آیا اسیدی‌شدن اقیانوس موجب ذوب یخ‌های قطب‌ شمال می‌شود؟

تهران- ایرنا- یک مطالعه جدید ارتباط بین ذوب شدن سریع یخ‌های قطب شمال و اسیدی شدن اقیانوس پیدا کرده است که به معنی خطر دوگانه‌ای برای بقای گیاهان، صخره‌های مرجانی و سایر گونه‌های دریایی و آب و هوای جهان است.

به گزارش گروه علم و آموزش ایرنا از «سای تک دیلی»، پس از مشخص شدن اینکه سطح اسیدی‌ اقیانوس آرام غربی سه تا چهار بار سریعتر از آب سایر اقیانوس‌ها در حال افزایش است، یک تیم بین‌المللی از دانشمندان زنگ‌های خطر جدیدی را درباره تغییر ترکیب شیمیایی اقیانوس به صدا در آوردند.

این تیم تحقیقاتی یک ارتباط قوی بین وضعیت اسیدی اقیانوس و شتاب گرفتن روند ذوب شدن یخ‌ها در منطقه یافته است. این یک ترکیب خطرناک است که بقای گیاهان، صدف ها، صخره‌های مرجانی و سایر گونه‌های حیات دریایی و سایر فرایندهای بیولوژیک را در سرتاسر زیست بوم سیاره زمین با خطر رو به رو می‌سازد.

آیا اسیدی‌شدن اقیانوس موجب ذوب یخ‌های قطب‌ شمال می‌شود؟

این مطالعه جدید که در نشریه وزین «ساینس» منتشر شده است، اولین کاری است که داده‌های مربوط به اسیدی شدن قطب شمال را در دوره زمانی بیش از دو دهه از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۲۰ آنالیز می‌کند.

به علت افزایش فزاینده گرمای تابستان در این منطقه، انتظار می‌رود یخ‌های دریای قطب شمال تا سال ۲۰۵۰ و شاید هم زودتر ناپدید شوند. بدون یک پوشش یخی مداوم برای آهسته‌کردن یا کاهش دادن این روند، ترکیب شیمیایی اقیانوس به عنوان پیامد این کاهش یخ دریایی در هر تابستان اسیدی‌تر خواهد شد.

آیا اسیدی‌شدن اقیانوس موجب ذوب یخ‌های قطب‌ شمال می‌شود؟

این مساله خطرهای جدی متوجه جمعیت گونه‌های متنوع جانوران و گیاهان دریایی و سایر موجودات زنده‌ای می‌کند که برای حیات خود به یک اقیانوس سالم متکی هستند. به همین علت اسیدی‌شدن این آب‌های دوردست یک مساله مهم برای بسیاری از ساکنان زمین تبدیل می‌شود.

محققان با انجام ماموریت‌ها و نمونه‌برداری‌ از آب‌های منطقه به این نتیجه رسیدند که افزایش ذوب یخ در فصل تابستان قطب شمال مظنون اصلی این رویداد است. آنان می‌گویند به تحقیقات بیشتری برای روشن تر شدن این مکانیسم و پیش بینی بهتر تغییرات آینده مورد نیاز است، اما داده‌هایی که تا کنون به دست آمده است نشان دهنده تاثیرات شدید تغییرات اقلیمی است. 

اخبار مرتبط

سرخط اخبار علم و آموزش

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha