۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۱۵
کد خبر: 84927501
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

کشت پاییزه گندم و جو در استان اردبیل آغاز شد

۸ آبان ۱۴۰۱، ۱۲:۱۵
کد خبر: 84927501
کشت پاییزه گندم و جو در استان اردبیل آغاز شد

اردبیل- ایرنا- کشت پاییزه گندم و جو در مزارع آبی و دیم مناطق گرمسیری و سردسیری استان اردبیل در پی بارندگی مختصر روزهای اخیر آغاز شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل با پیش‌بینی کشت گندم در حدود ۲۸۰ هزار هکتار از اراضی این استان گفت: در سال زراعی جاری طبق برنامه حدود ۵۴ هزار هکتار از راضی آبی و ۲۲۲ هزار هکتار از اراضی دیم استان گندم کشت می‌شود.

احمد شهریار روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا همچنین از آغاز کشت محصول جو در ۱۲۷ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل خبرداد و افزود: امسال در ۱۰۱ هزار هکتار از اراضی دیم و ۲۶ هزار هکتار از اراضی آبی، محصول جو کشت می‌شود.

وی تامین بذر گواهی شده و نیز نهاده‌های لازم برای کشت گندم و جو را مهم‌ترین دغدغه کشاورزان استان اردبیل عنوان و بیان کرد: کشت محصول گندم و جو در این استان طبق الگوی کشت اعلام شده جریان دارد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل به کشت گندم در ۱۰ درصد اراضی و کشت جو در ۱۵ درصد اراضی استان اشاره کرد و گفت: برای کشت گندم ۱۹ هزار تن بذر و کود مورد نیاز کشاورزان تامین شده و در دسترس زارعان قرار دارد.

وی با اشاره به مشخص شدن و پهنه‌بندی مزارع گندم استان برای نظارت مهندسان کشاورزی و تشکیل کمیته‌های فنی و کارشناسی کشت گندم در استان افزود: کشاورزان کشت گندم را به تاخیر نیاندازند چرا که هر روز تاخیر در کشت، موجب کاهش و افت تولید یک درصد از میزان محصول نهایی می‌شود.

به گزارش ایرنا، استان اردبیل کمتر از یک درصد مساحت ایران را دارد ولی با تولید سالانه ۴.۵ میلیون تن انواع محصول کشاورزی، چهار درصد تولیدات کشاورزی کشور را به خود اختصاص داده است.

این استان با تولید حدود ۴۰۰ هزار تن گندم، ۸۵۰ هزار تن سیب زمینی و ۴۵۰ هزار تن انواع محصولات باغی، سهم عمده‌ای در تامین نیاز به محصولات کشاورزی کشور را دارد.

۷۵۰ هزار هکتار از اراضی استان اردبیل کشت می‌شود که ۲۷۰ هزار هکتار آن اراضی آبی و ۴۸۰ هزار هکتار نیز جزو اراضی دیم است.

محصول گندم با حدود ۲۸۰ هزار هکتار و محصول جو با حدود ۱۲۷ هزار هکتار، بیشترین سهم اراضی کشت محصول کشاورزی در استان اردبیل را دارد.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha