۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۸:۱۹
کد خبر: 84929563
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

اقتصاد دانش بنیان، گام دوم توسعه استان در برنامه تحولی "یزد نوین"

۲۳ آبان ۱۴۰۱، ۸:۱۹
کد خبر: 84929563
محمد حسین فلاح
اقتصاد دانش بنیان، گام دوم توسعه استان در برنامه تحولی "یزد نوین"

یزد- ایرنا- برنامه تحولی "یزد نوین" که به ابتکار استاندار این استان طراحی شده مسیر توسعه استان در ۱۰ حوزه مختلف را مشخص کرده که پیشتر در مورد مهمترین بند آن یعنی "تامین پایدار آب" نوشتیم و اکنون اشاره‌ای داریم به فصل دوم این طرح یعنی "اقتصاد دانش بنیان".

به گزارش ایرنا بر اساس افق هدفگذاری شده در برنامه تحولی "یزد نوین"، علاوه بر آب و اقتصاد دانش بنیان، در این طرح به حوزه های "افزایش بهره‌برداری از انرژی خورشیدی، گردشگری، کشاورزی، نساجی، پوشاک، سامان خانواده، ارتقاء سرمایه انسانی و توسعه ورزش" نیز با هدف شتاب بخشی به پیشرفت استان و بهره‌گیری از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کم‌نظیر یزد در راستای سیاست‌های دولت با مشارکت نخبگان و متخصصان نیز پرداخته شده است.

طرح تحولی یزد نوین، افق ۱۴۲۴ را نشانه رفته و قرار است طی این مدت زمان، استان در مسیر تحول قرار گرفته و در ۱۰ فصل مورد اشاره به توسعه و پیشرفت قابل اتکا دست یابد. 

طرح تحولی یزد نوین، افق ۱۴۲۴ را نشانه رفته و قرار است طی این مدت زمان، استان در مسیر تحول قرار گرفته و در ۱۰ فصل مورد اشاره به توسعه و پیشرفت قابل اتکا دست یابددر مقدمه طرح تحولی "یزد نوین" آمده است: استان یزد با بهره گیری از انسان هایی سالم و توانمند و با تکیه بر میراث فرهنگی و معنوی غنی، نظام فکری و فرهنگی مبتنی بر جستجوگری، آبادگری و پردازشگری و کاربست پیوندهای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی فرا استانی و نیز تقویت سرمایه‌های اجتماعی با رعایت الزامات و ملاحظات دفاعی، امنیتی، و پدافند غیرعامل در افق ۱۴۲۴ استانی است:

* با توسعه مبتنی بر هویت و اصالت فرهنگی و تاریخی منحصر بفرد یزدی ها با اقتصاد دانش بنیان متکی بر مزیت های تاریخی، فرهنگی و طبیعی دارای مشخصه‌های: 

- مقصد برتر گردشگری تاریخی، فرهنگی، طبیعی و سلامت.

- مرکز برتر خدمات بازرگانی، حمل و نقل و ترانزیت در حوزه مرکزی کشور.

- یکی از مراکز اصلی تولید انرژی خورشیدی و تجهیزات وابسته کشور.

- کانون برتر تولیدات معدنی و فرآوری.

- کانون برتر صنعت و کشاورزی پیشرفته همساز با اقلیم.

- یکی از مراکز اصلی تولید و صادرات محصولات هویتی، تاریخی، و صنایع دستی با تاکید بر زیوآلات، شیرینی جات و منسوجات فاخر.

- کانون برتر تولید علم و فن آوری و تربیت نخبگان آبادگر.

در بخش اول "طرح تحولی یزد نوین" به موضوع مهم آب پرداختیم و از ضرورت تامین آن برای استان در افق مورد نظر این طرح یاد کردیم و اکنون به فصل دوم طرح مورد اشاره یعنی "اقتصاد دانش بنیان" و ضرورت های آن در استان اشاره می کنیم.

اقتصاد دانش بنیان چیست؟

اقتصاد دانش بنیان، گام دوم توسعه استان در برنامه تحولی "یزد نوین"

به گفته کارشناسان، اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که بر پایه تولید، توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات تشکیل شده است، به عبارت دیگر اقتصاد دانش بنیان یا اقتصاد دانش محور (Knowledge Economy) یک نظام مصرف و تولید مبتنی بر سرمایه فکری است و به توانایی سرمایه گذاری بر اکتشافات علمی و تحقیقات پایه و کاربردی اشاره دارد.

طبق تعریف سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، اقتصاد دانش بنیان اقتصادی است که بر اساس تولید و توزیع و کاربرد دانش و اطلاعات شکل گرفته و سرمایه گذاری در دانش و صنایع دانش پایه مورد توجه خاص قرار می‌گیرد.

به عبارت دیگر اقتصاد دانش بنیان به معنی کاربردی کردن دانش و استفاده مؤثرتر از آن در گسترش ظرفیت‌ها و ارتقای درجه بهره برداری از منابع تولیدی جهت ارتقاء تولید ملی است که میتواند تحقق بخش شعار حمایت از کالای ایرانی باشد.

اصطلاح "اقتصاد دانش بنیان" اولین بار در سال ۱۹۶۶، توسط پیتر دراکر، در کتابی با عنوان "مجری موثر" و سپس در سال ۱۹۶۹ در کتاب "عصر ناپیوستگی" رایج شد. 

اقتصاد دانش بنیان، صنایع فناوری اطلاعات (IT) و فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) را در خط مقدم رشد اقتصادی کلی قرار داده است.

اقتصاد دانش بنیان در طرح تحولی "یزد نوین"

در طرح تحولی یزد نوین از "کیفیت بخشی آموزشی، تکمیل و ارتقای زیست بوم فن آوری و نوآوری در استان، گسترش تعاملات فعال در سطح ملی و فراملی و توسعه خدمات برتر با رعایت استانداردهای جهانی" بعنوان "اهداف بنیادین" این طرح در استان یاد شده است.

در طرح تحولی یزد نوین از "کیفیت بخشی آموزشی، تکمیل و ارتقای زیست بوم فن آوری و نوآوری در استان، گسترش تعاملات فعال در سطح ملی و فراملی" بعنوان اهداف بنیادین این طرح در استان یاد شده استهمچنین در این طرح از "توسعه آموزش عالی، تقویت و توسعه زیرساخت های فن آوری، توسعه پایدار صنعتی و معدنی، و توسعه خدمات برتر در حوره های مالی و پولی" بعنوان "راهبردهای طرح یزدی نوین" اشاره شده است.

"سیاست‌های سرزمینی" این طرح هم شامل بسترسازی افزایش سهم اقتصاد دانش بنیان در اقتصاد استان، توسعه شرکت های فن‌آور و دانش بنیان، توسعه زیرساختهای ارتباطات، توسعه مراکز رشد فن آوری، هوشمند سازی فرایندهای تولید، تحقق دولت الکترونیک و توسعه مراکز رشد فن آوری اطلاعات و ارتباطات" می باشد .

اهداف کلان/ برنامه‌های عملیاتی

اهداف کلان حوزه اقتصاد دانش بنیان در برنامه تحولی یزد نوین شامل "توسعه سهم اقتصاد دانش بنیان از GDP استان، افزایش سهم اقتصاد دیجیتال به حداقل ۱۰ درصد GDP استان و افزایش ۳۰ درصدی تعداد شرکت های دانش بنیان، فناور و خلاق در استان" اعلام شده است.

همچنین "برنامه‌های عملیاتی" این حوزه شامل "برنامه زیرساخت های حوزه علم و فناوری و اقتصاد دانش بنیان، برنامه ارتقای سرمایه انسانی، توسعه منابع سرمایه گذاری و تامین مالی، توسعه اقتصادی دیجیتال و برنامه توسعه فناوری های نوین مالی" اعلام شد.

"اجرای طرح جامع پارک علم و فن آوری ، بهره برداری از فاز اول پهنه علم و فن آوری اقبال، بهره برداری از کارخانه نوآوری درخشان، ایجاد مراکز رشد در شهرستانها، تکمیل و راه اندازی مراکز نو آوری، بهره برداری از شهرک تخصصی الکترونیک ، تامین فضای مورد نیاز برای استقرار شرکت های دانش بنیان و اجرای فاز اول پروژه تحقیقاتی حمل و نقل پیشرفته" از جمله محورهای بخش "برنامه زیرساخت های حوزه علم و فن آوری و اقتصاد دانش بنیان" در زیرمجموعه "برنامه عملیاتی" اقتصاد داشن بنیان در استان می‌باشد.

در حوزه "برنامه ارتقای سرمایه انسانی" در همین زیرمجموعه هم به "برگزاری رویدادهای مرتبط با توسعه کسب و کار با حداقل چهار رویداد در سال، توسعه نهادهای مکمل کسب و کارهای دانش بنیان با حداقل کاهش ۵ درصد نرخ بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی، هدایت منابع و اعتبارات پژوهشی و فن آوری بنگاههای بزرگ اقتصادی به شرکت های دانش بنیان استان با حداقل ۵۰ میلیارد تومان در سال و تربیت تسهیل‌گر حرفه‌ای در حوزه اقتصاد دانش بنیان به تعداد حداقل ۵۰ نفر" اشاره شده است. 

"راه اندازی شرکت های سرمایه گذاری خطرپذیر تخصصی در استان با ارزش حداقل ۲۰۰۰ میلیارد تومان با حداقل ۵ شرکت، افزایش سرمایه صندوق پژوهش و فنآوری استان به مبلغ ۲۵۰ میلیارد تومان، بهره مندی شرکت های فناور و دانش بنیان از منابع بانکی و انتقال VC یکی از بانکهای کشور به استان یزد" نیز بعنوان "برنامه توسعه منابع سرمایه گذاری و تامین مالی" در زیرمجموعه "برنامه عملیاتی" اقتصاد دانش بنیان در استان پیش‌بینی شده است. 

در صورت تحقق پیش بینی های انجام شده در بخش اقتصاد دانش بنیان در قالب طرح بزرگ "یزد نوین"، می توان امیدوار به توسعه و پیشرفت استان در این حوزه در سال های آینده تا افق ۱۴۲۴ بوددر طرح تحولی یزد نوین در حوزه "توسعه اقتصاد دیجیتال" در زیر مجموعه "برنامه عملیاتی" اقتصاد دانش به "پوشش دسترسی پر سرعت خانوارها با پهنای باند ثابت به میزان ۸۰ درصد خانوارها، پوشش دسترسی پر سرعت جمعیت با پهنای باند سیار به میزان ۱۰۰ درصد، توسعه و تجهیز یک مرکز داده وابری استانی، راه اندازی ۲ عدد اینترنت ۵ جی در شهر یزد ، ارتقای سطح دانش اقتصاد دیجیتال، فعال سازی واحدهای تولیدی بزرگ در حوزه دیجیتال به تعداد سه واحد و راه اندازی ۲ مورد شتاب دهنده با استارت آپ استودیوی اقتصاد دیجیتال" هم اشاره شده است.

در آخرین بند از "برنامه عملیاتی" اقتصاد دانش بنیان با عنوان "توسعه فن آوری های نوین مالی" هم از "راه‌اندازی سه مورد فارم های عمومی استخراج و توسعه رمز ارز و ایجاد چهار واحد شرکت های سهامی پروژه محور بزرگ مبتنی بر فنآوری های نوین برای تامین و مدیریت سرمایه" سخن گفته شده است.

"توسعه بلاکچین استانی با معرفی یک توکن استانی، توسعه زیست بوم و پلتفرم‌های تامین مالی و راه اندازی مرکز نوآوری فین تک" از دیگر بندهای این حوزه در قالب برنامه عملیاتی "یزد نوین" اعلام شده است. 

در صورت تحقق پیش بینی های انجام شده در بخش اقتصاد دانش بنیان در قالب طرح بزرگ "یزد نوین"، می توان امیدوار به توسعه و پیشرفت استان در این حوزه در سال های آینده تا افق ۱۴۲۴ بود.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha