تقبیح سرمایه گذاری در انرژی‌های فسیلی و تناقض گویی‌های کاخ سفید

تهران- ایرنا- اگرچه ایالات متحده آمریکا بالاترین سرانه آلایندگی هوا را در میان کشورهای جهان دارد، اما همواره خود را به عنوان پرچم‌ دار تلاش‌های جهانی به سمت انرژی‌های تجدیدپذیر و غیرآلاینده معرفی کرده حال آنکه در پشت سیاست‌های واشنگتن داستان متفاوتی نهفته است.

به گزارش بامداد سه‌شنبه ایرنا از تارنمای گاردین، از زمان امضای پیمان پاریس در سال ۲۰۱۵ میلادی، دولت آمریکا بیش از ۹ میلیارد دلار در پروژه‌های نفت و گاز قاره آفریقا سرمایه گذاری کرده است، در حالی که هدف از امضای این پیمان کاهش گازهای گلخانه‌ای است و ایالات متحده هم سرمایه گذاری در طرح‌های انرژی‌های فسیلی را تقبیح می‌کند.

در این مدت، بانک دولتی صادرات و واردات آمریکا، ۵۱ برابر مبالغی که صرف طرح‌های انرژی‌های تجدیدپذیر در آفریقا کرده، برای پروژه‌های منابع سوخت فسیلی در قاره سیاه هزینه کرده است.

از جمله این طرح‌های آلاینده می‌توان به سرمایه گذاری آمریکا در معادن ذغال سنگ آفریقای جنوبی و حفاری نفت در نیجریه و استخراج گاز طبیعی در موزامبیک اشاره کرد.

کیت دینگلیس از مدیران ارشد گروه دوست داران زمین در مصاحبه با نشریه گاردین گفت وقتی که دسامبر سال گذشته از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا شنید که به سرمایه گذاری این کشور در پروژه‌های منابع سوخت فسیلی پایان می‌دهد و از نسل جدید منابع انرژی‌های تجدیدپذیر حمایت مالی می‌کند، بسیار خوشحال شد ولی جای تاسف دارد که ظرف همین دو سال اخیر، کاخ سفید بی سر و صدا همان برنامه‌های دونالد ترامپ مستاجر سابقش را در پیش گرفت.

هرچند قاره آفریقا ۱۵ درصد جمعیت جهان را در خود جای داده است ولی در انتشار گازهای گلخانه‌ای، سهم این قاره فقط ۳.۸ (سه و هشت دهم) درصد است.

نکته جالب توجه دیگر این است که آمریکا، کشورهای آفریقایی را به خاطر همان طرح‌هایی که خودش سرمایه گذار آنهاست، تقبیح می‌کند و از آنها می‌خواهد به سمت منابع انرژی‌های تجدیدپذیر بروند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha