لبنان ناگزیر از توافق

۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۴۰
کد خبر: 84928609
لبنان ناگزیر از توافق

بیروت- ایرنا- کمتر از ۲۴ ساعت مانده به پایان ریاست جمهوری میشل عون شمارش معکوس برای خلأ قدرت در این نهاد آغاز شده است؛ مسئله ای که صحنه سیاسی را در سایه بحران اقتصادی و اجتماعی و عدم تشکیل دولت و عدم انتخاب رئیس جمهور جدید بدلیل کارشکنی خارجی پیچیده تر و نیاز به توافق را بیش از پیش اجتناب ناپذیر خواهد کرد.

میشل عون در حالی کاخ بعبدا را ترک کرد که فرمان انحلال دولت را در لحظات آخر صادر کرد، فرمانی که با اعتراض نجیب میقاتی نخست وزیر و تاکید وی مبنی بر ادامه فعالیت دولت بر اساس قانون اساسی مواجهه شد.

لبنان این روزها وارد مرحله تازه ای از خلأ قدرت قوه مجریه می شود و به عقیده کارشناسان سیاسی، قوه مقننه - که مسئولیت انتخاب رئیس جمهور را بر عهده دارد - کار آسانی را در پیش ندارد و ممکن است در صورت طولانی شدن خلاء قدرت در لبنان، راه برای دخالت ها و کارشکنی های بیشتر خارجی به خصوص از جانب عربستان و آمریکا در روند انتخاب رئیس جمهور باز شود.

در روزهای اخیر نباید این دخالت های خارجی در موضوع انتخاب رئیس جهوری را نادیده گرفت. سفیر عربستان در لبنان که در سالهای اخیر پای ثابت اختلافات داخلی بین لبنانی ها بوده است رسما اعلام کرد که ما رئیس جمهور از جریان ۸ مارس را تائید نمی کنیم، این سخن ولید البخاری به این معناست که عربستان خواهان توافق بین لبنانی ها و حل شدن مشکلات این کشور نیست.

تا لحظه پایان یافتن دوران ریاست جمهوری میشل عون، چهار جلسه انتخاب رئیس جمهور جدید به دلیل اختلاف نظر بین گروههای سیاسی لبنانی پس از انتخابات ماه مه هنوز توافق بر سر جانشین عون صورت نگرفته است و این در حالی است که رئیس جمهور بعدی کار آسانی را در پیش ندارد، وی نیاز به توافق همه گروههای داخلی و عدم دشمنی کشورهای منطقه ای و بین المللی به خصوص عربستان دارد.

بر اساس قانون اساسی، رئیس جمهور از طریق پارلمان انتخاب می شود و برای این منظور کاندید ریاست جمهوری در مرحله اول باید دو سوم آرا را از مجموع ۱۲۸ نماینده به دست بیاورد یعنی ۸۶ رای، در مرحله دوم رای گیری کاندید ریاست جمهوری فقط نیاز به ۶۵ رای برای انتخاب شدن نیاز دارد، برای تحقق این مسئله احزاب سیاسی جز توافق بر یک شخص مورد قبول جمع راه دیگری ندارند.

در این بین جریان نزدیک به عربستان و آمریکا که در گذشته از آن به گروه موسوم به ۱۴ مارس یاد می شد و اکنون دچار تشست شده است، در جلسات گذشته انتخاب رئیس جمهوری با معرفی "میشل معوض" به عنوان کاندید ریاست جمهوری بدون توافق با سایر احزاب نزدیک به جریان مقاومت که در قالب "گروه ۸ مارس" عمل می کنند، راه مقابله و تنش زایی را در پیش گرفته است، گروه ۸ مارس بارها اعلام کرده است که آماده توافق با دیگر احزاب برای توافق بر سر یک شخصیت مورد قبول اکثریت است.

لبنان روزهای پر تلاطم سیاسی زیادی را در پیش دارد، رئیس جمهور جدید علاوه بر حل مشکلات اقتصادی و اجتماعی باید بر موضوع آشتی ملی بین گروههای سیاسی مختلف کار کند و همین موضوع ضرورت توافق همه را بیش از پیش پر رنگ تر می کند و بدون شک، در صورت حصول توافق بین گروههای سیاسی و اولویت دادن آنها به منافع ملی لبنان و انتخاب رئیس جمهور جدید می توان گفت که لبنان پس از یک دوره بسیار سخت به سوی آرامش و ثبات خواهد رفت.

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha