آبان ماه) به پایان رسید.

او که از طیف نزدیک به مقاومت موسوم به ۸ مارس به ریاست جمهوری رسیده بود در طی این سال‌ها به دلیل حمایت از مقاومت شدیدترین فشارهای داخلی و بین المللی را متحمل شد اما حاضر نشد که از حمایت از مقاومت خودداری کند.

پارلمان لبنان با وجود برگزاری ۴ جلسه در انتخاب رئیس جمهور جدید ناکام مانده است.

توافق همه گروه‌های لبنانی برای انتخاب رئیس جمهوری جدید ضروری است و در هفته‌های اخیر برخی کشورها مانند عربستان و آمریکا با دخالت در امور داخلی لبنان مانع از کمتر شدن اختلافات بین گروه‌های سیاسی شده اند.

https://irna.ir/xjKV۳W

**تهدید کودتای جدید در بولیوی؛ دولت، فرماندهان ارشد نظامی را تغییر داد

«لوئیس آرسه» رئیس‌جمهوری بولیوی با توصیف شرایط اجتماعی ناشی از موج اعتراض‌های مخالفان دولت در سانتاکروز به «تهدید یک کودتا مشابه کودتای ۲۰۱۹»، فرماندهی عالی نظامی این کشور را تغییر داد و از مقام‌های جدید خواست تا به قانون اساسی پایبند باشند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

رئیس‌جمهوری بولیوی در مراسم تفویض حکم اعضای جدید گفت: جایگاه نیروهای مسلح، درون مردم است و وظیفه آن، پایبندی به قانون اساسی و دفاع از دولتی است که به صورت مشروع از طریق انتخابات، برگزیده شده باشد.

لوئیس آرسه تصریح کرد: آن‌ها امروز راهبردی را برای انجام دوباره کودتای ۲۰۱۹ به راه انداخته‌اند؛ صحبت از راهپیمایی‌ها برای تغییر دولت ما است و نه یک فرآیند پیمان اجتماعی. به این امر، حمله به تمامیت ملی می‌گویند. ماموریت نیروهای مسلح، دفاع از استقلال و یکپارچگی خاک ما است.  

اقدام جدید دولت بولیوی در تغییر سران ارشد نیروهای مسلح این کشور در حالی انجام می‌شود که از ۱۱ روز پیش تا کنون در سانتا کروز، بزرگترین شهر بولیوی در شرق این کشور، با اعتصاب معترضان برای درخواست سرشماری زودتر از موعد جمعیت در سال ۲۰۲۳ مواجه است؛ سانتاکروز در روزهای اخیر به پایگاه مخالفان دولت تبدیل شده است و زنگ خطرها از احتمال وقوع کودتا به صدا درآمده است.  

رئیس‌جمهوری بولیوی در این مراسم خاطر نشان کرد: بولیوی، امروز بار دیگر از سوی کسانی تهدید می‌شود که نمی‌توانند همراه دموکراسی باشند، به خشونت و درگیری متوسل شده‌اند و همزیستی دموکراتیک را به خطر می‌اندازند.

وی تاکید کرد: مردم بیش از هر چیز، خواهان صلح و آرامش هستند.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری بولیوی در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۹ (۲۸ مهرماه ۹۸) که در دور نخست «اوو مورالس» پیروز شد، سازمان کشورهای آمریکایی (OAS) واقع در واشنگتن، بعد از راه‌اندازی اتهام تقلب در انتخابات و تظاهرات اعتراض آمیز در بولیوی، باعث برکناری مورالس شد.

اوو مورالس که نخستین رئیس‌جمهوری بومی بولیوی بود، پس از ۱۳ سال حکومت بر بولیوی، در پی نامزدی برای چهارمین دوره ریاست جمهوری در سال ۲۰۱۹، پس از کودتای ارتش تحت حمایت سازمان کشورهای آمریکایی،  از مقام خود کناره گیری کرد و به آرژانتین رفت.

بولیوی، یک سال پس از شبه کودتایی که با حمایت واشنگتن رخ داد و اوو مورالس رئیس جمهوری وقت را ناچار به استعفا کرد، در سال ۲۰۲۰ و به دنبال انتخابات ریاست جمهوری، شاهد حضور دوباره یک دولت چپگرا است. لوئیس آرسه، وزیر اقتصاد پیشین دولت مورالس است که در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی دست یافت.

https://irna.ir/xjKV۳J

**پارلمان سوریه: اعلامیه شوم بالفور باعث اوضاع کنونی فلسطین است

پارلمان سوریه امروز چهارشنبه با صدور بیانیه ای از "اعلامیه شوم بالفور" را باعث و بانی اوضاع ناگوار کنونی سرزمین فلسطین دانست و بر حمایت همیشگی دمشق از آرمان ملت فلسطین تاکید کرد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

پارلمان سوریه در بیانیه خود بر ایستادگی این کشور در کنار ملت فلسطین تا بازپس گیری تمامی حقوق حقه اش تاکید کرد.  

در این بیانیه که به مناسبت یکصد و پنجمین سالروز صدور اعلامیه شوم بالفور صادر شد، آمده است: این اعلامیهِ باطل به صهیونیست ها آنچه را که به آنها تعلق نداشت، داد که در واقع، نقض آشکار معیارهای قانون بین الملل و حقوق اولیه انسان ها است و تجاوز آشکار و روشن علیه تمامی مقررات مربوط به مشروعیت حقوق بشر و قانون بین المللی انسانی است.

بر اساس این بیانیه، پارلمان سوریه اعلام کرد: آنچه که هم اکنون در فلسطین جریان دارد؛ در واقع انعکاس پیامدهای حاصل از آن اعلامیه است و به همین دلیل، ملت فلسطین در معرض شدیدترین اقدامات سرکوبگرانه قرار دارد و فلسطینیان هم اکنون با طرح های یهودی سازی و کوچ اجباری و انهدام خانه ها بر سر ساکنان و مصادره زمین ها از سوی رژیم صهیونیستی مواجه هستند. هدف از تلاش های وحشیانه این رژیم به کرنش واداشتن فلسطینیان و به شکست کشاندن تلاش های انجام گرفته جهت دستیابی به راه حل عادلانه برای موضوع فلسطین است.  

این بیانیه تاکید کرد: آرمان فلسطین همواره و تا ابد موضوع محوری و اساسی سوریه بوده و خواهد ماند.

پارلمان سوریه در پایان بیانیه خود بر حتمی بودن دستیابی به پیروزی و بازپس گیری تمامی سرزمین های اشغالی علیرغم تمامی مصائب و ناملایمات تاکید کرد.

"آرثر جیمز بالفور" وزیر خارجه وقت انگلیس در ۱۱ آبان سال ۱۲۹۶ در پی‌ مذاکرات‌ و تلاش‌های‌ سران‌ صهیونیسم‌، با صدور بیانیه ای از روتشیلد نخست وزیر وقت انگلیس خواست تا با شکل گیری رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین اشغالی موافقت کند.

https://irna.ir/xjKTZL

**مهاجران اخراجی فرانسه تحت تعقیب قضائی قرار می‌گیرند

وزیر کشور فرانسه در ترسیم خطوط اصلی طرح مهاجرتی جدید دولت، اعلام کرد: مهاجرانی که از فرانسه اخراج شده اند، تحت تعقیب قضائی قرار خواهند گرفت.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

ژرال درمنان در مصاحبه با روزنامه فرانسوی «لو موند» بخشی از طرح جدید مهاجرتی دولت فرانسه را آشکار کرد که به گفته وی، هدف آن بهبود رویه‌های مهاجرت و تسهیل ادغام کارگران مهاجر در جامعه فرانسه است.

این لایحه جدید، که برای نیمه اول سال آینده میلادی برنامه ریزی شده است، مجموعه ای از اقدامات را برای مجبور کردن مهاجران اخراجی به ترک خاک این کشور در نظر گرفته که یکی از این اقدامات تشکیل پرونده تعقیب قضائی است.

پیشتر دولت امانوئل مکرون بارها به این قانون جدید اشاره کرده بود اما از ماه اکتبر (مهر/ آبان) در پی قتل دختر ۱۲ ساله‌ای به دست یک مهاجر الجزایری، بحث‌ها در مورد آن داغ تر شد.

درمنان در این مصاحبه گفت: از این پس برای مهاجران اخراجی پرونده قضایی تشکیل می‌شود که مساله آن اعاده جرم نیست بلکه حصول اطمینان از خروج این افراد از فرانسه است.

وی یکی از دلایل این اقدام را انتقادات مکرر به عملکرد دولت در زمینه نرخ پایین خروج مهاجران اخراجی از خاک کشورش عنوان کرد.

وی همچنین بر تلاش دولت برای تسهمیل روند قانونی مهاجرت تاکید کرد.

در همین مصاحبه الیویه دوسوپ وزیر کار فرانسه از قوانین جدید مهاجرتی حمایت کرد و افزود: این قانون با تسهیل روند ادغام نیروی کار مهاجر در جامعه رویکردی «تعادلی» را در مساله مهاجرت دنبال می‌کند.

وی با اشاره به پیشرفت‌هایی که در زمینه استخدام مهاجران صورت گرفته است، گفت: در نیمه اول سال، زمانی که نرخ بیکاری ۷.۵ درصد بود، بیکاری کارگران مهاجر ۱۳ درصد اعلام شد. کار باید بار دیگر به عامل یکپارچگی و رهایی تبدیل شود.

دوسوپ همچنین می‌گوید در این قانون کاهش زمان شش ماهه انتظار برای آغاز به کار نیروهای کار با در نظرگرفتن شروطی پایان پذیرد.

وی همچنین به تسهیل روند مهاجرت برای مشاغلی که صاحبان آن نیاز به جذب نیروی خارجی دارند، وعده داد.

https://irna.ir/xjKV۴Z

**مسئول جهاد اسلامی: انتخابات صهیونیستها تاثیری بر مواضع مقاومت ندارد

مسئول دفتر رسانه ای جنبش جهاد اسلامی فلسطین گفت: مقاومت موضع خود را بر اساس نتایج انتخابات صهیونیست ها تنظیم نمی کند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

"داوود شهاب" امروز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه بین الملل ایرنا اضافه کرد: برای مقاومت اهمیتی ندارد که چه کسی در انتخابات صهیونیست ها پیروز می شود و چه کسی شکست می خورد.

وی با بیان اینکه "مقاومت به یک برنامه روشن و مشخص پایبند است"، گفت: مقاومت این اطمینان را دارد که رژیم صهیونیستی با هر ضربه، موشک و گلوله به پایان حتمی خود نزدیکتر می شود.

اسرائیل؛ ساختاری سست و پوشالی
شهاب افزود: رژیم صهیونیستی یک ساختار سیاسی پوشالی و سست است که از بی ثباتی سیاسی رنج می برد و شاید رژیمی است که بیشترین انتخابات را برگزار می کند.

وی بیان کرد: این دلیلی بر ضعف پایه های سیاسی داخل جبهه دشمن و نبود سران تاثیرگذار در بین اسرائیلی ها و در سطح سیاسی در جبهه داخلی رژیم صهیونیستی است.

مسئول دفتر رسانه ای جنبش جهاد اسلامی تصریح کرد: ما به انتخابات رژیم صهیونیستی از این زاویه نگاه می کنیم که نشان دهنده نگرانی و احساس روز افزون بی ثباتی داخلی است.

شهاب افزود: از سوی دیگر با نبود ثبات داخلی و خلأ سیاسی، رژیم صهیونیستی به ارتش اختیارات بیشتری می دهد زیرا آن را تنها عامل امنیت خود می داند، هرچند که ناکارآمدی و شکست های این ارتش نیز بارها به اثبات رسیده است.

وی اضافه کرد: ما از دو زاویه انتخابات متوالی رژیم صهیونیستی را بررسی می کنیم، بعد نخست نشان دهنده سستی نظام سیاسی و بی اعتمادی به آن است و بعد دوم ، امتیازات و اختیاراتی که به دنبال آن به ارتش داده می شود تا ضمانت های امنیتی برای بقای این رژیم را تامین کند.

شهاب گفت: ترسیم سیاست های اشغالگران در قبال ملت فلسطین در دو  بخش امنیتی و نظامی صهیونیست ها انجام می شود و این دو بخش مسئول تصمیم های خصمانه دشمن صهیونیستی هستند.

تفاوتی بین احزاب صهیونیست نیست
وی اظهار کرد: ما تفاوتی میان نگاه احزاب صهیونیستی به ملت فلسطین نمی بینیم زیرا این دیدگاه تحت تاثیر سیاست ها و ابزارهای ارتش است. به همین خاطر هیچ انتظار و امیدی برای ایجاد تغییر یا حتی محدود شدن دهشت افکنی علیه مردم فلسطین نیست و این همان عاملی است که ما را به ادامه مبارزه و مقاومت در همه میدان ها وا می دارد.

مسئول دفتر رسانه ای جنبش جهاد اسلامی گفت: رژیم صهیونیستی، یک رژیم اشغالگر است و  ایده تشکیل آن با سوء استفاده و بهره گیری از افسانه های دروغین و از طریق جمع کردن یهودیان از سراسر جهان شکل گرفته و این افسانه ها امروز به خطری برای آینده این رژیم تبدیل شده است.

وی افزود: به همین خاطر، موانع بسیاری وجود دارد که تبدیل رژیم صهیونیستی به یک ساختار غیر نظامی، طبیعی و باثبات را غیر ممکن می کند.

شهاب اضافه کرد: بسیاری از نویسندگان و متفکران صهیونیست از خطر این انتخاب ها بر آینده این رژیم بیمناک هستند و بیشترین نگرانی آن ها این است که چهره ها و یا احزاب تندروی بر سرکار آیند که چهره واقعی این رژیم را به دنیا نشان دهند.

وی تصریح کرد که ساختار صهیونیست ها،عناصری ناهمگون هستند که براساس ترور، تجاوز و کشتار درکنار هم گرد آمده اند.

نمایان شدن نشانه فروپاشی داخلی 

مسئول دفتر رسانه ای جنبش جهاد اسلامی اظهار داشت: بر این اساس، عوامل فروپاشی این رژیم از داخل همواره وجود دارند و انتخابات متوالی و تکراری یکی از نشانه هایی است که مژده این فروپاشی را می دهد.

شهاب افزود: ما در محور مقاومت وظیفه داریم که شیوه بهره برداری و تقویت عوامل فروپاشی رژیم صهیونیستی را به منظور هدف قراردادن بنیه و ارکان داخلی آن بررسی کنیم.

منابع خبری بامداد چهارشنبه گزارش دادند که احزاب دست راستی در انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی از احزاب چپ و میانه پیشی گرفته اند.

رسانه‌های صهیونیستی اعلام کردند که نتایج صندوق‌های نمونه آرای انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی نشان می دهد که جناح راست این رژیم احتمالا برنده انتخابات شود.

براساس این نتایج، حزب راست افراطی به ۶۲ کرسی از ۱۲۰ کرسی کنِسِت دست خواهد یافت و خواهد توانست کابینه جدید را تشکیل دهد.

این درحالی است که احزاب میانه و چپ خواهند توانست ۵۴ کرسی را به دست آورند.

https://irna.ir/xjKTVr

**"عرین الاسود": آتشفشان خروشانیم/ دشمن از ضربات ما شوکه خواهد شد

گروه مقاومت نوظهور "عرین الاسود" با تاکید بر اینکه "هرکس گمان کند ما از بین خواهیم رفت متوهم است"، خطاب به صهیونیست ها گفت: ما آتشفشان درحال فوران هستیم.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

گروه مقاومت عرین الاسود در بیانیه ای دشمن صهیونیستی را تهدید و اعلام کرد که این رژیم از شدت ضربات مقاومت شوکه خواهد شد.

این گروه در بیانیه خود آورده است که اگر دشمن صهیونیستی معتقد است که آتش «عرین الاسود» آرام گرفته است، متوهم است.

در این بیانیه آمده است: شهید قهرمان محمد الجعبری، شیری از شیران الخلیل با عملیات خود در نزدیک شهرک صهیونیست نشین "کریات اربع" که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از صهیونیست ها شد، اولین بیانیه عرین الاسود را اجرایی کرد و عزت و کرامت الخلیل را بازگرداند.

عرین الاسود در بیانیه خود آورد است که این گروه به شهید الجعبری و خانواده او درود و سلام نظامی می فرستد و اعلام می کند که بر پیمان خود پایبند است.

این گروه همچنین به خانواده ابو عیشه نیز درود فرستاد و خطاب به خانواده های این دو شهید اعلام کرد: شما تاج سر و پشتیبان کرانه باختری هستید.

گروه عرین الاسود در ادامه ضمن تسلیت شهادت "برکات عوده" مجری فلسطینی عملیات در شهر "اریحا" در کرانه باختری تاکید کرد: رژیم اشغالگر گمان می کرد که می تواند عرین الاسود را از بین ببرد، اما ناامید شد. ما به دشمن صهیونیستی گفتیم که شما چیزی درخصوص عرین الاسود نمی دانید و اکنون به آن ها می گوییم که از شدت ضربات و غافلگیری های مبارزان ما شوکه خواهید شد. همانگونه که با ترور شهید رائد الکرمی مقاومت شما را غافلگیر کرد و صدها نفر از شما را کشت؛ جنین و الخلیل و نابلس و رام الله نیز شما را غافلگیر خواهد کرد.

در این بیانیه خطاب به رژیم صهیونیستی آمده است: تو متوهم هستی و هر کس که گمان کند آتش ما آرام گرفته است، متوهم است. ما آتشفشان درحال فوران هستیم.

عرین الاسود خطاب به ملت فلسطین نیز اعلام کرد: شما تاج سر ونبض هر مبارزی هستید، شما سزاوار این هستید که شمشیر و سپرتان باشیم و مقاومت شما را ناامید نخواهد کرد.

این گروه مقاومت خطاب به کسانی که صحبت از سازش با رژیم صهیونیستی می کنند، گفت: شما به انتخابات آنها نگاه کنید. گزینه های آن‌ها را خواهید دید و خواهید فهمید که از سراب پیروی می کنید.

https://irna.ir/xjKV۵K

**سایه سنگین گرانی بر کریسمس انگلیسی‌ها

یافته‌های تازه‌ترین نظرسنجی صورت گرفته در انگلیس نشان می‌دهد که دو سوم از مردم این کشور در میانه بحران هزینه‌های زندگی نگران هزینه‌های کریسمس و سال نو میلادی هستند. 

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

داده‌های آماری موسسه "راهبردهای ردفیلد و ویلتون" (Redfield & Wilton Strategies) حاکیست که ۶۵ درصد از مردم انگلیس، نگران وضعیت مالی خود در ایام کریسمس هستند و با وجود اینکه هنوز دو ماه به پایان سال مانده اما کاهش قدرت خرید و تورم بی‌سابقه، ذهن مردم را بشدت درگیر کرده است.
بر اساس نظرسنجی صورت گرفته، ۲۸ درصد مردم از اینکه نمی‌توانند کریسمس را به شکل هرسال برگزار کنند بشدت نگرانند. بالغ بر ۳۷ درصد هم از اینکه قادر نیستند مانند گذشته برای خرید هدایای کریسمس هزینه کنند ابراز نگرانی کرده‌اند. این درحالیست که فقط  ۴ درصد مردم گفته‌اند که نسبت به وضع موجود نگران نیستند.  

نشریه دیلی‌میل پیرامون همین موضوع گزارش داد که به رغم کمک هزینه‌های دولتی، خانواده‌های انگلیسی با افزایش افسارگسیخته هزینه انرژی و تورم ۱۰ درصدی مواجه هستند. قیمت مواد غذایی در ۱۲ ماه گذشته به بالاترین میزان در ۴۰ سال گذشته رسیده و قیمت نان، غلات، گوشت و لبنیات به سرعت در حال افزایش است.

این درحالیست که با جهش نرخ بهره‌بین بانکی از ابتدای سال جاری، اقساط ماهانه وام مسکن میلیون‌ها خانوار انگلیسی افزایش قابل توجهی داشته است. بانک مرکزی انگلیس ماه گذشته نرخ بهره را از ۱.۷۵ به ۲.۲۵ درصد افزایش داد. پیش‌بینی می‌شود که در جلسه فردا نرخ بهره به ۳ درصد افزایش یابد که در ۳۰ سال گذشته بی‌سابقه خواهد بود.

دولت انگلیس قصد دارد تا با افزایش مالیات‌ها و کاهش هزینه‌های عمومی آشفتگی مالی کشور را مدیریت کند. طبق نظرسنجی موسسه "راهبردهای ردفیلد و ویلتون" بیشتر مردم انگلیس تمایل دارند که دولت به جای افزایش مالیات‌ها، هزینه‌های عمومی را کاهش دهد. گفته می‌شود که دولت برای تراز متمم بودجه با ۵۰ میلیارد پوند کسری مواجه است.

این درحالیست که کاهش هزینه‌های عمومی فشار قابل توجهی را روی اقشار کم درآمد وارد خواهد کرد و داده‌های آماری نشان می‌دهد که از نظر ۶۲ درصد مردم، نخست وزیری که بیش از ۷۰۰ میلیون پوند سرمایه در اختیار دارد قادر به درک مشکلات اقتصادی مردم نیست.

https://irna.ir/xjKV۷۷

**گوترش خواستار پایان اشغالگری رژیم اسرائیل شد

دبیرکل سازمان ملل متحد بار دیگر خواستار برقراری صلح در فلسطین و پایان اشغالگری رژیم اسرائیل در کرانه باختری شد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

«آنتونیو گوترش» امروز (چهارشنبه) در افتتاحیه سی و یکمین نشست سران کشورهای عربی در الجزایر گفت: اجازه دهید از ادامه رنج در فلسطین شروع کنم، موضع سازمان ملل در این زمینه مشخص می باشد و آن این است که صلح باید(در سرزمین های اشغالی) پیشرفت کند و اشغالگری پایان یابد.

وی ادامه داد: هدف مشترک ما ایجاد دو کشور در کنار هم و زندگی در صلح و امنیت در کنار یکدیگر است و اینکه قدس پایتخت هر دو کشور خواهد بود.

دبیر کل سازمان ملل خواستار حمایت سخاوتمندانه (کشورها) از آژانس امداد و کار سازمان ملل متحد برای آوارگان فلسطینی (اونرا - UNRWA) به عنوان اساس ثبات منطقه که بحران مالی موجودیت آن را تهدید می کند و بر حقوق پناهندگان فلسطینی تأثیر می گذارد، شد.

«عبدالمجید تبون» رئیس جمهور الجزایر نیز طی سخنانی در افتتاحیه اجلاس سران کشورهای عربی، خواستار تشکیل یک کمیته ارتباطی و هماهنگی عربی برای بسیج حمایت از ارائه درخواست به سازمان ملل متحد به منظور اعطای عضویت کامل به فلسطین در این سازمان شد.  

وی همچنین بر آمادگی کشورش برای انتقال این خواسته حیاتی به سازمان ملل به منظور تشکیل مجمع عمومی فوق العاده برای اعطای عضویت کامل به فلسطین تاکید کرد.

به اعتقاد وی، با توجه به ناتوانی شورای امنیت در تحمیل راه حل دو کشوری که از اجماع بین المللی برخوردار است، کشورهای عربی باید حمایت های سیاسی و مادی را از فلسطینیان بسیج کنند تا مردم فلسطین بتوانند مقاومت کنند.

رئیس جمهور الجزایر افزود: در طول اجلاس سران کشورهای عربی، ما پایبندی خود را نسبت به ابتکار صلح عربی با تمام عناصر تکرار می کنیم زیرا این طرح مرجع، مورد توافق جهان عرب و رکن اصلی احیای روند صلح در خاورمیانه است و تنها راه برای برقراری صلح عادلانه و همه جانبه است که تحقق آرزوهای مشروع مردم فلسطین برای تاسیس یک کشور مستقل بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی را تضمین می کند.

وی تاکید کرد: با توجه به شرایط کنونی بین‌المللی، اولین مساله محوری ما همچنان فلسطین است و در کانون اولویت‌های ما قرار دارد، به‌ویژه اینکه تجاوزات شدید توسط نظامیان اشغالگر (صهیونیستی) و گسترش شهرک‌ سازی ها و کشتار فلسطینی های بی‌گناه ادامه دارد.  

«قیس سعید» رئیس‌جمهور تونس نیز با تاکید بر لزوم حل و فصل عادلانه همه مسائل  بر اساس معیارها و استانداردهای بین‌المللی یکسان تاکید کرد که حق فلسطین باید در دستور کار همه گروه‌های بین‌المللی در کنفرانس‌های مختلف باشد.

وی با بیان اینکه با اعمال محدودیت ها حق فلسطین ضایع شدنی نیست، افزود: ما تلاش کرده‌ایم که حق فلسطین در همه برنامه‌های کنفرانس‌ها و رویدادهای بین‌المللی مختلف مطرح باشد.

رئیس جمهور تونس افزود: صلح تنها با بازگرداندن حق فلسطین و تشکیل کشور مستقل فلسطینی به پایتختی قدس می تواند محقق شود.

 دبیرکل اتحادیه کشورهای عربی نیز در سخنانی خواستار پیوستن به همبستگی مسالمت‌آمیز برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین شد و اظهار داشت: افزایش اشغالگری در فلسطین هشدار بد می دهد و متاسفانه جهان بیکار می ایستد و به حرف زدن بسنده می کند.

«ابوالغیط» با تمجید از مبارزات مردم فلسطین گفت: برادران ما در فلسطین اسطوره وار مقاومت می کنند و مساله آنها مساله همه ما است.

وی گفت: راه حل دو کشور به عنوان راهی برای پایان دادن به اشغالگری و ایجاد یک کشور مستقل فلسطینی بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ به پایتختی قدس شرقی همچنان مورد اجماع کشورهای عربی است.  

در این پیوند، «ماکی سال» رئیس جمهور سنگال و رئیس اتحادیه آفریقا نیز طی سخنانی با بیان اینکه اتحادیه آفریقا و اعراب در یک خط واحد حرکت می کنند، گفت: ما همانطور که اتحادیه کشورهای عربی انجام می دهد از مساله فلسطین حمایت می کنیم.

اجلاس سران کشورهای عربی شامگاه سه شنبه  با حضور ۱۶ رهبر عرب و مهمانان خارجی آغاز شد.

این اجلاس پس از سه سال که به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده بود برگزار می شود. آخرین اجلاس اتحادیه کشورهای عربی در سال ۲۰۱۹ در تونس برگزار شده بود.

https://irna.ir/xjKV۴۷


**افزایش همکاری کره جنوبی و عربستان در حوزه انرژی

وزارت صنعت کره جنوبی اعلام کرد کره جنوبی و عربستان سعودی امروز چهارشنبه برای تقویت همکاری و تضمین ذخایر نفت ثابت توافق کردند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

با افزایش نگرانی ها درباره تصمیم اوپک پلاس (سازمان کشورهای صادرکننده نفت) برای قطع تولیدات خود، کره جنوبی و عربستان برای همکاری در زمینه انرژی توافق کردند.

براساس اطلاعات وزارت نجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی این اجماع طی کنفرانس تلفنی  امروز میان «لی چانگ یانگ» وزیر صنعت کره جنوبی و «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان بدست آمد. این جلسه پس از این برگزار شد که ماه گذشته  اعضای اوپک پلاس توافق کردند از ماه نوامبر تولیدات نفتی خود را تا ۲ میلیون بشکه در روز کاهش دهند.  

طی این دیدار دو طرف بر نیاز به همکاری میان تامین کنندگان نفت و کشورهای واردکننده برای تثبیت بازار نفت تاکید کردند. همچنین هر دو طرف تضمین کردند که دو کشور عربستان و کره جنوبی شرکای تجاری قابل اعتمادی هستند و به همکاری نزدیک با یکدیگر در زمینه انرژی ادامه خواهند داد.

در ۷ ماه اول سال جاری میلادی کره جنوبی ۱۸۶ میلیون بشکه نفت خام از عربستان سعودی خریداری کرده است که برابر با ۳۱.۱ درصد کل واردات نفت خام این کشور است. کره جنوبی به واردات نفت برای رفع بیشتر نیازمندی های انرژی خود وابسته است.

https://irna.ir/xjKV۷۸

**انتقاد تند روسیه از افزایش دو برابری نیروهای ناتو در اروپا

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیروهای خود در اروپای مرکزی و شرقی را با افزایش دو برابری به بیش از ۳۰ هزار نفر می‌رساند و این افزایش متحدان مسکو از جمله بلاروس را به خطر می اندازد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

سرگئی شویگو وزیر دفاع روسیه امروز چهارشنبه گفت که نیروهای کشورهای غیر منطقه‌ای ناتو در اروپای مرکزی و شرقی و همچنین کشورهای منطقه بالتیک مستقر شده اند.

شویگو در نشست مشترک هیات‌های وزارت دفاع روسیه و بلاروس، تصریح کرد که «گروه‌های تاکتیکی گردان» چند ملیتی در بلغارستان، مجارستان، رومانی و اسلواکی شکل گرفته اند و شمار این نیروها از فوریه ۲۰۲۲ تا ۲.۵ برابر افزایش یافته است.

وی اضافه کرد که تعداد این نیروها به فراتر از ۳۰ هزار نفر رسیده و احتمالا در آینده نزدیک افزایش خواهد یافت. به اعتقاد وزیر دفاع روسیه افزایش نیروهای ناتو متحدان مسکو در درجه اول بلاروس را به خطر می‌اندازد.     

شویگو با توجه به این شرایط تاکید کرد که وزارت دفاع روسیه امنیت نظامی اتحادیه روسیه و بلاروس را در اولویت قرار می‌دهد.

اظهارات شویگو درخصوص استقرار نیروها در شرق و مرکز اروپا درحالی است که اخیرا ایالات متحده نیز ۵ هزار سرباز را از لشکر ۱۰۱ هوابرد ارتش به جمع بیش از ۱۰۰ هزار نیروی حاضر در اروپا افزوده است.

واشنگتن همچنین اعلام کرده که به دنبال استقرار نسخه جدید بمب گرانشی B۶۱-۱۲ در یکی از زرادخانه‌های ناتو در اروپا تا پیش از پایان سال جاری میلادی است.

https://irna.ir/xjKV۷y

**زندانیان سیاسی در عربستان؛ از احکام سنگین تا برخورد با خانوادهایشان

یک نهاد مدافع حقوق بشر اعلام کرد که وضعیت حقوق بشر در عربستان روز به روز بدتر می شود و آمار زندانیان عقیدتی - سیاسی در حال افزایش است و احکام قضایی صادر شده علیه زندانیان هر روز سنگین تر می شود.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

سازمان حقوق بشری "ذوینا" گزارشی از آخرین اوضاع حقوق بشر و فعالان سیاسی در عربستان در ماه اکتبر، به ویژه مسائل مربوط به زندانیان عقیدتی - سیاسی، از جمله فعالان، سیاستمداران، حقوقدانان، دانشگاهیان و سایر اقشار منتشر کرد.

براساس این گزارش، در اکتبر گذشته "عبدالله البعیز" درپی انتشار یک رشته توییت انتقادی از طبل زدن رئیس اداره سرگرمی و تفریحات عربستان ترکی الشیخ انتقاد کرد.

دراین گزارش همچنین به بازداشت شدن شیخ عبدالله المطیری و شیخ عید القحطانی قاضی و وکیل سابق در یکی از استانهای شرقی عربستان و نیز بازداشت شیخ حمیدی الفراعنه اشاره شده است.

این در حالی است که برپایه این گزارش، مقامات قضایی عربستان روند تشدید احکام قضایی علیه فعالان و سایر زندانیان عقیدتی - سیاسی را درپیش گرفته اند.

در ابتدای اکتبر گذشته، دادگاه سعودی داود العلی یک فعال اجتماعی را به ۲۵ سال زندان محکوم کرد و این حکم تنها به دلیل توییت‌های وی علیه روند عادی‌سازی روابط عربستان با رژیم صهیونیستی صادر شد.

دادگاه ویژه کیفری عربستان نیز سالم احمد الدینی معاون وزیر کار را که از سال ۲۰۱۷ در زندان به سر می برد، به ۱۵ سال حبس محکوم کرد.

در میان کسانی که با احکام سنگین مواجه شده اند، دهها مصری بودند که دادگاه کیفری تخصصی آنها را به مجازات های۱۰ تا ۱۸ سال زندان محکوم کرده است.  اتهام آنها "برگزاری مراسم گرامیداشت پیروزی مصر در جنگ اکتبر علیه رژیم صهیونیستی (دهم رمضان، ششم اکتبر ۱۹۷۳) بود.

عبدالله بصفر دبیرکل کمیته کتاب و سنت عربستان نیز بر اساس حکم دادگاه سعودی با مجازات سنگین ۱۲ سال زندان به خاطر ارتباط با مردم در میدان "ایاصوفیه" در ترکیه مواجه شده است.

دادگاههای عربستان همچنین اسراء الغمغم یک زن  فعال سیاسی و حقوق بشری را به احکام سنگین ۸ سال حبس محکوم کرده بودند اما در اکتبر گذشته این مجازات به ۱۳ سال افزایش یافت.

مهدیه مرزوقی پزشک تونسی مقیم عربستان به دلیل انتشار توئیت هایی در حساب کاربری خود از سوی دادگاه به ۱۵ سال زندان محکوم شده است.

وسام سعد کده یک شاعر دیگر است که به دلیل سرودن یک قصیده در مدح یکی شیوخ قبیله المهره یمن به ۱۴ سال زندان محکوم شد.

عبدالمجید الارکانی، شیخ قاری یکی دیگر از محکومین در عربستان است که درحالی که در آستانه اتمام دوران محکومیت خود بود، مجددا توسط دادگاه کیفری ویژه محاکمه و به ۱۰ سال زندان محکوم شد.

عمران الارکانی یک فعال حوزه فعالیتهای بشردوستانه و خیریه است که در اکتبر ۲۰۱۲ توسط مقامات بازداشت و به ۲۵ سال زندان محکوم شد.

مها الرفیدی که به ۶ سال حبس و ۶ سال ممنوع الخروجی محکوم شده ، تنها به دلیل توئیت هایی در حمایت از زندانیان عقیدتی و فعالان مدنی بازداشت شده در داخل عربستان این احکام رادریافت کرده است .

مروان المریسی (روزنامه نگار یمنی) یکی دیگر از زندانیان عقیدتی است که دادگاه حکم به برائت وی داده بود اما با نقض این حکم به ۵ سال حبس محکوم شد. وی در طول دوران زندان با بیماری فرزند ۷ساله اش و سپس مرگ وی مواجه شد که مسئولان زندان نه اجازه ملاقات با فرزند و نه بعد از آن اجازه شرکت در مراسم دفن و ختم کودکش را به وی دادند.

سعد ابراهیم المدی، یک شهروند با تابعیت آمریکایی نیز در عربستان به ۱۶ سال زندان محکوم شده است.

محمد بن فهد الربیعه یکی دیگر از زندانیان عقیدتی در عربستان است که دادگاه ابتدا وی را به ۶ سال زندان محکوم کرده بود و قرار بود طی چندماه گذشته آزاد شود اما مقامات قضایی با خودداری از آزادی وی، او را مجددا محاکمه کردند.

برپایه این گزارش، مقامات قضایی همچنان صدور احکام اعدام برای بسیاری از زندانیان را ادامه می دهند، از جمله این احکام می توان به موارد زیر اشاره کرد: "شادلی احمد محمود الحویطی برادر شهید عبدالرحمن الحویطی و ابراهیم صالح ابوخلیل الحویطی عموی شهید عبدالرحمن الحویطی".

از سوی دیگر، در ماه گذشته میلادی شاهد تداوم فعالیت جنبش حقوق بشری بودیم.

در این ماه ناصر القرنی فرزند دکتر عوض القرنی - یکی از برجسته ترین زندانیان عقیدتی - توانست عربستان را به مقصد اردن ترک کند و از آنجا مستقیماً به پایتخت انگلیس برود و پس از درخواست پناهندگی، فعالیت خود را برای حمایت از پدرش که در عربستان به اعدام محکوم شده و نیز برای دفااع از سایر زندانیان عقیدتی از سرگرفت.

دکتر محمد الخضری پس از چند سال بازداشت توسط مقامات عربستانی نیز در این ماه آزاد شد، این فعال فلسطینی الاصل و نماینده حماس در ریاض بدون محاکمه یا حکم بازداشت دستگیر شده بود.

اکتبر گذشته همچنین شاهد بسیاری از رویدادهای پراکنده مرتبط با موضوع حقوق بشر بود. در این ماه، عوض بن علی عایض الاحمری که به قساوت در برخورد با زندانیان عقیدتی مشهور است، به ریاست دادگاه کیفری ویژه منصوب شد.

محمد القحطانی یک زندان عقیدتی دیگر در این ماه از همسرش خواست که از مسئول مرکزی زندان الحایر به خاطر قطع ارتباط بین القحطانی و همسرش، طرح شکایت کند.

در این ماه همچنین محاکمه حسن فرحان مالکی یکی از بازداشت شدگان از اکتبر ۲۰۱۴ بار دیگر به تعویق افتاد.

عیسی النخیفی یک زندان سیاسی دیگر در عربستان که پس از پایان دوران محکومیت خود، همچنان در زندان به سر می برد، برای آزادی اقدام به اعتصاب غذا کرد.

سازمان حقوق بشر"ذوینا" با بیان اینکه وضعیت حقوق بشر در عربستان سعودی روبه وخامت می رود، از مقامات امنیتی و قضایی عربستان خواست تا با نگاهی دوباره به پرونده برخوردهای امنیتی و قضایی خود، با زندانیان و فعالان اجتماعی عقیدتی، سیاست‌ها و رویه‌های طاقت‌فرسا علیه شهروندان و شخصیت‌ها بازنگری کنند.

این سازمان با هشدار نسبت به پیامدهای اجتماعی، سیاسی و حقوقی این اقدامات بر جامعه عربستان افزود: تعداد زندانیان عقیدتی مدام در حال افزایش است و احکام قضایی صادر شده علیه زندانیان روز به روز شدیدتر می شود.

https://irna.ir/xjKV۷m

**شتاب افزایش قیمت مواد غذایی در انگلیس/ ناامنی غذایی در کمین جزیره

نتایج تازه‌ترین داده‌های آماری در انگلیس نشان می‌دهد که قیمت مواد غذایی در این کشور به سرعت در حال افزایش است و تداوم این وضعیت، موضوع ناامنی غذایی را به طور جدی در کانون توجه نخبگان کشور قرار داده است.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

مطالعات صورت گرفته توسط دو موسسه "نیلسن" و "کنسرسیوم" خرده‌فروشان انگلیس نشان می‌دهد قیمت‌ها در ماه اکتبر ۱۱.۶ درصد افزایش داشته که این میزان بالاترین رکورد ثبت شده از زمان جمع‌آوری داده‌ها در این زمینه بشمار می‌رود.

 
طبق این آمار بهای مواد غذایی تازه در ماه گذشته میلادی ۱۳.۳ درصد گزارش شده که نسبت به ماه پیش از آن ۱.۲ درصد افزایش نشان می‌دهد. تورم در اقلام غیرخوراکی نیز وضعیت مشابهی را تجربه کرده و از ۳.۳ درصد در ماه سپتامبر به ۴.۱ درصد رسیده است. این بدین معناست که میانگین قیمت در فروشگاه‌ها حدود ۶.۶ درصد افزایش یافته است.

هلن دیکنسون مدیرعامل کنسرسیوم خرده‌فروشان انگلیس در این باره گفت: «این ماه برای مصرف‌کنندگانی که نه تنها با افزایش قبوض انرژی، بلکه با گران‌تر شدن سبد خرید مواجه شدند، ماه سختی بود. قیمت‌ها به دلیل فشارهای ناشی از هزینه‌ واردات که خرده‌فروشان با آن مواجه هستند افزایش یافت. حتی قیمت اقلام اساسی نیز با افزایش قیمت فنجان چای ساده بالا رفت، زیرا چای کیسه ای، شیر و شکر همگی افزایش قابل توجهی داشتند. 

وی افزود که هرچند هزینه برخی اقلام کاهش یافته اما این میزان با افزایش هزینه‌های انرژی جبران می‌شود و به این ترتیب «زمان سختی برای خرده فروشان و خانوارها در پیش است.»

در همین حال، «اندی کلارک» مدیر عابق پیشین فروشگاه زنجیره ای «ازدا» هشدار داد که امید چندانی به کاهش تورم قیمت مواد غذایی در آینده نزدیک وجود ندارد. وی در گفت‌وگو با شبکه رایدیویی بی‌بی‌سی گفت: «انگلیس زمستان سختی را پیش رو دارد. ما شاهد تورم دو رقمی هستیم و گواهی نیست که نشان دهد ما به سمت کاهش هزینه‌ها حرکت می‌کنیم، بلکه تمام شاخص‌ها روند افزایشی دارند.»

کلارک بر همین اساس تصریح کرد: «کریسمس برای خانواده‌هایی که در حال حاضر با هزینه‌های بالای سوخت و افزایش قبوض انرژی مواجه هستند، چالش برانگیز خواهد بود. همه می‌خواهند از کریسمس لذت ببرند، اما شما باید در نظر داشته باشید که مطمئناً طی سه تا شش ماه آینده شاهد کاهش سریع تورم نخواهیم بود... زمستان سختی در پیش خواهد بود و تورم غذا به وضوح مشاهده می‌شود.»

هم زمان، ریچارد واکر، مدیر عامل فروشگاه زنجیره‌ای ایسلند نسبت به افزایش بیشتر قیمت ها و افزایش ناامنی غذایی هشدار داده است. وی در گفت وگویی اظهار داشت که هنوز قیمت بسیاری از اجناس به مصرف‌کنندگان منتقل نشده است. «بنابراین تصور می‌کنم اوضاع بدتر خواهد شد. ناامنی غذایی به ناچار در حال افزایش است و خانواده‌هایی که بچه‌ها دارند بیشتر در معرض خطر هستند.»

این درحالیست که «سو دیویس» یکی از مدیران ارشد شبکه اطلاع رسانی «ویچ» گفت: "افزایش قیمت مواد غذایی یک نگرانی واقعی است و تحقیقات ما نشان می دهد که میلیون ها مصرف کننده در حال حاضر وعده های غذایی خود را حذف می کنند یا برای قرار دادن وعده های غذایی سالم روی میز به دلیل بحران هزینه‌های زندگی در تلاش هستند.»

مشکلات عمیق اقتصادی در انگلیس باعث تشدید بحران قدرت در این کشور شده و تاکنون دو نخست وزیر در یک سال گذشته از مقام خود استعفا کرده‌اند. ریشی سوناک نخست وزیر جدید انگلیس که هفته گذشته سکان دولت را بدست گرفت، رسیدگی به مشکلات اقتصادی را اولویت دولت جدید اعلام کرده است.

https://irna.ir/xjKV۸y

**دهقانی: سفارت ایران در قطر پشتیبان تیم ملی است/ سفر با کشتی برای جام‌جهانی نهایی نشده است

سفیر ایران در قطر از حمایت و پشتیبانی همه جانبه از تیم ملی فوتبال در زمان جام‌جهانی خبر داد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

حمیدرضا دهقانی سفیر ایران در قطر در گفتگو با خبرنگار ایرنا، درباره اقدامات سفارت برای تسهیل کار تیم ملی در ایام جام‌جهانی، خاطرنشان کرد: وظیفه سفیر است که همه تسهیلات کامل را برای تیم ملی و فدراسیون فوتبال فراهم کند، به عنوان سفارت ایران به دنبال این هستیم که قبل از ورود تیم، در حین ورود، در زمان مسابقات و تا زمانی که تیم در قطر حضور دارد، در خدمت تیم ملی باشیم.

سفیر ایران در قطر ادامه داد: چند ماه پیش هم تیم ملی در قطر حضور داشت، درخواست‌هایی که از ما داشتند را انجام دادیم و با اعضای تیم و مدیران فدراسیون گفتگو کردیم. به دنبال این هستیم که تیم ملی در قطر نگران سایر امور نباشد و تمرکزشان تنها روی بخش ورزشی کارشان یعنی فوتبال باشد.تلاش می‌کنیم اگر تیم ملی مشکلاتی درباره اسکان، ورود یا مسائل دیگر داشته باشد را سفارت از طریق رایزنی با مسئولان قطر، فیفا و وزارت ورزش برطرف کند.

وی گفت: به همه هواداران ایرانی که چه از داخل و چه خارج کشور برای تماشای بازی های جام‌جهانی به قطر می آیند خوش آمد می‌گویم و امیدوارم از این فرصت برای آشنایی و نزدیکی با سایر ملت‌ها استفاده کنند و پس از نتایج خوب تیم ملی با خوشحالی قطر را ترک کنند.

درباره آخرین اقدامات قطری‌ها برای برگزاری جام‌جهانی، گفت: این دوره جام‌جهانی تفاوت هایی با دوره های قبل دارد که این جام را نسبت به بقیه دوره ها متمایز کرده است.قطر در حال تدارک آخرین اقدامات برگزاری جام‌جهانی است و  مرکزی را برای همه سفارت خانه‌ها در نظر گرفته‌اند که هر کشور در این مرکز یک میز دارد و خدماتی را به هواداران ارائه می‌دهد و مشکلات آنها را رفع می‌کنند.

دهقانی در ادامه با اشاره به پیش بینی استقبال زیاد هواداران ایرانی از جام‌جهانی قطر، اظهار داشت:ایران هم یکی از ۳۲ تیم حاضر در جام‌جهانی است و با توجه به نزدیکی جغرافیایی قطر با ایران و روابط سیاسی خوب دو کشور، انتظار داریم که هواداران بیشتری از کشورمان نسبت به دوره های قبلی برای تماشای جام‌جهانی به قطر بیایند.

جزئیات سفر هوایی و دریایی به قطر

سفیر ایران در قطر درباره برنامه‌ریزی جهت تسهیل حضور تماشاگران کشورمان در قطر، خاطرنشان کرد:با توجه به توافق و صحبت‌های مسئولان ستاد عالی بازی‌ها و وزارت امورخارجه  مقرر شد که هواداران ایرانی هم مانند سایر کشورهای منطقه در روزهای بازی‌های تیم ملی یا سایر بازی‌هایی که بلیط آن را تهیه کرده‌اند با هواپیما و کشتی به قطر بیایند و پس از بازی‌ها برگردند.هواداران سایر کشورها هم با توجه به ارزانی و اماکن بازدیدی و جغرافیایی کشورمان می‌توانند پس از بازی به ایران بیایند.

وی در ادامه به اشاره به اینکه سفر دریایی به قطر برای تماشای بازی‌های جام‌جهانی هنوز قطعی نشده است، تصریح کرد:در سفر آقای رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی به قطر و ملاقاتی که با آقای سولیتی وزیر حمل و نقل قطر انجام شد، توافقاتی خوبی درباره مطرح شد. درباره پروازهای هوایی توافقات خیلی خوبی شد، درباره حمل و نقل دریایی هم توافقاتی صورت گرفت اما استفاده از این روش برای جابجایی مسافر و حمل کالا، به دلیل مسیر زمینی از بنادر رویس و حمد به شهر هنوز نهایی نشده است.

دهقانی افزود: از بندر رویس ۱۰۰ کیلومتر و از بندر حمد ۲۵ کیلومتر تا شهر فاصله هست و قطری‌ها اعلام کرده‌اند که با محدودیت‌هایی در این رابطه مواجه هستند و اعلام کرده‌اند که شاید نتوانند استفاده از این مسیر را هماهنگ کنند.البته توافقات حمل و نقل دریایی بین ایران و قطر صورت گرفته اما در زمان جام‌جهانی به دلیل مشکلاتی که از نظر حمل و نقل زمینی در داخل قطر با آن روبرو هستیم، شاید نتوانیم به هماهنگی با طرف قطری برسیم.

سفیر ایران در قطر درباره برنامه‌ریزی جهت پروازهای خارجی و داخلی صورت گرفته برای ایام جام‌جهانی، گفت:دوستان قطری از طریق پروازهای قطر ایرویز همکاری‌های خوبی با ما داشته‌اند،  شرکت‌های ایرانی هم همکاری خوبی برای ارائه پرواز در زمان جام‌جهانی با قطری ها خواهند داشت و ایران‌ایر در این راستا توافقاتی داشته است.قیمت پروازها که قبلا گران شده بود، الان کاهش پیدا کرده است و بلیط پرواز در روز بازی با قیمت مناسبی درنظر گفته شده است.

ماجرای حق پخش بازی‌های جام‌جهانی

دهقانی درباره خرید حق پخش مستقیم بازی‌های جام‌جهانی قطر توسط صداوسیما، با اشاره به مذاکرات صورت گرفته، گفت: همکاران صداوسیما از ابتدای مطرح شدن بحث خرید پخش بازی ها مکاتباتی داشتند، سرانجام با تماس آقای امیر عبداللهیان با وزیر امورخارجه قطر، توافق شد تا بین مسئولان صداوسیما و شبکه بین اسپورت جلسه‌ای برگزار شود. ابتدا من یک جلسه با مسئولان این شبکه داشتم و در ادامه مدیران صداوسیما نیز جلسه‌ای داشتند تا در نهایت قیمت‌های پیشنهادی برای خرید حق پخش بازی ها به همدیگر نزدیک شد و موافقت نامه‌ای به امضا رسید.

وی افزود: این موافقت نامه شامل دو موضوع بود، یکی حل و فصل حق پخش بازی‌های جام‌جهانی ۲۰۲۲ و موضوع دیگر مربوط به حل و فصل بدهی گذشته صداوسیما مربوط به جام‌جهانی ۲۰۱۸ بود. همچنین در این جلسات پیش نویش توافق نامه حق پخش بازی‌های جام ملت‌های آسیا که سال آینده در قطر برگزار می‌شود هم مورد بحث قرار گرفت و قرار است در آینده امضا شود.

https://irna.ir/xjKV۷M

**انگلیس ۴ سرمایه‌دار صنعت فولاد و پتروشیمی روسیه را تحریم کرد

خبرگزاری رویترز نوشت: دولت بریتانیا روز چهارشنبه اعلام کرد که چهار سرمایه دار بخش فولاد و پتروشیمی روسیه را در رابطه با جنگ در اوکراین تحریم کرده است.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

این خبرگزاری افزود: افراد تحریم شده شامل «الکساندر آبراموف» (Alexander Abramov) و «الکساندر فرولوف» (Alexander Frolov) هستند که انگلیس از آنها به عنوان همکاران شناخته شده «رومن آبراموویچ»(Roman Abramovich) الیگارش روس یاد کرد که خود، اوایل سال جاری تحریم شد.

وزارت خارجه انگلیس اعلام کرده که آبراموف و فرولوف به دلیل مشارکت در بخش های استخراج، حمل و نقل و ساخت و ساز هدف تحریم قرار گرفتند.

«جیمز کلورلی» وزیر امور خارجه انگلیس، گفت: «امروز ما چهار الیگارش دیگر را تحریم می‌کنیم که به (ولادیمیر)پوتین (رئیس جمهوری روسیه) برای حفظ موقعیت‌های قدرت خود متکی هستند و به نوبه خود دستگاه نظامی او را تأمین مالی می‌کنند».

وی افزود: «ما با هدف قرار دادن این افراد، فشار اقتصادی بر پوتین را افزایش می دهیم و تا زمانی که اوکراین پیروز شود به این کار ادامه خواهیم داد».

انگلیس تاکنون بخش بانکی و انرژی روسیه و اولیگارش های روس را به بهانه حمله به اوکراین تحریم کرده است.

انگلیس که در سال گذشته میلادی ۱۱ میلیارد پوند در روسیه سرمایه گذاری کرده معتقد است که  تحریم های روسیه ضربه بزرگی به اقتصاد این کشور وارد و توانایی های اقتصای مسکو را محدودتر خواهد کرد.

https://irna.ir/xjKV۹۵

**تکاپوی الجزایر برای کارآمد کردن «اتحادیه عرب»

الجزایر این روزها در حالی میزبان سی و یکمین نشست سران «اتحادیه عرب» است که اگرچه طبق پیش بینی تحلیلگران این نشست نیز مانند دیدارهای پیشین سران این اتحادیه تحت تاثیر اختلافات سیاسی بین ۲۲ کشور عضو است، اما تاکنون تلاش های میزبان برای نزدیک کردن دیدگاه های متعارض در اتحادیه چشمگیر بوده است.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

تاکنون برگزاری این نشست سران کشورهای عربی در الجزایر از زاویه های گوناگونی از سوی رسانه ها، اندیشکده ها و کارشناسان مورد توجه قرار گرفت. اعتقاد بر این است که حاضران در این نشست سران «اتحادیه عرب» همچون دوره های گذشته بیانیه‌ هایی را در مورد تولید نفت، فلسطین و سایر موضوعات کلیدی جهان عرب صادر کنند، اما بعید به نظر می رسد که مواضع اعلامی این گروه از کشورها به تغییر اساسی یا حل اختلافات داخلی بین آن ها منجر شود.

مقامات ارشد کشورهای عربی در این روزهای نخست ماه نوامبر ۲۰۲۲ در الجزایر برای اولین اجلاس اتحادیه عرب از زمان شروع همه گیری کووید-۱۹ گرد هم آمدند. تحلیلگران و کارشناسان مسائل جهان عرب بر این باورند که اگرچه جلسات اتحادیه عرب تاکنون باعث ایجاد سرفصل های تازه برای اعضا و منطقه نشده و همیشه نتایج بسیار کمتر از انتظارات بوده است، این بار هم بعید است که گردهمایی آنها رویه ای متفاوت را طی کند.  

 چند هفته قبل، نشریه «الاهرام» به عنوان روزنامه برجسته دولت مصر در مقاله ای با عنوان «انتظارات اندک برای نشست سران عرب» نوشت که در غیاب دستاوردهای ملموس، این رویداد احتمالاً با برجسته کردن اختلافات سیاسی بین دولت‌های عربی، به ویژه اگر همه سران کشورها در آن شرکت نکنند، تکرار همان رویدادهای قبلی خواهد بود.

قابل توجه اینکه همان زمان «محمد بن سلمان» ولیعهد و نخست وزیر جدید عربستان اعلام کرده بود که بنا به توصیه پزشک در آن شرکت نمی کند. این در حالی است که گفته می شود  علاوه بر او حتی پنج رهبر عرب دیگر نیز در نشست سران اتحادیه عرب غایب خواهند بود. خبرگزاری «آناتولی» ترکیه به نقل از منابع نزدیک به کمیته سازماندهی اجلاس، غیبت پنج تن از سران دیگر کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی و لبنان، کویت، بحرین و عمان را تایید کرد.

اتحادیه عرب دارای ۲۲ عضو است. با این حال شبکه خبری الجزایری «Echorrouk Online» می گوید که نشست سران کشورهای عربی در الجزایر همچون دوره های قبلی رکورد مشارکت رهبران را خواهد داشت.

اوایل این ماه، مجله آفریقایی Jeune Afrique به نقل از منابع دیپلماتیک آگاه خود، حضور محمد ششم پادشاه مغرب در این نشست را تایید کرد. حضور احتمالی پادشاه مغرب در بحبوحه تشدید تنش ها بین این کشور و الجزایر صورت می گیرد. الجزایر به دلیل اختلافات ارضی با مغرب، از سال ۲۰۲۱ روابط دیپلماتیک خود با این همسایه را قطع کرد.

اندیشکده آمریکایی «موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» در زمینه چالش ها و دستاودرهای احتمالی این نشست، تحلیلی را منتشر کرده و در آن آورده است: آخرین گردهمایی اتحادیه عرب، کنفرانس وزیران بود که در ماه سپتامبر در مقر این سازمان در قاهره تشکیل شد. وزیران خارجه شرکت کننده در این گردهمایی سه روزه موضوعات زیادی را پوشش دادند، صدور قطعنامه های اصلاح شده دائمی درباره مسائل فلسطین و درگیری های جاری در لیبی، سوریه و یمن، انتقاد از ایران و ترکیه و بحث در مورد تحولات کومور، مناقشه مرزی جیبوتی-اریتره و سومالی از جمله مسائل مورد علاقه این دسته از وزیران غرب بودند.

بیشترین جنجال آن نشست زمانی آشکار شد که «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر و هیئت همراهش از جلسه ای که ریاست آن با نماینده لیبی بود، خارج شدند، زیرا این هیات از سوی دولت وحدت ملی مستقر در طرابلس (GNU) فرستاده شده بود و قاهره این گروه را به رسمیت نمی شناسد. این موضوع ممکن است در اجلاس آتی هم بار دیگر تکرار شود.

 الجزایر به دنبال ارتقای جایگاه بین المللی  

طبق تحلیل این اتاق فکر، الجزیره از اینکه به عنوان میزبان امسال اتحادیه عرب مطرح است در جهت تقویت سیاست خارجی خود بهره می برد. وقتی در سال ۲۰۱۹ اجلاس قبلی برگزار شد، دولت الجزایر درگیر اعتراضات مردمی علیه «عبدالعزیز بوتفلیقه» رئیس‌جمهوری پیشین و ساختار گسترده قدرت وی بود. این کشور امروزه تا حد قابل توجهی از آسیب مصون مانده و جنبش اعتراضی از زمان برکناری بوتفلیقه و تحولات متعاقب آن شتاب خود را از دست داده است.

از طرف دیگر منابع هیدروکربنی الجزایر در بحبوحه جنگ اوکراین تقاضای زیادی پیدا کرده است و این امر با دیدار رهبران فرانسه و ایتالیا از این کشور در تابستان گذشته آشکارتر شد. الجزایر به این نتیجه رسیده است که زمان نشان دادن اهمیت و جایگاهش در صحنه منطقه ای و جهانی فرا رسیده است و به همین دلیل پیشنهادی را برای پیوستن به گروه قدرت های نوظهور اقتصادی (BRICS) و ایستادن در کنار برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی ارائه کرده است.

بر این اساس، مقامات الجزایری از سال گذشته تلاش گسترده ای را برای میزبانی اجلاس سران کشورهای عربی صورت دادند. مهم‌تر از همه اینکه آنها همچنین مذاکرات آشتی متعددی را بین گروه های فلسطینی رقیب هدایت کردند تا جبهه متحدتری را علیه اسرائیل تشکیل دهند. به لطف تلاش الجزایر اوایل ماه جاری میان ۱۴ جناح توافقی حاصل شد. اگرچه نمی توان به این توافق هم چندان خوش بین بود اما الجزایر این توافق را راهی برای تبلیغ نقش خود در تقویت اتحاد اعراب می داند.

چالش های اتحادیه عرب

موسسه واشنگتن بر این باور است که این اجلاس با وجود تلاش الجزایر برای تقویت اتحادیه، منعکس کننده تفرقه و ناکارآمدی اتحادیه عرب به ویژه در مورد موضوعات زیر باشد:

نزدیکی با بشار اسد: الجزایر از بازگشت دوباره سوریه به اتحادیه عرب حمایت می کند. عضویت دمشق در این اتحادیه منطقه ای در نوامبر ۲۰۱۱ به دلیل ناآرامی های داخلی در این کشور به حالت تعلیق درآمده بود. حکومت اسد با کمک ایران و حزب الله لبنان همچنان برقرار ماند. با وجود حل نشدن مناقشه بین سوریه و پایتخت های عربی، چند کشور عضو  از جمله الجزایر، بحرین، مصر، اردن، تونس و امارات متحده عربی از سال ۲۰۲۱ برای بازگرداندن سوریه به چرخه سیاست کشورهای عربی از طریق دیدار با رهبران ارشد سوریه، میزبانی از اسد برای دیدار رسمی، و/یا بررسی قراردادهای انرژی که به نفع دمشق است، تلاش کرده‌اند.

با این حال، هیچ اتفاق نظری درباره این موضوع وجود ندارد و آمریکا هم متحدان عرب خود را تشویق می کند که اسد را به صورت دیپلماتیک در آغوش نگیرند. الجزایر در ابتدا اعلام کرد که برای پایان دادن به تعلیق حضور سوریه در نشست سران فشار خواهد آورد، اما ادامه اختلافات اعراب باعث شد این موضوع مبهم باقی بماند.

دیپلماسی اتیوپی: سیاست خارجی قاطع الجزایر شامل تلاش برای تقویت روابط با اتیوپی که عضو اتحادیه آفریقا نیز هست می شود. «سهله ورک زوده» رئیس جمهوری اتیوپی در ژوئیه امسال برای یک سفر رسمی سه روزه به الجزایر دعوت شد و پس از آن، نخست وزیر هم در ماه اوت این کار را تکرار کرد. این دیدارها شامل توافقی برای افزایش همکاری تجاری و آموزشی دوجانبه بود. این جلسات مصر را که با آدیس آبابا در مورد میزان پر شدن سد بزرگ رنسانس اتیوپی (GERD) اختلاف دارد، نگران کرد. از آنجایی که نگرانی‌های مربوط به آب نیل در قاهره ماهیت وجودی دارد، بنابراین نزدیکی الجزایر با اتیوپی باعث تضعیف هرچه بیشتر روابط دوجانبه الجزیره با مصر می‌شود.

اختلافات در لیبی: مصر و الجزایر بر سر ماهیت حضور لیبی در اتحادیه عرب رو در روی هم قرار دارند. الجزیره در چارچوب تلاش برای میانجی گری در میان دولت های رقیب در لیبی از دولت وحدت ملی (GNU) نیز در کنار دولت ثبات ملی (GNS) برای حضور در نشست دعوت کرد. امتناع قاهره از تعامل با GNU، همراه با خشم آن از روابط رو به رشد الجزایر با اتیوپی، ممکن است در نشست آتی - اگر رئیس جمهوری عبدالفتاح السیسی در آن شرکت کند- برخوردهای ناخوشایندی را موجب شود.

شکاف الجزایر و مغرب: رقابت دیرینه دو کشور احتمال دارد در این اجلاس هم به نمایش گذاشته شود. الجزیره و رباط در سال گذشته به دلیل تیره شدن روابط دوجانبه با دیگر کشورهای آفریقایی و عربی به شدت سرزنش شدند. منطقه اصلی مورد مناقشه آنها صحرای غربی است. در سال ۲۰۲۰، دولت ترامپ حاکمیت مغرب بر این سرزمین مورد مناقشه را به رسمیت شناخت که باعث ناراحتی الجزایر شد. کمتر از یک سال بعد، الجزایر روابط دیپلماتیک خود را با رباط قطع و صادرات گاز طبیعی از طریق مغرب به اروپا را متوقف کرد.

تابستان امسال، پادشاه محمد ششم اعلام کرد که مغرب می‌تواند «روابط عادی» را با الجزایر از سر بگیرد، اما با توجه به وضعیت بد روابط کنونی، مشخص نیست که آیا او در این اجلاس شرکت کند یا خیر. حضور او در نشست می تواند نویدبخش از سرگیری روابط دیپلماتیک دو کشور باشد.

بیانیه های احتمالی اتحادیه عرب

در حالی که اجلاس سران اتحادیه عرب بیشتر با واگرایی مواجه خواهد بود اما به نظر می رسد کشورهای عضو بخواهند در چند موضوع با هم اجماع نسبی داشته باشند:

انتقاد از ترکیه: اتحادیه عرب در کنفرانس وزیران خود در سپتامبر، بیانیه ‌ای را صادر کرد و در آن از آنکارا به دلیل مداخله در امور داخلی کشورهای عربی به ویژه حضور نظامی آن در عراق، سوریه و لیبی انتقاد کرد. با این حال قطعنامه فوق با ملاحظاتی از سوی دیگر کشورها همچون الجزایر، جیبوتی، لیبی، قطر و سومالی همراه بود و از نظر امارات نباید اقدامات ترکیه در لیبی شامل استاندارد دوگانه اتحادیه عرب شود. برخی از کشورهای عربی امید دارند آنکارا در نهایت با مصر و کشورهای مختلف خلیج فارس آشتی کند اما بدون تردید شرکت کنندگان در نشست الجزیره از این گردهمایی به عنوان فرصتی برای انتقاد از مداخلات نظامی ترکیه استفاده خواهند کرد.

تولید نفت: ممکن است نظر شرکت کنندگان در اجلاس سران در الجزایر به علت حمایت عربستان سعودی از تصمیم اخیر اوپک پلاس برای کاهش تولید ۲ میلیون بشکه در روز نشست، بر آن کشور متمرکز شود. «احمد ابوالغیط» دبیرکل اتحادیه عرب در ۱۴ اکتبر در بیانیه ‌ای از این کاهش حمایت کرد و به طور غیرمستقیم واشنگتن را به سیاسی کردن یک موضوع اقتصادی متهم ساخت. دو روز بعد، کشورهای الجزایر، بحرین و عمان نیز بیانیه های مشابهی را صادر کردند.

انتقاد از ایران: شرکت کنندگان در اجلاس همچنین ممکن است تمایل داشته باشند از ایران هم انتقاد کنند. نشست وزیران این اتحادیه در ماه سپتامبر بر سیاست منطقه ای ایران، حمایت تهران از شبه نظامیان و سیاست ها در قبال عراق، لبنان، سوریه و یمن تمرکز داشت. با این حال، این موضع نیز در این اجلاس بحث برانگیز خواهد بود. روابط الجزایر با تهران دوستانه‌تر از سایر اعضای اتحادیه است و  عراق و لبنان هم به هیچ وجه از ایران انتقاد نمی کنند.

در مورد ناآرامی های خیابانی فعلی در ایران نیز شکی وجود ندارد که بسیاری از مقامات عرب از ظهور طیف قابل توجهی از مخالفان داخلی در ایران ابراز رضایت کنند. با این حال، پیش بینی می شود آنها به دلیل نگرانی در مورد اقدام متقابل ایران و/یا احتمال برگزاری تظاهرات مشابه در کشورهای خودشان، احتمالا از حمایت علنی از اعتراضات داخلی ایران خودداری ورزند.

مسائل فلسطین: اگرچه شرکت کنندگان نمی توانند در مورد این موضوع به اجماع برسند، اما شاید نشست سران به بیانیه های گوناگون غیر الزام آور و غیرقابل اجرا از سوی سران اتحادیه عرب در حمایت از آرمان فلسطین منتهی شود. حتی این احتمال وجود دارد کشورهایی که با توافقنامه ابراهیم یا دیگر تلاش‌های عادی ‌سازی روابط با اسرائیل همراهی کردند، در این نشست اتحادیه عرب از آرمان فلسطین حمایت لفظی داشته باشند.

فرجام سخن اینکه الجزایر اکنون می تواند ادعا کند که با میزبانی چنین اجلاسی، نقش محوری را در تقویت وحدت اعراب بازی کرده است. با این حال، موفقیت واقعی این رویداد بعدها مشخص می شود. با توجه به اختلاف شدید و غیرقابل مهار بین اعضای اتحادیه عرب و چشم انداز ناخوشایند در زمینه اختلافات میان این کشورها در آینده نزدیک، به نظر می رسد اجلاس سران کشورهای عربی امسال هم با جلب توجه اندک و دستاوردهای کمی همراه باشد.

https://irna.ir/xjKV۵q

**جهاد اسلامی: فلسطین حقی غیرقابل تقسیم و تجزیه است

جنبش جهاد اسلامی فلسطین در بیانیه ای اعلام کرد که سرزمین، خاک، مقدسات، آب و هوای فلسطین حق انحصاری و خاص ملت فلسطین است و قابل تقسیم نیست.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

جنبش جهاد اسلامی فلسطین روز چهارشنبه به مناسبت صد و پنجمین سالروز اعلامیه شوم بلفور افزود: دشمنی و جنایت صهیونیست ها تا هرجا افزایش یابد و هرچه کشورهای استعمارگر از این رژیم حمایت کنند، این حق غیرقابل تقسیم و تجزیه است.

در این بیانیه آمده است که: این حق نابود نمی شود و سال ها اشغالگری صهیونیست ها نمی تواند باعث فراموشی آن شود و داستانپردازی ها و خرافات دشمن نمی تواند در آن خللی ایجاد کند.

این سالروز شوم جنایتی بزرگ توسط انگلیس است که با اشغال فلسطین و آواره کردن ملت و تجاوز و رنج های ناشی از آن و کشتار و ترور که همچنان ادامه دارد، بنیان گذار بزرگترین جنایت تاریخ بشر شد.

جنبش جهاد اسلامی تاکید کرد: بیانیه بالفور مصداق وعده کسی که چیزی ندارد به کسی است که مستحق آن نیست و ما امروز شاهد ارتباط مستحکم میان ملت فلسطین با سرزمین و مقدسات خود هستیم.

این ارتباط نه تنها سست نمی شود بلکه با ادامه حماسه ها که مجاهدان رقم میزنند و مقاومت قهرمانانه ای که فداکاری می کند و شهید می دهد، روز به روز مستحکم تر می شود.

مقاومت در همه شیوه های آن و در راس آن مقاومت مسلحانه، تنها راه دفاع از این سرزمین است و کاروان شهدا و خون های ریخته شده، ایمان و یقین به پیروزی و آزادسازی را در ما افزایش می دهد.

"آرثر جیمز بالفور" وزیر خارجه وقت انگلیس در ۱۱ آبان سال ۱۲۹۶ در پی‌ مذاکرات‌ و تلاش‌های‌ سران‌ صهیونیسم، با صدور بیانیه ای از روتشیلد نخست وزیر وقت انگلیس خواست تا با شکل گیری رژیم صهیونیستی در سرزمین فلسطین اشغالی موافقت کند.

https://irna.ir/xjKV۹W

**اعزام هیاتی از ایران برای شروع گفت‌وگوها با آژانس/ امروز با بورل صحبت می‌کنم

وزیر امور خارجه با اعلام اینکه هیاتی از ایران برای آغاز گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به وین سفر خواهد کرد، گفت: درباره آخرین وضعیت و هماهنگی‌ها با مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا گفت‌وگو خواهم کرد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

حسین امیرعبداللهیان روز چهارشنبه در نشست خبری مشترک با فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه با خیر مقدم به همتای سوری خود، گفت: در این دیدار درباره مناسبات دوجانبه به ویژه درمورد همکاری‌های اقتصادی و تجاری و گردشگری گفت‌وگوهای متنوعی داشتیم.

وزیر امور خارجه افزود: حجم تبادلات تجاری دو کشور در مقایسه با یکسال گذشته افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد و رفت و آمدهای هیات‌های اقتصادی و تجاری و بخش خصوصی دمشق را با حضور نخست وزیر سوریه و با میزبانی محمد مخبر معاون اول رئیس جمهور در تهران برگزار کردیم.

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: برگزاری این کمیسیون عالی یک فرصت خوبی است که بتوانیم در همه ابعاد همکاری‌های دوجانبه موضوعات را مورد پیگیری قرار دهیم تا شتاب بیشتری به همکاری‌های دو کشور ببخشیم.

نشست «گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد» شنبه برگزار می‌شود

وی افزود: با فیصل مقداد درباره نشست «گروه دوستان دفاع از منشور ملل متحد» که روز شنبه بعد با مشارکت ۱۸ کشور در سطح معاونان وزرای خارجه در تهران برگزار می‌شود، گفت‌وگو کردیم. این نشست که به مدت یک روز در تهران برگزار خواهد شد، موضوعات مهمی چون آثار تحریم‌ها و راههای برون‌رفت از آن، مقابله با یکجانبه‌گرایی و همکاری‌های متنوع کشورهای عضو را در بر خواهد گرفت.

وزیر امور خارجه عنوان کرد: این نشست بخشی از فرمت موجود در نشست سال جاری سازمان ملل متحد در نیویورک است که میزبان آن برعهده جمهوری اسلامی ایران قرار دارد.

هیاتی از ایران برای شروع گفت‌وگوها با آژانس به وین می‌رود

امیرعبداللهیان عنوان کرد: درباره شروع گفت‌وگوها و تقویت همکاری‌ها با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در روزهای آینده هیاتی را از جمهوری اسلامی ایران به وین اعزام خواهیم کرد.

وی ادامه داد: محمد اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی جمهوری اسلامی و رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز این موضوع اتفاق نظر دارند و امیدواریم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با تمرکز بر نگاه فنی و براساس توافق گذشته نسبت به حل و فصل برخی اتهامات در مورد نظر آژانس و مطرح شده توسط آژانس علیه جمهوری اسلامی ایران بتوانیم از این مرحله از مسیر همکاری‌های فنی عبور کنیم.

وزیر امور خارجه گفت: به موازات این اقدام ما درخصوص رسیدن به گام‌های پایانی توافق به‌رغم برخی از اظهارات متناقض برخی از مقامات آمریکایی تبادل پیام‌های ما همچنان ادامه دارد و به موازات اقداماتی که در وین انجام می‌شود نسبت به بازتنظیم جدول زمان‌بندی در چارچوب گفت‌وگوهای وین تبادل پیام‌های‌مان از طریق هماهنگ کننده اتحادیه اروپا جریان دارد.

 امروز با بورل صحبت می‌کنم

امیرعبداللهیان خاطرنشان کرد: در تماسی که تا دقایقی دیگر با جوزپ بورل هماهنگ کننده عالی سیاست خارجه اتحادیه اروپا دارم درباره آخرین هماهنگی‌ها، گفت‌وگو و رایزنی خواهم داشت.  

فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه شب گذشته با بدرقه مهدی سبحانی سفیر جمهوری اسلامی ایران دمشق به منظور دیدار با مقامات کشورمان و در سفری سه روزه وارد تهران شد.

وی قرار است با برخی مقامات کشورمان درخصوص همکاری‌های دوجانبه، منطقه‌ای و بین‌المللی گفت‌وگو کند.

https://irna.ir/xjKV۹D

**راهپیمایی اردنی ها در همبستگی با مبارزان کرانه باختری

مردم اردن در همبستگی با مبارزان فلسطینی در کرانه باختری رود اردن راهپیمایی می کنند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

فراخوان این راهپیمایی در شبکه های اجتماعی منتشر و از مردم اردن خواسته شده است که برای همبستگی با نیروهای مقاومت در کرانه باختری، در کنار مسجد "الحسینی" در پایتخت این کشور تجمع کنند.

این نخستین راهپیمایی اردنی ها با عنوان "همبستگی با شیران کرانه باختری" در قبال تحولات و رویدادهای جاری در سرزمین فلسطین است.

فراخوان این راهپیمایی توسط حزب جبهه عمل اسلامی و جبهه ائتلاف احزاب مخالف انجام شده است.

کرانه باختری رود اردن این روزها شاهد عملیات پیوسته مبارزان و مردم فلسطین علیه شهرک نشینان و نظامیان رژیم صهیونیستی است و آن ها تاکنون از مهار آن عاجز مانده اند.

https://irna.ir/xjKVb۸

**مسکو، تهدید تروریسم هسته ای کی یف را واقعی و بسیار خطرناک دانست

ماریا زاخارووا مدیر اداره اطلاعات و مطبوعاتی وزارت امور خارجه روسیه روز چهارشنبه، با واقعی دانستن تهدید کی یف در باره کاربرد تروریسم هسته ای، در باره خطر آن هشدار داد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه در باره پذیرش نتیجه گیری های کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره بازرسی از ۲ تاسیسات هسته ای اوکراین، به درخواست کی یف، گفت مسکو تنها پس از دریافت و بررسی گزارش رافائل گروسی مدیر کل نهاد هسته ای سازمان ملل متحد، در این باره اظهارنظر خواهد کرد.

 روسیه در پس استقرار جنگ افزار هسته‌ای تاکتیکی مُدرن شده بی۶۱ (B۶۱) آمریکا در پایگاه‌های ناتو، نسبت به کاهش "آستانه اتمی" هشدار داد و اعلام کرد: ما نمی توانیم مدرن‌سازی تسلیحات اتمی غرب را نادیده بگیریم.

روسیه افزوده است که استقرار تسلیحات هسته‌ای"بی۶۱" (مهم‌ترین و رایج‌ترین سلاح هسته‌ای در زرادخانه های اتمی آمریکا بعد از جنگ سرد) در پایگاه های ناتو در اروپا، "آستانه اتمی" را کاهش داده و روسیه این اقدام را در برنامه ریزی نظامی خود در نظر می گیرد.

https://irna.ir/xjKVbm

**فیصل المقداد: فشار دشمن برای تغییر در مواضع ایران است

وزیر خارجه سوریه گفت: دشمن با فشار آوردن در پی تغییر مواضع ایران است اما این انقلاب به حفظ دستاوردهای خود ادامه می‌دهد و کسانی که به دنبال تضعیف روابط دمشق و تهران هستند شکست خورده‌اند و می‌خورند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

فیصل المقداد روز چهارشنبه در نشست مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه با ابراز خرسندی از حضورش، گفت: به تهران آمدم تا درباره همکاری‌های دو کشور گفت وگوهایی داشته باشیم.

وزیر خارجه سوریه افزود: این سفر برای این است که ما تاکید کنیم که کنار رهبری و ملت ایران مقابل تهاجم آمریکا و رژیم صهیونیستی و  اقداماتی هستیم که با آن ایران و منطقه را هدف قرار می‌دهد.

المقداد با اعلام همبستگی دولت و ملت سوریه با جمهوری اسلامی ایران، گفت: خوشحالم که این اقدامات با شکست مواجه شده و تلاشهای مالی و رسانه‌ای آنها علیه ایران ناکام ماند. اراده ایران بر این است که کنار دولت و ملت خودش بایستد.

وی ادامه داد: همین روش را تروریست‌ها برای هدف قرار دادن دولت سوریه انجام دادند. دشمن با فشار آوردن در پی تغییر مواضع ایران است اما این انقلاب به حفظ دستاوردهای خود ادامه می‌دهد. روابط دمشق و تهران  همواره رو به توسعه خواهد بود و کسانی که به دنبال تضعیف این روابط هستند شکست خورده‌اند و می‌خورند.

وزیر خارجه سوریه با اشاره به حضور این کشور در نشست هفته بعد منشور سازمان ملل در تهران، گفت: با دنیای تک قطبی روبرو هستیم که سازمان ملل را در احاطه خود قرار داده است.

المقداد گفت: ما حامی موضع ایران در مذاکرات هسته‌ای هستیم و اعتقاد داریم ایران در طول مذاکرات صادق بوده و امیدواریم کشورهای غربی از مواضع غیرصادقانه دست بکشند.

وزیر خارجه سوریه تصریح کرد: امروز با آیت‌الله رییسی دیدار کردم و گفت و گوهای خوبی درباره روابط ایران و سوریه و ضرورت بین المللی برای مقابله با چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم.

المقداد در پاسخ به سوالی در مورد حضور تروریست‌ها در سوریه گفت: نفاق و دورویی و باج خواهی که مبنای سیاست کشورهای غربی است موجب پیداش این گروه تروریستی شده است و داعش از دامن آمریکا و اسرائیل به وجود آمد.

وی افزود: بیش از هفتاد رسانه و صدها دستگاه را برای به کارگیری این گروههای تروریستی شکل دادند و امیدواریم دولت ترکیه مانع این تحرکات شود و از این اقدامات دست بردارد.

https://irna.ir/xjKVbr

**کاخ سفید: نشانه ای برای آمادگی روسیه برای استفاده از سلاح هسته ای نداریم

جان کربی سخنگوی کاخ سفید روز چهارشنبه گفت واشنگتن نشانه ای مبنی بر تدارکات و آماده سازی روسیه برای استفاده از سلاح هسته ای مشاهده نمی کند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

وی افزود: ما از همان ابتدای امر مشخص کرده ایم که اظهارنظر مقام های روسیه در مورد استفاده بالقوه از سلاح اتمی عمیقا نگران کننده است و ما این مساله را جدی قلمداد می کنیم.

سخنگوی کاخ سفید ادامه داد: ما به بهترین شکل ممکن این مساله را زیر نظر قرار می دهیم و به هیچ نشانه ای مبنی بر آمادگی روسیه برای استفاده از چنین سلاحی برنخورده ایم.

کشورهای غربی در حالی ادعای تلاش روسیه برای استفاده از سلاح هسته ای در جنگ اوکراین را مطرح می کنند که مسکو بارها از نداشتن برنامه ای برای این کار خبر داده است.

آمریکا با اشاره به شلیک موشک‌های بالستیک قاره پیما، گفته است که پیش بینی می شود، روسیه در تمرینات سالانه نیروهای هسته‌ای استراتژیک خود موسوم به «گروم»، موشک‌های آزمایشی پرتاب کند.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به رغم تکذیب روسیه در استفاده از سلاح هسته‌ای مدعی  شده است که مسکو در صورت استفاده از این سلاح، مرتکب اشتباه فوق العاده جدی خواهد شد.

در همین حال، روسیه به تازگی به شورای امنیت سازمان ملل هشدار داد اوکراین در حال آماده شدن برای استفاده از یک "بمب کثیف" در خاک خود است؛ ادعایی که مقامات غربی و اوکراینی آن را به عنوان اطلاعات نادرست و بهانه‌ای برای تشدید بیشتر درگیری‌ها رد کردند.

یک بمب کثیف، مواد منفجره متعارف را با مواد رادیواکتیو ترکیب می‌کند. چنین بمبی معمولا از دینامیت یا سایر مواد منفجره برای پخش گرد و غبار رادیواکتیو یا دود استفاده می‌کند تا باعث آلودگی رادیواکتیویتی شود.

منابع مزبور استدلال کردند که هدف از این اقدام تحریک آمیز، متهم کردن مسکو به استفاده از سلاح کشتار جمعی در میانه عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین و آغاز یک کارزار جهانی ضد روسی است.

https://irna.ir/xjKVbD

**نتانیاهو پیشتازی در انتخابات رژیم صهیونیستی را حفظ کرد

ائتلاف راست در انتخابات رژیم صهیونیستی به رهبری بنیامین نتانیاهو بعد از شمارش بیش از ۸۵ درصد آرا، کماکان جایگاه برتر برای تشکیل دولت را در اختیار دارد.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

بعد از شمارش ۸۵.۹ درصد از آرا، نتانیاهو ۶۵ کرسی از کرسی های کنست رژیم صهیونیستی را کسب کرده است.

حزب لیکود ۳۲ کرسی، حزب یش عتید ۲۴ کرسی، اتحاد یهودیت توراتی ۸ کرسی، صهیونیسم مذهبی ۱۴ کرسی، حزب وحدت ملی ۱۲ کرسی، شاس ۱۱ کرسی، «اسرائیل خانه من» ۵ کرسی، حزب کارگر ۴ کرسی، حداش تعال ۵ کرسی و فهرست متحد عربی ۵ کرسی را در انتخابات روز سه شنبه در سرزمین های اشغالی کسب کردند.

 براساس آخرین نتایج شمارش آرا، حزب بلد که اعراب ساکن سرزمین های اشغالی را نمایندگی می کند و همچنین حزب چپگرای میرتس نتوانستند حدنصاب لازم را برای ورود به کنست رژیم صهیونیستی کسب کنند.

انتظار می رود بازشماری آرا شامگاه چهارشنبه شروع شود و پنج شنبه بعدازظهر پایان یابد.

رژیم صهیونیستی روز سه شنبه، پنجمین انتخابات چهار سال گذشته را برگزار کرد. مقامات این رژیم درباره خطر فروپاشی درونی به خاطر گسست داخلی و اختلافات بین یهودیان ارتدکس و جریان های سکولار و صهیونیست هشدار داده اند.

هر اردوگاهی که بتواند دستکم ۶۱ کرسی از مجموع ۱۲۰ کرسی پارلمان رژیم صهیونیستی را کسب کند، خواهد توانست تا کابینه ای ائتلافی تشکیل دهد.

https://irna.ir/xjKVbR

**نشست سران اتحادیه عرب و تاکید بر حمایت از فلسطین و حل و فصل بحران سوریه

شرکت کنندگان سی و یکمین نشست سران اتحادیه عرب بر حمایت از فلسطین و حل و فصل سیاسی بحران سوریه تاکید کردند.

از تصمیم برای اعزام هیات فنی ایران به وین تا استشمام بوی باروت درشبه جزیره کره

نشست دو روزه سران اتحادیه عرب درحالی در الجزایر در حال برگزاری است که شماری از سران این کشورها به بهانه های مختلف از حضور در آن خودداری کرده اند.

در این نشست محور سخنرانی شرکت کنندگان، مشکلات کشورهای عربی، موضوع فلسطین و سوریه، عراق، لبنان بود.

***السیسی: نیاز به همکاری مشترک برای برون رفت از بحران ها

رئیس جمهوری مصر در این نشست بر ضرورت همکاری های مشترک به منظور برون رفت از بحران های جدید در کشورهای عربی سخن گفت.

عبدالفتاح السیسی  خواستار مشارکت دادن مصر در حل و فصل بحران لیبیی و خروج همه نظامیان خارجی و مزدوران آن ها از این کشور شد.

***رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین: در روابط با اسرائیل بازنگری می کنیم

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین گفت: اشغالگران اسرائیلی بر به شکست کشاندن طرح تشکیل دو کشوری و نقض قوانین بین المللی اصرار می ورزند و مانند یک رژیم فراقانونی عمل می کنند.

محمود عباس افزود: رژیم صهیونیستی به شهرک سازی، سرقت و غصب سرزمین، مصادره اموال، صدور قوانین تبعیض آمیز و محاصره نوار غزه و اردوگاه های کرانه باختری ادامه می دهد.

وی تصریح کرد: اشغالگران به هتک حرمت مسجد الاقصی و کلیسای قیامت ادامه می دهند و با جنایت های خود، قوانین بین المللی را نقض می کنند.

عباس گفت: تا زمانی که اسرائیل به هیچ چیزی پایبند نباشد، در همه روابط خود با این رژیم بازنگری می کنیم.

رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین از شرکت کنندگان در نشست الجزایر خواست، تلاش خود را برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد و جلوگیری از انتقال سفارتخانه های خارجی به قدس بکارگیرند.

***رئیس جمهوری عراق: عراق خواستار تشکیل کشورفلسطین به پایتختی قدس است

رئیس جمهوری عراق نیز تصریح کرد: عراق همچنان به موضع خود مبنی بر حق ملت فلسطین در تشکیل کشور در سراسر سرزمین فلسطین و به پایتختی قدس شریف پایبند است.

عبداللطیف رشید اضافه کرد: عراق از برادران خود در لبنان برای برون رفت از بحران سیاسی و اقتصادی حمایت می کند.

وی افزود: از ادامه گفت و گوهای سیاسی میان طرف های سوری حمایت و بر یکپارچگی ارضی سوریه تاکید می کنیم.

رشید خواستار حل و فصل سیاسی بحران یمن و سودان در راستای خدمت به این دو ملت شد.

وی گفت: عراق پس از شکست تروریسم اصرار دارد که عامل ثبات در منطقه باشد و تاکنون بغداد میزبان نشست های منطقه ای مختلفی بوده است.

*** ولیعهد کویت: بحران سوریه فقط راه حل سیاسی دارد

ولیعهد کویت نیز گفت: از تلاش های الجزایر برای آشتی گروه های فلسطینی حمایت می کنیم.

مشعل الاحمد جابر الصباح افزود: از حل و فصل سیاسی بحران سوریه حمایت و تاکید می کنیم که این بحران راه حل نظامی ندارد.

*** ولیعهد اردن: قدس محور وحدت است

ولیعهد اردن بیان کرد: قدس مرکز وحدت ماست و دفاع از قدس دفاع از همه امت عربی است.

الحسین بن عبدالله اضافه کرد: ثبات عراق، عامل امنیت و ثبات منطقه است و همه کشورهای عربی باید برای حمایت از این ثبات  تلاش کنند.

***رئیس جمهوری موریتانی: بر حمایت از حق ملت فلسطین اصرار داریم

محمد ولد الشیخ الغزوانی گفت: بر موضع دائمی خود مبنی بر حمایت از حق ملت فلسطین برای تشکیل کشور مستقل به پایتختی قدس تاکید می کنیم.

*** رئیس جمهوری جیبوتی:باید جنگ یمن پایان یابد

اسماعیل عمر جیلی خواستار پایان دادن به جنگ یمن و رنج های ملت آن شد.

اجلاس دو روزه سران عرب از سه شنبه به میزبانی الجزایر آغاز شد و قرار است که بحران‌های جهان عرب و مسائل امنیت غذایی و انرژی در سایه بحران اوکراین بررسی ‌شود.

https://irna.ir/xjKVcc

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha