۱۰ آبان ۱۴۰۱، ۹:۴۹
کد خبر: 84929322
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

لاوروف: کی‌یف مسیر صادرات غلات را به منطقه جنگی تبدیل نکند

تهران- ایرنا- وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با همتای ترکیه‌ای خود گفت: اگر کی‌یف تضمین کند که از مسیر صادرات غلات برای مقاصد جنگی استفاده نمی‌کند، امکان مذاکره برای از سرگیری توافق غلات وجود خواهد داشت.

به گزارش روز سه‌شنبه ایرنا از تاس، «سرگئی لاوروف» در گفت‌وگوی تلفنی با مولود چاووش اوغلو تاکید کرد: کی‌یف باید تضمین کند که از مسیر انتقال غلات و بنادر اوکراینی برای مقاصد جنگی با روسیه استفاده نخواهد کرد.

وی ادامه داد: تنها در این صورت است که مذاکره درباره از سرگیری صادارت غلات از مسیر امن در دریای سیاه امکان پذیر خواهد بود.

همچنین در این گفت‌وگو دو طرف توافق کردند که سازمان ملل و کشورهای غربی باید در اجرای توافق غلات مربوط به محصولات کشاورزی و کود شیمیایی روسیه اقدامات مضاعفی انجام دهند.

بر اساس این گزارش، وزارت دفاع روسیه روز شنبه اعلام کرد که روسیه مشارکت خود در «توافق غلات» را پس از حمله تروریستی در سواستوپل که توسط رژیم کی‌یف و با مشارکت متخصصان انگلیسی علیه ناوگان دریای سیاه و کشتی‌های تجاری در آن انجام شد، تعلیق می‌کند.

ترکیه، سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین ۳۱ تیر ۱۴۰۱ در استانبول توافقنامه‌ای را برای از سرگیری صادرات غلات از سه بندر دریای سیاه اوکراین امضا کردند که پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در اسفند متوقف شد. پس از این توافق، یک مرکز هماهنگی مشترک با حضور مقام های سه کشور و سازمان ملل در استانبول برای نظارت بر محموله‌ها ایجاد شده است.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha