۹ آبان ۱۴۰۱، ۱۰:۲۴
کد خبر: 84928391
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

نگرانی مقام فنلاندی از قاچاق تسلیحات اوکراین به کشورهای اروپایی

تهران- ایرنا- رئیس اداره تحقیقات ملی فنلاند ضمن ابراز نگرانی از اینکه تسلیحات پیشرفته ارسال شده به اوکراین به دست تبهکاران در فنلاند افتاده، از کشف آنها در دیگر کشورهای اروپایی همچون سوئد، دانمارک و فنلاند خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از رادیو "اوله" فنلاند، اداره ملی تحقیقات این کشور (NBI) می گوید برخی سلاح های ارسال شده به اوکراین به دست تبهکاران در فنلاند افتاده است.

دفتر تحقیقات ملی فنلاند (NBI) اعلام کرده اطلاعاتی بدست آورده که جنایتکاران در فنلاند تسلیحات نظامی پیشرفته مانند تفنگ‌های تهاجمی که برای اوکراین فرستاده شده بود، در اختیار دارند.

«کریستر آلگرن» بازرس ارشد اداره تحقیقات فنلاند در این خصوص به رادیو اوله گفت: «سلاح‌هایی که [کشورهای مختلف] به اوکراین ارسال کرده اند، در سوئد، دانمارک و هلند نیز کشف شده‌اند».

رسانه‌های بین‌المللی پیش از این گزارش داده‌ بودند که "یوروپل" آژانس مجری قانون اروپا پیش‌بینی کرده است که باندهای تبهکار در مناطق مرزی سلاح‌ها را به صورت قاچاق وارد کشورهای دیگر می کنند. در تابستان سال جاری نیز یوروپل در بیانیه‌ای هشدار داد که گسترش تسلیحات و مواد منفجره در اوکراین می‌تواند منجر به افزایش قاچاق اسلحه به اتحادیه اروپا از طریق مسیرهای قاچاق یا پلتفرم‌های آنلاین شود.

آلگرن در بخش دیگری از اظارات خود به رادیو اوله از ادامه تحقیقات در این خصوص خبر داد، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.  

وی تشریح کرد: سه تا از بزرگترین باندهای غیرقانونی موتورسیکلت (یک خرده فرهنگ که مبنای آن به دوران پس از جنگ جهانی دوم باز می گردد و اعضای آن به پایبندی به قانون معتقد نیستند) در جهان که درواقع بخشی از سازمان های بین المللی بزرگتر می باشند، در فنلاند فعال هستند. یکی از آنها با عنوان "باندیدوز نیشن" Bandidos MC است که در هر شهر بزرگ اوکراین یک شعبه دارد.

آلگرن با بیان اینکه از زمان جنگ در یوگسلاوی، کشورهای بالکان با قاچاق غیرقانونی اسلحه دست و پنجه نرم می کنند، ادامه داد: اوکراین تاکنون حجم زیادی تسلیحات از کشورهای غربی دریافت کرده و این خوب است. اما از جمله پیامدهای این ارسال گسترده تسلیحات این است که ما دستکم ده ها سال باید  با چالش های آن دست به گریبان باشیم.

این مقام ارشد اداره تحقیقات ملی فنلاند همچنین خاطرنشان کرد که جنگ در اوکراین کار بیشتری برای مجریان قانون تراشیده و حال آنکه هیچ بودجه اضافی به آن اختصاص داده نشده است. وی یادآور شد که به عنوان مثال، پلیس در بخش های مختلف اروپا شاهد رشد روزافزون حملات پهپادها به زیرساخت های حیاتی است، اما بودجه و ابزار خاصی برای مقابله با آن تخصیص داده نشده است.  

وی با اشاره به مبادی ورودی فنلاند خاطرنشان کرد: اگرچه کار پلیس در فرودگاه ها برای نظارت و بررسی های امنیتی بیشتر شده، اما بنادر کشور جایی است که سختگیری چندانی هنگام ورود صورت نمی گیرد و مجرمان به اصطلاح از درب پشتی وارد کشور می شوند.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار جهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha