چرا نمازگزاران اهل سنت زاهدان با اغتشاشگران همراهی نکردند؟

زاهدان- ایرنا- همراهی نکردن نمازگزاران اهل سنت زاهدان با اغتشاشگران پس از راهپیمایی روز گذشته ششم آبان در این شهر نشان داد که شیعه و سنی هوشیارتر از گذشته گرفتار دسیسه‌های دشمنان نخواهد شد و وحدت‌شان سدی مستحکم در برابر توطئه‌های معاندان و تجزیه طلبان است.

به گزارش ایرنا روز گذشته راهپیمایی مسالمت آمیز برادران اهل سنت پس از اقامه نمازجمعه برگزار شد. نمازگزاران از درب منتهی به خیابان رازی تا مسجد مکی راهپیمایی خودشان را بدون هیچ مشکلی آغاز کردند.

در بین نمازگزاران عده‌ای از افراد با سر و صورت پوشیده اقدام به شعارهای هنجارشکنانه می‌کردند که با همراهی مردم روبه‌رو نشدند. بسیاری از شهروندان اهل سنت زاهدان در این راهپیمایی بدون توجه به این افراد تنها اقدام به راهپیمایی تا مسیر از قبل تعیین شده کردند.

این افراد که دیدند مردم فهیم و آگاه اهل سنت تنها اقدام به راهپیمایی مسالمت آمیز کردند و با آنان همراهی نمی‌کنند پس از اتمام راهپیمایی، با تجمع در میدان توحید خیابان خیام که فاصله حدود ۵۰۰ متری از مسجد مکی دارد اقدام به سر دادن شعارهای هنجار شکنانه کردند. اغتشاشگران با آتش زدن چندین حلقه لاستیک و حتی سنگ پراکنی به سمت خودروهای عبوری و ماموران نظم و امنیت که در طرف دیگر این میدان حضور داشتند سعی در ایجاد درگیری و ملتهب شدن شهر کردند. 

با وجود اینکه در خطبه‌های نمازجمعه اعلام شد که «اعتراض باید سالم و به دور از تخریب اموال عمومی باشد، کسی نباید شیشه بانک‌ها را شکسته و اموال مردم را مورد تعرض قرار دهند» اما عده‌ای از افراد با هدف ایجاد اختلاف و بحران آفرینی سراغ اهداف از قبل طراحی شده خودشان در ایجاد آشوب و درگیری رفتند و برای ساعاتی دست به اقدامات ضد امنیتی زدند.

این افراد با حضور به موقع و با هوشیاری نیروهای حافظ نظم و امنیت عمومی از محل پراکنده شدند و عبور و مرور شهروندان زاهدان در خیابان خیام و سایر خیابان‌های این شهر بدون هیچ مشکلی از عصر همان روز برقرار شد.

با وجود تلاش بی‌وقفه ضدانقلاب و جریان سازی رسانه‌ای آنها، مردم زاهدان و از جمله نمازگزاران اهل تسنن که پی به اهداف شوم آنان برده بودند با عدم همراهی اغتشاشگران پس از اقامه نماز جمعه بدون تنش و درگیری راهی منازل خود شدند.

مردم بدون توجه به تحریک رسانه‌ای معاندان که این روزها بسیار فعال شده بودند بعد از اقامه نماز جمعه با ماشین یا پای پیاده به منازلشان رفتند و تنها عده‌ای هنجار شکن دست به اقداماتی برای ملتهب کردن شهر زاهدان کردند که با هوشیاری مردم اهل سنت روبر به رو شده و به اهداف شوم خودشان در ایجاد یک آشوب فراگیر دست نیافتند.

رسانه‌های بیگانه و معاندان نظام با تمام توانشان از چند روز قبل در فضای مجازی از هر اقدامی برای تحریک اهل سنت بویژه جوانان استفاده کردند تا پای آنان را به میدان آشوب و درگیری بکشانند و فضای آرام زاهدان و سیستان و بلوچستان را نا امن و آرامش مردم را سلب کنند اما جز عده‌ای اندک از اغتشاشگران و فریب خوردگان با آنان همراهی نکردند و یکی از دلایلی که اهل سنت زاهدان با مخلان امنیت شهر همراهی نکردند، شناخت و پی بردن به اهداف این گروه بود.

دشمنان که از وحدت شیعه و سنی همواره ضربات مهلکی را در سیستان و بلوچستان خورده بوند در هفته های اخیر سعی داشتند بار دیگر طناب پوسیده اختلافات قومی - مذهبی را دستمایه ناامن کردن سیستان و بلوچستان و جنوب شرق کشور قرار دهند؛ در این روزها از هر ترفندی استفاده کردند اما با برگزاری همایش سران طوایف، علما و معتمدان شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در همان روزهای اول پس از حوادث هشتم مهرماه، با حضور نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، استاندار، نماینده اهل سنت مردم استان در مجلس خبرگان رهبری و همچنین فرماندهان سپاه، انتظامی و جمعی از مسوولان استانی، نقشه ها، نقش برآب شد.

این همایش نشان داد که شیعه و سنی سیستان و بلوچستان هیچ‌گاه وحدت بین خودشان را از بین نخواهند برد و به دشمنان اجازه عرض اندام نخواهند داد.

چرا نمازگزاران اهل سنت زاهدان با اغتشاشگرن همراهی نکردند؟

شیعه و سنی سیستان و بلوچستان پیشتاز در وحدت

نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در همایش سران طوایف، علما و معتمدان شیعه و سنی سیستان و بلوچستان گفت: بسیاری از اقوام و قومیت‌ها در جغرافیای ایران اسلامی باید درس وحدت و همبستگی را از بیش‌از ۵۰۰ قوم و طایفه سیستان و بلوچستان یاد گیرند. 

ابراهیم عزیزی اظهارداشت: مردم سیستان و بلوچستان در زمینه وحدت و همبستگی پیشتاز بوده‌اند و حتی قبل از اینکه مسوولان از آنان در این رابطه خواسته‌ای داشته باشند خود آنان جلوتر از همگان بوده‌اند.

وی تصریح کرد: دشمن امروز این وحدت و همبستگی مردم سیستان و بلوچستان را هدف قرار داده است که با هوشیاری مردم این استان این‌بار هم همچون گذشته به اهداف شوم خودشان نخواهند رسید.

نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: پیوند بین علما و مردم شیعه و سنی سیستان و بلوچستان ناگسستنی است و به دشمنان قسم خورده این مرز و بوم اجازه نخواهند داد که این وحدت و همبستگی آنان را خدشه دار کنند.

وی گفت: مشترکات فراوانی بین شیعه و سنی از جمله، دین، کتاب آسمانی، قبله، آیین مشترک، آداب و فرهنگ مشترک وجود دارد و با این حجم عظیمی از مشترکات دشمن به اهداف شوم خودش نخواهد رسید.

عزیزی اظهارداشت: همه باید تلاش کنیم تا از ظرفیت‌های مشترک و هم‌افزایی ما در راستای پیشرفت و توسعه و آبادانی سیستان و بلوچستان هزینه شود.

عزیزی افزود: فرصت طلبان و کسانی که به دنبال نابودی زیرساخت‌های سیستان و بلوچستان هستند می‌خواهند با کاشتن بذر اختلاف به این هدف شوم خودشان برسند.

وی تاکید کرد: در سایه درگیری و نا امنی پیشرفت و توسعه سیستان و بلوچستان محقق نخواهد شد و ایجاد نا امنی از خواسته‌های دشمنان برای عقب ماندگی این استان است که باید خواب آنان را پریشان کنیم.

چرا نمازگزاران اهل سنت زاهدان با اغتشاشگرن همراهی نکردند؟

سیستان و بلوچستان نماد وحدت شیعه و سنی در کشور

گویا فراموش کرده‌اند که شیعه و سنی سیستان و بلوچستان در طول تاریخ در کنار یکدیگر به صورت مسالمت آمیز زندگی کرده‌اند و به دشمنان اجازه نداده و نخواهند داد که امنیت این استان پهناور را از بین ببرند.

فراموش کرده‌اند که شهید سبیل اخلاقی نوجوان بلوچ اهل سنت برای حفظ کیان ایران اسلامی به جبهه حق علیه باطل شتافت و با خون پاکش را هدیه حفظ این آب و خاک کرد؛ این خون‌های پاک به عده‌ای از سرسپرده که تمامیت ارضی ایران اسلامی و وحدت شیعه و سنی را هدف قرار دادند، اجازه نخواهد داد هر هدفی را در خطه به سرانجام برسانند. 

سیستانی و بلوچستانی با دارا بودن طوایف و قبایل مختلف که تلفیقی از ۲ مذهب اسلامی به نام تشیع و تسنن هستند، سالیان متمادی است که بدون هیچ گونه مشکل و یا خصومتی در کنار یکدیگر بطور کاملا مسالمت آمیز زندگی می کنند، مردمانی که هیچ گاه داشتن مذهبی متفاوت دلیلی برای کدورت و یا دلخوری بین آنان نبوده استسیستان و بلوچستان دیار اندیشه‌های بزرگ است، اندیشه‌هایی که همواره شیعه و سنی را دست در دست هم برای سرافرازی اسلام در کنار هم نگاه داشته است. دشمنان این مرز و بوم همواره اشتراکات و روحیه انسجام اجتماعی مردمان این سرزمین را تاب نیاوردند و همواره در طول تاریخ بویژه در ۴۳ سال گذشته که انقلاب شکوهمند اسلامی با پرچم وحدت و یکپارچگی امت اسلام پا به عرصه گذاشت سعی داشتند با واردکردن جریانات انحرافی و خشونت طلب در منطقه فضای اتحاد این استان را خدشه‌دار کنند.

سیستانی و بلوچستانی با دارا بودن طوایف و قبایل مختلف که تلفیقی از ۲ مذهب اسلامی به نام تشیع و تسنن هستند، سالیان متمادی است که بدون هیچ گونه مشکل و یا خصومتی در کنار یکدیگر بطور کاملا مسالمت آمیز زندگی می کنند، مردمانی که هیچ گاه داشتن مذهبی متفاوت دلیلی برای کدورت و یا دلخوری بین آنان نبوده است.

مردان و زنان شیعه و سنی چون خواهران و برادران دینی همواره حامی و پشتیبان یکدیگر در تمام زمینه ها و امور روز مره زندگی بوده‌اند و همین اتحاد و همدلی تاکنون توطئه ها و نیرنگ های دشمنان را خنثی کرده و چون سدی مستحکم در مقابل هجمه های سخت و نرم آنان عمل کرده است.

در سیستان و بلوچستان داشتن مذهبی متفاوت دلیلی بر دوری و کدورت نیست و در بسیاری از طوایف و قبایل این استان در یک قوم و حتی در یک خانواده هم از مذهب شیعه و هم اهل سنت وجود دارد که این امر همبستگی، تعامل و ارتباطات قومی و قبیله‌ای این اقوام با یکدیگر را به زیباترین شکل نشان می‌دهد.

مردمان سیستان و بلوچستان همواره با پیروی از سیره پیامبر مکرم اسلام(ص) اصل اتحاد و همبستگی را مدنظر داشته و به آن اعتقاد قلبی و عملی دارند.

برقراری پیوندهای خانوادگی در سیستان و بلوچستان رواج دارد و هیچگاه داشتن مذهب متفاوت مانعی بر انجام وصلت های خانوادگی و ازدواج دختران و پسران نبوده است.

پیوند شیعه و سنی در سیستان و بلوچستان به قدری عمیق است که به سختی تشخیص شیعه از سنی و سنی از شیعه امکان پذیر خواهد بود امری که خود نشان از وحدت این مردمان دارد.

مردم مرزدار و غیور سیستان و بلوچستان فارغ از هر گویش و مذهبی سالهاست که از خاک و میهن خود دفاع می کنند و در این راه خون بسیاری از شهدای شیعه و سنی در هم آمیخته است.

اغتشاشگرانی که امنیت را هدف قرار داده‌اند

اتفاقات ناگوار این روزها توسط عده ای اغتشاشگر در حالی رخ داد که وزیر کشور برای بررسی اتفاقات هشتم مهر به زاهدان سفر کرد و در این سفر دیداری نیز با امام جمعه مسجد مکی زاهدان داشت و در این نشست بر بررسی دقیق این مساله تاکید شد و حتی پس از سفر وزیرکشور نایب‌رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی با سفر به زاهدان گفت: حوادث تلخ هشتم مهرماه زاهدان توسط هیاتی پنج نفره از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس در حال پیگیری است و نتایج این بررسی‌ها به مسوولان و مردم اعلام خواهد شد.

شورای تامین استان سیستان و بلوچستان هم در بیانیه ای سوم آبان اعلام کرد: به منظور رسیدگی به شکایات شعبه ویژه‌ای در دادسرای عمومی و انقلاب استان دایر شده و از آسیب‌دیدگان، مجروحین و خانواده‌های کشته‌شدگان تقاضا می‌شود ضمن ارائه مستندات و شکایات، درخواست‌های خود را از آن طریق پیگیری کنند.

در این بیانیه ذکر شده بود که با هدف بررسی ابعاد پنهان و پیدا و شناسایی عاملین و مقصرین حادثه، کمیته پیگیری و شورای مشورتی با دعوت نمایندگانی از سران طوایف، ریش سفیدان و بزرگان در شورای تامین استان تشکیل و تا حصول نتیجه موارد را بررسی و پیگیری خواهد کرد.

بار دیگر شورای تامین سیستان و بلوچستان پنجم آبان با صدور بیانیه ای با تسلیت به خانواده شهدا و جانباختگان هشتم مهر زاهدان اعلام کرد: در جهت تحقق دستور ریاست محترم جمهوری برای اجرای عدالت ، ضمن پذیرش قصور برخی از ماموران و عزل رییس وقت کلانتری ۱۶ و فرمانده انتظامی شهرستان زاهدان و همچنین جبران خسارات وارده به جانباختگان بی گناه و خانواده های آنان اعلام می دارد که پرونده حوادث تلخ زاهدان اعم از محرکین ، اغتشاشگران و مهاجمان به کلانتری و از طرفی مسوولین ذیربط انتظامی جهت رسیدگی به تخلفات و جرائم، تشکیل و به همراه مستندات کامل برای رسیدگی همه جانبه به مرجع قضایی ارسال شده تا به صورت دقیق و براساس ضوابط قانونی مورد رسیدگی قرار گیرد.

با این وجود عده‌ای اغتشاشگر و مخل نظم و امنیت بر خلاف این همه اقداماتی که برای بررسی حادثه هشتم مهر زاهدان انجام شده بود و بر خلاف تاکیدها برای حفظ آرامش و عدم ایجاد اغتشاش در شهر باز هم بدون توجه به این مسائل روز جمعه دست به اقداماتی زدند که منجر به کشته شدن یک نفر و مجروح شدن ۱۴ نفر از مردم و ماموران نظامی شد.

این اقدامات نشان می دهد که این افرد تنها به دنبال ناامن کردن زندگی شهروندان و ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی از یک سو و تلاش برای ایجاد اقدامات خشونت آمیز و رواج درگیری و برادرکشی در شهر زاهدان از سوی دیگر هستند هر چند که نتیجه آن از پیش مشخص شده و آگاهی مردم از این اهداف، عرصه را برای آنها تنگ کرده است.

اخبار مرتبط

سرخط اخبار استان‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha