روسیه با وجود تحریم‌ها، بزرگترین تامین کننده نفت هند

تهران- ایرنا- هند با وجود انتقادات غربی‌ها به ویژه آمریکا، در ماه گذشته میلادی با کنار گذاشتن عربستان سعودی، روسیه را به جایگاه نخست تامین کننده نفت خود رساند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از اکونومیک تایمز، بر اساس گزارش ردیاب محموله انرژی ورتکسا، روسیه به بزرگترین تامین کننده نفت هند تبدیل شده است و از عرضه کنندگان سنتی غالب نفت این کشور چون عربستان سعودی و عراق فاصله گرفته است.

روسیه در ماه اکتبر (مهر) ۹۴۶ هزار بشکه نفت خام در روز به هند صادر کرد که بالاترین میزان در یک ماه گذشته است. این کشور ۲۲ درصد از کل واردات نفت خام هند را به خود اختصاص داده است، بالاتر از عراق ۲۰.۵ درصد و عربستان سعودی ۱۶ درصد. به گفته ورتکسا (یک شرکت اطلاعات انرژی که دفاتری در سنگاپور و لندن دارد و تانکرهای نفت و گاز را در سرتاسر جهان ردیابی می‌کند)، در ماه اکتبر(مهر/آبان) واردات کلی نفت خام ۵ درصد افزایش یافت و واردات از روسیه ۸ درصد افزایش یافته است.

برای اولین بار، هند بیشتر از اتحادیه اروپا نفت روسیه را از طریق دریا وارد کرد و حجم آن ۳۴ درصد بیشتر از اتحادیه اروپا بود. چین با واردات یک میلیون بشکه در روز در ماه اکتبر همچنان بزرگترین خریدار نفت خام روسیه باقی مانده است.

هند همچنین حدود ۱۰۶ هزار بشکه در روز نفت کوره از روسیه وارد کرد که بالاترین رقم در ماه های اخیر است.

افزایش چشمگیر سهم روسیه از بازار هند از کمتر از ۱ درصد در سال ۲۰۲۱ به دلیل تخفیف های بسیاری بود که پس از تهاجم به اوکراین رخ داد.

سقف قیمت پیشنهادی غرب

جنگ و تحریم‌های متعاقب آن غرب، بازار جهانی را متزلزل کرد و قیمت‌ها را بالاتر برد، اما روسیه را مجبور کرد نفت خام خود را با تخفیف شدید بفروشد.

آخرین داده های وزارت نفت هند نشان می دهد که سهم اوراسیا از جمله روسیه، قزاقستان و جمهوری آذربایجان از ۵ درصد در سال گذشته به ۲۱ درصد در دوره آوریل تا سپتامبر (فروردین تا شهریور) افزایش یافته است. این منجر به کاهش تقریباً نصف سهم آمریکای شمالی، آمریکای جنوبی و آفریقا به ۱۸ درصد نسبت به سال قبل شده است در حالی که سهم خاورمیانه تقریباً دست نخورده باقی مانده در حدود ۵۹ درصد حفظ شده است.

سخنگوی وزارت نفت به درخواست ET برای توضیح درباره این ماجرا پاسخی نداد. دولت در گذشته بارها از خرید نفت روسیه توسط هند دفاع کرده است.

اگر هند نفت نخرد یا کشور دیگری نفت روسیه را نخرد و نفت روسیه از بازار خارج شود، قیمت‌های بین‌المللی چه می‌شود؟

هاردیپ پوری، وزیر نفت هند روز دوشنبه به سی ان ان گفت: اختلال در بازار می تواند قیمت ها را به ۲۰۰ دلار برای هر بشکه برساند.

وی گفت که هند از هر کجا که بتواند نفت و گاز خواهد خرید زیرا دولت وظیفه اخلاقی دارد که انرژی مردم خود را تامین کند.

برخی تحلیلگران بر این باورند که واردات هند از روسیه به دلیل محدودیت های حمل و نقل که احتمالاً از سقف پیشنهادی غرب برای نفت روسیه ناشی می شود، ممکن است از ماه دسامبر کاهش یابد.

سرنا هوانگ یک تحلیلگر در ورتکسا گفت: ابهام زیادی در مورد اینکه آیا تحویل نفت روسیه می‌تواند در این سطح پس از ممنوعیت اتحادیه اروپا در ۵ دسامبر ادامه یابد یا خیر وجود دارد، زیرا در دسترس بودن تانکرهای کلاس یخی برای حمل نفت خام از بنادر بالتیک روسیه یکی از بزرگترین محدودیت‌ها است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha