عزم جدی معاونت علمی ریاست جمهوری برای توسعه بازار گیاهان دارویی/ ضرورت تسهیل صدور مجوزها

تهران - ایرنا - سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از عزم جدی این معاونت برای توسعه بازار گیاهان دارویی خبر داد و گفت:‌انجام برخی تسهیل گری ها در بخش گیاهان دارویی ازجمله صدور مجوزها، آماده کردن زیرساخت‌هایی چون پالایشگاه گیاهان دارویی و کشت آن با همکاری وزارت جهاد کشاورزی ضروری است.

به گزارش خبرنگار گروه علم و آموزش ایرنا، روح الله دهقانی فیروزآبادی امروز (سه شنبه) در حاشیه افتتاح ششمین نمایشگاه و جشنواره ملی گیاهان دارویی و فرآورده‌های دارویی و طب سنتی در جمع خبرنگاران به سابقه طب مکمل و سنتی در کشور اشاره کرد و افزود: مردم دنیا با این حوزه آشنایی دارند و در کشور نیز از قدیم به آن توجه شده است.

وی با تاکید بر اینکه در این معاونت عزم جدی برای توسعه بازار گیاهان دارویی وجود دارد، اظهار داشت: طبق سند مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی پیش‌بینی می‌شود که حداقل سه میلیارد دلار ظرفیت در کشور در این حوزه وجود داشته باشد.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهروی اضافه کرد: اگر ظرفیت‌های زنجیره ارزش را از تولید محصول، فرآوری و محصولات جانبی و تجهیزات پزشکی به آن اضافه کنیم، این حوزه از ظرفیت ۱۵ میلیارد دلاری برخوردار است.

دهقانی فیروزآبادی خاطرنشان کرد: از ۲ هزار و ۵۰۰ گیاه دارویی در کشور حدود هزار و ۸۰۰ گونه آن به ایران اختصاص دارد، اما با وجود این فرصت‌های توان افزایی موجود، حجم صادرات گیاهان دارویی ما  تنها ۷۰۰ میلیون دلار است.

وی افزود: نیمی از حجم صادرات ۷۰۰ میلیون دلاری کشور مربوط به زعفران است و این عدد به نسبت ۱۵۰ میلیون دلار گردش مالی این صنعت در دنیا، عدد کمی است.

سرپرست معاونت علمی وفناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: کشوری که هزار و ۸۰۰ گونه گیاهی مختص به خود با سابقه طولانی فعالیت در این حوزه و دانش در آن نهادینه شده است، به طور قطع باید سهم آن از بازار جهانی گیاهان دارویی بسیار بیشتر باشد.

دهقانی فیروزآبادی در ادامه اعلام کرد: معاونت علمی در ستاد توسعه فناوری‌های طب مکمل و گیاهان دارویی، عزم جدی برای توسعه بازار گیاهان دارویی دارد.

وی از همه شرکت‌های دانش‌بنیان، اساتید دانشگاه‌ها و مردم دعوت کرد که به این فرصت جدی در کشور توجه ویژه داشته باشند.

سرپرست معاوت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه انجام برخی تسهیل گری ها در این حوزه از جمله صدور مجوزها، آماده کردن زیرساخت‌هایی چون پالایشگاه گیاهان دارویی و کشت گیاهان دارویی با همکاری وزارت جهاد کشاورزی را بسیار ضروری دانست.

دهقانی فیروزآبادی با بیان اینکه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز از نقش تسهیل‌گری در همه حوزه های دانش بنیان برخوردار است، افزود: در صورتی که همه دستگاه‌های مرتبط در کنار یکدیگر دانش بنیان ها را یاری کنند، بازار گسترده‌ای ایجاد می‌شود و در این میان وزارت امور خارجه نیز می‌تواند در توسعه این بازار کمک شایانی کند.

به گزارش ایرنا، ششمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب سنتی ایران امروز با حضور سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و شماری از مسوولان کشوری، فناوران و فعالان عرصه گیاهان دارویی و طب سنتی در مصلی امام خمینی (ره) تهران گشایش یافت.

در این نمایشگاه که به مدت چهار روز برپا است، شرکت‌هایی در حوزه های مختلف گیاهان دارویی و طب سنتی ایران ازجمله کشاورزی و غذایی، اسانس ‌و عصاره، ماشین‌آلات و تجهیزات، دمنوش و نوشیدنی‌های گیاهی، آرایشی و بهداشتی حضور دارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha