تبیین جایگاه ارزشمند معلمان از ضرورت‌های جامعه امروز است

اردبیل-ایرنا- امام جمعه و رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل ادای دین به تعلیم و تربیت، و تبیین جایگاه قدسی معلم را از ضرورت‌های جامعه امروز عنوان کرد و گفت: روحیه قدردانی و خضوع در برابر ولی نعمتان بزرگ جامعه سرمایه اجتماعی بزرگی برای کشور است.

به گزارش ایرنا از دفتر نماینده ولی فقیه در استان اردبیل، آیت الله سید حسن عاملی در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان با اشاره به تصمیم یکی از خیرین بزرگ استان مبنی بر تجلیل از معلم دوران دبیرستان اظهار داشت: از اینکه یک معلم توانسته آن چنان اثر نفیس علمی و تربیتی در زندگی یک خیر بزرگ داشته باشد که آن خیر بعد از سالهای متمادی تصمیم گرفته به ساحت بزرگ معلم خویش ادای احترام کند، بسیار مسرت بخش است.

 وی با بیان اینکه روحیه قدردانی و خضوع در برابر ولی نعمتان بزرگ جامعه سرمایه اجتماعی بزرگی است، ضمن تبیین جایگاه رفیع "معلم" و لزوم ارزش گذاری اجتماعی به قشر فرهنگیان به بیان آثار تحقق این موضوع در اعتلای فرهنگ جامعه پرداخت.

آیت الله عاملی به ذکر یک الگوی موفق فرهنگی در اردبیل پرداخت و تصریح کرد: اطلاع پیدا کردیم که یک معلم عزیز ریاضی در آخر کلاس درس خود به طور مداوم مدت کوتاهی را جهت رشد اجتماعی دانش آموزان و تربیت آرمانی آنها به ارائه مطالب نفیس تربیتی و مذهبی اختصاص داده و  بسیاری از خانواده ها را مدیون خود ساخته است ما تصمیم گرفته ایم به سراغ این معلمین ارزشمند برویم و در برابر آنها ادای احترام کنیم.

امام جمعه اردبیل یادآورشد: یکی از ضروریات جامعه ما در ادای دین به تعلیم و تربیت، تبیین جایگاه قدسی معلم است و در این صورت در نظام ارزش گذاری اجتماعی معلمین عزیز در جایگاه ویژه خواهند بود. 

در این جلسه خیر و کارآفرین برجسته استان با اهدای تابلو فرش نفیسی که تمثال معلم خویش بر آن نقش بسته بود از معلم دوران تحصیل خود تقدیر کرد .

آیت الله عاملی از اجرای طرحی با رویکرد هنری - تاریخی در محوطه شیخ صفی خبر  داد و گفت: مقرر گردیده است نقاشی‌هایی از دوران های مختلف حیات شاه اسماعیل صفوی در محوطه بقعه نصب گردد تا بازدید کنندگان و توریست‌ها با بهره گیری از قدرت هنر به یک سفر تاریخی بروند و با شخصیت استثنایی شاه اسماعیل و نقش او در ایجاد ایران یکپارچه آشنا شوند.

امام جمعه اردبیل یادآورشد: در این راستا صحنه‌هایی از زندگی شاه اسماعیل توسط اساتید تاریخ دانشگاه تعیین شده و سپس طی یک فراخوان عمومی از نقاشان برجسته کشور تقاضای آثار در این باره خواهد شد.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان با تاکید بر اینکه صفویه ایران را یکپارچه کرده و بقای کشور مدیون و مرهون آنها است، گفت: شایسته است تمام هم استانی‌های عزیز با جزئیات زندگی شاه اسماعیل بزرگ آشنا باشند به همین جهت ما برای معرفی این شخصیت بزرگ تاریخی به سطحی وسیع از کار فرهنگی نیازمندیم.

 تصویب بنیاد شاهسون در شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل

در این جلسه همچنین ایجاد و راه اندازی بنیاد شاهسون به تصویب اعضای شورای فرهنگ عمومی استان رسید.

 رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در این جلسه نگارش بیوگرافی و مشخصات تمام تیره‌ها، طایفه‌ها و قبیله‌ها، ثبت تاریخ عشایر ، ثبت مفاخر تاریخی عشایر، شناسایی مفاخر معاصر عشایر در ایران و خارج از ایران، احداث باغ مفاخر برای معرفی مفاخر عشایر به نسل جدید را از وظایف این  بنیاد ذکر کرد.

رسیدگی به اوضاع مالی و  اقتصادی عشایر، صیانت از جوانان عشایر در برابر  انحرافات احتمالی اعم از اخلاقی، اعتقادی و سیاسی، ایجاد مراکز علمی برای تقویت بنیه علمی فرزندان عشایر، دقت در نحوه فعالیت‌های سیاسی  به طوری که ضمن دعوت به شرکت در انتخابات این مجموعه فاخر فدای افراد سیاسی و احتمالا ریاست طلب نباشد، از دیگر وظایف این بنیاد عنوان شد.

 معرفی و بزرگداشت شهدای معاصر و شهدای گذشته عشایر مانند شهدای بزرگ عشایر که در جنگ جهانی دوم با شجاعت کامل در برابر ارتش سرخ شوروی مقاومت کرده و جان خود را فدای کشور کردند، برگزاری  باشکوه جشن کوچ عشایر، تهیه اساسنامه جامع و علمی ، انتخاب افراد نخبه، دنیا دیده، دارای وزانت و فکر اندیشه به عنوان هیات امنا از دیگر  وظایف این بنیاد عنوان شد.

 حمایت از قزل باش‌ها به عنوان مجموعه ای که نقش اصلی را در پیروزی های شاه اسماعیل داشته اند از دیگر اقداماتی است که بنیاد عشایر باید  در دستور کار جدی قرار دهد.

رئیس  شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل در ادامه جمع آوری ادبیات فاخر عشایر، تهیه فیلم و کتاب در خصوص آداب و رسوم عشایر، احداث مرکزی برای تحکیم نهاد خانواده، هم افزایی با عشایر سایر نقاط استان مثل عشایر پولادلو ، شاطران لو کوثر ، و حتی ارتباط با عشایر سایر نقاط کشور عنوان کرد.

همچنین در این جلسه تصویب شد که مجموعه‌ای علمی تشکیل گردد تا اتفاقات استان اردبیل را به صورت روزنگار در حوزه های گوناگون ثبت کند.

 رئیس شورای فرهنگ عمومی اظهار کرد: با این ثبت وقایع به آیندگان کمک خواهیم کرد تا با دسترسی آسان  به معلومات ، اطلاعات ،  اسناد ،  عکس ها و... در قضاوت تاریخی خود راه درستی را بپیمایند جلو هرگونه تحریفات تاریخی  گرفته شود.

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha