عدم رعایت الگوی کشت لطمه جدی به منابع آب زیرزمینی استان کرمانشاه زده است

کرمانشاه - ایرنا- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه عدم رعایت الگوی کشت در بخش کشاورزی و برداشت‌های بی رویه را یکی از عوامل جدی کاهش منابع آبی زیرزمینی دانست و گفت: باید کشت محصولات، بر مبنای الگوی کشت و شرایط خشکسالی باشد و چاه‌های غیر مجاز هم مسدود شوند.

به گزارش ایرنا؛ «منوچهر فخری» روز یکشنبه در چهل و هشتمین نشست قرارگاه عملیاتی آب شرب کرمانشاه افزود: پیش بینی‌های درازمدت نشان از تداوم خشکسالی در سال‌های آینده دارد و کاهش آسیب‌ها و لطمات این حوزه، نیازمند کار و تلاش جهادی تمامی دستگاه‌ها، همراه با برنامه‌ریزی‌های مناسب در حوزه‌های مختلف است.

وی گفت: خوشبختانه با تلاش‌های گسترده و شبانه روزی دستگاه‌های عضو این قرارگاه عملیاتی، شاهد کاهش مشکلات این حوزه بودیم و اگر پروژه ترمیم خط انتقال سد گاوشان _ کرمانشاه، اجرای فاز اضطراری آبرسانی، حفر چاه های جدید صورت نمی گرفت، کرمانشاه دچار مشکلات جدی در حوزه تامین آب شرب می شد.

وی تاکید کرد: پیش بینی‌های درازمدت نشان از تداوم خشکسالی دارد و با توجه به کاهش منابع آب زیرزمینی، این تنش آبی در سال های پیش رو بسیار شدیدتر خواهد بود و برای کاهش آسیب‌ها نیازمند تلاش‌ بسیار بیشتر و برنامه‌ریزی های علمی‌تر هستیم.

فخری در ادامه سخنانش به آسیب‌های خشکسالی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: متاسفانه بسیاری از باغات کشاورزی استان به دلیل خشکسالی و کمبود شدید آب، در معرض خشکیدگی کامل قرار دارند.

وی ادامه داد: کشاورزان استان درخواست‌ها و مطالباتی در مورد تامین آب باغات در شرایط حاد خشکسالی دارند و دستگاه‌های اجرایی موظف به برنامه‌ریزی برای تأمین آب از راه‌های مختلف و جلوگیری از نابودی سرمایه های مردم هستند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کرمانشاه تاکید کرد: ایجاد طرح های آبخوانداری و ایجاد آب بندهای متعدد در دامنه ها و کوهپایه‌ها، یک راهکار مناسب برای تأمین آب باغات استان است و باید مطالعات لازم پیرامون اجرای این برنامه آغاز شود.

در این نشست مشکلات باغداران روستای کرم بست مطرح شد و مقرر گردید منابع طبیعی مطالعات انجام گرفته در مورد ایجاد آبخوان ها و سرریزها در حوزه این روستا برای تامین آب باغات را در اختیار قرارگاه قرار دهد و بر اساس آن، این طرح اجرایی شود.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha